آینده ی بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یکی از انواع بازاریابی بسیار پرطرفدار است که روز به روز به محبوبیت آن افزوده می شود. شما می توانید با استفاده از استراتژی های مختلف دیجیتال مارکتینگ ، تجربیات شخصی را به مشتریان خود ارائه دهید. به جرات می توان گفت که بازاریابان دیجیتال در ارائه یک تجربه یکپارچه و ویژه کاربر برتری واضحی نسبت به همتایان آفلاین خود دارند. اما آینده ی دیجیتال مارکتینگ چیست؟ آیا در آینده هم دیجیتال مارکتینگ به همین اندازه محبوب خواهد بود؟ برای بررسی آینده ی دیجیتال مارکتینگ، ابتدا باید به ویژگی های آن بپردازیم. این ویژگی ها تا حد زیادی به ما نشان می دهند که این بازاریابی چه آینده ای می تواند داشته باشد.

ویژگی های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ ویژگی های بسیاری دارد که اکنون به برخی از آن ها می پردازیم:

1. حضور مخاطبان در فضای اینترنتی

به عنوان یک بازاریاب، باید مشخص کنید که مخاطبان هدف شما کجا هستند. بازاریاب باید به جایی برود و در جایی کار خود را پیش ببرد که مخاطبانش در آن حضور دارند. این تا حد بسیاری ربطی به نوع بازاریابی ندارد. اکنون کمی فکر کنید. مخاطبان هدف شما کجا هستند؟ گزارشی از We Are Social نشان می دهد که مردم روزانه بیش از شش ساعت و نیم را در اینترنت سپری می کنند. بنابراین راحت تر است که با این افراد تعامل کنید و آن ها را به مشتریان خود تبدیل کنید. شما نمی توانید حضور مردم در اینترنت را نادیده بگیرید! اینترنت و فضای مجازی، امروز بخش عمده ای از زمان مردم را به خود اختصاص داده است. آن ها با اینترنت درس می خوانند، بازی می کنند، کار می کنند، معاشرت می کنند و حتی تفریح می کنند! بنابراین می توان تنها با تکیه بر این مورد، آینده ی بسیار بسیار بزرگ تری را برای دیجیتال مارکتینگ متصور شد.

تلفن های همراه همچنان بر روند استفاده از اینترنت تسلط دارند و در حال حاضر با ترافیک سیستم های دسکتاپ برابری می کنند. به همین دلیل، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما نیز باید از رویکرد اول موبایل پیروی کند. چه محتوای ویدیویی باشد و چه زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی، اعداد خیره کننده هستند و در آینده افزایش خواهند یافت. اکنون از این فرصت استفاده کنید تا کسب و کار خود را برای دنیای دیجیتال آماده کنید. ( جهت کسب اطلاعات در رابطه با استراتژی سئو به این مقاله مراجعه نمایید)

2. نسل آینده و تمرکز بر فضای دیجیتال

جمعیت نسل آینده، بیش از حد با اینترنت آشنا هستند. آن ها می خواهند همه چیز سریع، دقیق و در زمان موثر باشد. بازاریابان دیجیتال اهمیت ارائه یک تجربه به یاد ماندنی را برای این سبک از مخاطبان، یک هدف می دانند. اگر یک فروشگاه تجارت الکترونیک دارید یا خدمات آنلاین ارائه می دهید، باید بدانید که این دسته از مخاطبان هستند که باعث ایجاد یا شکست یا سرمایه‌گذاری دیجیتالی شما می شوند. اگر به آن ها خدمات خوبی ارائه دهید، پاسخ قاطعانه ای دریافت خواهید کرد. در غیر این صورت، برای موفقیت باید تغییر کنید!

3. صرفه جویی در زمان

شاید در ظاهر، این مورد یک ویژگی ساده به نظر بیاید اما بسیار حائز اهمیت است. زمانی که شما بتوانید با صرف یک زمان بسیار بسیار کوتاه به خدمات خود دسترسی پیدا کنید، بنابراین ارتباطتان را با دنیای دیجیتال قطع نخواهید کرد! بنابراین دیجیتال مارکتینگ می تواند در آینده های بسیار دور نیز به مراتب گسترده تر از چیزی که اکنون است نمایان شود.

آینده ی دیجیتال مارکتینگ با توجه بر رویدادهای رخ داده

برای آن که بتوانیم بهتر این آینده را پیش بینی کنیم، باید نگاهی به رویدادهای گذشته بیندازیم:

بازاریابی آنلاین

وقایع چند سال گذشته (همه گیری) به همه ما نشان داد که دنیای دیجیتال تا چه اندازه به بخشی جدایی ناپذیر برای زندگی روزمره ما تبدیل شده است. ما قبلاً فکر می کردیم که جهان قبلاً به شدت دیجیتالی شده است که ناگهان متوجه شدیم از این بیشتر هم می شود! این تحول، تاثیر بسیاری بر دیجیتال مارکتینگ گذاشت.

