تشخیص کپی بودن محتوا

تشخیص کپی بودن محتوا ، امروزه دارای اهمیت ویژه ای گردیده است. گوگل در واقع الگوریتم هایی را برای جلوگیری از تأثیر محتوای تکراری بر وب مسترها طراحی کرده است. این الگوریتم های گوگل نسخه های مختلف را در یک خوشه گروه بندی می کنند. گوگل سعی می کند منبع اصلی محتوا را مشخص کند و آن را نمایش دهد.

چه چیزی به عنوان محتوای تکراری به حساب می آید؟

اگر محتوا در هر مکانی در اینترنت بیش از یک بار ظاهر شود، به عنوان محتوای تکراری طبقه بندی می شود. حتی اگر محتوا در یک وب سایت واحد یا در بیش از یک URL تکرار شود نیز به عنوان محتوای تکراری طبقه بندی می شود. حتی در یک وب سایت واحد می تواند محتوای تکراری وجود داشته باشد که منجر به کاهش موقعیت SERP برای محتوایی مهم شود. اگر محتوای خود را در چندین صفحه کپی می کنید، در نهایت گوگل را مجبور می کند تا صفحات خاصی را در SERP قرار دهد و سایرین را کنار بگذارد. راه حل آسان این است که محتوا را در صفحات بعدی تغییر دهید، بنابراین تمامی صفحات شما خاص است و به عنوان صفحه ی اصلی برچسب گذاری می شود. باز هم می گوییم که به خاطر داشته باشید که محتوای تکراری، فقط به محتوایی اطلاق نمی شود که از سایت های دیگر برداشته اید؛ بلکه اگر یک محتوا در سایت خودتان نیز با چندین URL قرار داشته باشد نیز تکراری محسوب می شود. هر دو نوع از یان محتوای تکراری می توانند تأثیر منفی بر سئوی وب سایت داشته باشند و در حالی که تشخیص کپی بودن محتوا و رفع آن نسبتاً آسان است، افراد زیادی هستند که از تأثیر محتوای تکراری آگاه نیستند.

آیا محتوای تکراری همیشه بد است؟

بستگی به شرایط دارد! تقریبا 30 درصد از محتوای آنلاین، محتوای تکراری است. این در موارد مخرب، می تواند باعث سردرگمی موتورهای جستجو شود زیرا آن ها نمی دانند کدام نسخه از محتوا باید رتبه بندی شود (بسته به مرجع). اگر صادق باشیم، محتوای تکراری در چندین سایت معمولاً شامل سرقت داده است. قوانین و ابزارهای بسیاری برای کپی رایت وجود دارد که می توان از آن ها برای تشخیص کپی بودن محتوا استفاده کرد. به یاد داشته باشید، سرقت ادبی بسیار بدتر از استفاده ی مجدد از محتوای یک وب سایت دیگر است. کپی بودن محتوا نه تنها شامل کلمات نوشتاری می شود، بلکه در مورد سایر اشکال رسانه مانند محتوای تصویری و ویدیویی نیز وجود دارد. اگر محتوای کپی شده یا محتوای تکراری در وب سایت خود داشته باشید، علاوه بر واکنشی که احتمالاً از گوگل دریافت خواهید کرد، تصویری غیرحرفه ای یا غیراخلاقی از شرکت شما در اذهان کاربران باقی می ماند. به طور خلاصه، محتوای تکراری می تواند برای وب سایت شما و برای تلاش های آنلاین شما مضر باشد.

آیا محتوای تکراری برای سئوسایت تاثیر منفی دارد؟

به طور رسمی، گوگل برای محتوای تکراری جریمه ای در نظر نمی گیرد. با این حال، محتوای یکسان را فیلتر می کند، که همان تاثیر جریمه را دارد: از دست دادن رتبه برای صفحات وب شما .

محتوای تکراری گوگل را گیج می کند و موتور جستجو را مجبور می کند تا انتخاب کند که کدام یک از صفحات یکسان را در نتایج برتر قرار دهد. صرف نظر از اینکه چه کسی محتوا را تولید کرده است، احتمال زیادی وجود دارد که محتوای کپی برای نتایج جستجو انتخاب نشود. این تنها یکی از دلایلی است که محتوای تکراری برای سئو سایت مضر است.

