بهینه سازی محتوای سایت

بهینه سازی محتوای سایت، یکی از تکنیک ها اثرگذار در سئو سایت است. همانطور که می دانید، براساس الگوریتم های جدید گوگل، سایت هایی که از محتوای کم ارزش و کپی شده بقیه وب سایت استفاده می کنند یا سعی می کنند که با به کاربردن بیش از انداره کلمات کلیدی، مطالب خود را با ارزش جلوه و در صفحه اول نتایج جستجو نشان داده شوند را به شدت مورد جریمه قرار خواهد داد.

بهینه سازی محتوای سایت، مساله ای است که در چند سال گذشته به آن توجه ویژه ای شده است زیرا که این محتوای بهینه است که باعث می شود سایتی به صورت قانونی در صفحه اول گوگل قرار بگیرد.

امروزه بهینه سازی محتوای سایت فراتراز به کاربردن کلمات کلیدی داخل متن و عناوین مطالب است. در یک محتوای خوب علاوه براینکه باید چگالی کلمات کلیدی رعایت گردد، باید کاملا سازماندهی شده، مناسب، بدون ایرادات نگارشی و از همه مهمتر کاربرپسند باشد.

متاسفانه بسیاری از متخصصان محتوا گمان می کنند که همه تکنیک های بهینه سازی محتوای سایت برای بخش مقالات و شبکه های اجتماعی و همچنین چگونگی به اشتراک گذاری آن را می دانند، ولی باید بگوییم که با توجه به آمارهایی که از وب سایت ها بدست آمده است، اصول بهینه سازی محتوای سایت را خیلی از تولید کنندگان محتوا نمی دانند یا به کار نمی برند و برای همین همیشه دچار خطا و اشتباه می شوند.

در این مقاله آموزش سئو، قصد داریم تا اشتباهاتی را که در تولید و بهینه سازی محتوای سایت وجود دارد را بیان کنیم.

اشتباهات تولید و بهینه سازی محتوای سایت

1. برای موتورهای جستجو بنویسید

بهتر است بدانید الگوریتم گوگل برای رتبه دهی سایت ها، هرسال تغییر می کند. گوگل برای رتبه دهی به یک سایت از الگوریتم های ریاضی خاصی استفاده می کند که هیچ کس جز کارمندان اصلی و رئیس آن را نمی داند! قبلا شما اگر کلمات کلیدی را در متن زیاد استفاده می کردید، به راحتی می توانستید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، اما این روش دیگر امروزه منسوخ شده است و گوگل چنین سایت هایی را جریمه می کند. برای بهینه سازی محتوای سایت، مطالبی را که می نویسید باید کاربرپسند باشد. گوگل کاربر پسند بودن یک مطلب را از طریق bounce rate آن و میزان اشتراک گذاری آن صفحه در شبکه های اجتماعی متوجه می شود.

اگر موارد زیر را انجام دهید، گوگل به راحتی متوجه می شود که برای موتورهای جستجو مطلب خود را نوشته اید:

برروی کلمات کلیدی اصلی و پربازدید تمرکز کنید

وب سایت هایی که تازه ایجاد می شوند، برای بهینه سازی محتوای سایت خود سعی می کنند که از کلمات کلیدی اصلی در حوزه کسب و کار خود استفاده کنند. این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می توان مرتکب شد. چون سایت تازه تاسیس از نظر رتبه و شاخص گذاری خیلی با حد ایده آل و استاندارد فاصله دارد، به کار بردن کلمات کلیدی پرجستجو، هیچ کمکی به رتبه سایت شما نمی کند. بلکه بهتر است از کلمات کلیدی ترکیبی استفاده کنید برای اینکه برروی کلمه "فروشگاه کفش" در محتوای خود تمرکز خود، از عبارت "فروشگاه کفش ورزشی مردانه" استفاده کنید. شاید تعداد جستجوی آن کمتر باشد اما این شانس وجود دارد که لینک وب سایتتان اگر محتوا به خوبی نوشته شود، در نتایج و صفحه اول گوگل نشان داده شود.

چگالی کلمات کلیدی را در نظر نگیریم

همانطور که بیان کردیم، به کار بردن کلمات کلیدی زیاد نه تنها تاثیر ندارد، بلکه سایت مورد جریمه گوگل قرار خواهد گرفت. حتما چگالی کلمات کلیدی در بهینه سازی محتوای سایت را در نظر بگیرید. بین بهترین درصد چگالی بین 1 تا 3 درصد می باشد.

محتوا را به صورت تولیدی بنویسید

یکی از نکاتی که باید در بهینه سازی محتوای سایت در نظر بگیرید، طول آن می باشد. محتوای شما اگر کم باشد، گوگل آن را به عنوان مطلب در نظر نمی گیرد و سایت هایی را که با محتوای کم تلاش می کنند تا کلمات کلیدی را در آن قرار دهند، جریمه خواهد کرد.