ظهور اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ اخیراً در رسانه های اجتماعی بسیار محبوب شده است. در حال حاضر از بازاریابی چاپی از نظر محبوبیت در Google Trends پیشی گرفته است. نه تنها اینفلوئنسرها با طرفداران زیاد از محبوبیت برندها لذت می برند، بلکه معمولاً به اصطلاح میکرو اینفلوئنسرهایی هستند که دنبال کنندگان کمتری دارند اما درگیری بالاتری در بین مخاطبان خود دارند. این مسئله نشان دهنده ی گسترده شدنِ دیجیتال مارکتینگ است. اما تا کجا پیش می رود؟ آیا در این شکل بایقی خواهد ماند یا متحول می شود؟ تحول این عرصه امری بدیهی و بسیار قابل پیش بینی است زیرا فضای دیجیتال روز به روز در حال گسترده شدن و پیشرفته شدن است، اما این تحولات به چه سمتی خواهند رفت؟ قطعاً پاسخ به این پرسش نیازمند مطالعات بیشتری است.

محتوای ویدیویی کوتاه تر

چند سالی است که بسیاری از بازاریابان، پیش بینی می کردند که در آینده محتوای ویدیویی به عنوان شکل اصلی محتوای بصری خواهد بود. با این حال امروزه هر چه ویدیو کوتاه تر باشد، بهتر است بازاریابان توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنند. به طور کلی، معمولاً حداکثر 10 تا 15 ثانیه طول می کشد تا بیننده تصمیم بگیرد که آیا به محتوا علاقه مند است یا از آن فاصله بگیرد. این موارد به ما نشان می دهد که علاقه ی مخاطب به کدام سمت می رود. علاقه ی مخاطب تا حد بسیاری تعیین کننده ی آینده است.

جستجوی صوتی

جستجوی صوتی امروزه بسیار گسترده شده است و به محبوبیت آن روز به روز افزوده می شود. مردم دوست دارند به جای تایپ، به راحتی صحبت کنند و منظور خود را به انواع هوش مصنوعی برسانند. این مسئله خود نشان دهنده ی آینده ای روشن برای دیجیتال مارکتینگ است. البته بازاریابان باید دقت کنند که بازاریابی خود را باید با جستجوی صوتی نیز بهینه سازی کنند زیرا بسیار با جستجوی دستی متفاوت است.

نتیجه گیری

آینده ی دیجیتال مارکتینگ را نمی توان با صراحت و قاطعیت تمام متصور شد زیرا ما نمی دانیم دنیای دیجیتالی که اکنون با آن رو به رو هستیم، چگونه پیش خواهد رفت. چیزی که ما می دانیم، رشد و گسترش روز افزون دنیای دیجیتال است اما از نحوه ی چگونگی این گسترش و شکلی که قرار است در آینده به خود بگیرد اطلاعی نداریم (یا حداقل برای درک بهترِ آن نیاز به مطالعات بسیار زیادی داریم). اما چیزی که بازاریابان باید مدنظر قرار دهند این است که دنیای دیجیتال روز به روز در حال دگرگونی و پیشرفت است و شما نیز باید روش های خود را همراه با این دگرگونی به روز کنید. در بازاریابی سنتی، یک روش را می توانستیم سال ها مورد استفاده قرار دهیم (البته اکنون نیز بسیاری از بازاریابان سنتی از روش های خیلی قدیمی استفاده می کنند). این مسئله در بازاریابی سنتی ممکن بود اما فضای دیجیتال مارکتینگ بسیار متفاوت است. شما باید به روز بمانید و از روش های به روز استفاده کنید تا بتوانید در این فضا فعالیت کنید. تنها راهی که می توانید در این زمینه موفق شوید، همراه بودن با گسترش و پیشرفت فناوری است. برای این کار یا خودتان باید بسیار مسلط باشید یا از متخصصی در این زمینه برای کسب و کارتان کمک بگیرید.

سوالات متداول

آینده دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 چیست؟

دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 به صاحبان مشاغلی نیاز دارد که مایل به ریسک کردن، سرمایه گذاری در برندسازی خود، یا با شکست مواجه شوند زیرا رقابت با نرخ های بی سابقه ای در حال رشد است.

آیا آینده ای در دیجیتال مارکنیگ وجود دارد؟

بازاریابی دیجیتال به طور گسترده ای نیاز به شخصی سازی دارد. دوران تبلیغات مزاحم، بی معنی و بی ربط به پایان خواهد رسید و بازاریابی ممکن است به طور کامل به حمایت از مشتری تبدیل شود.

آیا بازاریابی دیجیتال در سال 2022 مهم است؟

بازاریابان می دانند که بازاریابی دیجیتال نشان دهنده آینده کسب و کار آنهاست. به همین دلیل، طبق نسخه فوریه 2022 نظرسنجی CMO، آنها خوشحال هستند که 57٪ از بودجه خود را به فعالیت های بازاریابی دیجیتال اختصاص می دهند و در حال برنامه ریزی برای افزایش هزینه ها تا 16٪ دیگر در سال 2023 هستند