تبلیغات در گوگل چقدر به سئو سایت کمک می کند؟

این که آِیا تبلیغات در گوگل می تواند سئوی سایت را بهبود ببخشد یا خیر همیشه مورد بحث متخصص سئو قرار می گیرد. بعضی ها فکر می کنند که پرداخت پول به گوگل و استفاده از گوگل ادوردز می تواند به صورت معجزه آسا رتبه ارگانیکشان در جستجو های گوگل را افزایش دهد اما حقیقت این نیست و در واقع، گوگل یک مرز مشخص میان جایگاه نمایش تبلیغ و رنکینگ ارگانیک سایت ها دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم میزان تاثیر واقعی گوگل ادوردز یا تبلیغات در گوگل را بر سئو سایت بررسی کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

گوگل دو نوع سیگنال رتبه بندی دارد، سیگنال های مستقیم و سیگنال های غیر مستقیم، سیگنال های مستقیم فاکتور های رتبه بندی هستند که از نظر آماری تاثیر محسوسی روی رنکبندی و افزایش ترافیک سایت ها دارند، از مهم ترین این سیگنال های مستقیم می توان به بک لینک اشاره کرد.

سیگنال های غیر مستقیم، فاکتور هایی هستند که به صورت نامحسوس و غیر مستقیم رتبه بندی سایت را تحت تاثیر قرار می دهند. علت این که این سیگنال ها را غیر مستقیم می نامیم این است که نمی توان اطلاعات و آمار دقیقی از ان ها ارائه داد. از مهم ترین این سیگنال ها می توان به شبکه های اجتماعی اشاره کرد.

و اما درباره تبلیغات در گوگل می توانیم بگوییم، لینک های گوگل ادوردز به عنوان بک لینک شناخته نمی شوند و ربات های گوگل هیچگاه لینک های تبلیغاتی – حال چه از خود گوگل باشد و چه وبسایت های دیگر – را به عنوان بک لینک به حساب نمی آورند. لینک های تبلیغاتی گوگل به علت این که در فریم های تبلیغاتی هستند از چشم ربات های خزنده گوگل مخفی می مانند. پس اگر خیال می کردید که با استفاده از گوگل ادوردز می توانید رتبه ارگانیک خود را در نتایج جستجو بالا ببرید و سئو سایتتان را بهبود ببخشید اشتباه بود.

و اما درباره تاثیر غیر مستقیم تبلیغات در گوگل باید بگوییم عده ای بر این گمانند که این کار می تواند به شکل غیر مستقیم رو سئوی وبسایت تاثیر بگذارد. این حرف اشتباه به نظر نمی آید چرا که با تبلیغات در گوگل و آمدن سایت به رتبه های نخست جستجو فواید زیادی برای سایت حاصل می شود که از جمله آنان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تبلیغات در گوگل و افزایش بازدید از نام برند شما

تبلیغات گوگل باعث می شود که اسم وب سایت شما در میان سایت های برتر کسب و کارتان جلوه گر شود. این دیده شدن در صفحه نخست نتایج موتور جستجوی گوگل نام سایت شما را در ذهن کاربران گوگل ثبت می کند. این ثبت شدن باعث می شود در دفعات بعد، در جستجو هایشان از نام برند شما استفاده کنند. این موارد سیگنال هایی از معتبر بودن وبسایتتان برای گوگل ارسال می کند.

تبلیغات در گوگل و اشتراک گذاری بیشتر لینک ها

حقیقت این است که با تبلیغات در گوگل بازدید سایت شما برای مدتی چند برابر می شود و این یعنی میزان اشتراک گذاری لینک های شما در شبکه های اجتماعی نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه لینک وب سایت شما در دیدرس افراد زیادی قرار می گیرد و این به معروف شدن سایتتان کمک خواهد کرد.

تبلیغات گوگل و یافتن کلمات کلیدی بهتر

وقتی که می خواهید تبلیغ کنید، گوگل ابزاری در خدمتتان می گارد که نام آن Google Keyword Planner است. شما با استفاده از این ابزار می توانید کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی سایتتان را پیدا کنید. کلماتی که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد، کلمات کلیدی هستند که کاربران آن ها را جستجو می کنند و با کلمه کلیدی اصلی سایتتان مرتبط هستند. شما با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود برای تبلیغات در گوگل بهترین کلیدواژه را بیابید، همچنین فرصتی در اختیارتان می گذارد که با یک برنامه ریزی حساب شده بتوانید در آینده از آن کلمات کلیدی استفاده کنید و حتی صفحاتی جداگانه برایشان باز کنید. این کلمات کلیدی به طور معمول رقابت کمتری نسبت به کلمه کلیدی اصلی خواهند داشت.

آنچه گفتیم نشان می دهد که تبلیغات در گوگل روی نتایج جستجوی طبیعی دخالت ندارد و این تبلیغات به طور مستقیم نمی تواند سئوی سایت شما را بهبود ببخشد. با این وجود عده ای بر این باورند که این کار می تواند با توجه به برند سازی، افزایش اشتراک گذاری مطالب و یافتن کلمات کلیدی بهتر به صورت غیر مستقیم روی سئوی سایت شما تاثیر مثبت بگذارد.