پادکست صوتی

در حالی که ما زمان زیادی را صرف تمرکز بر بهینه سازی کلمات کلیدی، بهینه سازی موبایل و بک لینک ها می کنیم، گوگل توجه زیادی به تجربه صفحه (Page Experience) می کند. به همین دلیل است که آنها مجموعه جدیدی از سیگنال ها به نام Core Web Vitals را منتشر کرده اند. این سیگنال ها سرعت بارگذاری صفحه وب سایت، پاسخگویی و ثبات بصری را در نظر می گیرند.

کور وب ویتال (Core Web Vital) چیست؟

Core Web Vital چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید؟

احتمال دارد که کور وب ویتال به یک عامل جدی رتبه بندی در سال های آینده تبدیل شود. کور وب ویتال ، یک معیار سنجش تجربه صفحه از طرف گوگل برای تعیین نوع تجربه بازدیدکنندگان با ورود به صفحه شما است.

برای مثال گوگل تعیین می کند که آیا صفحه شما به اندازه کافی سریع بارگذاری می شود تا از پرش افراد ( بانس ریت) جلوگیری کند یا نه. اگر اینطور نباشد، ممکن است در رتبه بندی، پایین بروید و وب سایتی جایگزین شما شود که به درستی بارگذاری می شود.

عوامل زیر، کیفیت تجربه صفحه را در گوگل تعیین می کند:

  • سازگاری با موبایل: صفحه برای مرور تلفن همراه بهینه شده است.
  • مرور ایمن: صفحه حاوی محتوای گمراه کننده یا نرم افزار مخرب نیست.
  • HTTPS: شما در حال ارائه صفحه در HTTPS هستید.
  • بدون مزاحم: صفحه حاوی هیچ مشکلی نیست که محتوای اصلی را پوشش دهد.
  • Core Web Vitals: صفحه به سرعت بارگیری می شود و بر عناصر تعامل و ثبات بصری تمرکز می کند.

معیارهای اصلی کور وب ویتال

به عنوان یک صاحب وب سایت، توسعه دهنده یا سازنده، شما میلیون ها فاکتور مختلف را در وب سایت خود در نظر می گیرید. اگر در حال حاضر روی سایت‌های جدید کار می ‌کنید یا سایت‌های موجود را به‌روزرسانی می ‌کنید، باید این سه عامل را در آینده در ذهن داشته باشید.

بارگیری: Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint یا LCP به عملکرد بارگذاری صفحه شما اشاره دارد. سرعت بارگذاری درک شده را پوشش می دهد، به این معنی که: چقدر طول می کشد تا وب سایت شما شروع به نمایش عناصر مهم برای کاربر کند.

معیار کلی برای گوگل 2.5 ثانیه است. این بدان معناست که وب سایت شما باید همه چیز را در فریم اول (بالای تاشو) در 2.5 ثانیه نمایش دهد.

به خاطر داشته باشید که صفحات وب به صورت مرحله ای نمایش داده می شوند. بنابراین هنگامی که عناصر نهایی بالای صفحه شما بارگیری می شود، LCP شما خواهد بود. LCP آهسته، رتبه ی شما را پایین می آورد و LCP سریع، رتبه ی های بالاتری را برای شما به ارمغان می آورد.

تعامل: FID (First Input Delay)

First Input Delay یا FID پاسخگویی صفحه وب شما است. این معیار، زمانِ بین اولین تعامل کاربر با صفحه و زمانی که مرورگر می تواند به آن تعامل پاسخ دهد را اندازه گیری می کند.

فرض کنید در حال پر کردن فرمی در یک وب سایت برای درخواست اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول هستید. شما فرم را پر کرده و روی ارسال کلیک کنید. چه مدت طول می کشد تا وب سایت پردازش آن درخواست را آغاز کند؟ این زمان، همان First Input Delay است. به عبارت دیگر، زمان بین اقدام کاربر و پاسخ وب را FID نامگذاری می کنند. کوتاه بودن زمان FID برای کاربران بسیار مهم است.

