بهبود نرخ تبدیل

آیا صفحات فروش شما می‌توانند مشتریان هدف شما را به خرید ترغیب کنند؟ چگونه می‌توان بدون افزایش بودجه‌ی بازاریابی نرخ بازگشت سرمایه‌ی خود را بالاتر ببرید؟ در این مقاله پاسخی برای این سوال‌ها پیدا خواهیم کرد؟

شما نمی‌توانید چیزی که اندازه نمی‌گیرید را بهبود ببخشید. دلیل آنالیز سایت هم همین است. اما آیا شما به اندازه‌ی کافی صفحات خود را آنالیز می‌کنید؟

بسیاری از دیجیتال مارکترها فکر می‌کنند که تنها با استفاده از گوگل آنالیتیکس و رصد کردن نرخ ترافیک و مواردی از این دست می‌توانند وبسایت خود را به طور کامل بهینه‌سازی کنند و آن چیزی که می‌خواهند را به دست بیاورند. با اینکه گوگل آنالیتیکس پلتفرم فوق‌العاده‌ای است اما آنالیز سایت و دنیای وب فراتر از این ابزار است و شما باید ابزارهای مختلفی را برای رصد کردن کارایی وبسایت خود به کار ببندید.

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی راه‌های مختلفی برای آنالیز کارایی وبسایت‌ها به وجود آمده است و می‌توان تمام داده‌های مربوط به صفحات مختلف سایت را بررسی و تحلیل کرد. در ادامه به شما چند ایده خواهیم داد که می‌توانید این آزمایش‌ها را با ابزارهای مختلف روی سایت جهت بهبودنرخ تبدیل خود پیاده کنید.

تحلیل و بهینه‌سازی نرخ تبدیل

تا زمانی که نتوانید رفتار مشتری خود را در سایت آنالیز کنید نمی‌توانید تجربه‌ی کاربری وبسایت خود را بهبود ببخشید تا مشتریان بهتر و راحت‌تر از شما خرید کنند و به اهداف کاری خود و حجم بازار بالاتر برسید.

آیا Call-To-Action های شما کارایی بالایی دارند؟

هدف رصد کردن نرخ تبدیل این است که بدانید آیا Call-To-Action های شما می‌توانند مشتریان شما را درگیر کنند تا روی آن کلیک کنند؟ یک تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران روی دکمه‌هایی که برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید کلیک کنند. این دکمه‌ها می‌توانند دکمه‌ی خرید، دکمه‌ی افزودن به سید خرید، عضویت در خبرنامه و مواردی از این دست باشد. از طریق گوگل آنالیتیکس می‌توانید به این داده‌ها دست پیدا کنید. با انجام تنظیمات آن می‌توانید این داده‌ها را به صورت مداوم استخراج کنید. اما ابزارهای ساده‌تر و با امکانات بیشتر هم وجود دارند که علاوه بر این آمارها، قابلیت‌های دیگری هم دارند که به شما کمک می‌کنند بهتر و راحت‌تر این موارد را آنالیز و بررسی کنید.

می‌خواهیم در اینجا به این ابزارهای کمتر شناخته‌شده بپردازیم:

Finetza یکی از این ابزارهاست. یک پلتفرم تحلیل وبسایت که بر روی مانیتورینگ و رصد کردن تبدیل تمرکز دارد. قابلیت منحصر به فرد Finetza این است که می‌توانید ببینید مشتریان شما چگونه با سایت و مخصوصا صفحات فرود شما تعامل دارند و رفتار آن‌ها در قیف تبدیل به چه شکل است.

شما می‌توانید به طور همزمان Call-To-Action های متعددی را مورد آنالیز قرار دهید و کارایی آن‌ها را در قیف فروش و تبدیل خود تحلیل کنید و ایرادات آن را پیدا کنید.

برای استفاده از Finetza:

  • کد ترکینگ آن را نصب کنید. (دقیقا مشابه کاری که برای گوگل آنالیتیکس انجام داده‌اید.)
  • می‌توانید پلاگین وردپرس آن را هم نصب کنید تا در ویرایشگر متن وردپرس به طور مستقیم بتوانید آمارها و داده‌های Call-To-Action های مختلف را بررسی کنید.

وقتی Call-To-Action های موردآنالیز خود را انتخاب کردید می‌توانید در قسمت Funnels گزارش مربوط به هر کدام از آن‌ها را ببینید.

کدام عناصر سایت توجه بیشتری جلب می‌کنند؟

برای اینکه ببینید طراحی سایت شما به چه شکل و چگونه توجه کاربران جلب می‌کنند می‌توانید از Heatmap ها و یا نقشه‌های حرارتی در سایت خود استفاده کنید. نقشه حرارتی یک ارائه‌ی گرافیکی و بصری از رفتار کاربران در اختیار شما قرار می‌دهد. انواع مختلف نقشه حرارتی وجود دارند که می‌توانید از هر کدام از آن‌ها برای بهینه‌سازی قسمت‌های مختلف سایت بهره ببرید.

