بودجه خزش با کرال باجت

کرال باجت یا بودجه خزش تعداد صفحاتی است که ربات گوگل یک بار و در یک دوره زمانی معین به طور روزانه از یک وب سایت ردیابی می کند.

ارتباط مستقیمی بین اعداد دفعات پیمایش شدن یک صفحه توسط گوگل و تعداد نمایش هایی که در آن صفحه دریافت می کند وجود دارد. صفحاتی که بیشتر پیمایش می شوند بیشتر در صفحه نتایج جست و جو دیده می شوند. اگر گوگل در یک صفحه خزش نکند هیچ چیزی در آن صفحه رتبه بندی نمی شود.

بودجه خزش چیست؟

کرال باجت به زبان ساده سطح توجه گوگل به سایت را نشان می دهد. به عبارتی دیگر منظور از کرال باجت میزان دفعات یا زمانی است که ربات های گوگل در سایت شما سپری می کنند. بر این اساس تعیین می شود که ربات های گوگل در چه مدت زمانی دوباره سایت شما را مرور کنند و آپدیت های آن را ایندکس کنند. سایتی که فعالیت بالایی داشته باشد و در روز چند بار آپدیت شود بودجه بالا تری را به خود اختصاص خواهد داد.

اما اگر سایتی فعالیتش کم باشد مثلا در ماه دوبار آپدیت شود کراولر دیرتر آن سایت را جست و جو می نماید. به طور ساده اگر صفحه ای در فهرست ایندکس گوگل قرار نگیرد، هیچ رتبه ای به آن اختصاص داده نمی شود، بنابراین اگر تعداد بودجه خزش شما از سایت فراتر رفت، صفحاتی در سایت خود دارید که در فهرست ایندکس گوگل قرار نگرفته اند.

چرا کرال باجت برای سئو مهم است؟

اگر گوگل نتواند صفحه ای را ایندکس کند به آن رتبه نخواهد داد، حال اگر تعداد صفحات شما از بودجه خزش شما بیشتر باشد تعداد از صفخات شما ایندکس نخواهد شد.

اما نباید نگران گفته های بالا باشید زیرا گوگل بهترین موتور جستجو برای پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات یک سایت می باشد.

مواردی که هنگام گرال باجت باید به آن توجه داشت:

  • اضافه کردن دسته ای از صفحات: اگر اخیرا چند صفحه به سایت خود اضافه کرده اید، قطعا می خواهید بدانید که این صفحات ایندکس شده اند یا نه؟
  • داشتن تعداد زیاد ریدایرکت: داشتن ریدایرکت زیاد باعث از دست رفتن کرال باجت می شود.
  • اداره کردن یک سایت بزرگ: اگر شما یک سایت بزرگ با 10 K دارید، احتمال دارد که گوگل نتواند همه صفحات سایت شما را پیدا کند.

رابطه بین سئو و بودجه خزش

ارتباط مستقیمی بین تعداد دفعات پیمایش شدن یک صفحه توسط گوگل و تعداد نمایش هایی که آن صفحه دریافت می کند وجود دارد.

صفحاتی که بیشتر توسط گوگل و ربات های گوگل پیمایش می شوند، در نتایج جست و جو هم بیشتر دیده می شوند.

همانطور که می دانید اگر گوگل یک صفحه را در فهرست ایندکس خود قرار ندهد هیچ چیز آن صفحه رتبه بندی نمی شود. و همچنین رتبه بندی صفحات یا پیچ رنگینگ در سایت گوگل و در نتیجه برای سئو وب سایت شما بسیار حائز اهمیت است.

چرا موتور های جست و جو برای سایت ها نرخ کرال در نظر می گیرند؟

متاسفانه موتورهای جستجو منابع نامحدودی ندارد و مجبورند تمرکر خود را روی میلیون ها وب سایت تقسیم کنند. بنابراین آنها به روشی نیاز دارند تا بتوانند میزان خزش را اولویت بندی کنند. بودجه خزش هر سایت به موتورهای جستجو برای انجام این کار کمک می کند.

اگر تعداد صفحات شما از کرال باجت سایتتان بیشتر باشد قطعا در سایت تان صفحاتی خواهید داشت که ایندکس گوگل نمی شوند و در نتیجه در صفحه موتور های جستجو نیز نشان داده نمی شود.

پس بودجه خزش بیشتر در سایت های بزرگ نقش دارد زیرا سایت های کوچک را گوگل می تواند کرال کند و صفحاتشان را ایندکس کند.

نظر گوگل در مورد بودجه خزش چیست؟

طبق گفته های گوگل سه مرحله وجود دارد که موتور های جست و جو برای به دست آوردن نتایج مناسب وب، آنها را دنبال می کند:

کرال کردن:صفحات وب به صفحات در دسترس عموم قرار دارند.

ایندکس کردن:خزنده ها، محتوای هر صفحه را تجزیه و تحلیل می کنند و اطلاعاتی را که پردازش می کنند ذخیره می کنند.

ارائه دادن و رتبه بندی: وقتی کاربر سوالی را تایپ می کند گوگل از بین محتوا هایی که ایندکس کرده بهترین پاسخ را به کاربر ارائه می دهد.

بدون کراول محتوای شما ایندکس نخواهد شد بنابراین در گوگل نمایش داده نمی شود.

گوگل می گوید نرخ خزش چیزی نیست که بخواهد باعث نگرانی افراد شود زیرا محتوا ها اغلب بعد از انتشار کراول و ایندکس می شوند. اگر صفحات سایت شما چند صد عدد باشد کراول شدن کامل این صفحات اتفاقی امکان پذیر است. این که مشخص کنیم چه محتوایی در چه زمانی مشخص می شود موضوعی است که برای سایت ها با صفحات تعداد بالا دغدغه ایجاد می کند.

