کارشناس تولید محتوا

همه ی ما در فضای وب، گاهی با محتواهای نامناسبی مواجه شده ایم که برخی توهین آمیز بوده اند و برخی دیگر به جهات متعددی نامناسب تلقی می شدند. اما چه کسی باید محتوای خوب و بد را از هم متمایز سازد و به انتشار محتوای درخور کمک کند؟ کارشناس تولید محتوا، دقیقاً همان فردی است که می تواند این تمایزِ خوب و بد را انجام دهد و به ما در جهت انتشار مطالبِ مناسب کمک کند. فضای وب روز به روز در حال گسترش و تغییر است و این مسئله، کار را برای کارشناسان تولید محتوا سخت می کند. در این مقاله به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که به شما کمک می کند به یک کارشناس تولید محتوا تبدیل شوید. با سئوکارهمراه باشید.

کارشناس تولید محتوا کیست؟

کارشناس تولید محتوا ، مسئول ایده پردازی و تولید محتوایی است که بتواند اطلاعات لازم را به مخاطبین خود منتقل کند. حال این محتوا ممکن است در ارتباط با یک برند باشد، موضوعی خاص را دنبال کند و ... . کارشناس تولید محتوا می تواند روی پلتفرم های مختلفی از جمله رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، پادکست ها، پلتفرم های ویدیویی (یوتیوب، آپارات و ...)، مطالعات موردی و پژوهشی و روش های گرافیکی کار کند اما لازم به ذکر است که این پلتفرم ها، فقط محیط کارِ کارشناس تولید محتوا است و بسته به نوع کار و وجود مخاطبین مورد نظر در هر یک از این پلتفرم ها، مسئولیت های کارشناس تولید محتوا نیز متفاوت خواهد بود.

فرایند تولید محتوا می تواند شامل کپی رایتینگ، طراحی، تولید و تمامی راه هایی باشد که بین شما و مخاطب هدفتان ارتباطی موثر ایجاد می کند. هدف کاربران از جستجو و ارائه ی ارزش (محتوای مناسب) به آن ها، باید با هم منطبق باشند و این پایه و اساس تولید محتوای موفق است. بنابراین یک کارشناس تولید محتوا اگر بخواهد در کار خود موفق ظاهر شود، باید در ابتدا به فرایند تولید محتوا مسلط گردد.

وظایف کارشناس تولید محتوا

یک کارشناس تولید محتوا، بسته به آن که در چه زمینه ای فعالیت می کند و چه انتظاری از کار خود دارد، وظایف متعددی نیز دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • تجزیه و تحلیل برند: ارزیابی کامل و سرتاسر یک برند که شامل ویژگی ها، سبک طراحی، نقاط ضغف و قوت، استراتژی های رقبای آن و ... می شود.
  • ایده پردازی محتوا: کارشناس تولید محتوا باید بتواند با خلاقیت خود و به کارگیری یک طوفان فکری، محتوای مرتبط و جذابی که نتایج دلخواه را در پی دارد، تولید کند.
  • مدیریت پروژه: در بسیاری از موارد، یک کارشناس تولید محتوا علاوه بر ایجاده یک محتوای جذاب، وظیفه ی مدیریت پروژه ی محتوایی که تولید می کنند را نیز دارد.
  • جستجوی حرفه ای و کپی رایتینگ (Copywriting): کپی رایتینگ (با مفهوم کپی رایت اشتباه گرفته نشود) طیف گسترده ای از انواع محتوا را شامل می شود (کپشن های جذاب رسانه های اجتماعی، پست های وبلاگ های طولانی، مطالعات پژوهشی یک ساله و ...).
  • طراحی و جلوه های بصری: طراحی یا تولید عکس هایی جذاب، برای ارتقای محتوا و همچنین تولید محتوایی مخصوص به برند مورد نظر، بسیار حائز اهمیت است. طراحی می تواند تفاوت زیادی در قابلیت اشتراک گذاری یک موضوع ایجاد کند زیرا طبق معروف در یک تصویر هزاران کلمه نهفته است.
  • فیلمبرداری: پلتفرم هایی مانند YouTube و TikTok روش مناسبی را برای ایجاد ارتباط با مخاطبین، رتبه بندی و پیوند مستقیم محتوا با محصول کرده است.
  • ویرایش: این یک مهارت مهمی است که در کپی رایتینگ، فیلمبرداری و طراحی کاربرد دارد. کاهش کارخود، یافتن ایرادات یا اشتباهات املایی و تولید محصولات قابل تحویل، کاربران را راضی نگه می دارد و باعث ارتقای شغلی شما می شود.
  • سئو: کارشناس تولید محتوا باید به مبانی سئو مسلط باشد و از آن برای بهتر دیده شدن محتوای خود استفاده کند.
  • ارتقای محتوای تولید شده: پس از تولید محتوا باید مطمئن شوید که تا حد امکان مخاطبین فراوانی را جذب خواهد کرد. این مرحله ی نهایی که مهم ترین وظیفه ی کارشناس تولید محتوا است، می تواند شامل لینک بیلدینگ، ایجاد ایمیل برای مشترکین، پیشنهاد ها؛ راه های ارتباطی و ... باشد.

