آیا تبلیغات گوگل ( گوگل ادوردز ) به سئو کمک می‌کند؟

سوالی که اخیرا با موج تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز بسیار شنیده می شود این است: اگر تبلیغات پولی گوگل را استفاده کنم آیا در سئو و نتایج ارگانیک سایت من تاثیر می گذارد؟

جواب «نه» است. استفاده از تبلیغات گوگل حتی اگر در هنگام کمپین ترافیک بسیار بالایی برای شما داشته باشد به هیچوجه در رنکینگ و سئو سایت شما به صورت مستقیم تاثیر نمی گذارد. چون سیاست گوگل در قبال رتبه بندی سایت ها این است که هر چه کیفیت وبسایت ها و محتوای یک سایت قدرتمندتر باشد نتایج بهتری کسب می کنند.

در هر حال با اینکه کمپین های تبلیغاتی گوگل و سئو در موتور جستجوی گوگل دو مقوله ی مجزا هستند و تاثیری به صورت مستقیم روی هم ندارند اما می توان از اصول و فرایند کلی آن ها در جهت بهبود هر دو به صورت غیر مستقیم استفاده کرد. چگونه؟

تحقیق کلیدواژه ها

شما از کمپین های تبلیغاتی چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت و اطلاعات کاملی از کلیدواژه ها به دست خواهید آورد. چون تبلیغات گوگل در صفحه ی اول نمایش داده می شوند شما به راحتی می توانید بفهمید کدام کلیدواژه ها نرخ کلیک بیشتری دارند و چگونه کاربران را جذب می کنند تا روی آن کلیک کنند. کدام کلیدواژه ها در مدت زمان کمتری نتیجه ی بهتری دارند و نرخ Impression کدام کلیدواژه ها در هنگام کمپین بالاتر بوده است. این اطلاعات به شما کمک می کند تا برای استفاده و بهره وری از این کلیدواژه ها در کمپین های سئو ذره ای شک نکنید و کلیدواژه هایی که نتایج بهتری کسب کرده اند را در اولویت قرار دهید.

در ثانی گوگل به هر کلیدواژه ی شما یک امتیاز کیفیت می دهد. بسیاری از فاکتورها در این امتیاز کیفیت گوگل تاثیر دارند اما یکی از مواردی که بسیار در سئو اهمیت دارد ارتباط کلیدواژه ها با صفحه ی فرود می باشد. شما از این طریق به معیارهای عمومی گوگل پی خواهید برد و خواهید توانست این موارد را در سئو نیز پیاده سازی کنید.

عموما تبلیغات گوگل با تعداد زیادی کلیدواژه تبلیغاتی شکل می گیرند. در بسیاری از مواقع شما کلیدواژه هایی را خواهید یافت که از آن ها کمتر استفاده می کنید ولی کارایی خوبی از خود نشان می دهد. شاید استفاده از ابزارهای تحقیق کلیدواژه به شما کمک کنند تا میزان کارایی هر کدام را بسنجید اما گاهی اوقات تغییراتی کلی در این کلیدواژه ها شکل می گیرد که ممکن است از آن ها باخبر نشوید. به طور مثال یک فروشگاه فروش باتری ماشین به راحتی می تواند از طریق آنالیز این داده ها بفهمد کلمه ی «باتری» بیشتر جستجو شده است یا «باطری»؟ کدام یک نرخ کلیک بیشتری داشته است؟ در چه مکان هایی از این دو کلمه بیشتر استفاده شده است؟ و مواردی از این دست.

Metadata

مشابه تحقیقات کلید واژه ها، بهینه سازی داده های متا هم یکی دیگر از مزایای کمپین های تبلیغاتی است. در حقیقت بعد از تیترها، دومین چیزی که چشم مخاطب را می گیرد و آن را مطالعه می کند توضیحات متا می باشد. اگر توضیحات متا به اندازه ی کافی قانع کننده باشد مخاطب روی آن کلیک می کند و نرخ CTR شما بالا می رود. CTR یکی از عوامل تاثیرگذار در الگوریتم های گوگل می باشد. در هنگام اجرای کمپین های تبلیغاتی گوگل شما به راحتی به مکانیزم بهبود CTR پی خواهید برد و می توانید آن را در سئو خود به کار ببندید. به طور مثال اگر یک کلیدواژه ها میزان Impression بالایی داشته باشد اما نرخ کلیک آن کم باشد یکی از عوامل آن توضیحات متا ضعیف می باشد.