پایداری بصری: Cumulative Layout Shift (CLS)

CLS به فراوانی تغییرات طرح ‌بندی غیرمنتظره و ثبات کلی بصری صفحه وب اشاره دارد.

فرض کنید در حال خواندن محتوای یک سایت هستید که یک چیز جالب می بینید. سعی می کنید که روی آن کلیک کنید اما درست در آخرین لحظه، پایین می رود. اکنون باید به عقب برگردید و آنچه را که به دنبال آن بودید دوباره پیدا کنید. شما در حال خواندن یک پاراگراف هستید یا یک چیز جالب دیده اید که می خواهید روی آن کلیک کنید اما دکمه‌ها، تبلیغات و ویدیوها همچنان در حال بارگیری هستند و مدام پاراگراف را در صفحه پایین می‌آورد، بنابراین برای خواندن آن باید به پیمایش ادامه دهید.

اینها نشانه‌هایی از تجربه ضعیف در صفحه هستند، و گوگل در تلاش برای ارائه بهترین تجربه برای کاربران این مشکلات را فاکتور بررسی قرار می دهد.

این مسئله را جدی بگیرید. اکنون اغلب فروشگاه ها از حالت حضوری خارج شده اند و به مجازی روی آورده اند و یا در کنار حضوری بودن، فعالیت مجازی خود را نیز دارند. در آینده، فروشگاه های اینترنتی بسیار بسیار بیشتر می شوند و فروشگاه ها از حالت حضوری در می آیند. مردم می خواهند که همان تجربه ی دلپذیر و ساده ی حضوری را در فروشگاه های آنلاین داشته باشند و هرچقدر که سایت شما در این زمینه بهتر عمال کند، کسب و کارتان نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

اثرات Core Web Vitals بر استراتژی محتوا و توسعه وب

به کنسول جستجوی گوگل خود بروید، در آنجا خواهید دید که تست سرعت با «Core Web Vitals» جایگزین شده است.

وقتی روی آن کلیک می کنید، گزارشی برای موبایل و یکی برای دسکتاپ ظاهر می شود.

لیستی از URL های ضعیف، URL هایی که نیاز به بهبود دارند و URL های خوب را مشاهده خواهید کرد.

Core Web Vitals در تلفن همراه

اگر URL های ضعیف زیادی دارید، به این معنی است که آنها در نمایش مهم ترین محتواها کند هستند، در پردازش اقدامات کند هستند و با تغییر مکرر طرح، به طور مداوم تجربه ضعیفی را ارائه می دهند.

چگونه می توان Core Web Vitals را ردیابی کرد

ردیابی Core Web Vitals به سادگی رفتن به کنسول جستجو گوگل و مشاهده هر ویژگی وب به صورت موردی است. فقط کافی است تا وارد آن شوید.

هنگامی که گزارش خود را تهیه کردید، وقت آن است که تغییرات لازم را ایجاد کنید.

با محدود کردن مقدار محتوایی که در بالای صفحه وب به مهم ترین اطلاعات نمایش داده می شود، می توانید LCP را بهبود ببخشید. اگر برای مشکلی که بازدید کننده در تلاش برای حل آن است، اهمیت حیاتی ندارد، آن را به پایین صفحه منتقل کنید.

بهبود FID ساده است و چهار مشکل اصلی وجود دارد که باید به آن ها بپردازید:

  • کاهش تأثیر Third-Party Code: اگر چندین فرایند مختلف به طور همزمان اتفاق می‌افتند، شروع به عمل بیشتر طول می‌کشد.
  • کاهش زمان اجرای جاوا اسکریپت: فقط کد مورد نیاز کاربران خود را ارسال کنید و هر چیز غیر ضروری را حذف کنید.
  • به حداقل رساندن Main Thread:Main Thread بیشتر کار را انجام می دهد، بنابراین اگر این مشکل را دارید باید پیچیدگی سبک و چیدمان خود را کاهش دهید.
  • تعداد درخواست ها را کم نگه دارید و اندازه های انتقال را کوچک نگه دارید: مطمئن شوید که سعی در انتقال فایل های بزرگ ندارید.

