حذف بک لینک مخرب

حذف بک لینک (Backlink) مخرب برای حفظ تلاش های سئوی وب سایت شما ضروری است. بک لینک های مخرب، لینک های غیر طبیعی هستند که به رتبه بندی جستجوی یک وب سایت آسیب می رسانند و ممکن است سبب جریمه کردن وب سایت شما توسط گوگل شود. بک لینک های مخرب به دلایل متعددی ایجاد می شوند. در ادامه، دلایل ایجاد این بک لینک ها و همچنین نحوه ی حذف آن ها را آموزش خواهیم داد.

بک لینک مخرب چیست؟

تقریباً هر بک لینکی که به وب سایت شما بی ربط است در دسته بک لینک مخرب قرار می گیرد. اما بک لینک هایی نمیز وجود دارند که شما باید از آن ها به طور مشخص اجتناب کنید:

  • لینک هایی از دامنه های جریمه شده
  • لینک هایی از وب سایت هاب نادرست مانند وب سایت های مثبت 18، قمار آنلاین و غیره.
  • بک لینک از سایت های خارجی زبان
  • تعداد زیادی لینک از وب سایت های غیر مرتبط

یک لینک مخرب چگونه به وجود می آید؟

دلایل به وجود آمدن بک لینک های مخرب بسیار است. برای مثال ممکن است شرکت سئویی که با آن کار می کنید و کارهای مربوط به سئو سایت شما را انجام می دهد این کار را انجام داده باشد. شرکت هایی هستند که لینک های اسپم را جمع آوری می کنند و به مشتریان خود ارائه می دهند تا رتبه بندی را به صورت ناگهانی افزایش دهند. ممکن است با چندین شرکت سئو مواجه شوید که دستورالعمل های وب مسترها را رعایت نمی کنند. ارتباط با این شرکت ها می تواند آسیب جدی به سلامت وب سایت شما وارد کند.

یکی دیگر از دلایل ایجاد بک لینک های مخرب، رقبای شما هستند! صاحبان وب سایت ها و متخصصان سئو تمام تلاش خود را می کنند تا وب سایت خود را در صفحه اول گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بندی کنند. اما متأسفانه برخی از رقبای وب سایت ها، از حملات منفی سئو علیه آ« وب سایت استفاده می کنند. ایجاد بک لینک های اسپم (همچنین به آن ها بک لینک مخرب نیز می گویند) به یک وب سایت رایج ترین روشی است که برای از بین بردن وب سایت های برتر استفاده می شود. اما نگران نباشید. شما می توانید با بررسی مداوم وب سایت خود این لینک ها را از بین ببرید. همچنین اگر وب سایت بزرگی دارید، می توانید از متخصصین و شرکت های قابل اعتماد نیز استفاده کنید.

چرا حذف بک لینک مخرب مهم است؟

بک لینک مخرب می تواند بر رتبه بندی SERP وب سایت شما تأثیر منفی بگذارد و اگر گوگل متوجه شود که سایت دارای تعداد زیادی از چنین بک لینک هایی است، می تواند سایت را از پایگاه داده خود نیز حذف کند. عدم حذف بک لینک مخرب نیز می تواند باعث پنالتی پنگوئن گوگل شود. گوگل به صورت مرتب وب سایت ها را زیر نظر دارد و همان گونه که بک لینک های سالم و طبیعی می توانند سبب افزایش رتبه ی وب سایت شوند، بک لینک مخرب می تواند به سئوی وب سایت شما آسیب برساند و رتبه ی وب سایت شما را پایین بیاورد.

آیا وب سایت من بک لینک مخرب دارد؟ راه های شناسایی بک لینک مخرب چیست؟

برای شناسایی بک لینک مخرب، چندین راه وجود دارد:

  • شما یک هشدار گوگل وبمستر در رابطه با نمایه بک لینک مخرب وب سایت دریافت کرده اید.
  • اگر سطح ترافیک ارگانیک شما به طور ناگهانی کاهش یافته است، توسط پنگوئن جریمه شده اید و احتمالاً بک لینک های مخرب دلیل آن هستند.
  • استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs، Moz، SEMRush و Monitor Backlinks. این ابزارها، همه لینک هایی را که مطابق با تعریف آن ها در دسته ی بک لینک مخرب هستند، علامت گذاری می کنند. هر یک از این برنامه ها از معیارهای مختلفی استفاده می کنند، اما اگر از Monitor Backlinks استفاده کنید، همه چیز را به شما نشان می دهد مانند امتیاز اسپم Moz و Domain Authority Ahrefs. یک فایل CSV قابل دانلود نیز به شما امکان می دهد داده ها را مرتب کنید.

