توزیع محتوا

شاید بتوان گفت هیچ کمبودی از نظر محتوا در دنیای وب نداریم. روزانه میلیون ها مقاله و پست وبلاگی منتشر می شوند ولی فقط تعداد کمی از آن ها دیده می شوند و شاید بیشتر از 70 درصد پست ها عملا هیچ بازخوردی نمی گیرند و یا حتی بازدیدکننده هم ندارند. اما چرا؟

یکی از دلایل مهم و اساسی توزیع نشدن درست محتواست. محتوایی که به درستی توزیع نشود دیده نمی شود. شاید فکر کنید گوگل می تواند محتوای شما را به دست مخاطب واقعی اش برساند اما باید بدانید که مخاطب دنیای وب خیلی چیزها را در گوگل جستجو نمی کند و حتی نمی داند که باید این مسائل را هم جستجو کند. توزیع محتوا کمک می کند محتوای شما در مکان های مختلف به دست مخاطبی برسد که واقعا به آن نیاز دارد.

وقتی استراتژی محتوا می چینید یکی از مسائل مهم توزیع درست محتواست. چرا که نرخ بازگشت سرمایه بدون توزیع درست بسیار کم است. در اینجا 9 روش ساده برای توزیع محتوا یاد خواهید گرفت که می تواند بازخورد محتوای شما را قدرتمندتر کند و مطمئنا نتایج خوبی از آن مخصوصا در افزایش ترافیک ارگانیک خواهید گرفت.

1. مخاطب شما کجاست؟

برای اینکه بدانید هر محتوایی باید کجا به دست مخاطب برسد در وهله ی اول باید مخاطب تان را پیدا کنید. کجا می توانید این مخاطب را پیدا کنید؟ شناخت مخاطب هدف از این جهت بسیار مهم است. اینکه بدانید مخاطب هدف شما با ویژگی هایی که از او سراغ دارید در کدام پلتفرم ها فعال است و می تواند محتوای شما را ببیند را قدم اول در توزیع بهینه یم محتواست.

به طور مثال گروه های زیادی در شبکه های اجتماعی یا در تلگرام و سایر پیام رسان ها وجود دارند که صرفا افراد فعال در یک حوزه را گرد هم آورده اند. گروه های فیسبوکی یا ساب ردیت هایی که در ردیت وجود دارند و مخاطب هدف شما هستند. اگر ویژگی های رفتاری مخاطب تان را بشناسید راحت تر می توانید پلتفرم هایی که در آن حضور دارد را پیدا کنید.

2. فرمت های محتوایی موفق کدامند؟

هر پلتفرم به محتوای خاص خودش نیاز دارد. شما نمی توانید در توییتر متن های خشک و خالی بنویسید و انتظار داشته باشید که مخاطب شما روی آن کلیک کند و بخواند. یا مثلا می دانید در اینستاگرام عکس بازخورد خیلی بهتری دارد. یا مثلا ویدیو در پلتفرمی مثل یوتیوب خیلی راحت تر می تواند کاربر را جذب کند. به همین دلیل انتخاب فرمت محتوایی مناسب بسیار مهم است. ممکن است مخاطبان شما در گروه های پادکستی عضو باشند و شما باید روی فرمت پادکست هم کار کنید.

نکته بعدی بررسی مجدد رفتار مخاطب است. باید بدانید مخاطب شما چه فرمت محتوایی را بیشتر دوست دارد یا اینکه کدام فرمت محتوا می تواند روی مخاطب هدف شما تاثیر بیشتری داشته باشد. اگر کسی دنبال خرید زیورآلات است مطمئنا عکس های جذاب و باکیفیت بهتر روی او تاثیر می گذارند و پلتفرمی مثل پینترست هم در این زمینه بسیار کاربردی است. یا اگر کسی دوست دارد در مورد عملکرد یک دستگاه تحقیق کند مسلما یوتیوب و ویدیو تاثیرگذاری بیشتری دارند.

