انتخاب دامنه

انتخاب دامنه یکی از فاکتورهای موفقیت برای هر کسب و کاری است. شاید در حال راه اندازی یک کمپانی، برند جدید یا یک کسب و کار که می خواهید آن را انلاین کنید، در هر صورت شما دارید یک سایتی راه اندازی می کنید که احتیاج به یک نام دامنه دارد.

انتخاب دامنه مناسب بسزایی بر روی سئووبسایت شما خواهد داشت، نام دامنه مناسب بر روی نرخ کلیک، میزان جستجو در رسانه ها، لینک های ارجاعی، ترافیک تایپ شده، برند سازی و تبلیغات تاثیر خواهد گذاشت. انتخاب دامنه خوب تاثیر بسزایی بر روی کسب و کار انلاین شما می گذارد و ما نمی توانیم این تاثیر را نادیده بگیریم.

۱. دامنه ای را انتخاب کنید که قابل برند سازی باشد

قابل برند سازی به این معنی است که زمانی که شما یک نام دامنه می بینید یا می شنوید، باید یک برند را در ذهن شما تداعی کند. پس کاراکتر های غیر حروفی مانند زیر خط و اعداد مشکل اصلی در برند سازی هستند چون زیاد به یاد نمی مانند و به زبان آوردن آن ها کمی عجیب می شود.

مثلا دامنه شما 20soft.com یا soft20.com است بیشتر کاربران در نگاه اول تشخیص نمی دهند قبل از حرف s عدد 0 آمده است یا حرف o، تشخیص آن در نگاه کمی دشور خواهد بود.

برای مثال، شما می خواهید یک وبسایت در مورد دستور پخت و طرز تهیه پاستا ایجاد کنید همچنین یک قسمت فروشگاهی نیز برای آن در نظر گرفته اید.

  • pasta-shop.com برای برند سازی گفتن و بیاد داشتن سخت خواهد بود.
  • PastaAficionado.com بنظر منحصر به فرد و قابل برند سازی است ولی کسی نمی تواند آن را حفظ کند.
  • PastaLabs.com شگفت انگیز خواهد بود چون نشان دهنده ی یک سایت علمی و تخصصی است، و بطور قابل ملاحظه ای قابل برند سازی، منحصر به فرد، به یاد ماندنی و برجسته خواهد بود.

۲. قابل تلفظ باشد

شاید بپرسید که اهمیت قابل تلفظ بودن نام دامنه چیست؟ بیشتر مردم یا بر روی آن کلیک می کنند یا شاید آن را تایپ کنند.

اهمیت تلفظ به دلیل وجود پردازش پذیری است. یک تعصب شناختی که ما انسان ها یک چیزی را به یاد می آوریم و یا یک تعامل مثبت با آن داشته ایم و چیز هایی که ما به راحتی می توانم آن ها را حفظ کنیم و راجب به آن ها فکر کنیم. که این ها شامل قابلیت تلفظ نیز در ذهن ما می باشد.

این خصیصه می تواند بسته به زبان و منطقه هایی که شما می خواهید آن را هدف قرار دهید متفاوت باشد.

اگر شما نمی توانید اسمی را به سادگی بگوید، ممکن است که شما پردازش پذیری، یادآوری و مزآیای قابلیت نام تجاری که ایجاد کرده اید را از بین ببرید.

۳. تا حد امکان کوتاه باشد

طول یک اسم نیز به دلیل پردازش پذیری که در بالا راججب به آن صحبت کردیم، اهمیت دارد.

هر چند نام دامنه ای کوتاه تر باشد و کاراکتر های کمتری داشته باشد، تایپ کرده، گفتن، به اشتراک گذاری آن راحت تر خواهد بود و کمتر نیاز خواهد بود که آن را در شبکه های اجتماعی و پلتفرم های به اشتراک گذاری کوتاه کنید.

پس هر چه کوتاه تر باشد بهتر است. ولی پیدا کردن اسم کوتاه می تواند کار بسیار مشکلی باشد. مثلا در TLD هایی مانند .com کل دامنه های ۱، ۲ و ۳ حرفی رزرو شده است و شما نمی توانید هیچ کدام از این دامنه های را برای خود رزرو کنید مگر اینکه از یک نفر بخواهید آن را بخرید که مطمئنان قیمت بسیار بالایی خواهد داشت. همچنین پیدا کردن دامنه های ۴ حرفی مناسب نیز بسیار دشوار خواهد بود.

