ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در سال های اخیر با توجه به گسترده شدن کسب و کارهای اینترنتی، بسیار متنوع شده اند. در سال های اخیر با توجه به این که فناوری اطلاعات توسعه چشمگیری داشته است، کاربران به این مقوله توجه بیشتری کرده اند و متوسط زمان آنلاین بودن آن ها بیشتر شده است، بحث دیجیتال مارکتینگ هم به عنوان یک دانش مستقل مورد توجه واقع شده است.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

پیش از این که بازاریابی دیجیتال را تعریف کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که این اسم در واقع مانند یک چتر مفهومی است. به عبارتی دیگر، برای فهم عمیق دیجیتال مارکتینگ به جای این که با تعریف مستقیم آن آشنا شوید بهتر است با تکنیک ها و ابزار های آن آشنا شوید که زیر عنوا دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.

از دیجیتال مارکتینگ هنوز نمی توان یک تعریف خاص و مشخص بیان کرد اما تعریف زیر تا حتی می تواند مرز های دیجیتال مارکتینگ را مشخص کند.

بازاریابی دیجیتال مجموعه ای از ابزار ها و فعالیت هایی است که در بستر دیجیتال (با استفاده از وبسایت، شبکه های اجتماعی و…) استفاده می شود تا برای یک یا چند محصول بازاریابی شود.

ابزار های دیجیتال مارکتینگ چه هستند؟

بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

سئو، یکی از بهترین شیوه های بازاریابی دیجیتال است که در آن رقابت زیادی وجود دارد. اگر بتوانید سایت خود را به درستی و روی کلمات کلیدی مناسب بهینه سازی کنید هدفمند ترین مخاطبان را خواهید داشت. شاید نتوان تاثیرگذاری سئو را با هیچ روش دیگری در دیجیتال مارکتینگ مقایسه کرد، چرا که هدفمند ترین مخاطب شما کسی است که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد. در این روش با انجام بهینه سازی سایت از داخل و خارج که شامل بحث های فنی و محتوایی است سایت شما برای موتور های جستجو بهینه می شود و زودتر از رقبایتان در معرض دید قرار می گیرید.

بازاریابی محتوا

یکی دیگر از ابزار هایی که می توانید از آن در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید بازاریابی محتوا است. اهمیتی ندارد که کسب و کار ما تا چه اندازه کوچک یا بزرگ است، شما به هر حال به بازاریابی محتوا نیاز خواهید داشت. شما ممکن است بخواهید با یک مقاله نیاز مخاطبانتان را برطرف کنید یا این که بخواهید دست به تولید ویدیو های آموزشی بزنید.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از قدرتمند ترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آیند. قطعا می دانید که امروزه اکثر کاربران اینترنت از گوشی های موبایلشان استفده می کنند و بیشتر این استفاده مربوط به وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی است. در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی که مانند ویروس پخش می شوند می تواند بهترین بازدهی را برای صاحبان کسب و کار های اینترنتی داشته باشد.

بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ هنوز هم در ایران بازدهی خوبی دارد بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که تقریبا همه کسب و کار های موفق از آن بهره گرفته اند. در واقع بازاریابی با ایمیل می تواند موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین و مخاطبان زیادی را به مشتری پر و پا قرص محصولاتش تبدیل کند. شما می توانید از طریق یک ایمیل پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایتنتم بدهید.

بازاریابی ویدیویی

کافی است همین الان به یکی از سایت های اشتراک گذاری ویدیو سر بزنید تا ده ها ویدئوی تبلیغاتی را مشاهده کنید. خودتان را جای کاربران بگذارید، دیدن چند دقیقه ویدیو را ترجیح می دهید یا خواندن ی مقاله طولانی؟ شاید به همین دلیل است که بازاریابان اینترنتی معتقدند نسبت به دیگر فرمت های محتوایی، ویدیو ها تاثیر گذاری بیشتری روی مخاطبان دارند.

بازاریابی چریکی

یکی از بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ بازاریابی چریکی است که برای کسب و کار های کوچک و تازه کار بیشتر جواب می دهد. چرا که کسب و کار های کوچک نمی توانند هزینه های سنگین بابت تبلیغات اینترنتی یا سنتی پرداخت کنند. بازاریابی چریکی بیشتر به دنبال آن است که به مشتریان فعلی بیشتر بها دهد تا این که بدنبال مشتری های جدید باشد. مثلا می توانید به مشتریانتان هدیه بدهید و از آن ها بخواهید تا درباره شما به دوستانشان هم بگویند.

تبلیغات اینترنتی

یکی از نمونه های تاثیرگذار تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی گوگل است. با تبلیغات کلیکی گوگل شما می توانید یک شبه رتبه یک موتورجستجو شوید و بازخورد قابل توجهی برای خود کسب کنید. این روش مناسب کسانی است که برای پرداخت هزینه های تبلیغاتی سنگین مشکلی ندارند و قصد دارند خیلی سریع بازخورد هزینه شان را دریافت کنند.