بهبود CLS مستلزم توجه به ویژگی‌های اندازه و عناصر ویدیویی در همه پلتفرم ها است. وقتی مقدار مناسبی از فضا را برای یک قطعه محتوا قبل از بارگیری آن در نظر می‌گیرید، نباید در طول فرایند، تغییری در صفحه به وجود بیاید.

در نهایت، Core Web Vitals و SEO دست به دست هم می دهند، و همه ما می دانیم که اگر بخواهیم از رقبای خود غلبه کنیم و رتبه خود را حفظ کنیم، نمی توانیم هیچ عامل رتبه بندی را نادیده بگیریم.

سوالات متداول

LCP Core Web Vitals به چه معناست؟

LCP یک Core Web Vital است که زمان را از زمانی که صفحه شروع به بارگذاری می کند تا زمانی که بزرگترین بلوک متن یا عنصر تصویر روی صفحه نمایش داده می شود را بر حسب ثانیه اندازه گیری می کند. هدف آن اندازه گیری زمانی است که محتوای اصلی صفحه بارگذاری شده است. هرچه LCP کمتر باشد، بهتر است.

آیا Core Web Vital مهم است؟

Core Web Vitals برای سئو مهم هستند، زیرا می توانند به شناخت بیشتر وب سایت شما کمک کنند. این موارد حیاتی می تواند به بهبود سئو وب سایت شما در مرورگرها کمک کند و همچنین به مخاطبان شما تجربه ای بی دردسر را در هنگام مرور صفحه شما دهد.

وب سایت CLS چیست؟

CLS معیاری برای سنجش بی ثباتی یک وب سایت است. این معیار تعیین می کند که آیا یک وب سایت همانطور که کاربر انتظار دارد رفتار کند یا خیر. یکی از ناامید کننده ترین جنبه های یک وب سایت ناپایدار این است که محتوای صفحه با مشاهده کاربر تغییر می کند.

آیا Core Web Vitals یک عامل رتبه بندی است؟

Core Web Vitals در روز پنج‌شنبه 17 ژوئن 2021 به یک فاکتور سئو گوگل تبدیل شد و به‌عنوان بخشی از به‌روزرسانی تجربه کاربری تا پایان آگوست 2021 به‌طور کامل عرضه می‌شود. با این حال، Google اعلام کرده است که تجربه کاربری خود را به‌روزرسانی می‌کند.

چگونه می توان معیارهای کور وب ویتال را مشاهده و بررسی کرد؟

بهترین و راحت ترین روش برای آنالیز و بررسی معیارهای کور وب ویتال (Core Web Vitals) استفاده از کنسول جستجوی گوگل یا همان Google Search console است. برای انجام این کار به آدرس سرچ کنسول خود رفته و از منوی سمت راست گزینه Enhancement را انتخاب کنید. با این کار گزارشی از معیار های کور وب ویتال سایت خود را مشاهده خواهید کرد.

Core Web Vitalsتلفن همراه مهم تر است یا دسکتاپ؟

اگرچه معیارهای Core Web Vitals برای دو بخش دسکتاپ و موبایل تقسیم شده اند، اما گوگل اعلام کرده است که برای رتبه بندی صفحات تنها از سیگنال های مرتبط با تلفن همراه استفاده خواهد کرد.

گوگل چگونه معیارهای کور وب ویتال را اندازه گیری می کند؟

گوگل Core Web Vitals را براساس تجربه کاربر، توسط گوگل کروم و به صورت دوره های 28 روزه آنالیز می کند.