۴. بیشتر به دامنه های.com فکر کنید

شاید این حرف برای شما عجیب باشد چون در بالا گفتیم بیشتر این دامنه های رزرو شده است و پیدا کردن دامنه مناسب در این TLD کار بسیار مشکلی می باشد. ولی TLD مانند .com بیش از ۲۰ سال است که وجود دارد یعنی از زمانی که اینترنت فراگیر شد همین حضور طولانی در دنیای اینترنت باعث می شود که این TLD شناخته شده ترین و قابل دسترس ترین TLD دنیا باشد. بیشتر شما ها زمانی که از لپتاپ یا کامپیوتر خانگی خود استفاده می کنید در صورتی که بخواهید برای سایتی جستجو کنید در اخر کلید ترکیبی ctrl+Enter را می زنید، می بینید که اهمیت آن به اندازه ای است که در مرورگر ها به صورت پیشفرض برای .com میانبر تعریف می کنند.

پردازش پذیری به ما می گوید که باید به دنبال اسم های راحت باشیم، اسم هایی که مردم با آن سر و کار دارند مانند .com که هنوز بعد بیش از ۲۰ سال TLD اصلی در دنیای وب است اگر شما می خواهید وس اگر می خواهید یک دامنه با قابلیت برند سازی بالا داشته باشید .com را انتخاب کنید، نهایتا و احتمالا در صورت موفقیت سایت، شما مجبورید که به دنبال آن بروید و آن را برای خود تصاحب کنید، چون در غیر این صورت فرد دیگری می رود و این کار را می کند و از برند و اعتبار شما سواستفاده خواهد کرد.

اگر در اخر راهی نداشتید و دامنه های مورد نظر شما در دسترس نبود می توانید به دنبال TLD هایی مانند .net, .co یا TLD مربوط به کشور ها که به عنوان ccTLD شناخته می شوند بروید مانند .ir که برای ایران است و امروزه از قیمت مناسب تری نسبت به .com دارد.

در زیر برخی از TDL های موجود و مورد استفاده آن ها را برای شما آورده ایم

  • .co: یک اختصار برای شرکت(company)، تجارت(commerce) و جامعه(community).
  • .info: سایت های اطلاعاتی.
  • .net: سایت های زیرساخت اینترنت و فنی.
  • .org: سازمان های غیر تجاری و غیر انتفاعی.(بیشتر برای سایت هایی استفاده می شود که به فکر سود آوری برای خود نیستند و می خواهند کار های انسان دوستانه انجام دهند.)
  • .biz: استفاده تجاری یا business، مانند سایتهای تجارت الکترونیک.
  • .me: وبلاگ ها، رزومه ها یا سایت های شخصی.

۵. از نقض نشان تجاری(trademark) پرهیز کنید

این قضیه مانند یک چاقوی دو لبه است. البته این مسئله که ممکن است نام کسب و کار شما با کسب و کار دیگری اشتباه گرفته شود زیاد مهم نیست، بلکه این مهم است که کسب و کار مقابل احساس کند که شما دارید از اعتبار و نام آن ها دارید سو استفاده می کنید. اگر آن ها متوجه این شوند به احتمال زیاد از شما شکایت می کنند. در این صورت گرفتن دامنه کمترین نگرانی شما خواهد بود.

همچینین باعث سر در گمی بین برند های شما می شود، که برند سازی شما را با اختلال مواجه می کند. اگر در این زمینه مشکلی برای شما پیش آمده است باید با یک وکیل یا یک متخصص قانونی و حرفه ای صحبت کنید که نگرانی های شما را بر طرف کند.

صاحبان نشان های تجاری می توانند از صاحبان دامنه شکایت کنند فرد یا افرادی که صاحب یک دامنه هستند و از آن برای دلایل تجاری استفاده می کنند.

۶. آن را قابل تصور کنید

یک نام دامنه ی خوب، ایده کلی و قوی به کاربران در باره نوع فعالیت و کسب و کارشان می دهد. این توانایی که به یک نام دامنه نگاه کنی و با خودتون بگوید که «احتمال حوزه فعالیت این شرکت این است و کسب و کارشان بر این اساس است»، اگر بتوانید همچین کاری را انجام دهید یک برد بزرگ برای شما خواهد بود.

۷. ‌از کلمات کلیدی وسیع استفاده کنید.

کلمات کلیدی در یک نام دامنه نه تنها می تواند به پردازش پذیری کمک کند، بلکه از دیدگاه سئو هم سود مند خواهد بود. امروزه گوگل تاثیر مطابقت دقیق یا جزئی نام های دامنه را کمتر کرده است ولی شما می توانید از طریق متن های لنگری که کاربران به سایت شما لینک می دهند منفعت کسب کنید.

اگر کلمه کلیدی در دامنه ی شما وجود داشته باشد، به وضوح نشان می دهد که سایت شما در چه موردی است. اما ما به شما توصیه نمی کنیم که یک کلمه کلیدی غنی را توسط یک دامنه هدف قرار دهید چون الان در سال ۲۰۱۹ هستیم اهمیت این موضوع دیگر به اندازه قدیم نیست و بعضی از موتور های جستجو و کاربران به دیدی منفی به آن ها نگاه می کنند.

