استراتژی سئو تجارت الکترونیک

شما به عنوان مدیر یک وب سایت فروشگاه اینترنتی به دنبال این هستید که چگونه رتبه سایت خود را بهبود ببخشید تا در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. البته صفحه اول گوگل هدف نهایی نیست؛ بلکه افزایش فروش در اینجا اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در اینجا شما باید استراتژی سئو یک فروشگاه اینترنتی یا به عبارتی استراتژی سئو تجارت الکترونیک را بدانید و آن را پیاده سازی کنید. در ادامه این مطلب، صفر تا صد این استراتژی را برای شما نوشته و توضیح داده‌ایم.

استراتژی سئو تجارت الکترونیک چیست؟

شاید نام این عبارت برای تعدادی از شما جدید باشد؛ اما باید گفت که چیز جدیدی نیست. از این رو این مطلب بیشترمناسب افرادی است که به تازگی وارد حوزه سئو شده و به دنبال تدوین استراتژی سئو برای فروشگاه اینترنتی خود هستند.

استراتژی سئو تجارت الکترونیک در حقیقت شامل تدوین مراحل و اقداماتی است که به منظور افزایش رتبه سایت انجام می‌شوند. به عبارتی شما برنامه کاری خود را مشخص خواهید کرد؛ تعریف ساده و به همین راحتی. اینکه از ابتدا تا انتها باید چه فعالیت‌هایی را انجام دهید.

مراحل تدوین استراتژی سئو فروشگاه اینترنتی

در ادامه تک تک مراحل از ابتدا تا انتها را برای شما نوشته‌ایم. البته باید گفت که انتهایی برای سئو وجود دارد و منظور ما از کلمه «انتها» بیشتر اقدامات کلی است که باید انجام شوند.

تحقیق کلمات کلیدی

اولین اقدام در تدوین استراتژی سئو، تحقیق کلمات کلیدی است. متخصصان سئو بر اساس کلمات کلیدی و سختی آن، استراتژی تدوین می‌کنند. هرچه میزان جست‌وجوی آن بالا باشد، استراتژی قوی‌تری مورد نیاز است؛ برای مثال، اگر فروشگاهی در زمینه فروش دوربین عکاسی فعالیت می‌کند و بخواهد تا در این کلمه در رتبه اول قرار بگیرد، رقبای قدرتمندی از جمله دیجی کالا، دیدنگار، نورنگار، ترب، پیکسل و ایمالز را دارد.

در این حالت، متخصصان سئو بیشتر به دنبال کلمات کلیدی با چگالی جست وجوی پایینتری خواهند رفت. البته تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای خاصی انجام خواهد شد.

تکنیک های سئو درون صفحه

بعد از تحقیق کلمات کلیدی، عوامل مربوط به سئو درون صفحه باید بررسی شوند. عوامل مهم و اصلی شامل موارد زیر هستند:

  • عنوان صفحه یا متا تایتل که اهمیت زیادی برای گوگل دارند. در این حالت شما باید اول از همه یک قالب کلی در نظر بگیرید. البته ممکن است که هر نوع صفحه دارای قالب مجزایی هم باشند؛ برای مثال، قالب عنوان صفحه مربوط به محصولات می تواند به صورت «کلمه کلیدی اصلی+ نام برند+ مدل+ | + نام سایت» باشد.
  • متاتگ توضیحات هم عامل دیگری است. مانند بالا شما در مرحله تدوین استراتژی، قالب کلی را در نظر می‌گیرید. اینکه چه چیزی باید دراین بخش و همراه با چه کلمات کلیدی اصلی و ثانوی در این بخش نوشته شود.
  • ساختار آدرس صفحه مورد دیگری است که باید قبل از طراحی سایت به آن فکر کنید. اینکه قرار است تا کاربر برای رسیدن به صفحه نهایی، چه مراحل آدرسی را طی کند؛ برای در بعضی سایت‌ها، لینک مطالب بلاگ به صورت example/blog1 است و در بعضی سایت‌ها به صورت example/content/blog1 است. این به استراتژی که تدوین شده است، بستگی دارد. هر چند که توصیه می‌کنیم تا ساختار آدرس نهایی دارای چند دسته مانند حالت دوم باشد.
  • ساختار بلاگ و مطالب صفحات استاتیک عامل دیگری است که باید متخصص سئو قبل از شروع کار بررسی کند. هرچند که این مرحله در اواخر کار مورد بررسی قرار خواهد رفت. اول باید متن صفحات استاتیک سایت را تنظیم کرد. البته در این مرحله، نوشتن آغاز نمی‌شود. بلکه استراتژی تولید محتوای سایت تنظیم خواهد شد. اینکه چه موضوعاتی برای بخش بلاگ باید در نظر گرفته شوند.
  • سئو فنی یا سئو تکنیکال مورد دیگری است که باید بررسی شوند. سئو فنی بیشتر شامل بررسی کدهای سایت و عوامل موثر بر سرعت سایت هم خواهند بود. سئوی فنی قبل از سئو داخلی بررسی خواهند شد.
  • لینک سازی داخلی مورد دیگری است که باید در استراتژی سئو در نظر گرفته شوند. اینکه ارتباط داخلی بین صفحات از چه فرآیندی باید پیروی کند. همچنین چه کلمات کلیدی برای هر لینک باید مشخص شود.
  • موارد دیگری هم وجود دارند؛ از جمله عکس و ویدئو اما در اینجا آنچنان اهمیت بالایی ندارد.

