کلمات کلیدی سئو

اگر می خواهید با نوشتن مطالب و تولید محتوای متنی ترافیک زیادی را وارد سایت خود کنید و توجه کاربران را به سایت خود جلب نمایید، مهم ترین نکته رعایت اصول سئو است. یکی از اصول مهم سئو که می تواند به مرور زمان روی رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر بگذارد استفاده درست از کلمات کلیدی است. این بدان معنی است که شما کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار خودتان را پیدا کنید و محتوایتان را با آن تطبیق دهید. دانستن این که کاربران به دنبال چه چیزی هستند و چه کلماتی را در اینترنت جستجو می کنند برای تولید کنندگان محتوا مسئله مهمی است.

اهمیت جستجوی کلمات کلیدی

جستجو و استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتواهایی که تولید می کنید، سبب می شوند تا موتور جستوجوگر گوگل راحت تر شما را پیدا کند و این یعنی افزایش ترافیک وبسایت شما. گاهی کلماتی وجود دارند که افراد زیادی آن ها را سرچ می کنند ولی پاسخ های مناسبی دریافت نمی کنند، اگر بتوانید این کلمات کلیدی از قلم افتاده را پیدا کنید قادر خواهید بود ترافیک سایتتان را تا دو برابر افزایش دهید. بنابراین دقت در یافتن کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد.

جستجوی کلمه کلیدی در کمترین زمان

برای این کار در ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را بیابید. این کار در ایران با پاره ای از مشکلات همراه است. چرا که اکثر سایت هایی که برای این موضوع پیشنهاد می شوند با جستجوی کلمات فارسی داده خاصی در اختیار سئوکار نمی گذارند و یا ایران در لیست کشور های انتخابی آن ها پیشنهاد نمی شود.

اما این موضوع نباید باعث ناامیدی شما شود، چرا که هنوز راهکار هایی برای انجام این کار وجود دارد. شاید انجام این کار کمی وقتگیر باشد ولی با توجه به اهمیت آن، صرف وقت و انرژی برای آن ارزشش را دارد. در ادامه چند راهکار را در این زمینه ارائه خواهیم کرد.

  • ارزیابی وبسایت های برتر هر کسب و کار

شما می توانید سایت های ایرانی و خارجی را که در کسب و کار شما فعال هستند را بررسی کنید و مدل های مختلف دسته بندی مطالب را در آن ها ببینید و از آن ها کلمات کلیدی خود را استخراج کنید. مثلا اگر می خواهید یک فروشگاه خرده فروشی راه اندازی کنید، می توانید با مراجعه به دیجی کالا، آمازون و سایت های دیگر نحوه دسته بندی آن ها را بررسی کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که چون این سایت های معروف سهم زیادی از کلیک ها را در صفحات جستجوی آن کلمات به خود اختصاص می دهند، شما نیز این شانس را خواهید داشت که با استفاده از همان کلمات در صفحات جستجو بیشتر خود نمایی کنید.

  • جستجوی پیشرفته با ابزار گوگل

شما می توانید از خود سایت گوگل نیز استفاده کنید و از موضوعاتی که در هر سایت مطرح شده است مطلع شوید. برای این کار باید آدرس سایت را در گوگل وارد کنید و بر اساس آن موضوعات و تاپیک ها را جستجو کنید. برای جستجوی موضوعات در یک سایت خاص باید آدرس آن را با افزودن topic/ در گوگل جستجو کنید.

  • پیشنهادات گوگل

حتما برایتان پیش آمده است که وقتی قصد دارید چیزی را در گوگل سرچ کنید با پیشنهادات گوگل مواجه شوید. این پیشنهادات را گوگل بر اساس آخرین محاسبات خود درباره جستجوی کاربران ارائه می دهد. بنابراین اگر از کلمات پیشنهادی گوگل استفاده کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. بعد از این که کلمات پیشنهادی را درباره کلمه مورد نظر خود یافتید، می توانید با زدن یک حرف در باکس جستجو پیشنهاد های بیشتری از طرف گوگل دریافت کنید.

  • Google Keyword Planner

می توانید کلمات کلیدی را که پیدا کرده اید، در این ابزار و در بخش Your product or service وارد کنید، سپس Get Ideas را بزنید تا این ابزار شروع به بررسی کلمات کلیدی شما کند و در صفحه نتیجه، میزان رقابت را در آن کلمه نشان می دهد. نکته این جاست که گوگل این میزان رقابت را با توجه به موقعیت مکانی که خودتان مشخص می کنید ارائه می کند. همچنین دفعاتی که در ماه گذشته این کلمه جستجو شده است را نیز خواهید دید.

  • Google trends

این ابزار یکی از بهترین ابزار هایی است که می توانید با استفاده از آن میزان جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرتان را بررسی و با دیگر کلمات کلیدی مقایسه کنید. این ابزار که توسط خود گوگل عرضه شده است به علت این که از دیتابیس گوگل استفاده می کند اطلاعات جامع و معتبری را در اختیارتان قرار می دهد و کلمات مرتبط با هر کلمه کلیدی را نیز برایتان ارائه می کند.

  • توجه به جستجو های فصلی در ایران

ممکن است در کسب و کار شما هم پیش بیاید که افراد در زمان های خاص کلمات کلیدی خاصی را سرچ کنند. مثلا در اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین ماه جستجو درباره عید نوروز و کلمات کلیدی مرتبط با آن بیشتر می شود یا در ماه مبارک رمضان جسجو ها بیشتر درباره روزه و مسائل پیرامون آن می رود. شما می توانید با استفاده از گوگل ترندز، کلمات و الگوریتم های جستوجوی کاربران را بیابید و جستجوهای فصلی آن ها را حدس بزنید.