تولید محتوا به عنوان منبع خبری

همه تولیدکنندگان محتوا علاقه دارند که مطلب منبع تحقیق بقیه شود؛ اما زمانی بیشتر خوشحال می شوند که بدانند از مطالبشان در اخبار به عنوان منبع داده استفاده شده است. رسیدن به این مرحله آرزوی هر نویسنده است؛ اما دست نیافتنی نیست. در این مطلب روش هایی را برای شما می نویسیم که کمک کند تا محتوایتان قابل ذکر در اخبار باشد.

تولید محتوای قابل نوشتن در اخبار

داده ها

تولید کننده کارهای خبرنگاری نمی کند؛ اما دلیل نمی شود که به داده های مطالب توجه نکند. تمامی اطلاعات نوشته شده باید حقیقی و دقیق باشند. تا به حال به این فکر کردید که چرا برای دریافت آمار، سایت خبرگزاری ها را بررسی می کنید؟ برای اینکه در آن سایت ها داده هایی نوشته می شوند که هم به روز بوده و هم بر اساس تحقیقاتی بیان می شوند. اولین قدم برای کار در این حوزه، ارائه داده هایی است که بر اساس تحقیقات بیان شده و یونیک هستند. چنین سایتی به عنوان منبع تحقیق و داده های به روز معرفی خواهد شد؛ فقط نکته مهم این است که حتما اطلاعات یونیک و بر اساس بررسی های نویسنده و شرکت انجام شده باشد. حتما این جمله را بارها در بلاگ های خارجی مشاهده کرده اید:« بر اساس تحقیقات انجام شده در مایکروسافت...». چقدر این جمله می تواند حس مثبت و عالی بودن محتوا را بدهد.

شروع از داخل شرکت

برای شروع بهتر است که اول از داخل شرکت خود استفاده کنید. اتفاقاتی که داخل شرکت می افتند، بهترین منبع خبری هستند. برای مثال، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی یا فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ، اول هر سال، گزارشی از عملکرد خود منتشر می کنند. این گزارش در شبکه های اجتماعی و دیگر فضاها توسط همکااران و طرفداران بازنشر می شود. حتی برای آن تحلیل هایی هم می نویسند. علاوه بر این، بعضی داده ها می تواند سورس تحقیقاتی دیگران هم باشد. برای مثال، در گزارش سالانه شرکت دیجیتال مارکتینگ بیان شده که بیشتر بازدیدکنندگان ما، دختران دانشجو تشکیل داده اند. همین داده ساده را یک شرکت دیگر برای تحقیق یا نوشتن مطلب آموزشی استفاده کند.

استفاده از داده های بیرون

وقتی شما از نتایج تحقیقات دیگر برای تحقیق و بررسی محتوایتان استفاده کنید، بلاگ خود را به یک منبع تکمیلی تبدیل کرده اید. به این صورت که هم خلاصه از نتایج کار دیگران نوشته اید و هم اینکه خودتان تحقیقاتی را انجام داده و نتایج آن هم را نوشته اید. چنین محتوایی، به عنوان منبع غنی از اطلاعات معرفی می شود.

انجام نظرسنجی

اگر نه داده ای دارید و نه می توانید پیدا کنید، بهترین راه برای تولید محتوا، نظرسنجی است. به این صورت برای موارد مختلف، نظرسنجی کنید. سعی کنید که این نظرسنجی هم در سایت و هم در شبکه ها قابل انجام باشد. فکر می کنید که سایت های خارجی وقتی آماری را بیان می کنند، چگونه به دست می آید؟ بر اساس نتایجی است که در نظرسنجی خود به دست آورده اند.

بیان احساس

فقط داده نیست که به انتشار آن به عنوان منبع خبری کمک می کند؛ گاهی نوشتن بعضی متن ها می توانند به عنوان منبع استفاده شوند. بسیاری از خبرنویس ها در متن خبری از تشابه موضوعی به ضرب المثال یا داستانی استفاده می کنند. در چنین متن هایی هیچ وقت از داده استفاده نمی شود؛ اما طرز نوشتن به صورتی است که احساس خواننده را درگیر خواهد داد. درگیری این احساس گاهی تا جایی پیش می رود که خواننده همیشه متن را در ذهن خود دارد. برای همین اگر خودش به دنبال نوشتن متنی، می تواند از مطلب خوانده شده مثال با ذکر منبع بیاورد.

بیان واقعی یک رویداد

گزارش واقعی و مستند یک رویداد همیشه برای خوانندگان جذاب است. در چنین گزارشی، هم آماری بیان می شود و هم اینکه خواننده به خوبی می تواند با آن ارتباط برقرار کند. در حقیقت با یک تیر دو نشان زده شده است؛ برای مثال، شما در رویداد افتتاحیه نمایشگاهی شرکت می کنید و بعد گزارش آن را می نویسید. بعضی از خبرنگاران که نتوانستند در جلسه حضور داشته باشند، از داده های شما برای نوشتن خبر استفاده خواهند کرد.

نتیجه گیری

اگر می خواهید که مطلبتان به عنوان منبع خبری معرفی شود، باید هم به روز بوده و هم اینکه تمامی داده ها معتبر و یونیک باشند. در این وقت شما منبع هستید.