برای مثال ما توصیه نمی کنیم که دامنه ای مانند RecipesForPasta.com یا BuyPastaOnline.com را خریداری کنید.

به سایت هایی مانند آمازون، گوگل و اپل فکر کنید، می بینید که برند آن ها هیچ ارتباطی به حوزه کاری آن ها ندارد ولی برند سازی آن ها به حدی قوی و موفق بوده است که نیازی به پیوند کلمه کلیدی به آن ها نیست.

همچنین می توانید از کلمات محلی که تلفظ خوبی دارند یا کلمات قدیمی مختصر برای برند و نام دامنه خود استفاده کنید.

۸. به دامنه اضافه کنید و یا آن را تغییر دهید

اگر دامنه ی مورد نظر شما در دسترس نبود، شما می توانید به آن پیشوند یا پس وند اضافه کنید. شما می توانید از TDL های متناوبی که در باره آن صحبت کردیم و در اطراف شما پر کاربرد است، نیز استفاده کنید. در کل شما می توانید از این المان ها برای که وجود دارد بصورت خلاقانه ای برای انتخاب برند و هویت انلاین خود استفاده کنید.

برای مثال ما یک رستوران داریم که غذای اصلی ما پاستا است و نام برند ما Pastaterra است. حال ما می خواهیم که کسب و کار خود را انلاین کنید ولی دامنه ی Pastaterra.com را یک نفر قبل از ما رزرو کرده است. ما چندین انتخاب پیش رو داریم ما می توانیم از کسی که این دامنه را قبلا خریداری کرده است تقاضا کنیم که این دامنه را به ما بدهد و یا به ما بفروشد که به احتمال بسیار زیاد رد می کند یا این که می توانم از این روش های ThePastaterra.com, یا PastaterraShop.com, یا حتی Pastaterra.net برای نام دامنه ی خود استفاده کنید.

۹. سریع عمل کنید

در صورتی که یک نام دامنه پیدا کردید سریع آن را رزرو کنید، هر چند که شاید تصمیم نهایی را نگرفته باشید. شما می توانید هر چند دامنه ای که می خواهید رزور کنید، ثبت دامنه مانند وام مسکن نیست که هر کس یکبار بتواند برای آن ثبت نام کند. پس هر زمان دامنه ای را پیدا کردید که بنظر شما برای سایت شما مناسب بود آن را به اسم خود ثبت کنید. بیشتر سایت ها پیشنهاد هایی را پیرامون دامنه انتخابی به شما می دهند که شما م توانید از این پیشنهاد ها نیز برای تصمیم گیری استفاده کنید.

این را در نظر داشته باشید در صورتی که اسم مناسبی برای دامنه به ذهن شما رسید و آن دامنه قبلا توسط فردی دیگر رزرو شده بود، سریعا آن را از لیست خود خط بزنید چون احتمال اینکه بتوانید این دامنه را به نوعی به دست بیار بسیار کم است یا در صورت امکان نیز برای شما گران تمام خواهد شد.

۱۰. مواظب دامنه های از قبل رزور شده باشید

برخی از دامنه ها زمانی رزرو شده هستند حالا چون زمان آن ها به پآیان رسیده است شما دوباره می توانید آن را رزرو کنید. یا شاید آن را از افرادی دیگری خریداری کرده اید.تا جایی که می توانید در رابطه با گذشته این نوع دامنه ها تحقیق کنید چون ممکن است در گذشته این دامنه های برای سایت های اسپم، کلاه برداری و موارد نا مناسب دیگر استفاده شد باشد و توسط موتور های جستجو پنالتی شده باشد. رنک گیری با این نوع دامنه ها می تواند کار بسیار دردسر افرینی باشد و شما را خیلی اذیت کند. شما می توانید با استفاده از جستجوی site:YOURDOMAIN.com در گوگل ببینید که آیا این سایت قبلا ایندکس شده است یا نه.

همچنین دو سایت وجود دارد که می توانید دامنه های مورد نظر را در آن چک کنید. یک از این سایت ها bannedcheck.com و سایت دیگر smywebsitepenalized.com می باشد. البته این روش ها صد درصدی نیستند ولی تا حدی می توانند شما را مطمئن کنند.


این ها مواردی بود که به ذهن ما می رسید. ما مشتاقانه منتظریم که تجربه ها و توصیه های شما است در مورد نحوه انتخاب نام دامنه خود، و روش انتخاب آن ها را بشنویم. شما می توانید تجربه، توصیه و سوالات خود را در بخش نظرات با ما و کاربران دیگر مطرح کنید