3. آیا محتوای شما می تواند مخاطب را درگیر کند؟

حالا شما باید مخاطب را در کانال های توزیعی با محتوا درگیر کنید. در وهله ی اول شما باید به دنبال خلق ارزشی برای مخاطب هدف تان باشید. ارزشی که می تواند اعتبار شما را بالاتر ببرد و مخاطب به حرف های شما ایمان داشته باشد. حتی اگر در فضای رقابتی هستید همچنان کلماتی که برای درگیر کردن مخاطب استفاده می کنید می تواند شما را از رقبا متمایز کند.

برای درگیر کردن مخاطب در مرحله ی اول محتوای شما باید واقعا ارزشمند باشد. شما نمی توانید با یک محتوای کم ارزش مخاطب را نگه دارید. حتی اگر کلمات و توضیحاتی که در پلتفرم های توزیع محتوا برای پروموت کردن محتوای تان استفاده کرده اید بسیار قدرتمند باشند اگر محتوای شما بی ارزش باشد مسلما مخاطب صفحه شما را ترک می کند و هیچ فایده ای از این توزیع محتوا نخواهید برد.

نکته بعدی این است که باید از تکنیک های کپی رایتینگ در کانال های توزیع محتوا استفاده کنید و مخاطب را ترغیب کنید تا روی لینک سایت شما کلیک کند و محتوا را بخواند یا مثلا اگر در پلتفرمی مثل مدیوم یا لینکدین تولید محتوا ی خودتان را بازنشر می کنید باید عنوان و پاراگراف های اول به قدری قدرتمند و ترغیب کننده باشند که مخاطب شما نسبت به خواندن کامل محتوا تمایل نشان دهد.

4. تاکتیک تقویتی شما چیست؟

وقتی مخاطب تان را درگیر می کنید می بینید که مخاطبان روی محتوای شما کلیک می کنند و آن را می خوانند. اما اگر این مخاطبان هم بازخوردی نسبت به محتوای شما دارند بهتر است نظرات و بازخوردهای آن ها را در کانون توجه قرار دهید. مثلا اگر مخاطبی واقعا به یک محصول شما تمایل دارد و جزو مخاطبان همیشگی شما در شبکه های اجتماعی است می توانید این محصول را به او هدیه دهید. اگر از بسترهای اجتماعی برای تقویت کانال توزیع تان استفاده کنید محتوای شما خیلی سریع تر بین افراد زیادی دست به دست می شود و بازاریابی دهان به دهان یا کلامی هم وارد فرایند توزیع و پروموت محتوای شما می شود.

5. از کاربران نظرخواهی می کنید؟

شما یک محتوای به شدت جذاب نوشته اید یا شاید هم بحث برانگیز. می توانید مخاطبان را ترغیب کنید تا آن ها هم بخشی این بحث باشند. کاربران دنیای وب دوست دارند که نظرات شان را در موضوعات مختلف ابزار کنند و شما می توانید آن ها را بخشی از این فرایند کنید. نکته مهم بعدی این است که مخاطبان واقعی شما کسانی هستند که با شما وارد بحث می شوند. سوال می پرسند. نظر می دهند و به دنبال ساختن یک دیالوگ هستند. این مخاطبان بسیار ارزشمند هستند.

بسیاری اوقات می بینیم که برندها محتوایی تولید کرده اند و از کاربران شبکه های اجتماعی می خواهند که نظرات خود را زیر پست بنویسند یا اگر پیشنهاد یا نقدی دارند بیان کنند. اثر روانشناختی این موضوع هم کاملا واضح است. مخاطبان درک می کنند که شما به نظر آن ها احترام می گذارید و اینگونه کاربر خودش را بخشی از ماهیت برند شما می داند و اگر این اتفاق برای شما زیاد رخ می دهد به این معناست که شما در کار مارکتینگ و برندسازی و همچنین توزیع محتوا در مسیر درست قرار دارید.

6. فریم ورک توزیع محتوای شما چیست؟

حالا که توانسته اید درگیری را با مخاطب ایجاد کنید باید برای خودتان متناسب با چیزی که به دست آورده اید یک قالب یا فریم ورک بسازید. هیچ دو کسب و کاری در جهان شبیه هم نیستند. چون هر کدام مخاطبان متفاوت تری دارند. شما نمی توانید از یک فریم ورک آماده که توسط کسب و کارهای مشابه شما ایجاد شده استفاده کنید. تنها می توانید از آن ایده بگیرید ولی ممکن است برای شما اصلا نتیجه بخش نباشد.

