چهار نکته در جلسه اول با مشتری بهینه سازی سایت

شما به عنوان یک متخصص سئو در محل کار خود نشسته اید که تلفن شرکت شما به صدا در می آید. پشت خط کسی است که توانسته است با جستجو در گوگل، لینک سایت شما را برای سئو سایت خود پیدا کرده و بعد تماس گرفته است. او از شما اول همه در خصوص شرکتتان سوالاتی می پرسد و سپس درخواست خود را ارائه می دهد و در نهایت با راهنمایی شما، یک جلسه ملاقات حضوری بین او و شما در روز خاصی برقرار می گردد. مسلما شما اولین و آخرین فردی نخواهید بود که او با شما تماس میگیرد. مشتری این حق را دارد که با هر چند شرکتی که علاقه دارد، تماس گرفته و در نهایت یکی را بتوانید بهترین خدمات را ارائه دهد، انتخاب کند.

این که مشتری شرکت شما را انتخاب کند یا نه، به خدماتی که ارائه می دهید و همچنین سابقه تان بستگی دارد. اما مساله مهمتر از همه این ها، به چگونگی برخورد شما با مشتری در جلسه اول بستگی دارد. به غیر از نحوه برخورد، نحوه پوشش، نحوه ارائه نمونه کارها، نحوه صحبت و همچنین تسلط بر آخرین تکنولوژی های روز سئو، از مهمترین عواملی هستند که باعث جذب مشتری شما در جلسه اول می شوند. درادامه این مقاله آموزش سئو قصد داریم تا بیان کنیم که چگونه در یک مصاحبه با مشتری در جلسه اول بتوانید او را ترغیب کنید که از خدمات شرکت شما استفاده کند.

چهار نکته در جلسه اول با مشتری بهینه سازی سایت

1. تمامی نمونه کارهای موفق را از قبل آماده کنید

هرکاربری با جستجو عبارت سئو که درگوگل انجام داده است، سایت شما را پیدا کرده و در نهایت با شما تماس گرفته است که بهینه سازی سایت خود را به شما بسپارد. اما مسلما او فقط صفحه تماس با ما را نگاه نکرده است، بلکه نمونه کارهای شما را هم بررسی کرده است وچه بسا ممکن است با آن ها تماس گرفته باشد و از آنها درباره شرکت شما سوالاتی پرسیده باشد که این حق او است و هیچ شرکتی نمی تواند در این خصوص گله مند باشد.

پس وقتی قرار است که شما به عنوان رئیس شرکت یک قرار ملاقات را مشتری تنظیم کنید، حتما تمامی نمونه کارهای موفق خود را به او ارائه دهید. از اینکه آن ها قبلا چه جایگاهی داشتند و الان در کدام رتبه گوگل قرار دادند و همچنین در چه مدت زمانی توانسته اند به این رتبه دست پیدا کنند. لازم نیست که تمامی جزئیات را بیان کنید، زیرا اولا هم وقت شما محدود است و هم اینکه او اصلا به هیچ وجه حوصله ندارد که همه این موارد را گوش کند. نهایت زمانی که شما باید برای این مساله وقت بگذارید، 5 دقیقه است. در 5 دقیقه باید به طور خلاصه وقت بگذارید وخود و نمونه کارهایی را که انجام داده اید را توضیح دهید. شما باید بیشتر زمان خود را صرف مشتری جدید خود کنید.

2. خوشتیپ باشید

چاق یا لاغر، شکم دادن یا سیکس پک بودن و غیره در اینجا اصلا مهم است بلکه پوشش شما و مرتب بودنتان است که شخصیتان را به مشتری میرساند. سنگین بودن مهمترین مساله است که باید در پوشش رعایت کنید. پوشیدن پیراهن جلو باز، تی شرت های آستین کوتاه، شلوار لی چسبان و غیره از مواردی هستند که باعث می شود مشتری به شما اعتماد نکند. اینکه عقل مردم در چشمشان است، تا حدی شاید درست باشد اما واقعا پوشش مناسب به شما سنگینی خاصی می دهد . از این رو حتما تا می توانید در جلسات شرکت با مشتری به هیچ وجه از پوشش های نامناسب و اسپرت های نامتعارف استفاده نکنید.

3. سوالات مرتبط بپرسید

از حاشیه تا می توانید دوری کنید. اوضاع مملکت چه خبر؟ هوا چقدر گرمه؟ چرا خارجیها اینقدر پیشرفته هستند؟ و سوالاتی مشابه به اینها، همه نمونه هایی از سوالاتی هستند که می تواند جلسه اول بهینه سازی سایت را کاملا به حاشیه ببرد و از این رو باعث اتلاف وقت شما شود. زمان در این گونه جلسات حکم طلا دارد و سعی نکنید که با ایجاد سوالات حاشیه ای، آن را تلف کنید.

سوالات مهم را قبل از جلسه برروی یک کاغذ بنویسید و از مشتری خود سعی کنید که کامل بپرسید. ممکن است که بعضی از آن ها پشت تلفن از مشتری پرسیده باشید، اما باز هم در این جلسه بپرسید تا جواب کامل و روشنی بگیرید. به هیچ وجه اگر پاسخ سوالی برایتان ابهام بود، به سراغ سوال بعدی نروید. اهداف، بودجه، رقبا و غیره از سوالاتی هستند که باید در جلسه سئو از مشتری خود حتما بپرسید.

یکی از نکاتی که در سوال پرسیدن باید رعایت کنید، این است که صورت سوال واضح و براساس درک مشتری از نوع کارتان باشد. به هیچ وجه از همان با پرسیدن سوالهای تخصصی، ابهام در ذهن مشتری ایجاد نکنید. بعضی از شرکت ها سعی می کنند با پرسیدن سوالهای تخصصی، به مشتری این حس را القا کنند که ما در کارمان خیلی وارد هستیم ولی مطمئن باشید که این مساله نتیجه عکسی برای شما خواهد داشت.

4. خوشبین به سمت مشتری بروید

به عنوان رئیس یک شرکت هیچگاه این فکر را در ذهن ایجاد نکنید که مشتری در همان جلسه اول، قرارداد را با شما امضا خواهد کرد یا اینکه این فرد فقط قصد سوال پرسیدن را دارد و خیلی وقت نگذاریم و مشتری های دیگری را بررسی کنیم. اگر با این طرز تفکر می خواهید درزمینه سئو فعالیت کنید، بهتر است بگوییم که کار نکنید خیلی بهتر است. دلیلی وجود ندارد که هر شخصی به شما زنگ بزند، مشتری بشود. او این حق را دارد که شما را انتخاب کند یا نه. این دیگر بستگی به نمونه کارهای شما و همچنین عواملی دیگری که در بالا صحبت شد دارد. اما خوشبین بروید یعنی دید مثبت داشته باشید.

رعایت این چهارنکته هرچند ساده، می تواند تضمین موفقیت شما برای جذب مشتری بهینه سازی سایت در جلسه اول باشد. البته این چهارمورد را فقط مختص به این نوع حرفه نیست، بلکه در تمامی حرفه ها مخصوصا جذب مشتری سایت هم می تواند مفید باشد.