بازاریابی فیس بوک

بازاریابی فیس بوک در حدود سال 90 در ایران بیشتر مورد توجه کسب وکار ها قرار گرفته بود. به عبارتی دیگر فیس بوک جز اولین شبکه های اجتماعی بود که خیلی زود در ایران توانست طرفدارهای زیادی را به سمت خود جلب کند؛ اما با توجه به اینکه فیلتر بود و از طرفی دیگر با ورود شبکه های اجتماعی جدیدتر که فیلترینگ در آن ها اجرا نشده بود، کم کم جایگاه خود را در ایران از دست داد؛ به طوریکه امروزه خیلی از افراد حتی صفحه فیس بوک خود را کامل غیر فعال کردند؛ ولی باید گفت که فیس بوک یکی از شبکه های پرطرفدار در جهان است و خیلی از کسب وکارها به فعالیت در این شبکه های می پردازند. از نظر سئو هم حتی این شبکه اهمیت زیادی دارد و دریافت هر بک لینکی از این، امتیاز زیادی در افزایش رتبه سایت شما خواهد داشت.

برای دریافت نتیجه بهتر، معیارهایی در بازاریابی فیس بوک وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید. نتایج به دست آمده از این معیارها به بازاریابان کمک می کند تا بتوانند تاثیرات تلاش و فعالیت های خود را اندازه گیری کنند و ازاین رو در ایجاد استراتژی و کمپین بازاریابی فیس بوک کمک بسیاری به آن ها خواهد کرد. اما این معیارها چیست؟

معیارهای کمک کننده بازاریابی فیس بوک

1. Engagement

تعداد فعالیت ها و اقدامات کاربران در یک پست را نشان می دهد که شامل لایک، کلیک کردن برروی لینک، به اشتراک گذاری پست و نوشتن نظر در زیر آن است.

دلیل اندازه گیری Engagement

اولین و مهم ترین عامل اندازه گیری دربازاریابی فیس بوک است. این به بازاریابان کمک می کند تا میزان علاقه مندی کاربران به پست منتشر شده را متوجه شوند تا در نوشتن استراتژی های بعدی آن ها را در نظر بگیرند.

چگونه Engagemant را بهبود ببخشیم؟

برای هر پست کلمات کلیدی مرتبط را با استفاده از هشتگ بنویسید و یک CTA مناسب برای آن ها قرار دهید. به این صورت هم پست شما بیشتر دیده می شود و هم اینکه کاربر با CTA مناسب ترغیب به کلیک برروی لینک و وارد شدن به سایت می شود یا تشویق به انجام عملی می شود.

2. Reach

نشانگر تعداد افرادی است که محتوای پست شما را در فیس بوک دیده اند. این تعداد را می توان به صورت پرداخت هزینه یا ارگانیک افزایش داد. نکته ای که در اینجا اهمیت دارد، این است که تعداد ریچ ممکن است ربطی به تعداد فالوورهای شما ندارد و ممکن تعداد فالوورها کم باشد؛ اما تعداد ریچ بالا باشد.

دلیل اندازه گیری Reach

مقدار ریچ به شما اطلاع می دهد که چه تعداد افراد پست های فیس بوک شما واقعا بررسی کرده اند. اگر به دنبال گرفتن ریچ بیشتری هستید، باید آن در دسترس بیشتری قرار دهید و هر چه ریچ بالا باشد، مقدار کلیک خوردن پست بیشتر است و در نتیجه Engagement هم افزایش پیدا خواهد کرد.

چگونه Reach را بهبود ببخشیم؟

می توانید پست خود را در گروه های دیگر به اشتراک بگذارید یا با استفاده از سرویس تبلیغات بازاریابی فیس بوک، آن را با پرداخت هزینه تبلیغ کنید.

3. Impressions

نشان گر مقدار مشاهده پست شما درفیس بوک است و به شما اطلاع می دهد که چند بار پست شما در فیس بوک مشاهده شده است. یک پست می تواند چند بار توسط یک کاربر مشاهده شود.

دلایل اندازه Impressions

بهترین راه اطلاع از اینکه پست شما قبل از کلیک چند بار مشاهده شده است.

چگونه Impressions رابهبود ببخشیم؟

با استفاده از به اشتراک گذاری پست می توانید مقدار این المان را افزایش دهید که در نتیجه باعث افزایش مقدار ریچ هم می شود.

4. ترافیک رفرال(Referral) فیس بوک

نشان دهنده تعداد بازدید کننده است که شما از فیس بوک دریافت می کنید. این مقدر شامل ترافیک کاربرن از کلیک برروی پست یا به اشتراک گذاری آن است.

دلیل اندازه گیری این معیار چیست؟

این مقدار می تواند نشان دهنده مفید بودن پست شما از نظر محتوا برای کاربران باشد و معیاری مفیدی برای استراتژی محتوا دربازاریابی فیس بوک است.

چگونه بهبود ببخشیم؟

با نوشتن عنوان و محتوای جذاب برای پست های خود در فیس بوک می توانید این مقدار را افزایش دهید.

5. لایک یا فالوور صفحه

نشان دهنده تعداد افرادی است که صفحه شما در فیس بوک دنبال می کنند و به نوعی طرفدار شما می باشند.

دلیل اندازه گیری این مقدار؟

لایک ها به عبارتی دیگر نشان دهنده تعداد افرادی است که در فضای مجازی به کسب وکار شما علاقه مند هستند و شما را دنبال می کنند. هرچه این تعداد بالاتر باشد، نشان می دهد که شما توانسته اید علاقه مندان بیشتری را به سمت خود جلب کنید.

چگونه بهبود ببخشیم؟

محتوای با کیفیت، تبلیغات، به اشتراک گذاری پست های خود در دیگر گروه ها، معرفی صفحه فیس بوک در وب سایت خود از جمله روش هایی است که می توانید با آن تعداد لایک های صفحه خود را در بازاریابی فیس بوک افزایش دهید.