بهینه سازی ساختار محتوا

اینکه شما یک مقاله ی خوب می نویسید که موضوع جالب توجهی هم دارد و حاوی نکات سودمند و مفیدی است بسیار عالی است. اما کافی نیست. چیزی که اهمیت دارد این است که ساختار مقاله ی شما به چه شکل است و چگونه آن را برای موتورهای جستجو و مخاطبین بهینه سازی می کنید.

در اینجا 4 فاکتور مهم برای بهینه سازی ساختار محتوا آورده شده است که می توانید از این طریق ترافیک بیشتری جذب کنید و مخاطبان را هم بیشتر با محتوا درگیر کنید.

1. هدینگ ها

هدینگ ها یا تیترها چیز جدیدی نیستند از زمان وجود سایت ها و حتی قبل از آن هم برای بهتر خوانده شدن مطالب و مقالات، کتاب ها و مجلات از تیترها استفاده می شد. اما با حضور موتورهای جستجو این هدینگ ها اهمیت بیشتری پیدا کردند و در بخشی به نام ساختار معنایی یا ساختار محتوایی بررسی می شوند و در الگوریتم های گوگل هم جزو مواردی هستند که اهمیت و اولویت بالاتری دارند.

یعنی ارزش کلیدواژه های که در هدینگ ها استفاده می کنید به مراتب بیشتر از کلیدواژه های داخل متن بدنه است. در حقیقت اغلب کاربران نیز حین خواندن یک مقاله بیشتر روی هدینگ ها تمرکز دارند و به قول معروف متن اصلی را صرفا زیرچشمی نگاه می کنند و بیشتر تمرکز آن ها برای روی هدینگ هاست و اگر در داخل تیترها جواب سوالات شان را پیدا نکنند و یا اشاره ای به آن نشده باشد کل متن را رها می کنند.

برای اینکه بتوانید از این ساختار معنایی بهترین بهره را ببرید و هدینگ ها را در جهت ارتقا سئو و خوانایی به کار ببندید. موارد زیر را همیشه مدنظر داشته باشید:

  1. همواره ساختار محتوا را در ذهن خود داشته باشید. شما هیچگاه یک متن را با هدینگ های H3 شروع نمی کنید. همواره باید از هدینگ 1 شروع کنید و با توجه به به نوع هدینگ هایی که در ادامه دارید از هدینگ 2 و 3 تا 6 استفاده کنید. به طور مثال در این مقاله ای که در حال خواندن آن هستید تیتر اصلی H1 می باشد و بقیه ی زیرتیترها H2 می باشند و چون داخل زیرتیترها از هیچ تیتر دیگری استفاده نشده است پس سایر هدینگ ها را نخواهیم داشت.
  2. هدینگ ها بهترین محل برای قرار دادن کلیدواژه های هدف شما هستند. این تنها برای سئو نیست. بلکه خوانندگان شما هم راحت تر با متن شما ارتباط برقرار می کنند و می توانند بهتر موضوعات متن را پیدا کنند. در الگوریتم گوگل نیز کلیدواژه های درون هدینگ ها بسیار مهم تر از کلیدواژه های متن بدنه هستند.
  3. حداقل در هدینگ های 2 و 3 مخاطب باید درک کند موضوع متن از چه قرار است. چون مخاطبان حتی تیترهای دیگر را هم نگاه نمی کنند. باید بدانید که خوانندگان اینترنت تنبل هستند و تقریبا متن را اسکن می کنند و آن را نمی خوانند. احتمالا خود شما هم قبل از خواندن این متن نگاهی به تیترها انداخته اید و نظرتان را جلب کرده و شروع به خواندن کرده اید.
  4. اگر سوالی در هدینگ ها مطرح شده سعی کنید در متن بدنه و دقیقا زیر آن جوابی واضح به آن بدهید. مخاطب خود را نپیچانید. چون اگر مخاطب با محتوای شما درگیر نشود سایت شما را ترک می کند و مطمئنا در نتایج سئو شما هم تاثیر منفی می گذارد.

