Enhanced Autocomplete Box چیست؟

در ماه دسامبر بود که متخصصین سئو متوجه تغییر رفتار یا به عبارتی آزمایش ویژگی جدیدی در گوگل (جعبه جست‌وجو) بودند. این ویژگی بود که حالا Enhanced Autocomplete Box (جعبه تکمیل خودکار پیشرفته) نامیده می‌شود. البته شاید خیلی از افراد به این قابلیت جدید توجهی نکرده باشند. برای اینکه هنوز در حالت آزمایشی قرار دارد؛ اما با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، شاهد افزایش استفاده از این ویژگی خواهیم بود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا در خصوص این امکان جدید یعنی Enhanced Autocomplete Box یا جعبه تکمیل خودکار پیشرفته بیشتر بنویسیم. اینکه چیست و چه مزایایی برای سئو دارد؟

Enhanced Autocomplete Box چیست؟

در شکل زیر تصویری از Enhanced Autocomplete Box برای جستجو عبارت digital marketing نمایش داده شده است:

Enhanced Autocomplete Box برای جستجو عبارت

البته گوگل برای هر عبارتی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و فقط برای بعضی عبارت‌های خاص، مشاهده این امکان‌پذیر است. به نظر می‌رسد که این ویژگی فقط راه جدیدی برای نمایش و سازمان‌دهی مواردی است که فکر گوگل فکر می‌کند از مهم‌ترین ویژگی‌های جست‌وجو برای کاربران هستند. در هر بخش، همانطور که در شکل هم مشاهده می‌کنید، سؤالاتی قرار دارد که گوگل فکر می‌کند شما به دنبال پاسخ آن‌ها هم هستید. البته باید گفت که این حاصل نتایج جستجو ارگانیک نیست و صرفاً برای آسان ‌سازی فرآیند پیدا کردن پاسخ سؤالات شما نوشته شده است.

شاید به خود بگویید که این ویژگی قبلاً هم وجود دارد؛ پس این مدل جدید چه تفاوتی با حالت قدیمی دارد؟

کاری که این ویژگی جدید (هدف این قابلیت) انجام می‌دهد، نمایش مرتبط‌ترین اطلاعات در متن است که به دقیقاً به سؤال کاربر پاسخ می‌دهد. البته اگر به دنبال SERP ارگانیک هستید، باید به پایین صفحه اسکرول کنید.

استفاده از Enhanced Autocomplete Box

اگر قبلاً در گوگل فقط SERPهای مرتبط نمایش داده می‌شد؛ اما حالا معتبرترین و مرتبط ‌ترین داده نشان داده می‌شوند. ویژگی که مطمئناً در آینده شاهد گسترش و بهینهر‌تر شدن آن خواهیم بود. حالا از این ویژگی چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟ جست‌وجوی کلمات کلیدی و موضوعات مختلف. چیزی که دیجیتال مارکترها و متخصصین سئو به دنبال آن هستند.

تحقیق کلمات کلیدی

در تصویر زیر، با جست‌وجوی کلمه «پیتزا» مهم‌ترین سؤالات در Enhanced Autocomplete Box نمایش داده شده است.

Enhanced Autocomplete Box برای جستجو عبارت

حالا نگاهی به نتایج معمولی که همیشه در SERP نمایش داده می‌شدند، بیندازید:

نتیجه جستجوی پیتزا

چه تفاوتی در دو عکس بالا مشاهده می‌کنید؟ در بخش سمت راست گوگل، سؤالاتی را آورده که فرض کرده برای کاربر اهمیت دارند. همچنین در بخش پایین آن، اطلاعات دیگری هم آورده شده است. این‌ها همه بر اساس فرضیات گوگل است. در سمت چپ (عکس پایین) اطلاعات بر اساس نتایج جست‌وجوهای مشابه، فروشگاه‌هایی که اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند و همچنین موقعیت کاربر نشان داده می‌شوند. در حقیقت ارگانیک تر هستند.

با اینکه اطلاعات مربوط به جعبه تمام خودکار پیشرفته بر اساس فرض است و ارگانیک نیست؛ اما به شما داده‌های خوبی در خصوص کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط می‌دهد. سؤالاتی که نوشته شده، نسبت به قبل دقیق‌تر هستند و همچنین جواب‌هایشان دقیق و مطابق با عبارت مورد جست‌وجوی کاربر هستند. علاوه بر این، در هر سؤال و کلمه نشان داده شده، فهرست سایت‌هایی نمایش داده می‌شوند. این سایت‌ها می‌توانند رقیب جدی برای سایت شما باشند. رقبایی که شاید از قبل نسبت به آن‌ها اطلاعاتی نداشته ‌اید؛ پس این مورد اولین مزیت این جعبه برای سئوکارها شد.

جست‌وجوی موضوع

استفاده از مزیت جستجوی موضوعی برای افراد سئوکار مسئله جدیدی نیست. قبلاً هم از ویژگی‌های مشابه استفاده می‌کردند؛ اما برای بازاریابان محتوا، کلید طلایی به حساب خواهد آمد. سؤالاتی که در این بخش نمایش داده می‌شوند، با اینکه بر اساس فرضیات است (طبق گفته خود گوگل) اما مطمئن باشید که این موتور جست‌وجوی بزرگ دلیلی برای انتخاب آن‌ها دارد. در واقع این‌ها سؤالاتی هستند که بیشتر کاربران پرسیده بودند و حالا گوگل این‌ها را نمایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

Enhanced Autocomplete Box ویژگی جدیدی است که البته هنوز در نسخه بتای خود قرار دارد؛ اما با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، چیزی نیست که گوگل بخواهد آن را کنار بزند. بلکه قصد دارد تا با برطرف کردن باگ‌های آن، قدرتمند این قابلیت جدید را معرفی کند.