شش اشتباه در طراحی سایت

طراحی سایت کار سختی است. هیچ فرمول یا الگوریتم خاص و مشخصی وجود ندارد که مطابق آن عمل کنید و در ضمن هیچوقت نمی‌توان با قاطعیت گفت که «طراحی صحیح» چه نوع طراحی است. اشتباه نکنید. قوانین زیادی وجود دارند که طراحان به آن پایبند هستند و مطابق آن‌ها عمل می‌کنند. اما همچنان اشتباهات زیادی در این زمینه رخ می دهد.

در فضای وب، بیشتر وب‌سایت‌ها تقریبا المان‌های یکسانی دارند، همه‌ی آن‌ها نیاز به عکس، متن و رنگ و لینک‌ها دارند. اما این المان‌های ساده را نمی‌توان به صورت تصادفی انتخاب کرد و باید حتما روی تک تک آن‌ها و ترکیبی که با هم می‌سازند نهایت دقت را داشته باشید.

در ادامه به 6 اشتباه کوچک اما تاثیرگذار در طراحی سایت و سئو سایت فروشگاهی خواهیم پرداخت:

1. تعادل متن

فونت‌هایی که شما در وبسایت خود استفاده می‌کنید نقش بزرگی در نحوه‌ی دیده شدن و تاثیرگذاری وبسایت شما دارند. اندازه‌ی متن، ضخامت خط‌ها و تعداد فونت‌هایی که استفاده می‌کنید، همه و همه بخشی از المان‌های مهم در طراحی سایت را تشکیل می‌دهند. چند نکته را همیشه مدنظر داشته باشید:

  • اندازه‌ها مهم هستند: تجربه نشان می‌دهد که سایز متن بدنه و کپشن‌ها و تایتل‌ها باید متفاوت باشند تا کاربر بتواند میزان اهمیت آن‌ها را تشخیص دهد. هدینگ‌ها و یا پانوشت‌ها هم بخش مهمی هستند که باید اندازه‌ی آن‌ها را مطابق استانداردها بچینید.
  • رنگ‌ها: رنگ‌ها المان‌های مهمی هستند که اغلب سایت‌ها از آن غافلند، به طور مثال یکی از این اشتباهات استفاده از متن رنگ روشن روی پس‌زمینه‌ی سفید است که خوانایی متن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. متن‌ها عناصر مهمی در سایت هستند که باید سعی کنید بیشترین کیفیت ممکن را داشته باشند.
  • تعداد فونت‌ها: اگر از تعداد فونت‌های زیادی در طراحی سایت استفاده کنید مطمئنا باعث آشفتگی و بی نظمی می‌شوید. همچنین استفاده از یک یا دو فونت هم نمی‌تواند پاسخگو باشد و کاربران گهگاه نیاز به تنوع دارند. پس جانب اعتدال را رعایت کنید و در حد نیاز از فونت‌ها استفاده کنید.

2. انیمیشن‌های غیرضروری

انیمیشن‌ها اگر در راه درست و صحیح استفاده شوند مطمئنا باعث بهبود کیفیت سایت می‌شوند و کاربران را درگیر می‌کنند. حرکات ظریف، تغییر مکان المان‌های سایت و ویدیوها می‌توانند نقش بسیار مهمی در بهبود تجربه کاربری و ایجاد یک تعامل جالب با کاربران داشته باشند.

اما اگر در راه اشتباه و غیرمعقول به کار گرفته شوند به جز حواس‌پرتی و مزاحمت برای چشم‌ها هیچ اثر دیگری ندارند. در ضمن انیمیشن‌ها و ویدیوها تاثیر زیادی در سرعت سایت دارند و اگر نمی‌دانید چگونه از انیمیشن‌ها در شیوه‌ای درست بهره ببرید کار منطقی‌تر آن‌ است که اصلا از آن‌ها استفاده نکنید.

بسیاری از کسب و کارها و طراحان وسوسه می‌شوند که همه چیز را به صورت انیمیشنی نشان دهند، انیمیشن‌ها زنده بودن و پویایی را به سایت تزریق می‌کنند اما اگر درست و با ظرافت و کارشده طراحی نشوند می‌توانند بسیار مرگبار باشند. پیشنهاد ما این است که صرفا برای مواقعی که می‌خواهید نظر کاربران را به یک موضوع یا محصول مهم جلب کنید در نهایت ظرافت و بدون هرگونه حرکات اضافه این درگیری را برای کاربران به وسیله‌ی انیمیشن ایجاد کنید. در غیر این صورت ممکن است به ضرر شما تمام شود.