محتوای نازک ( Thin Content ) چیست؟

محتوای نازک، محتوایی است که ارزشی را به بازدیدکننده ارائه نمی دهد. می توان آن را بیشتر به عنوان صفحات با کیفیت پایین در یک وب سایت یا در یک فروشگاه تجارت الکترونیک تعریف کرد. اگر صفحه ای در وب سایت خود دارید که کاربران برای مدت طولانی در آن نمی مانند یا صفحه ای که به وضوح افراد را از سایت شما دور می کند، ممکن است به عنکبوت ها نشان دهد که صفحه ای حاوی محتوای نازک است. محتوای نازک خزنده ها را مجبور می کند تا بفهمند کدام صفحه را برای مطالب رتبه بندی کنند. محتوای تکراری حذف شده از سایت های دیگر می تواند باعث این امر و حتی اطلاعاتی شود که در چندین URL در یک دامنه ذخیره می شوند. هر دوی این موارد منجر به محتوای نازک، نرخ پرش بالا و در نهایت از دست دادن موقعیت در SERP ها می شود. برای اینکه مطمئن شوید بخاطر داشتن محتوای نازک جریمه نمی شوید، از نکات زیر استفاده کنید:

  • سعی کنید از استفاده از محتوای تکراری در سایت خود اجتناب کنید. تشخیص کپی بودن محتوا در این جا اهمتی پیدا می کند.
  • سعی کنید مطمئن شوید که اطلاعاتی را ارائه می دهید که به مشتریان یا مشتریان بالقوه شما مرتبط است.
  • اطمینان حاصل کنید که عناوین و توضیحات صفحه شما با آنچه در یک صفحه وب وجود دارد مطابقت دارد.
  • سعی کنید حداقل 350 کلمه در هر صفحه داشته باشید.
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای شما به سوالاتی که ممکن است یک بازدید کننده داشته باشد پاسخ می دهد.

معرفی چند ابزار برای تشخیص کپی بودن محتوا

در ادامه، به بررسی چند ابزار برای تشخیص محتوای کپی شده می پردازیم:

1. Siteliner

Siteliner محتوای تکراری را در یک سایت بررسی می کند و به شما می گوید دقیقاً چه متنی در چه صفحه ای تکرار شده است. این ابزار همچنین محتوای سرقت شده را در سراسر وب و خیلی چیزهای دیگر را بررسی می کند. استفاده از آن بسیار آسان است؛ شما به سادگی آدرس سایتی را که می خواهید بررسی کنید، وارد می کنید و روی جستجو کلیک می کنید. علاوه بر این، اطلاعات دیگری مانند زمان بارگذاری هر صفحه، تعداد کلمات موجود در هر صفحه، لینک های شکسته، تغییر مسیرها و موارد دیگر را نیز به شما می گوید. سرعت اسکن به اندازه سایتی که جستجو می کنید بستگی دارد و نتایج حداکثر در عرض چند دقیقه ارائه می شوند.

2. Plagspotter

Plagspotter یک ابزار تشخیص کپی بودن محتوا است که توسط شرکتی به نام Devellar توسعه یافته است. استفاده از Plagspotter ساده است و هم نسخه پولی و هم رایگان ارائه می دهند. شما به سادگی آدرس وب سایتی را که باید بررسی کنید وارد می کنید و سپس محتوا تجزیه و تحلیل می شود. برای جستجوی یکباره، هیچ هزینه و محدودیتی از نظر حجم نتایجی که برگردانده می شود وجود ندارد. اگر سایت بزرگی برای خزیدن دارید، این ممکن است بهترین ابزار برای استفاده در حال حاضر نباشد اما با این اوصاف، رابط کاربری آن روشن است و طراحی دوستانه و آسانی دارد.

