کاهش ترافیک وب سایت

کاهش ترافیک وب سایت به طور ناگهانی، می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد از جمله کاهش رتبه، تغییرات ایجاد شده در وب سایت شما، تغییر ارتباط با محتوای شما یا به روز رسانی های گوگل. اگر ترافیک شما به میزان قابل توجهی کاهش یافت، نترسید و سعی کنید دلایل آن را ارزیابی کنید. در ادامه به بررسی دلایل کاهش ترافیک وب سایت خواهیم پرداخت.

تغییراتی در وب سایت

تغییرات در وب سایت شما یکی از دلایل احتمالی کاهش ترافیک وب سایت است. این می تواند به معنای تغییرات عمدی مانند به روز رسانی فایل robots.txt، پیاده سازی تگ های متا روبات ها و به روز رسانیURL های متعارف باشد. اگر ترافیک شما به طور ناگهانی کاهش یافت، وضعیت وب سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید. پلتفرم می تواند شما را در مورد تغییرات یا مشکلات مطلع کند.

محتوای قدیمی و نامربوط

یکی دیگر از دلایل احتمالی که باعث کاهش ترافیک وب سایت می شود، کاهش کیفیت و مرتبط نبودن محتوای شما است. آیا محتوای شما همچنان با هدف جستجوی اصلی مطابقت دارد؟ آیا موضوعات به روز را پوشش می دهد؟ و مهمتر از همه، آیا هنوز از مرتبط ترین کلمات کلیدی استفاده می کند؟ سعی کنید به روش هایی فکر کنید که می توانند عناوین و توضیحات متا شما را بهبود بخشند، زیرا این اولین بخش های محتوای شما هستند که کاربران در موتورهای جستجو می بینند. نسخه محتوا را به روز رسانیکنید تا کاربران آن را جالب، آموزنده یا سرگرم کننده بدانند. این می تواند منجر به ایجاد لینکهای طبیعی شود که به طور کلی برای وب سایت شما ارزشمند خواهد بود.

استراتژی کلمات کلیدی اشتباه

اگر وب سایتی دارید که برای مدت طولانی آنلاین بوده است، ممکن است کلمات کلیدی شما دیگر مانند گذشته مرتبط نباشند و یا شاید از اصطلاحات تخصصی یا صنعتی استفاده می کنید که ممکن است برای مخاطبان بالقوه شما چندان آشنا نباشد. گوگل توانایی خود را در درک زبان بسیار بهبود بخشیده است. این امکان را برای افراد فراهم می کند تا زمانی که به زبانی که بیشتر با نحوه صحبت کردنشان مطابقت دارد، نتایجی را پیدا کنند. بنابراین، مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما با زبان ساده ای که مردم استفاده می کنند مطابقت دارند. همچنین، موتورهای جستجو به جای تکیه بر چند کلمه کلیدی، وب سایت ها را بر اساس جملات کامل و سایر عناصر زبان طبیعی تر رتبه بندی می کنند. بنابراین کلمات کلیدی و عبارات کلیدی خود را مرور کنید. اگر از کلمات کلیدی عمومی، بیش از حد فنی یا قدیمی استفاده می کنید، استراتژی اشتباهی را دنبال می کنید و باید به روز شوید.

لینک های از دست رفته

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است رتبه جستجو و ترافیک شما به شدت کاهش یابد این است که لینک ها را از دست داده اید. از ابزاری برای بررسی سایت خود برای یافتن لینک های از دست رفته در نود روز گذشته استفاده کنید (به عنوان مثال، Ahrefs، CognitiveSEO، Majestic). اگر تعداد زیادی لینک را گم کرده اید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا کاهش لینک ها در سراسر وب سایت است؟
  • آیا لینک های گم شده از همان صفحاتی هستند که در آن رتبه بندی نیز افت کرده است؟
  • آیا لینک ها ورودی برای صفحاتی که دیگر رتبه ندارند کاهش یافته است؟

اگر لینک های ورودی شما از بین رفته یا خراب شوند، باید دقیقاً مطمئن شوید که آن لینکها از کجا آمده اند و چرا شکسته شده اند. سپس، می توانید آن ها را حذف کنید، نگه دارید و یا جایگزین کنید. هر لینک را به صورت جداگانه بررسی کنید تا بهترین راه برای حل آن را تعیین کنید. اگر لینکها به عمد حذف شده اند، ممکن است به این دلیل باشد که آن ها لینکهای طبیعی نبوده و می توانند توسط گوگل پرچم گذاری و جریمه شوند. این لینکها را رها کنید. ممکن است لینکها در طول به روز رسانی وب سایت شکسته یا تغییر کرده باشند بنابراین آن ها را بازیابی کند. در جایی که لینکهای داخلی با لینکهای جدید به منبع دیگری جایگزین شدند، شما می توانید به منبع جدید لینک دهید.