آینده شغلی کارشناس تولید محتوا

فرصت های شغلی بسیار زیادی برای کارشناس تولید محتوا وجود دارد. رایج ترین مکان هایی که یک کارشناس تولید محتوا می توانند کار پیدا کن، شرکت های خصوصی یا تیم های تولید محتوا است. همچنین می تواند به یک فریلنسر نیز تبدیل شود.

چگونه یک کارشناس تولید محتوا شویم؟

راه های زیادی برای تبدیل شدن به یک کارشناس محتوا در حوزه ی دیجیتال وجود دارد. در حالی که اکثر شرکت ها (به صورت دور کاری و یا حضوری) برای استخدام کارشناس تولید محتوا به مدارک مرتبط با بازاریابی، قلم شیوا، طراحی و سال ها تجربه و سابقه کاری نیاز دارند، موقعیت های شغلی با سطح مبتدی نیز وجود دارند که فرصت مناسبی برای ورود به این شغل می باشد.

فریلنسر ها برای شروع، به مدرک یا تجربه ی کم تری نیاز دارند اما باید برای خود نمونه کار و رزومه ایجاد کنند و همچنین تکنینک ها و گرایش های مختلف را یاد بیگرند تا بتوانند کارهای بیشتری را با نرخ بالاتری تحویل بگیرند.

اقدامات رایج برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا چیست؟

در ادامه، به بررسی برخی از اقداماتی خواهیم پرداخت که برای شروع کار یک کارشناس تولید محتوا ضروری است:

1.آموزش: از آنجایی که تولید محتوا یک شغل چند وجهی است، داشتن ایده در مورد نوع تولیدِ محتوای مورد علاقه تان قبل از تصمیم گیری به انتخاب دوره های آموزشی می تواند مفید باشد. برخی رشته های مرتبط با تولید محتوا عبارت اند از: بازار یابی، رشته ی روابط عمومی، مدیریت کسب و کار، مدیریت بازرگانی، خبرنگاری و رشته ی زبان انگلیسی. البته نباید مطالعه ی آزاد را نیز فراموش کنید و تلاش کنید تا از فضای پر تغییر وب عقب نمانید.

2. زمینه ی فعالیت مشخصی را انتخاب کنید: انتخاب یک زمینه ی فعالیت مشخص در تولید محتوا، یکی از ملزومات کارِ یک کارشناس تولید محتوا است.

3.تجربه کردن چالش های جدید: این نکته کاملا با پیدا کردن جایگاه شما مرتبط است. در حین کار از وقایع اطراف خود آگاه باشید و از فرصت هایی که به وجود می آیند استفاده کنید. با این کار ممکن است جنبه ی جدیدی از تولید محتوا را پیدا کنید که به آن علاقه دارید و یا مهارت های ارزشمندی را که می توانید در جاهای دیگر به کار ببرید، پیدا کنید.

4.برند سازی: برند سازی شخصی تنها برای اینفلوئنسرها نیست. حفظ یک بلاگ، وبلاگ، پادکست یا حساب رسانه های اجتماعی برای نشان دادن تخصص شخصی شما می تواند به ایجاد اقتدار و معروفیت و فرصت های تجاری جدید کمک کند.

5. ایجاد ارتباطات قوی در فضای وب: ایجاد ارتباطات در نتیجه ی ایجاد برند شخصی ممکن است به طور طبیعی حاصل شود اما یافتن فرصت های ارتباطی در فضای وب نیز حائز اهمیت است. رویداد های آنلاین و حضوری و کنفرانس ها می تواند از جمله راه های مشارکت باشند. همچنین گروه های آنلاین زیادی در فیسبوک و توییتر وجود دارد که می توانید برای ارتباط با افراد همفکر به آن ها ملحق شوید.

6.به روز باشید: یکی از موارد بسیار مهمی که در ارتباط با کارشناس تولید محتوا صادق است، به روز بودن اطلاعات می باشد. اگر اطلاعات خود را به روز نگه ندارید، از رقبای خود به سرعت عقب می مانید. فضای وب به سرعت و به طور روزانه در حال گسترش و تغییر است و شما نیز اگر قصدِ تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوای عالی را دارید، باید خود را به روز نگه دارید.