کپی رایتینگ

کپی رایتینگ (Copywriting) یکی از مواردی است که امروزه می توان با آن، نتایج مطلوبی در جذب مشتریان کسب کرد. یک کپی رایتر می تواند مطالبی را ایجاد کند که مشتریان را ترغیب به خرید یک محصول سازد. کپی رایتینگ مسئله ای است که اغلب با تولید محتوا اشتباه گرفته می شود. بین این دو تفاوت هایی است که یکدیگر را از هم تفکیک می سازد. در ادامه این مقاله سئوکار، به بررسی کپی رایتینگ و تفاوت های آن با تولید محتوا خواهیم پرداخت.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ چیست؟ سعی بر جذب مشتریان دارد و آن ها را ترغیب به استفاده و خرید از از خدمات و محصولات می کند. کسانی که به نوشتن کپی رایتینگ مشغول هستند (کپی رایترها)، سعی تا کوتاه و جذاب بنویسند تا مخاطبان هدف را جذب کنند. کپی رایتینگ ساده تر از نوشتن محتوا است و از زبان متقاعدکننده و احساسی برای جذب مشتری استفاده می کند تا او آن اقدام فوری برای خرید را انجام دهد. کپی رایتینگ باید با در نظر گرفتن مخاطب نوشته شود و به علاوه، باید منعکس کننده ی کسب و کار شما باشد. اگرچه امروزه کپی رایتر ها با شرکت های مختلفی کار می کنند اما بهتر است کپی رایتر شما، با اهداف شما کاملاً آشنایی داشته باشد. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، کپی رایترِ کسب و کار شما باید برای کار به قول معروف دلسوزی کند! وی باید مثل خود شما به کسب و کار نگاه کند تا بتواند خوب بنویسد. دقیقاً به همین علت است که برخی اعتقاد دارند، بهترین کپی رایتر و محتوا نویس، خود صاحب کسب و کار است. البته شما تا زمانی که قواعد نوشتن و کپی رایتینگ را ندانید، نمی توانید به طور مژثر بنویسید.

محتوا نویسی چیست؟

نوشتن محتوا شامل پست های وبلاگ، پست های رسانه های اجتماعی، ایمیل ها، کاغذهای سفید، کتاب های الکترونیکی و سایر مطالب است که مخاطبان شما را در مورد یک موضوع آموزش می دهد، سرگرم می کند و آگاه می سازد. نوشتن محتوا بر ایجاد تعامل سازنده با مخاطبان شما متمرکز است، بنابراین (با گذشت زمان) آن ها به برند شما اعتماد می کنند و به محصول یا خدمات شما علاقه مند می شوند. بهترین نویسندگان محتوا آنقدر در داستان سرایی مخفیانه عمل می کنند که می توانند ده ها پست برای وبلاگ شما بدون ذکر نام تجاری شما بنویسند و همچنان موفق به جذب و تبدیل مشتریان بالقوه می شوند. قدرت این نوع نثر در این است که می تواند کاربران را در نهایت به مشتریان بالقوه تبدیل کند و در ادامه، مشتریان بالقوه را به مشتری و مشتری را به خریداران تکراری تبدیل کند.

تفاوت کپی رایتینگ و تولید محتوا

اما کپی رایتینگ با تولید محتوا چه تفاوتی دارد؟ کپی رایتینگ را می توان بازاریابی کلمات دانست. اما محتوا نویسی کمی فراتر و گسترده تر از آن است. محتوا، اطلاعات یا چیزی است که می توان آن را بیان کرد. محتوا فقط به زبان نوشتاری محدود نمی شود و می تواند شامل فیلم ها و تصاویر و تجربیات تعاملی باشد.

برخی از افراد، کپی رایترها و نویسندگان محتوا را با عملی بودن خلاقیت‌هایشان متمایز می‌کنند. آن ها این گونه استدلال می کنند که کپی رایترها خوانندگان را مجبور به انجام یک عمل می کنند ولی نویسندگان محتوا، اهداف گسترده تری مانند اطلاع رسانی یا سرگرمی دارند. با این حال، در قلمرو بازاریابی درونگرا، هر دو نقش هدف نهایی یکسانی دارند و تنها وجه تمایز این است که کپی چقدر از آن هدف فاصله دارد.

ویژگی های کپی رایتینگ خوب

در ادامه، به بررسی برخی از ویژگی های یک کپی رایتینگ خوب می پردازیم.

1. دیدگاه شما را تغییر می دهد

ما آنقدر به مسدود کردن پیام های بازاریابی عادت کرده ایم که دیگر حتی آن ها را نمی بینیم. یکی از قدرتمندترین کارهایی که یک کپی رایتر می تواند انجام دهد این است که گارد خواننده را با رویکردی غیرمنتظره بشکند. هر داستانی زوایای بی شماری دارد. وظیفه شما به عنوان یک کپی رایتر این است که زوایایی را پیدا کنید که طنین انداز شود.

