رتبه اول گوگل

رتبه اول گوگل در نگاه اول نیز یک جایگاه ایده آل برای هر کسب و کاری است. اما اگر بخواهیم تخصصی به آن بپردازیم، یعنی از دید افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند، کاملا متفاوت می شود. هدف تمامی سئوکاران این است که بتوانند کاری کنند تا لینک سایت آن ها در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. رتبه اول گوگل به بسیاری از معیارها بستگی دارد و برای آن تلاش های زیادی می بایست صورت پذیرد.

قبلا اگر قصد داشتید که در صفحه اول یا رتبه اول گوگل قرار بگیرد، فقط کافی بود چند بار و آن هم به تعداد زیاد کلمات کلیدی مرتبط را به کار ببرید، آنوقت سریعا در صفحه اول قرار می گرفتید، اما در چند سال گذشته سازوکار موتور جستجو گوگل تغییرات بسیاری داشته اند و سایت هایی را که قصد دارند با تکنیک های سیاه خود را در لینک برتر قرار دهند، جریمه می کند. در ادامه قصد داریم تا روش هایی را به شما کمک می کند تا رتبه اول گوگل قرار بگیرید را بیان کنیم.

تکنیک هایی جهت قرار گرفتن در رتبه اول گوگل

1. ساختار سایت

اول از همه باید ساختار سایت خود را دقیقا مشخص کنید. ساختار سایت یعنی یعنی اینکه تمامی المان ها و تگ ها به درستی به کار رفته باشند. استفاده از تگ های html5 امروزه تاثیر بسیار زیادی در رتبه سایت دارد و آن هایی که از دستورات قدیمی استفاده می کنند، برای اینکه نمی توانند ساختار مناسبی را به کار ببرند، سایت آن ها کمتر از نظر سئو رشد خواهد کرد.

2. طراحی رسپانسیو

امروزه با گسترش استفاده از موبایل و تبلت ، بیشتر کاربران تمامی فعالیت های اینترنتی خود را از طریق همین ابزارها انجام می دهند، پس خیلی مهم است که سایت شما به درستی در این ابزارها نمایش داده شود. به غیر از تاثیری که این مساله می تواند برروی جذب کاربران داشته باشد، مساله دیگر تاثیر مثبت آن در گوگل است. از نظر موتور جستجو گوگل، آن سایت هایی که از طرح رسپانسیو پیروی می کنند،شانس بیشتری جهت قرار گرفتن در رتبه اول گوگل دارند.

3. چگالی کلمات کلیدی

همانطورکه بیان کردیم، قبلا اگر کلمه ای را زیاد در سایت خود به کار می بردید، سریعا در صفحه اول گوگل قرار می گرفتید ولی امروزه الگوریتم موتور جستجو گوگل تغییرات بسیار زیادی نسبت به گذشته داشته است و بیشتر از درصدی خاصی را جریمه می کند. اصولا چگالی کلمات کلیدی باید بین 1 تا 3 درصد باشد و این چگالی باید در پاراگراف های اولیه بیشتر باشد.

4. محتوای با کیفیت

اینکه محتوا پادشاه است که همه وبلاگ نویسان امروزه می دانند و بهترین روش جذب کاربران جدید، همین محتوا است. موتور جستجو گوگل بیشتر از هر چیزی به محتوای با کیفیت و ناب و بدون کپی اهمیت زیادی قرار می دهد و آن هایی را که از محتوای کپی شده استفاده می کنند، جریمه سختی می کند.

5. عکس های بی کیفیت و بهینه سازی نکردن آن ها

شاید در نگاه اول این مساله تاثیری در رتبه اول گوگل نداشته باشد ولی باید گفت که در واقع یک فکر اشتباه است. عکس های بی کیفیت علاوه براینکه می تواند تاثیر منفی برروی جذب کاربران داشته باشد، گوگل هم آن را نادیده می گیرد. اصولا کسی که از عکس های بی کیفیت استفاده می کند، هیچگونه بهینه سازی برای عکس های خود انجام نمی دهند یعنی از تگ های alt و title که در قسمت جستجوی عکس موتور جستجوی گوگل تاثیرگذار است، استفاده نمی شود. همانطور که می دانید، این قسمت با بررسی این دو تگ انجام می شود.

6. به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

یکی از راه های انتشار مطالب، اشتراک گذاری آن ها در شبکه های اجتماعی است. مهمترین شبکه های دریافت بک لینک از آن ها ارزش بسیار بالایی برای موتور جستجو گوگل دارند شامل توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس و لینکدین هستند. هر بک لینکی که از این شبکه های دریافت شود، تاثیر بسیار زیادی در افزایش رتبه سایت گوگل دارد.

7. پست مهمان

پست مهمان را نباید با تبادل لینک اشتباه بگیرید. در پست مهمان شما مطلبی را به صورت رایگان و مطابق با هدف آن سایت می نویسید و به عنوان بلاگ در سایت مهمان خود قرار می دهید. در انتها این اجازه را دارید که منبع اصلی را سایت خودتان به صورت لینک شده قرار بدهید. در واقع مطلبی که شما برای آن سایت می نوسید، کاملا منحصر به فرد و تخصصی است برای مالک آن می باشد.

8. فروم ها

فروم ها دیگر مکان هایی هستند که تاثیر بسیار مثبتی می توانند برای رتبه سایت در موتور جستجو گوگل داشته باشند. البته هرچند در چند سال اخیر شاهد افت فعالیت فروم ها بوده ایم اما رتبه های بالای آن ها و دریافت بک لینک از آن ها به مراتب تاثیر کمتری از شبکه های اجتماعی نخواهد داشت. فقط نکته ای که باید در فروم ها رعایت کنید، این است به قوانین هر فروم کاملا احترام بگذارید.

9. بهینه سازی رابط کاربری

رابط کاربری یعنی اینکه کاربران بتوانند به راحتی در سایت شما پیمایش کنند. اگر ساختار سایت شما که در اول از همه بیان شد مناسب نباشد، کاربر نمی تواند به راحتی مطالب مورد نیاز خود را پیدا کرده و از این رو سریعا وب سایت را ترک خواهد کرد که یک تجربه کاربری بد هم برای او ایجاد کرد. این مساله یعنی ترک سریع باعث افزایش بونس ریت و کاهش رتبه در موتور جستجو گوگل خواهد داشت و رتبه اول گوگل عملا قابل دست یافتن نخواهد بود.

10 . استفاده درست از تگ ها

این مهمترین نکته است. یعنی اینکه شما از تگ های مهم در ساختار سایت خود استفاده کنید. تگ هایی مانند Hها به صورت عنوان، تاثیر مهمی برای بدست آوردن رتبه اول گوگل را خواهند داشت. شناخت و به کاربردن درست آن ها و استفاده نکردن از تگ هایی که باعث جریمه می شوند ( مانند table ) از جمله این موارد است.

منابع:
ten tips to the top of google