  1. کلیک مپ‌ها به شما خواهند گفت که لینک‌ها و دکمه‌ها و Call-To-Action های شما چه عملکردی دارند و کاربران به چه شکلی روی آن کلیک می‌کنند و چه رفتاری نسبت به دکمه‌های شما دارند. این ابزار برای سنجش میزان اینتراکشن کاربران شما با المان‌های سایت می‌باشد.
  2. نقشه حرکتی برای درک نقطه دید مخاطبان استفاده می‌شود. برای درک این نقطه دید معمولا جایی که نشانگر ماوس روی آن قرار می‌گیرند را بررسی می‌کنند. در حقیقت با این کار شما خواهید فهمید کدام قسمت‌های شما چشم مخاطبان شما را می‌گیرد. (چون نحوه‌ی حرکت ماوس در اینترنت رابطه‌ای مستقیم با نقطه دید فرد دارد.)
  3. اسکرول مپ‌ها نشان می‌دهند که کاربران تا چه حد و چگونه صفحات شما را اسکرول می‌کنند. با این کار شما خواهید دانست محتوای طولانی شما چه‌ اندازه خوانده می‌شود و کاربران تا چه حد تمایل دارند تا محتوای شما را مطالعه کنند.

برای استفاده از این قابلیت‌ها به راحتی می‌توانید از Hot Jar استفاده کنید. Hot Jar یک ابزار رایگان است و روزانه تا 2000 بازدید را پوشش می‌دهد و برای اینکه بتوانید میزان بازدید آن را افزایش دهید باید از نسخه پریمیوم آن استفاده کنید.

نقشه حرارتی یک دید کلی از تعامل کاربران با صفحات شما در اختیارتان قرار می‌دهد. این دید کلی به شما کمک می‌کند تا ترندها و نقاط قوت و ضعف سایت خود را پیدا کنید و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید.

ابزاری مانند گوگل آنالیتیکس نمی‌تواند چنین داده‌هایی را در اختیار شما قرار بدهد در حقیقت هدف اصلی استفاده از نقشه حرارتی این است که بفهمید چه چیزهایی مخاطب شما را آزار می‌دهد و باعث می‌شود تا از شما خرید نکنند. به طور مثال شرکت Ubisoft با انجام این تست‌ها فهمید که صفحه‌ی پرداخت آن‌ها باعث می‌شود تا کاربران فرم خرید را پر نکنند و با تغییر صفحه پرداخت خود و ساده‌سازی آن توانست نرخ تبدیل خود را 12 درصد افزایش دهد و میلیون‌ها دلار به درآمد سالیانه‌ی خود اضافه کند.

آیا محتوای شما مخاطب هدف را درگیر می‌کند؟

تطابق جستجو یا همخوانی محتوا با آن چیزی که مخاطبان انتظار دارند یکی از مهم‌ترین معیارها در دنیای بازاریابی محتوا است و شما از این طریق خواهید فهمید که آیا صفحات شما با آنچه کاربران نیاز دارند مطابقت دارد یا خیر. تا زمانی که مخاطبان شما نتوانند جواب سوالات خود را از طریق محتوا دریافت کنند مطمئنا نسبت به خرید محصولات شما و یا استفاده از خدمات شما تمایلی نشان نمی‌دهند.

این کار مستقیما با فرایند سئو هم در ارتباط است. وقتی کاربران در گوگل مطلبی را جستجو می‌کنند و وارد سایت شما می‌شوند انتظار دارند تا جواب سوالات خود را هم دریافت کنند. اگر جوابی که شما به آن‌ها می‌دهید اصلا با نیازها و خواسته‌های آن‌ها همخوانی نداشته باشد مطمئنا صفحه‌ی شما را ترک خواهند کرد.

Text Optimizer‌ یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای آنالیز محتوای صفحات شماست و شما از طریق این ابزار می‌توانید به میزان تمایل کاربران نسبت به محتوای خودتان اطمینان حاصل کنید. چنین مکانیزمی در گوگل آنالیتیکس هم وجود دارد. زمان حضور کاربران در صفحات شما و بانس ریت یا همان نرخ پرش می‌توانند تا حد زیادی از رغبت کاربران نسبت به محتوای شما پرده بردارند. اما با این ابزار کار شما به مراتب ساده‌تر است.

در Text Optimizer شما صرفا با کپی کردن لینک صفحه‌ی موردنظر خود می‌توانید از تمایل کاربران به مطالعه‌ی محتوا و یا تمایل به خرید و کلیک کردن روی لینک‌ها با خبر شوید.

آیا وبسایت شما همچنان به بهینه‌سازی نیاز دارد؟

در نهایت شما باید از تمام این داده‌ها که از گوگل آنالیتیکس، Finetza ، نقشه‌های حرارتی و Text Optimizer به دست آورده‌اید باید نتایح لازم را به دست بیاورید و تصمیم بگیرید که چه المان‌هایی را باید تغییر بدهید و یا بهینه‌سازی کنید. به نظر می‌رسد جواب سوال دوم خود را گرفته باشید که حتی بدون بالا بردن بودجه‌ی بازاریابی هم می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه‌ی خود را افزایش دهید.

شما با مطالعه‌ی رفتار مشتریان خود از طریق ابزارهای گفته شده می‌توانید به کاربران خود تجربه‌ی کاربری قدرتمندتری را ارائه کنید. یک تجربه‌ی کاربری که در راستای نیازهای مخاطبان شما است و باعث می‌شود تا در وبسایت شما احساس راحتی داشته باشند. این کار باعث بالا رفتن نرخ تبدیل، افزایش ترافیک و بازگشت سرمایه می‌شود.