2. خلاقیت دارد

یک کپی رایتینگ خوب، دارای خلاقیت بسیار است. خلاقیت، ویژگی ای است که می تواند متن شما را بسیار متفاوت با رقبایتان سازد اما به یاد داشته باشید که خلاقیت، نباید آنقدری پیچیده باشد که سبب گیج شدن مخاطب شود. گاهی اوقات برخی از کپی رایتینگ ها دارای خلاقیتی هستند که سبب پیچیدگی متن می شوند.

3. از اصطلاحات و اغراق پرهیز می کند

هنگامی که نویسندگان برای بیان آنچه واقعاً در مورد شرکت، محصول یا خدمات خود هستند تلاش می کنند، گاهی اوقات برای تأکید بر نکته خود، به اصطلاحات یا اغراق بازمی مانند. حقیقت این است که کپی رایتینگ خوب نیازی ببه این اغراق ها ندارد. کپی رایتینگ خوب باید به زبان انسانی با خواننده صحبت کند. به طور کلی در تبلیغات، تولید محتوا، کپی رایتینگ و مواردی از این قبیل، برخی از افراد تصور می کنند که باید از اصطلاحات و موارد پیچیده و عجیب و غریب استفاده کنند! این پیچیدگی نه تنها شما را حرفه ای نشان نمی دهد، بلکه نشان دهنده ی بی تجربگی و عدم کفابت شماست. یادتان باشد که همیشه زیبایی در سادی است، یک سادگیِ منحصر به فرد!

4. زیاده روی نمی کند

یک کپی رایتینگ خوب، به اصل مطلب می پردازد و این بدین معنی است که عبارات بیش از حد را حذف کنید و جملات خود را دوباره بنویسید تا مستقیم تر باشد. برای مثال، عبارات فعل را کاهش دهید: مثلاً "نتایج نشان دهنده ی این واقعیت است که" را به "نتایج نشان می دهد که" تبدیل کنید. عبارات لفظی را به تک کلمات کاهش دهید: مثلاً می توانید «به منظور» را به «به» تغییر دهید یا «به دلیل اینکه» را به «چون» تبدیل کنید.

به طور کلی، اگر می توانید بدون از دست دادن معنای جمله، برش دهید، این کار را انجام دهید. به خود فشار بیاورید تا تعداد کلمات خود را کاهش دهید. برای مثال کپی رایتینگ صفحه اصلی 50 کلمه ای را به 25 تبدیل کنید، سپس دوباره سعی کنید تا آن جمله 25 کلمه ای را به 15 کلمه تبدیل کنید. این کار به معنی مختصر، بلکه در مورد این است که مطمئن شوید هر کلمه در نوشته شما اهمیت دارد.

5. برای مطالب ترجمه شده، طبیعی به نظر می آید

اگر قسمتی از متن شما ترجمه ی یک متن است، باید این کار را به خوبی انجام دهید. مخاطب شما به هیچ عنوان نباید احساس کند که با یک متن ترجمه شده در ارتباط است. شما باید تلاش کنید تا ترجمه ای رسا، شیوا و زیبایی را ارائه دهید.

6. نشان دهنده ی برند و کسب و کار شماست

یک کپی رایتینگ خوب، نشان دهنده ی کسب و کار شماست و مخاطب با خواندن آن، به طور آشکار و یا پنهان، به برند شما می رسد. به خاطر داشته باشید که شما دارید برای برندتان می نویسید و باید این برند خود را در فرایند کپی رایتینگ خود دخیل سازید اما باید این کار را با خلاقیت انجام دهید و ظرافت را رعایت کنید.

7. تاثیر مثبت روی سئو سایت

یک کپی رایتینگ خوب، می تواند باعث با جذب مخاطب بیشتر در سئو سایت تاثیر مستقیمی داشته باشد. این بدان معناست که اگر محتوای نوشته شده منحصر بفرد وجذاب باشد، باعت کاهش نرخ فرار و همچنین افزایش نرخ تبدیل و از این رو می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در سئو سایت ایجاد نماید.

سوالات متداول

کپی رایتینگ چه تاثیری برروی رتبه سایت دارد؟

کپی رایتینگ در واقع باعث ایجاد محتواهای تکراری می شود. به واسطه همین موضوع ممکن است سایتتان دچار جریمه و یا با کاهش رتبه رو به رو شود.

آیا کپی راتینیگ غیر قانونی است؟

به طور کلی زمانی که بدون ذکر منبع و به نام خودتان از محتوای دیگران استفاده کنید، برایتان جریمه هایی نیز در نظر گرفته می شود.

ایا می توان در سایت های مختلف ازکپی راتینگ استفاده کرد؟

بله. به شرط ذکر منبع می توانید از آثار دیگران استفاده کنید.