استراتژی محتوا

استراتژی محتوا به قدری مهم شده است که اغلب سازمان ها شخصی، استراتژی خاصی برای نظارت بر محتوای خود آن دارند. استراتژی محتوا اگر به خوبی اجرا شود، یکی از حیاتی ترین مولفه های بازاریابی است که می تواند موفقیت را تعیین کند. استراتژی محتوا اساساً با ترکیب سه عنصر کلیدی آغاز می شود: تمرکز بر نام تجاری، تجربه کاربر و توزیع محتوا. البته برای تمامی کسب و کارها، این سه عنصر صدق نمی کند. در ادامه با سئوکار همراه باشید تا با استراتژی محتوا آشنا شوید.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یک برنامه ایجاد و استقرار محتوا برای دستیابی به اهداف تجاری است. یک استراتژی خوب، یک نقشه راه برای برنامه ریزی، ایجاد و مدیریت محتوا تعیین می کند. همچنین، تمام دارایی های بازاریابی شما را هدفمند می کند و از مدیریت مداوم چرخه عمر محتوا برای برآورده کردن ابتکارات تجاری مهم شما پشتیبانی می کند. سازماندهی، زمان‌بندی، تولید، انتشار و تبلیغ قطعات محتوا، همگی زیر مجموعه ی استراتژی محتوا هستند.

تفاوت بین استراتژی بازاریابی و استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری پیشرفته تر از استراتژی بازاریابی است. در حالی که یک استراتژی بازاریابی گام های بازاریابی را که به سمت اهداف نهایی خود بردارید، مانند رشد و افزایش درآمد، مشخص می کند؛ یک استراتژی محتوا بر تعیین محتوایی که برای حمایت از این استراتژی بازاریابی ایجاد شده است و همچنین نحوه تبلیغ آن تمرکز دارد. هر کسب و کاری باید اهداف بازاریابی را تعیین کند، اما یک شرکت حتی در غیاب آن ها همچنان می تواند موفق عمل کند. با این حال، بدون یک استراتژی محتوایی مشخص، وقت خود را برای نوشتن، طراحی و انتشار محتوا تلف خواهید کرد که احتمالاً تأثیر منفی بر روی مخاطبان و بودجه شما نیز خواهد داشت.

3 جزء استراتژی محتوا

یک استراتژی محتوای موثر، باید برای موفقیت دارای سه عنصر اصلی باشد: تمرکز بر برند ، تجربه کاربر و توزیع محتوا. با این حال، عنصر چهارمی وجود دارد که برخی افراد از آن غافل هستند و آن ایجاد محتوا است.

تمرکز بر برند

تمرکز بر نام تجاری (برند) یک دستورالعمل ضروری است که محتوای مستقر شده را در جهت موضوع و متن نگه می دارد. موقعیت برند، صدای بیرونی یک کسب و کار را در نظر می گیرد و یک برنامه کارآمد را برای اطمینان از محتوای ثابت ایجاد می کند. فرض کنید یک نانوایی کوچک می خواهد چندین وبلاگ و پست رسانه های اجتماعی را برای تبلیغ محصولات تازه ساخته ی محلی خود منتشر کند. آن ها باید موضوعاتی مانند منبع مواد ارگانیک خود یا میراث و آموزش نانوایان استاد خود را پوشش دهند نه افزایش قیمت سوخت و حمل و نقل را. محتوا باید هم به کسب و کار و هم به مشتری مربوط باشد. تمرکز بر برند همچنین اقدامات را وادار می کند و استراتژی محتوا را نیز هدایت می کند.

تجربه ی کاربر

برای ایجاد یک استراتژی محتوای موفق، باید مطمئن شوید که مطالب شما با مخاطبان هدف شما درگیر است. این شامل ایجاد پروفایل های ایده آل مشتری می شود تا تیم شما بتواند محتوای بسیار هدفمند بنویسند و طراحی کند.

نحوه ورود بازدیدکنندگان به سایت خودتان را در نظر بگیرید. آن ها امیدوارند که چه چیزی پیدا کنند؟ و شما چگونه آن نیازها را برآورده کردید؟

توزیع محتوا

محتوا برای هر استراتژی حیاتی است اما توزیع، آن را به سمت موفقیت سوق می دهد. زمانی که محتوا را منتشر می کنید، کجا و چگونه بر میزان احتمال تعامل مخاطبان با برند شما تأثیر می گذارد؟ استفاده حداکثری از انواع رسانه ها تنها راه برای اطمینان از این است که برند شما تا حد ممکن به مشتریان واجد شرایط می رسد.