بررسی تکنیک‌های سئو خارجی

مورد بعدی بررسی عوامل سئو خارجی است. سئو برون صفحه شامل اقداماتی است که تاثیر بالایی در افزایش رتبه سایت شما خواهد داشت. مهم‌ترین عواملی که باید در تدوین استراتژی سئو تجارت الکترونیک در نظر گرفت، شامل دریافت بک لینک است. دریافت بک لینک می‌تواند از طریق نوشتن محتوا در دیگر سایت‌ها و فروم‌ها، نوشتن دیدگاه، فعالیت در شبکه‌هایی اجتماعی و تبلیغات اینترنتی است. هر یک از این موارد فرآیند خاص خود را دارند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که در این مرحله، اقدامی انجام نخواهد شد. بلکه فقط شما برنامه ریزی را انجام خواهید داد؛ برای مثال، اگر به دنبال فعالیت در شبکه‌های اجتماعی هستید، شبکه های مناسب را مشخص خواهید کرد. مرحله بعدی یعنی چگونگی فعالیت و تولید محتوا در فاز مربوط به خود آن انجام خواهد شد.

تا اینجا شما مراحل و اقدامات اولیه لازم را انجام و مشخص کرده‌اید. حال باید برای دریافت نتیجه بهتر، موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  • مدت زمان اجرایی این استراتژی چقدر است. به عبارتی بازه اولیه را مشخص کنید. بعد از بازه اولیه و دریافت نتیجه، بر اساس تحلیل آن، بازه و مراحل بعدی مشخص خواهند شد.
  • قیمت انجام هر یک از موارد چقدر است؛ برای مثال، هزینه تولید محتوا با اقدامات سئو داخلی متفاوت است. همچنین تبلیغات اینترنتی هم تفاوت خواهند داشت.

خروجی استراتژی، جدولی از اقدامات همراه با قیمت و مدت زمان است. این فرآیند حداقل یک هفته زمان خواهد برد. برای کسب وکارهای پیچیده می‌تواند بیشتر هم شود. البته اگر بخواهیم که دقیق تر بگوییم، تکمیل آن زمانبر است.

این‌ها فقط خلاصه از اقداماتی هستند که ما در تیم سئوکار برای بهبود رتبه سایت شما انجام خواهید کرد. اگر سوال یا چالشی داشتید، در بخش کامنت برای ما بنویسید تا کارشناسان به طول کامل پاسخ دهند.

سوالات متداول

چگونه از سئو برای تجارت الکترونیک استفاده کنیم؟

برخی از تکنیک های اصلی سئو داخلی برای یک سایت تجارت الکترونیک در زیر ذکر شده است: 1- از عناوین و توضیحات متا بهینه شده استفاده کنید.2- از URL های کوتاه و غنی از کلمات کلیدی استفاده کنید.3- توضیحات محصول را ذکر کنید و کلیدواژه اصلی و LSI را درج کنید.4- Schema Markup را اضافه کنید5- انجام لینک دهی داخلی

چرا سئو برای تجارت الکترونیک خوب است؟

سئو برای تجارت الکترونیک مهم است زیرا یکی از مهمترین عواملی است که افراد را به سمت وب سایت شما می کشاند. سئو در حال حاضر محبوب ترین و مفیدترین روش بازدید وب سایت است و ازهزینه های بسیار کمتری از سایر روش های بازاریابی برخوردار است.

مهمترین کاری که یک مدیر وب سایت انجام می دهد چیست؟

مدیران وب سایت همواره موظف اند رتبه سایت را افزایش داده و آن را به صفحه اول گوگل برسانند.

استراتژی سئو بر چه اساس تنظیم می شود؟

متخصصین سئو، استراتژی سئوی سایت را بر اساس کلمه کلیدی تدوین می کنند

خروجی استراتژی تجارت الکترونیک شامل چه چیزی است؟

با جدولی از اقدامات همراه با قیمت زمان همراه است.