محتوای تکراری

محتوای تکراری چیست؟ محتوای تکراری، در واقع محتوایی است که در بیش از یک مکان یا همان آدرس صفحه در اینترنت قرار داده می شود. زمانی که محتواهای حداقل دو سایت یکسان است، برای موتورجستجو سخت است که تصمیم بگیرد که کدام سایت از نظر موضوع با عبارت مورد جستجو در گوگل، تطابق دارد. همانطور که می دانید، براساس آخرین الگوریتم های گوگل، سایت هایی که مطالب دیگر سایت ها به صورت مشابه در سایت خود قرار می دهند، مورد جریمه قرار خواهند گرفت. موتور جستجو برای تشخیص دقیق محتوای تکراری، تاریخ ایندکس شدن آن را بررسی می کند و هر کدام زودتر ایندکس شده باشد را به عنوان مرجع قرار می دهد ( البته به عوامل دیگری هم بستگی دارد مانند موضوع سایت و غیره).

عبارت "جریمه محتوای تکراری" همیشه یک ترس را دل بازاریابان اینترنتی قرار می دهد. همیشه متخصصان سئو روی این قضیه تاکید زیادی دارند، مخصوصا اینکه امروز گوگل برروی تولید محتوا ناب تاکید زیادی دارد و از این رو سایت هایی که اقدام به تولید محتوای جدید می کنند را همیشه در رتبه های برتر گوگل قرار دارند.

متاسفانه بیشتر افرادی که در حوزه تولید محتوا و سئو فعالیت می کنند، راهنمای محتوای تکراری گوگل را به هیچ وجه جدی نمی گیرند و فرض می کنند که با کمی تغییر در کلمات، می توانند از دست جریمه گوگل فرار کنند.

در این مقاله آموزش سئو، قصد داریم که سه راز محتوای تکراری را برای بهتر کردن کیفیت بدانید، بیان کنیم.

سه راز محتوای تکراری

محتوای تکراری و غیر اصلی به اعتبار و رتبه دامنه سایت شما آسیب جدی وارد می کند

تا به حال سایتی مشاهده نشده است که از محتوای تکراری استفاده کرده باشد اما رتبه خوبی در گوگل بدست آورده است. یک جمله از بیل گیتس داریم که بیان می کند من برای کارهای مهم آدم های تنبل استخدام می کنن، چونکه سریع ترین روش را برای انجام کارها دنبال می کنند. این گفته خیلی زیباست اما نه همه جا مخصوصا در تولید محتوا. شما اگر یک کارمند تنبل را برای بخش محتوای سایت خود استخدام کنید، او به جای تولید محتوای ناب، مطالب دیگر سایت ها را کپی کرده و عینا در بخش بلاگ وبسایت شما قرار می دهد. وقتی این اتفاق می افتد، زنگ خطر گوگل به صدا در می آید و سریعا علاوه بر جریمه گوگل، آن را در لیست سیاه خود قرار می دهد. دیگر بیرون آمدن از این لیست سیاه به هیچ وجه راحت نیست.

مساله ای که دیگر زمان بندی پست گذاری می باشد. پست های شما نباید در یک زمان مشخص و متوالی پشت سرهمدیگر قرار بگیرد. این هم ممکن است که بر اعتبار سایت شما، آسیب برساند. البته بعضی از سایت های معروف دنیا، بلاگ خود را در دیگر مکان ها عینا قرار داده و برایشان مهم نیست که آن دامنه جریمه گردد یا خیر که می توان گفت هدف آن ها بیشتر گرفتن بک لینک است.

اسکرپر( Scrapers) به سایت شما آسیب خواهند زد

اکثر بلاگ نویسان، ابزار گوگل وبسمتر تولز را همیشه بررسی می کنند و سایت های اسکرپر که محتوای سایت آن ها را کپی می کنند، سریعا لینک شان را به آن سایت رد می کنند. در واقع می توان گفت که اکثر وبلاگ نویسان قوانین محتوای تکراری گوگل یا راهنمای رد کردن را نمی دانند.

در واقع باید گفت که اسکرپر سایت هایی که محتوای سایت شما دقیقا کپی می کنند، هیچ سود یا ضرری برایتان ندارند. این سایت ها می توان گفت که چون از محتوای تکراری استفاده می کنند، هیچ گونه بازدیدکننده ای ندارند، پس لازم نیست که اینقدر خود را نگران چنین مسائلی کنید.

اجازه بدهید که یک نکته ای را بیان کنم. چنین سایت هایی چون مطالب و لینک های داخلی را کلمه به کلمه برمیدارند، اگر شما قواعد سئو داخلی که یکی از آن ها لینک دهی بین صفحات(داخلی) است را رعایت کرده باشید، لازم نیست که نگران این مساله باشید، چون لینک های داخلی براساس کلمات کلیدی انجام می شود، پس آن به کار بردن آن کلمه در آن سایت هم می تواندبک لینکی برای شما باشد. ما به هر حال برای در امان ماندن از زیان محتوای تکراری چنین موردی، بهتر است که چند توصیه زیر را جدی بگیرید.