بیشتر بک لینک مخرب از موارد زیر می آیند:

سایت های اسپم و سایت هایی که فقط برای لینک سازی ایجاد می شوند.

سایت هایی که توسط گوگل ایندکس نشده اند.

سایت های دارای ویروس یا بدافزار

پیوند شبکه ها

چگونه بک لینک مخرب را حذف کنیم؟

هنگامی که موفق شدید بک لینک مخرب را از بک لینک خوب جدا کنید، باید فوراً برای پاکسازی آن ها اقدام کنید. شما می توانید چندین کار انجام دهید:

تماس با صاحب سایت: ممکن است بک لینک مخربی وجود داشته باشد که خودتان نتوانید آن ها را حذف کنید. بهترین کار این است که با مدیران این سایت ها تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید.

لغو بک لینک ها: هنگامی که فهرست عظیمی از بک لینک مخرب وجود دارد، می توانید از گوگل بخواهید که این بک لینک ها را در نظر نگیرد. البته این باید آخرین راه شما باشد و اگر از راه های دیگر موفق به حذف بک لینک مخرب نشدید، از این راه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که رد کردن بک لینک ها به شما کمک نمی کند که از پنالتی پنگوئن خلاص شوید و نمی توانید رتبه ی از دست رفته را بازگردانید. اگر توسط گوگل جریمه شده اید، باید هر بک لینک مخربرا به صورت دستی حذف کنید.

پس از حذف بک لینک مخرب چه کنم؟

هنگامی که وب سایت خود را از بک لینک مخرب پاکسازی کردید، می توانید یک درخواست تجدید نظر به گوگل ارسال کنید. این راهی برای اعتراف به اشتباه خود، تشریح مراحلی است که برای رفع مشکل برداشته اید است و این که قول می دهید که در آینده به بهترین شیوه های سئو پایبند باشید. با این حال، به یاد داشته باشید که ممکن است گوگل بین دو تا سه هفته طول بکشد تا به ارسال شما پاسخ دهد. انجام ممیزی بک لینک سخت و زمان بر است اما ارزش تلاش را دارد. همچنین، استخدام یک شرکت سئوی معتبر که به سئوی اخلاقی پایبند بوده و در مورد بهترین شیوه ها به روز است، می تواند به شما کمک کند.

گوگل بسیار هوشمند شده است و اکنون می تواند برخی از بک لینک های مخرب وب سایت ها را در نظر نگیرد. در حالی که که گوگل تمام تلاش خود را برای محدود کردن تأثیر منفی سئو روی وب سایت ها انجام می دهد، اما هنوز هم فکر عاقلانه و ضروری است که گه گاه بک لینک های خود را بررسی کنید و آن ها را از یک لینک های مخرب پاکسازی کنید.

سوالات متداول

Google Disavow چگونه تعریف می شود؟

تعریف: ابزار Disavow بخشی از کنسول جستجوی گوگل (ابزارهای وب مستر سابق) است که به وب سایت ها اجازه می دهد ارزش یک لینک ورودی را کاهش دهند و به جلوگیری از جریمه های مبتنی بر بک لینک کمک می کند

آیا حذف همه بک لینک های سایت توصیه می شود؟

نیازی به حذف بک لینک های موقتی یا تصادفی نیست بسیاری از افراد معتقدند که باید بک لینک های "هرزنامه" با کیفیت پایین را شناسایی کرده و آنها را حذف کنند. آنها معتقدند که عدم انجام این کار می تواند باعث از دست دادن رتبه سایت شود. اما گوگل هرگز این روش را توصیه نمی کند.

چه مدت طول می کشد تا گوگل بک لینک های مخرب را حذف نماید؟

چقدر طول می کشد تا ابزار Disavow گوگل کار کند؟ این یک فرآیند طولانی است که منتظر است الگوریتم گوگل دوباره به وب سایت شما اعتماد کند. پردازش اثر حذف یک بک لینک از چند روز طول می کشد و تا 2 تا 3 ماه طول می کشد تا شما شروع به دیدن نتایج کنید.

هر چند وقت می بایست بک لینک های مخرب حذف شود؟

به طور کلی ایده خوبی است که این نوع ممیزی حذف بک لینک های مخرب را هر ماه یک بار یا بیشتر انجام دهید