3. عکس‌های کم‌ارزش

عکس‌ها همه‌چیز سایت هستند. عکس‌های خوب توجه مخاطبان را جلب می‌کند و عکس‌های بد آن‌ها را اذیت می‌کند. یکی از اساسی‌ترین بخش‌های هر سایت که روی کاربران تاثیر می‌گذارد عکس‌های استفاده شده در سایت می‌باشد. یک نقل قول قدیمی هست که می‌گوید: کاری که یک عکس می‌تواند انجام دهد هزاران کلمه نمی‌توانند. اهمیت این نقل قول در دنیای فعلی که عصر سرعت است روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

باید عکس‌هایی را پیدا و یا طراحی کنید که کاملا منطبق با برند شما باشند و حامل پیام و نگرش شما باشند. این کار آسانی نیست. گشتن در اینترنت و تصمیم‌گیری راجع به عکس‌های مهم سایت می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. البته ارزشش را دارد و اگر بتوانید عکس‌های مرتبط و هماهنگ با برند خود پیدا کنید یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

عکس‌ها را کاملا بهینه کنید. آپلود کردن عکس‌ها با حجم بالا می‌تواند یک اشتباه بسیار مرگبار باشد، مخصوصا در صفحات اصلی و مهم سایت که کاربران نیاز دارند زودتر به آن‌ها دسترسی داشته باشند. حداکثر حجم ایده‌آل برای عکس‌های وب حداکثر 250 کیلوبایت می‌باشد و بیشتر از این مقدار می‌تواند در کارایی سایت تاثیر منفی داشته باشد.

4. ساختار در هم و برهم

هر وبسایت 7 ثانیه وقت دارد تا توجه کاربران را جلب کند. اگر نتوانید در این مدت کم آن‌ها را جذب کنید آن‌ها وبسایت شما را ترک می‌کنند و پشت سرشان را هم نگاه نمی‌کنند. پس آشفتگی و در هم و برهم بودن سایت می‌تواند به قیمت از دست رفتن مخاطبان و ترافیک سایت تمام شود. باید یک تعادل نسبی را در این زمینه برقرار کنید تا هم پیام و هدف خود را در این 7 ثانیه به مخاطب برسانید و هم او را وادار کنید تا در سایت شما بماند.

یکی از این شاخصه‌ها راحتی کار کردن با سایت می‌باشد. اگر الما‌ن‌های سایت شما به درستی و با نظم چیده شده باشند کاربران می‌توانند راحت‌تر موارد لازم را پیدا کنند و برای آن‌ها یک تجربه‌ی کاربری سودمند ساخته می‌شود. باید ساختار سایت خود را به دقت بچینید تا علاوه بر اینکه بتوانید اهداف خود را پیاده کنید باید کاربران را هم راحت‌تر به مقصد برسانید.

5. پاپ آپ ها

تا حالا شنیده‌اید که کسی گفته باشد «من صفحه‌ی پاپ آپ را دوست دارم»؟ مطمئنا نه.

پاپ آپ‌ها در حال حاضر برای تبلیغات استفاده می‌شوند و سایت‌ها از این طریق محصولات و خدمات خود را به فروش می‌رسانند. همه‌ی کسب‌وکارها هوس می‌کنند تا این پاپ‌ها را استفاده کنند اما ما یک توصیه برای شما داریم: از پاپ آپ استفاده نکنید مگر اینکه مجبور شوید.

کسی شما را مجبور نمی‌کند اما گاهی اوقات نیاز به صفحات پاپ آپ بسیار ضروری می‌باشد. هیچکس پاپ آپ‌ها را دوست ندارد و یک تاکتیک شکست خورده در بازاریابی محسوب می‌شود.

«به طور میانگین از هر 1319 نفری که پاپ آپ ها را مشاهده می‌کنند تنها یک نفر اقدام به کلیک روی آن‌ها می‌کند» و این آمار به درستی شکست این تاکتیک مارکتینگ را اثبات می‌کند.

6. استفاده‌ی کم از فضای خالی

استفاده از فضاهای سفید یا فضای خالی یک اصل مهم در طراحی سایت می‌باشد. طراح‌ها دوست دارند که از این فضاها استفاده کنند اما متاسفانه کسب و کارها دوست دارند این فضاهای خالی را پرکنند تا بیشتر دیده شوند. اما این اشتباه محض است.

فضای خالی به محتوای وبسایت شما اجازه‌ی نفس کشیدن می‌دهد، فاصله‌ی بین المان‌ها باعث بیشتر دیده شدن عناصر و برجسته شدن تیترها و دسترسی‌های کاربران می‌شود. پس نقش مهمی را در طراحی بهینه سازی سایت بازی می‌کنند.

سوالات متداول

آیا برای طراحی سایت صحیح فرمول خاصی وجود دارد؟

خیر. بر ای طراحی سایت معقول و صحیح نیاز دارید تا کاربرانتان را بشناسید.

آیا همه ی المان ها در سایت تصادفی هستند؟

خیر. برای طراحی المان های مختلف در سایت باید دقت زیادی به خرج دهید تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

فضای خالی در بین المان ها چه مزایای به همراه دارد؟

باعث بیشتر دیده شدن المان ها و همچنین به کاربرها اجازه نفس کشیدن می دهد.