2. بهینه سازی محتوای سایت را بیش از حد انجام دهید

افراط و تفریط در هر چیزی باعث آسیب و ضرر می گردد. حتما می دانید که بیش از حد بهینه سازی هم سایت مورد جریمه گوگل قرار خواهد داد. برای مثال به کار بردن زیاد کلمات کلیدی در محتوا و متاتگ ها.

3. به لینک بیلدینگ در بهینه سازی محتوای سایت توجهی نمی کنید

لینک بیلدینگ، یکی از مهمترین عامل های زنده نگه داشتن بلاگ ها، مخصوصا مطالب قدیمی می باشد و تاثیر بسیار مثبتی در بهینه سازی محتوای سایت دارد. لینک بیلدینگ با بک لینک گرفتن از سایت های دیگر متفاوت است. شما وقتی محتوای عالی بنویسید، دیگر افراد مطالب شما را در شبکه های خودشان به اشتراک می گذارند. به این عمل بک لینگ می گویند اما در تکنیک لینک بیلدنیگ، شما محتوای سایت دیگر صفحات مرتبط لینک می دهید. گوگل با ایندکس این صفحه، لینک های داخلی آن را هم نیز بررسی می کند و این باعث افزایش رتبه لینک های داخلی متصل به آن صفحه می شود.

اگر قصد استفاده از این تکنیک جهت بهینه سازی محتوای سایت خود دارد، باید به چند نکته توجه کنید: اول اینکه لینک های داخلی که اصول به انکرتکست ها معروف هستند را بیش از حد استفاده نکنید، حداکثر تعداد برای یک مطلب طولانی بین 4 تا 6 عدد می باشد. همچنین کلمه لینک شده باید با کلمه کلیدی مطلبی که به آن متصل است، یکی باشد.

مورد دوم لینک های اسپم داخل کامنت ها می باشد. بعضی از لینک های قرار داده شده به صورت اسپم هستند که توسط بعضی از مخرب ها قرار داده می شود. بهتر است، اجازه کامنت گذاری قبل از تایید نهایی را ندهید. سپس لینک ها را به صورت nofollow کنید تا امتیازی از سایت آن ها که ممکن است منفی باشد، برروی سایت شما اثر نگذارد.

مورد سوم ارتباط دهی بین بلاگ ها می باشد. متاسفانه بعضی از افراد در این مساله خیلی دقت نمی کنند که بلاگ هایی را به مرتبط می کنند که از نظر مفهوم و محتوا هیچ ارتباطی با هم ندارند. همانطور که گفتیم برای بهینه سازی محتوای سایت، این مساله خیلی ضروری است که بتوانید ارتباط مناسب بین مطالب توسط انکرتکست ها ایجاد کنید.

4. معیار اصلی موفقیت سایت شما کلمه کلیدی است

متاسفانه بسیاری از بازاریابان و متخصصان سئو، هنوز فکر می کنند که معیار اصلی موفقیت یک سایت، کلمه کلیدی است در صفحه اول باشد و از این رو خیلی از شرکت های سئو از این مساله سو استفاده می کنند. آن ها به مشتریان خود بیان می کنند که سایت شما در کلمه کلیدی مورد نظر در مدت زمان چند روز، سریعا بالا می آید. خیلی نمی خواهیم وارد این مساله شویم که در واقع باید گفت خارج از این مطلب می باشد.

البته قبلا برای بهینه سازی محتوای سایت و معیار رتبه بندی از کلمه کلیدی استفاده می گردید. ولی غیر از کلمه کلیدی در گوگل، از روش های دیگر می توان میزان موفقیت سایت را سنجید که شامل گوگل وبمستر، گوگل آنالیتیک السکا، ورنک و ابزارهای معتبر دیگر که هر کدام شاخص های خاص خود را برای میزان پیشرفت یک سایت، در نظر گرفته اند.

5. فقط یک بار محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیگر کمتر کسی است که از شبکه های اجتماعی برارتباط با دیگر دوستان واطلاع از آخرین خبرها استفاده نکند، از این رو، این شبکه ها بهتر بستر برای اشتراک گذاری مطالب سایت می باشد. همانطور که می دانید، هر بک لینک که از یک شبکه اجتماعی مانند توییتر دریافت کنید ارزش آن به مراتب خیلی بیشتر از یک سایت معمولی است و همچنین باعث بهینه سازی محتوای سایت شما می شود.

شما باید مطالب خود را به حالتی بنویسید که قابل اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باشند و دکمه های مرتبط با آن را در زیر هر پست قرار دهید. با توجه به سرعت قرار گرفتن مطالب در شبکه های اجتماعی، اگر فقط یک بار محتوای خود را به اشتراک بگذارید شانس دیده شدن محتوای شما کم می باشد. ولی با اشتراک متعدد در شبکه های مرتبط و البته با برنامه زمانی منظم، می تواند در بهینه سازی محتوای سایت شما کمک بسیاری کند.