لینک با کیفیت پایین

همه لینک ها یکسان ایجاد نمی شوند. بنابراین، اگر از روش های ایجاد لینک هرزنامه، خطرناک یا قدیمی استفاده می کنید، احتمالاً گوگل وب سایت شما را جریمه می کند. گوگل به وضوح بیان می کند که لینک های بی کیفیت را به شرح زیر در نظر می گیرد:

هر لینکی که برای دستکاری رتبه صفحه یا رتبه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل باشد، ممکن است بخشی از یک طرح لینک و نقض دستورالعمل های وبمستر گوگل در نظر گرفته شود. این شامل هر رفتاری است که لینک های وب سایت شما یا لینک های خروجی از سایت شما را دستکاری می کند.

برای جلوگیری از جریمه گوگل و افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک خود، برای ایجاد یک طرح لینک سازی با کیفیت بالا وقت بگذارید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

  • لینک های شکسته خود را با ساخت لینک های جدید و ارزشمند درست کنید.
  • از روابط عمومی برای استناد در مقالات خبری یا محتوای آنلاین استفاده کنید.
  • محتوای استثنایی بنویسید و آن را به شدت در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید تا مردم بتوانند آن را پیدا کنند.

تغییر مسیرهای شکسته

تغییر مسیرهای شکسته بدترین کابوس یک متخصص سئو و دلیلی برای کاهش ترافیک وب سایت باشد. هنگام راه اندازی یک وب سایت جدید، مهاجرت به یک سرور جدید، یا انجام تغییرات ساختاری در سایت خود، احتمالاً رتبه بندی شما کاهش می یابد مگر اینکه برنامه تغییر مسیر 301 داشته باشید. تغییر مسیر 301 را می توان به عنوان تغییر آدرس برای وب در نظر گرفت. این اطلاعیه به موتورهای جستجو اطلاع می دهد که یک صفحه، چندین صفحه یا کل وب سایت شما منتقل شده است. شما درخواست می کنید که بازدیدکنندگان شما به آدرس جدید شما بر خلاف آدرس قبلی شما ارسال شوند. هنگام استفاده از تغییر مسیر 301، باید اطمینان حاصل کنید که تگ های متعارف، لینک ها و نقشه های سایت XML نیز به روز رسانیمی شوند. یک تغییر مسیر مناسب 301 تضمین می کند که رتبه خود را از دست نخواهید داد. همچنین برای محتوای تکراری جریمه نمی شوید زیرا موتورهای جستجو آدرس های قدیمی و جدید شما را فهرست بندی می کنند.

محتوای تکراری

تعریف گوگل از محتوای تکراری به شرح زیر است:

محتوای تکراری عموماً به بلوک های محتوایی درون یا بین دامنه ها اطلاق می شود که یا کاملاً با محتوای دیگر مطابقت دارند یا به طور قابل ملاحظه ای مشابه هستند.

البته این همیشه مخرب یا فریبنده در نظر گرفته نمی شود بنابراین، همیشه منجر به رتبه بندی پایین تر در موتورهای جستجو نیز نمی شود. با این حال، اگر شما عمداً محتوای تکراری را برای دستکاری رتبه بندی و افزایش ترافیک انجام دهید، احتمالاً وب سایت شما جریمه می شود.

تغییرات الگوریتم

گوگل هرگز از جستجوی راه هایی برای بهبود استراتژی ها و نتایج دست نمی کشد. این امر به ناچار منجر به تغییرات الگوریتمی می شود که ممکن است به سایت شما آسیب برساند و باعث شود که رتبه های پایین تری داشته باشید. برای جلوگیری از کاهش ترافیک وب سایت در نتیجه ی به روز رسانی های الگوریتم گوگل، یک استراتژی بازاریابی بین کانالی و ترافیک مؤثر ایجاد کنید که شامل رسانه های اجتماعی و سایر کانال های بازاریابی است. همچنین، باید خودتان را با الگوریتم های گوگل به روز کنید و هم پای آن ها حرکت کنید.

برگرفته از مقالات زیر
Meta Data for SEO
How Does Metadata Affect Your SEO

سوالات متداول

چه عواملی باعث کاهش ترافیک وبسایت می شود؟

عوامل متعددی برای این موضوع وجود دارد که شاخص ترین آنها کاهش رتبه، تغییرات ایجاد شده در وبسایت و یا بروزرسانی های گوگل هستند.

در زمان کاهش ترافیک وبسایت چه کاری انجام دهیم؟

در زمان کاهش ترافیک باید وضعیت وبسایت خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید تا از مشکلات پیش آمده باخبر شوید.

چگونه از کاهش ترافیک وبسایت پیشگیری کنیم؟

بسیار ساده است؛ وبسایت خود را با بروزرسانی های الگوریتم گوگل هماهنگ کنید.