در بحث متا دیتا، کپی رایتینگ هم مطرح است. اینکه شما تیترها و توضیحات متا را چگونه و با چه لحنی بنویسید تا روی کاربر تاثیر بگذارد. یک تیتر خوب حتی می تواند کاربر را برای خرید هم ترغیب کند. پس می توانید کیفیت متن و محتوای کوتاه نمایشی خود را هم از این طریق بسنجید.

تخمین ترافیک

داده های Google Ads از هر ابزار دیگر گوگل دقیق تر می باشند و کاملا لحظه ای می باشند. این داده ها می توانند به شما کمک کنند که کیفیت و عملکرد صحیح سایت خود را بسنجید. به طور مثال اگر شما یک کلیدواژه ها رتبه 1 داشته باشید از طریق نرخ Impression می توانید به تخمینی نسبتا قابل استناد در مورد نرخ ترافیک آن برسید. این کار از طریق تحلیل ترافیک کمپین ها و کلیدواژه های خاص امکان پذیر است.

همچنین می توانید میزان تاثیر SERP های مختلف را هم بررسی کنید. اگر در یک کلیدواژه هر بار رتبه های مختلفی کسب می کنید به این معناست که ترافیک شما دستخوش تغییر می شود و می توانید این مورد را هم در کمپین های کلیکی گوگل آنالیز کنید. در ضمن اگر سایت شما با مشکل سرور و یا عدم همخوانی با برخی ID ها مواجه باشد در ترافیک شما تاثیر می گذارد به راحتی می توانید از طریق تخمین ترافیک از این اشکالات فنی سایت باخبر شوید.

داده های زمانی و جغرافیایی

وقتی در گوگل ادز تبلیغ می کنید عموما یک تب مخصوص برای آنالیز داده ها و دیتای تبلیغات دارید که می توانید کارایی سایت خود را در زمان های مختلف از روز و همچنین مکان های مختلف بررسی کنید. این داده ها برای سئو محلی بسیار مهم هستند. به طور مثال اگر یک رستوران در شیراز کلیدواژه ِ ی «بهترین رستوران شیراز» را به عنوان کلیدواژه ی تبلیغاتی در نظر بگیرد قاعدتا باید اکثر کلیک ها از شیراز باشد و بیشتر در زمان های مشرف به شام و ناهار جستجو و کلیک شوند. با این داده ها راحت تر می توانید زمان و مکان سئو خود را بهینه سازی کنید. این کار نه تنها در سئو بلکه در کارایی و تطبیق پذیری شما هم تاثیر دارد.

مثال بعدی این است که به طور مثال محصولات شما در یک شهر بخصوص بیشتر از جاهای دیگر است. پس شما می توانید در محتوایی که تولید می کنید و همچنین سایر بخش های مختلف سئو وبسایت خود را برای این منطقه بهینه سازی کنید تا راحت تر بتوانید کاربران این شهر را جذب کنید.

دستگاه ها

یک کمپین تبلیغاتی می تواند داده هایی در مورد دستگاه هایی که توسط آن کلیدواژه های تبلیغاتی شما جستجو و کلیک شده اند را نمایش دهد. اما این به چه درد شما می خورد؟

شما صدها کلیدواژه ی تبلیغاتی در نظر می گیرید و افراد زیادی روی آن کلیک می کنند. اینکه چه نسبتی از آن کاربران موبایل هستند و چه تعدادی کاربران دسکتاپ و بقیه ی دستگاه ها می تواند مستقیما روی تحلیل شما اثر بگذارد. یعنی اگر در طول تبلیغات 55 درصد از میزان کلیک های شما به موبایل اختصاص یاید اما همان کلیدواژه در حالت غیرتبلیغی و نمایش معمولی در صفحات گوگل درصد کمتری داشته باشد می تواند ایده های جالب توجهی در این باره به شما بدهد. آیا اشکال از داده های متا است. آیا وبسایت شما برای کاربران موبایل جذابیتی ندارد؟ و صدها سوال دیگر که می توانید با پاسخ دادن به آن ها کارایی وبسایت خود را بهبود ببخشید.

جمع بندی

کمپین های تبلیغاتی گوگل شاید تاثیری روی ترافیک ارگانیک و سئو سایت شما نداشته باشند اما به صورت غیرمستقیم می توانید چیزهای زیادی از آن یاد بگیرید و در کمپین های سئو نیز به کار ببندید. اگر به صورت مهندسی شده و اصولی از این داده ها و اطلاعات بهره ببرید می توانید سئو سایت خود را نیز ارتقا دهید.