تولید محتوا در استراتژی محتوا

اگر تمرکز برند، تجربه کاربر و توزیع محتوا سه رکن یک استراتژی محتوای موفق هستند، تولید محتوا عنصری است که همیشه در حال تکامل است و آن ها را هدایت می کند. تولید محتوا فرایند تولید ایده های موضوعی است که برای مشتریان ایده آل شما جذاب است و محتوای نوشتاری یا بصری پیرامون آن ایده ها ایجاد می کند. برای اطمینان از منسجم بودن توزیع محتوا، سعی کنید یک برنامه زمان بندی انتشار، به نام "تقویم محتوا" ایجاد کنید. تقویم های محتوا معمولاً شامل قطعات آینده، به روزرسانی های وضعیت، فعالیت های تبلیغاتی برنامه ریزی شده، مشارکت ها و به روزرسانی های محتوای موجود است.

در حالی که محتوا برای هر کسب و کار منحصر به فرد است، فرایند ایجاد آن نسبتا خطی است و برای همه اعمال می شود. با ایده پردازی و تحقیق در مورد موضوع شروع کنید و موضوعاتی را که بیشتر کاربران را درگیر می کنند شناسایی کنید.

محتوایی متفاوت و خلاقانه

شاید کلمه ی خلاقیت، در استراتژی محتوا و به طور کلی محتوا نویسی زیاد به گوشتان خورده باشد. این مسئله ای بسیار مهم است و دقیقاً یکی از مواردی است که سبب می شود کار شما از رقبایتان متمایز گردد. شما باید تک باشید تا کاربران به سمت شما بیایند.

اگرچع اکنون برخی ار صاحبان کسب و کارها، از این روش پیروی نمی کنند و صرفاً به تولید محتوای زیاد با پوشش دهی موضوعی و کلمات کلیدی بالا می پردازند، اما به خاطر داشته باشید که خلاقیت و ساختنِ یک محتوای جدید، بسیار ضروری است. امروزه دنیای وب از موضوعات و عناوین مختلف اشباع شده است. شما دیگر امروزه کمتر موضوعی را می توانید در فضای وب پیدا کنید که محتوایی برای آن نوشته نشده باشد.

چیزی که امروزه محتوا را متفاوت می سازد، خلاقیت و حرف نو برای گفتن است. منظور از حرف نو، سخنی است که به طرزی جدید و با نگاهی جدید بیان شود. شما باید تمامی سعی و تلاش خود را انجام دهید تا خاص باشید و کاربران شما این خاص بودن را حس کنند.

البته گاهی در برخی از استراتژی های محتوا، روش هایی توصیه می گردد که شما را از خاص بودن دور می سازد و وب سایت شما هم یکی می شود مانند سایر وب سایت ها. اما با این حال نمی توان گفت که آن استراتژی های محتوایی نیز بد هستند. آن ها نیز ممکن است بسیار نتیجه بخش عمل کنند.

به هرحال توصیه ی ما این است با دانش پیش روید و بدانید که مشغول به چه کاری هستید! زمانی که شما به کسب و کار خود و روش های بازاریابی و همچنین شناخت کاربران مسلز باشید، می توانید بهترین استراتژی ها را انتخاب کنید، حتی اگر یک محتوا نویس نباشید!

سوالات متداول

چگونه می توانیم محتوای مفید و جذابی برای کاربران تولید کنیم

با دانستن نیازهای آنها و تولید اصولی و روان محتوا می توانید محتوای مفید و جذاب تولید کنید.

چرا استراتژی محتوا برای کسب و کارها اهمیت دارد؟

در حال حاضر استراتژی محتوا به کسب و کارها کمک می کند تا روز به روز مخاطبان خود را افزایش داده و برای آنها ارزش آفرینی کنند.

چگونه با استفاده از استراتژی محتوا، محتوای تاثیرگذاری تولید کنیم؟

بهترین راه برای ایجاد محتوای تاثیرگذار دانستن برخی اطلاعات مربوط به مخاطبان، رقبا و غیره است که به وسیله استراتژی محتوا تهیه می شود.