3. iThenticate

iThenticate یک ابزار معروف برای تشخیص کپی بودن محتوا است. هدف اصلی آنها کمک به نویسندگان، ویراستاران و محققان است تا اطمینان حاصل کنند که کار آن ها قبل از انتشار منحصر به فرد است. این توسط شرکتی به نام Turnitin توسعه یافته است که یک شرکت بررسی سرقت ادبی بسیار مورد توجه برای محققان، دانشگاهیان و مؤسسات آموزشی در سراسر جهان است. تنها نقطه ضعف این سرویس، در مقایسه با سایر ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا، هزینه ی آن است. اگرچه هر اعتباری که خریداری می کنید به مدت 12 ماه اعتبار دارد اما حداقل اعتباری که می توانید اضافه کنید 100 دلار است که فقط 1 سند تا سقف 25000 را پوشش می دهد. اگر می خواهید فقط یک وب سایت را برای محتوای تکراری بررسی کنید، این بهترین سرویس برای استفاده نیست. با این حال، اگر یک فایل متنی بزرگ دارید، این ابزار برای شما بسیار مناسب است.

4. Copyscape

Copyscape یک سرویس اضافی به نام Copy Sentry دارد. این کار روزانه وب را اسکن می کند تا مطمئن شود که محتوای شما به صورت آنلاین کپی یا منتشر نشده است. اگر محتوایی کپی تشخیص داده شد، یک اعلان فوری با جزئیات مرتبط دریافت خواهید کرد. در حالی که Copyscape به عنوان یک بررسی کننده سرقت ادبی شهرت خوبی دارد، می تواند به شما کمک کند محتوای تکراری داخلی را در سایت خود نیز پیدا کنید. این نرم افزار به عنوان بهترین نرم افزار سرقت ادبی در سطح جهانی رتبه بندی شده است و بخشی از گروه Indigo Stream Technologies است.

5. MOZ

Moz به عنوان یک ابزار سئو با قابلیت پرداخت، در درجه ی اول در نظر گرفته می شود. آن ها طیف وسیعی از ابزارهای سئو و ابزارهای بازاریابی محلی را دارند که به صورت رایگان در وب سایت خود ارائه می دهند. شما باید از یکی از خدمات MOZ با هزینه پرداختی استفاده کنید تا از ویژگی بررسی محتوای تکراری داخلی آن ها استفاده کنید. اگر از این سرویس استفاده کنید، متوجه خواهید شد که نه تنها محتوای تکراری داخلی را بررسی می کند، بلکه داده های متا را نیز جستجو می کند. هر محتوای تکراری به عنوان اولویت علامت گذاری می شود و به راحتی می توانید با استفاده از این ابزار، مکان محتوای تکراری را در سایت خود به سرعت پیدا کنید. همچنین به شما امکان صادر کردن گزارش را می دهد که بسیاری از مردم آن را دوست دارند زیرا رفع مشکلات را کمی آسان تر می کند.

سوالات متداول

آیا می توانم دو وب سایت با محتوای یکسان داشته باشم؟

شما می توانید آن را انجام دهید. اما گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری در نظر خواهد گرفت و تأثیر منفی خواهد داشت. شما باید از سئو کلاه سیاه فاصله بگیرید

کدام تگ برای به حداقل رساندن تأثیر منفی محتوای تکراری در سئو استفاده می شود؟

می‌توانید از کسانی که از محتوای کپی استفاده می‌کنند بخواهید از تگ noindex استفاده کنند تا موتورهای جستجو نتوانند نسخه محتوای آنها را ایندکس کنند.

آیا برای محتوای تکراری جریمه ای وجود دارد؟

به طور کلی گوگل برای محتوای تکراری جریمه ای در نظر نمیگیرد اما؛ اگر یکسان باشد، محتوا را فیلتر می کند و باعث از دست دادن رتبه خواهید شد.

چگونه میتوانیم بفهمیم یکی محتوا تکراری است؟

با استفاده از برخی ابزارها می توان از کپی بودن محتوا مطلع شد.

آیا محتوای کپی برای سئو سایت مضر است؟

قطعا مضر است. محتوای کپی تا حد بسیاری به سئو سایت ضربه می زند.