در ضمن شما همیشه باید در حال یادگیری و رشد باشید. باید نتایج و داده ها را بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف تان را زیر ذره بین ببرید و سعی کنید راه حل های جدیدتری ارائه کنید تا به نتایج بهتر برسید.

7. ایمیل را که فراموش نکرده اید؟

قدرت ایمیل را نادیده نگیرید. ایمیل برای کسب و کارهای B2B یک گنجینه جذب مشتری است و مهم تر اینکه یک پلتفرم مناسب برای توزیع محتواست. اگر خبرنامه ایمیلی دارید و یا لیستی از مشتریان و مخاطبان تان درست کرده اید خیلی راحت می توانید محتوای خود را از طریق این بستر پروموت کنید. فقط در نظر داشته باشید که روی شخصی سازی پیام هم کار کنید و همچنان عنوان ایمیل و توضیحات کوتاهی که در مورد محتوای خودتان ارائه می کنید تاثیر زیادی روی نرخ باز کردن ایمیل و همچنین کلیک روی لینک های شما دارد.

8. از بقیه ایده می گیرید؟

برخی کسب و کارها استاد توزیع محتوا هستند و می دانند که چطور محتوا را دقیقا به قلب مخاطب بفرستند. می توانید از تکنیک مهندسی معکوس استفاده کنید و ببینید آن ها دقیقا چکار می کنید و شما چطور می توانید این ایده ها را برای کسب و کار خودتان استفاده کنید. می توانید از این ایده ها برای ساختن یک فریم ورک کاربردی استفاده کنید. حتی می توانید از تکنیک سعی و خطا هم استفاده کنید و ببینید که آیا برای شما هم جواب می دهد یا نه. در دنیای مارکتینگ دست شما برای سعی و خطا در حوزه توزیع محتوا باز است. اما بهتر است از فریم ورکی که برای شما جواب داده است دور نشوید.

9. آیا برای توزیع محتوا هزینه می کنید؟

مسلما اگر به جریان توزیع محتوای خودتان پول تزریق کنید یک محرک قوی خواهید داشت که می توانید به بهترین شکل ممکن از آن بهره ببرید. هم در جریان لینک سازی شما موثر است و هم صدای شما بسیار بلندتر به گوش مخاطب می رسد. بسیاری از کسب و کارها که کلمه های کلیدی شان جستجوی زیادی در گوگل ندارد به روش های توزیع غیرارگانیک محتوا روی می آورند و محتوای خود را به دست مخاطب هدف می رسانند.

جمع بندی

این روش های توزیع محتوا که در اینجا گفته شد در یک بستر کلی قابل استفاده هستند و هر کسب و کار با توجه به ماهیتی که دارد و اهدافی که برای مارکتینگش در نظر گرفته می تواند از آن ها استفاده کند. هر روش با توجه به پتانسیلی که دارد بهتر است به دقت بررسی شود و المان های مهم هر کسب و کار روی آن پیاده سازی شوند و بعد به مرحله ی اجرا برسد تا نتایج بهتری از آن گرفته شود. راستی استراتژی شما برای توزیع محتوا چیست؟

سوالات متداول

فلسفه توزیع محتوا چیست؟

به فرآیند اشتراک گذاری، انتشار و ترویج محتوا در رسانه های مختلف برای مخاطب هدف، توزیع محتوا گفته می شود.

انواع محتوا برای توزیع محتوا کدام است؟

انواع محتوا شامل متن، تصویر، پادکست، اینفوگرافیک، مقاله های وبلاگ، مطالعه موردی و غیره برای توزیع و ترویج محتوا بسیار مناسب است.

بهترین کانال های توزیع محتوا کدام است؟

کانال های مناسب برای فرآیند توزیع محتوا به 2 دسته زیر تقسیم می شوند: • کانال تحت مالکیت • کانال پولی • کانال اشتراکی