توصیه اول - گزارش دادن اسکرپر به گوگل باعث افزایش رتبه سایت شما می شود

اسکرپر به گوگل در محتوای تکراری

گوگل همیشه وقتی با محتوای تکراری مواجه می شود، کمی گیج می گردد که کدام مطلب کپی شده دیگری است. پس به تاریخ ایندکس سایت نگاه می کند، اما شما می توانید که با معرفی لینک سایت های اسکرپر به گوگل این مساله را بیان کنید و او را آگاه سازید. در واقع این نکته برای شما یک بک لینک و مزیت می شود. برای انجام این کار می توانید از ابزار گزارش اسکرپر استفاده کنید.

توصیه دوم – برای محتوای خود امضای دیجیتالی در گوگل قرار دهید

برای تمامی محتوای سایت خود یک امضای دیجیتالی مخصوص نویسنده تولید کنید تامطلب هر جا که استفاده گردید، کاربران سریعا متوجه محتوای تکراری آن شوند یعنی اینکه این مطلبی الان در آن سایت مطالعه می کنند، کپی شده از یک وب سایت دیگری است.

توصیه سوم – اقدام جدی و قانونی علیه سارقان ادبی انجام دهید

فرق اسکرپر با دزد محتوا در این است که اسکرپر محتوای شما به نام خود ثبت نمی کند اما دزد محتوا که سارق ادبی اصولا تلقی می شود، محتوا را به نام خود ثبت می کند و به فروش می رساند. پس این دسته از افراد که می خواهند با محتوای تکراری و در واقع دزدیدن زحمت شما برای خود هویتی بخرند، جدی بگیرید و در برابر آن ها هر گونه اقدام امنیتی را که می دانید، به کار ببرید.

انتشار مجدد پست های بلاگ مهمان به سایت شما آسیب می رساند

ممکن است که شما پست بلاگ مهمان در سایت خود قرار دهید وبعد از چند وقت، کاربران از شما بخواهند که آن پست را مجددا منتشر کنید یا اینکه در بلاگ سایت بزرگ، مطلبی نوشته اید و کاربران از شما تقاضا می کنند که آن را درسایت خود هم قرار دهید، خب این مساله باعث ایجاد محتوای تکراری می گردد واگر اصول آن را رعایت نکنید، مورد جریمه گوگل قرار خواهید گرفت. بهتر است که تو تگ در HTML استفاده کنید تا گوگل متوجه شود که سورس اصلی مطلب در کجاست تا دامنه شما را به خاطر محتوای تکراری جریمه نکند.

از تگ rel=canonical استفاده کنید

تگ canonical به معنای نسخه غیر رسمی است. اگر شما از محتوای تکراری استفاده می کنید، با این تگ می توانید به موتورهای جستجو بیان کنید که اصل مطلب در لینک و سایت دیگر قرار دارد و شما از آن کپی کرده اید تا گوگل شما را مورد جریمه قرار ندهد.

از Evil Twin استفاده کنید

Evil Twin به معنای متضاد در تولید محتوا است. فرض کنید که سایت اصلی در خصوص " چگونه انجام شدن " می باشد، حال شما متضاد آن بنویسید، یعنی " چگونه انجام نشدن" بنویسید و مثال ها را به صورت متضاد به کار ببرید. این مساله که دیگر به صورت محتوای تکراری تلقی نمی شود و حتی گوگل شما را مورد جریمه قرار نخواهد داد وهیچ کسی هم نمی تواند به شما به خاطر این کار ایراد بگیرد.

سوالات متداول

منظور از محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری محتوایی است که در اینترنت در بیش از یک مکان ظاهر می شود. آن "یک مکان" به عنوان مکانی با یک آدرس وب سایت (URL) منحصر به فرد تعریف می شود - بنابراین، اگر همان محتوا در بیش از یک آدرس وب ظاهر شود، محتوای تکراری دارید.

آیا تصاویر تکراری روی سئو تاثیر می گذارند؟

طی مطالعات انجام شده تصاویر تکراری تولید شده در سئو سایت تاثیر منفی ندارند ولی شاید تاثیر مثبتی هم نداشته باشند

چرا باید از محتوای تکراری اجتناب کنید؟

گوگل اعلام کرده است که بیشتر موارد محتوای تکراری قابل تشخیص بوده و جای نگرانی وجود ندارد حتی با این وجود، انجام هیچ کاری در مورد موارد تکراری می تواند به اندازه جریمه شدن به سایت شما آسیب برساند، زیرا می توانید تأثیر منفی بر سئو سایت خود داشته باشید و تلاش های بهینه سازی خود را خراب کرده باشید.

سئو چگونه محتوای تکراری را بررسی می کند؟

یک راه سریع برای بررسی اینکه آیا یک صفحه ممکن است تکراری در نظر گرفته شود، کپی کردن ده کلمه از ابتدای یک جمله و چسباندن آن با نقل قول در گوگل است. این در واقع روش پیشنهادی گوگل برای بررسی است.