2. بخش های مقاله

سئو در حال حاضر از تطبیق دقیق کلیدواژه ها گذشته است. اما کلیدواژه های هدف که تمرکز بیشتری بر روی آن وجود دارد هنوز هم حائز اهمیت هستند و باید در مقاله ی خود از آن ها بهره ببرید. به طور مثال استفاده از کلیدواژه در مقدمه ی متن که بخشی از بدنه است تاثیری بیشتر از سایر نقاط دارد. در حال حاضر جمع بندی یا نتیجه گیری متن هم اولویتی بالاتر از خود متن اصلی دارد. پس باید بدانید چگونه از کلیدواژه ها در نقاط کلیدی استفاده کنید.

سعی کنید تیترها را به نوعی بچینید که ساختار مقاله از هم گسسته نباشد یعنی مخاطب بعد از اینکه یک موضوع یا تیتر و بدنه ی آن را خواند سوالاتی برایش ایجاد شود که در بقیه ی بخش ها پاسخ هایی برای آن ها پیدا کند. یا خودتان سعی کنید سوالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد کنید و در ادامه ی مقاله به آن ها جواب دهید. این کار میزان Engagement کاربران را بالاتر می برد و نتایج بسیار بهتری از آن خواهید گرفت.

3. Call-to-action ها

Call-to-action ها بخش هایی از مقاله هستند که شما به مخاطب خود یک پیشنهاد می کنید و یا از آن ها می خواهید که کاری را انجام دهند. در حیقت شما از این کار برای بالا بردن نرخ تبدیل خود و جذب مخاطب استفاده می کنید که تقریبا هدف هر سایتی همین است. اما شما باید بدانید کی و کجا از Call-to-action استفاده کنید که نتیجه بدهد. مثلا می توانید سوالی برای مخاطب ایجاد کنید و او را به یک صفحه در ادامه لینک بدهید تا از این قسمت جواب سوالش را پیدا کند.

می توانید نیازی را در مخاطب به وجود بیاورید و از طریق لینک به محصولات یا خدمات به او پیشنهاداتی ارائه کنید. بهتر است از طریق گوگل آنالیتیکس نرخ تبدیل و میزان کلیک روی هر کدام از این Call-to-action را رصد کنید و آن را بهینه سازی کنید. گاهی یک Call-to-action صرفا به این دلیل که در جای نادرستی قرار گرفته است نرخ تبدیل پایینی دارد و اگر جای آن را تغییر دهید می توانید نتیجه ی بهتری از آن بگیرید. می توانید از ویجت ها در سایدبار و یا نوتیفیکیشن ها برای این کار استفاده کنید. گاهی یک طراحی جالب برای Call-to-action تاثیری به مراتب قوی تر دارد. در ضمن هیچگاه از نکات کپی رایتینگ غافل نشوید. باید کلماتی را به کار ببرید که کاربر را قانع کند تا روی لینک کلیک کند و یا کاری که از او خواسته اید را انجام دهد.

4. ساختار داده طرح

اگر می خواهید ساختار محتوای خود را به صورت تکنیکی بهبود بدهید تا برای موتورهای جستجو سیگنال های مثبتی داشته باشید از SCHEMA MARKUP استفاده کنید. این ساختار در حال حاضر توسط گوگل پشتیبانی می شود و شامل اخبار، نظرات، بررسی ها و دستورالعمل هاست. اگر وردپرسی هستید با نصب افزونه Yoast SEO این ساختار به صورت خودکار فعال می شود و گوگل بهتر می تواند نوع محتوا و مقالات شما را تفسیر کند و از این طریق آن ها را رتبه بندی کند.

سخن پایانی

تولید محتوا یک قدم بنیادی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ است و اگر به درستی و اصولی از آن بهره ببرید می توانید به نتایج خوبی برسید. قدم اول داشتن یک ساختار محتوایی حرفه ای و کارشده است و قدم دوم استفاده ی بهینه از این ساختارها می باشد. همین الان شروع کنید و محتوای خود را به سطحی حرفه ای و عالی برسانید.