چند مشکل در رابطه با کرال باجت

اگر شما یک سایتی را اداره می کنید که 10 هزار صفحه دارد، امکان این که گوگل با پیدا کردن همه آنها مشکل داشته باشد زیاد است.

تعداد زیادی تغییر مسیر:تعداد هدایت و زنجیره های تغییر مسیر از کرال باجت شما می کاهد.

در ادامه به چند روش ساده برای به حداکثر رساندن کرال باجت سایت شما اشاره می کنیم.

از لینک های داخلی استفاده کنید

در ربات های گوگل اولویت بندی صفحات با سایت هایی است که دارای تعداد زیادی لینک های داخلی و خارجی هستند.

در رتبه بندی سایت مهم است که لینک های خارجی شما به صفحات معتبر با رتبه بالا باشد و گاهی اوقات به لینک های خارجی نمی توان اعتماد کرد به همین خاطر اتصال داخلی بسیار مهم تر است.

لینک های داخلی سایت شما ربات های گوگل را به همه صفحات سایت شما هدایت می کند.

پس محبوبیت داخلی صفحات مهم سایت خود را با ساخت بک لینک هایی از صفحاتی مرتبط افزایش دهید.

بهبود سرعت سایت

اگر سرعت سایت شما بهینه و بالا باشد ربات های گوگل زمان بازید بیشتری خواهد داشت و صفحات بیشتری از سایت شما را ایندکس و کرال می کند.

محدود کردن محتوای تکراری

محدود کردن محتوای تکراری به دلایلی بسیاری موثر است، چرا که محتوای تکراری به سادگی می تواند به کرال باجت شما آسیب بزند.

این کار به این دلیل است که گوگل نمی خواهد منایع اصلی را بخاطر چندین محتوای یکسان و تکراری از دست بدهد. بنابراین مطمئن شوید که 100 درصد از محتوای سایت تان را از محتوای غیر تکراری ساخته اید.

از صفحات بدون لینک اجتناب کنید

به صفحاتی که هیچ لینک داخلی یا خارجی وجود ندارد، صفحات یتیم می گویند. گوگل برای یافتن این صفحات زمان زیادی را صرف می کند.

اگر می خواهید از کرال باجت خود استفاده بیشتری ببرید مطمئن شوید که حداقل یک پیوند داخلی یا خارجی در همه صفحات سایت شما وجود دارد.

بهینه سازی ربات های گوگل

ربات ها باید بتوانند به صفحه ثبت نام وب سایت شما دسترسی داشته باشند اما لازم نیست ثبت نام کنند یا وارد سیستم شوند.

ربات ها نه فرم های تماس را تکمیل می کنند نه به کامنت ها جواب می دهند و نه نظر و امتیاز می دهند. پس مشخص است تا زمانی که شما دستور توقف به ربات ها ندهید آن ها لینک های مورد نظر را دنبال می کنند. بنابراین باید از لینک های nofollow به خوبی استفاده کنید و محدودیت هایی را در فایل robots.txt خود قرار دهید تا ربات ها از محدودیت هایشان مطلع شوند.

این اقدام تا حدودی کرال باجت های شما را برای صفحات با اهمیت سایت آزاد می کند.

رفع مشکلات مربوط به سرور

اگر سایت شما سرعت کمی داشته باشد یا سرور تان خطا های زیادی نشان دهد گوگل به این نتیجه می رسد که سایت شما نمی تواند تقاضای بیشتری را برای صفحاتش پشتیبانی کند.

بررسی لاگ کلیدی برای رفع عیب های سرور است زیرا لاگ ها کد وضعیت و تعداد یابت های دانلود شده را نشان می دهند.

ریدایرکت های زنجیره ای

ریدایرکت های زنجیره ای از مسائلی است که روی سلامت سایت شما تاثیر می گذارد. ریدایرکت های تعریف شده در وب سایت نباید حالت زنجیره ای از ریدایرکت ها به خود بگیرند. این گونه ریدایرکت های زنجیره ای بدون استفاده از ابزار عملا یک مسئله شناخته نمی شوند. زنجیره بزرگ از ریدایرکت ها ممکن است که ربات های گوگل دست از دنبال کردن سایت بردارند و صفحه نهایی ایتدکس نشود. یک یا دو ریدایرکت آسیبی به سایت نمی زند اما اگر به این مسئله آگاهی داشته باشید می تواند از اتفاق های بدتر جلو گیری کند.

بک لینک

گرفتن بک لینک های بیشتر باعث می شود که ربات های گوگل بیشتر به سمت سایت شما منتهی شوند. البته به این نکته توجه داشته باشید که باید از سایت های معتبر بک لینک گرفت.

بک لینک داشتن علاوه بر افزایش اعتبار سایت شما و شناخته شدت بیشتر در محیط وب، به بهینه سازی بودجه خزش کمک می کند و یاعث می شود کراولر گوگل بیشتر به سایت شما سر بزند.

جمع بندی

امیدواریم در انتهای این مقاله متوجه تاثیر کرال باجت بر روی سئو سایت خود شده باشید و با نکاتی که ذکر شد بهینه سازی سایت خود و افزایش بازدید سایت را برای خودتان رقم بزنید.

نکاتی که ذکر شد جدا از این که سایت شما را بهینه می کند یاعث افزایش تجربه کاربری هم می شود.