گوگل آنالیتیکس یک سرویس تحلیل وب سایت ارائه شده توسط گوگل است. سرویس گوگل آنالیتیکس برای اولین بار در سال 2005 برای تحلیل آماری وب سایت ها ارائه شد. گوگل آنالیتیکس درحال حاضر بزرگترین سرویس برای تحلیل وب سایت ها روی اینترنت می باشد.

گوگل آنالیتیکس محبوب ترین ابزار رایگان است که شما می توانید تمامی تلاشهایی که برای بازاریابی انجام می دهید را اندازه گیری نمایید. توسط گوگل آنالیتیکس می توانید ترافیک وب سایت، پیگیری کاربران از وب سایت هایی که به سمت وب سایت شما هدایت شده اند را پیگیری نمایید. همچنین توسط این ابزار می توانید بازدید هایی که از صفحات وب سایت شما در بازه های مختلف زمانی شده است را مشاهده نمایید.

اگر شما از کاربران فعلی گوگل آنالیتیکس هستید در زیر 10 نکته کلیدی آورده شده است که برای موفقیت بیشتر در کمپین های خود به آنها توجه نمایید:

1- تعریف اهداف

اهداف یکی از ساده ترین قابلیت ها در استفاده از گوگل آنالیتیکس است. قبل از شروع هر کاری می بایست یکسری اهداف برای خود تعریف نمایید. گوگل برای انجام این کار قالب های مختلفی آماده نموده است. در صورت تنظیم هدف در گوگل آنالیتیکس شما می توانید پیشرفت خود را در بازه های زمانی به دقت اندازه گیری نمایید.

2- ایجاد داشبوردهای سفارشی

داشبوردها در گوگل آنالیتیکس این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهند که بتوانید هر گونه داده آماری را در قالب نمودارهای آماری مشاده نمایید. با ایجاد داشبوردهای سفارشی شما می توانید تا حداکثر 20 داده آماری با استفاده از اضافه کردن ویجت هایی که مورد علاقه شما می باشند را مشاهده نمایید. با ایجاد داشبوردهای سفارشی می توانید داده های واقعی را بر اساس معیارهای مورد نظرتان مشاهده و اندازه گیری نمایید.

3- ایجاد آلارم های سفارشی

بسیاری از افراد فرصت ندارند هر روز گوگل آنالیتیکس را بررسی نمایند. با ایجاد آلارم های سفارشی می توانید از فعالیت ها و رفتارهای مختلف مطلع شوید. به عنوان مثال شما می توانید با ایجاد آلارم سفارشی برای ترافیک وب سایت خود در صورتی که کمتر از مقدار معینی شد، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی شود.

4- متوقف کردن پیگیری توسط شما

اگر شما بدقت مراقب وب سایت خود هستید و محتوای وب سایت خود را همیشه بروز نگه می دارید، گاهی اوقات ممکن است بخواهید برخی از نتایج بازدید را از ترافیک وب سایت خود حذف نمایید و یا بعبارتی دیگر برخی از پیگیری ها را متوقف سازید برای انجام این کار کافی است بعنوان مثال اگر بازدید ها وب سایت شما از طریق IP ثابتی انجام می شود، آن IP را فیلتر نمایید تا نتایج آن از ترافیک وب سایت شما در نظر گرفته نشود.

5- مرتبط کردن گوگل آنالیتیکس با ابزار گوگل وبمستر

اگر شما تا کنون گوگل وبمستر را برای وب سایت خود راه اندازی نکرده اید پیشنهاد می شود که هر چه سریعتر این کار را انجام دهید. با استفاده از گوگل وبمستر می توانید تعداد دفعاتی که کلمات کلیدی وب سایت شما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شده است، جایگاه کلمات کلیدی، تعداد دفعاتی که روی کلمات کلیدی وب سایت شما کلیک شده است و ... را مشاهده نمایید. اگر گوگل آنالیتیکس را با ابزار گوگل وبمستر مرتبط نمایید می توانید به گزارشات جدید، پرس و جو های جدید و نمودارهای جغرافیایی دسترسی داشته باشید.

6- سفارشی کردن سگمنت ها

شما ممکن است چندین گروه بیننده برای وب سایت خود داشته باشید و برایتان مهم باشد که این گروه های در گوگل آنالیتیکس قابل تفکیک باشند. در گوگل آنالیتیکس می توانید با سفارشی کردن سگمنت ها گروه های مختلف از بینندگان تعریف نمایید. با سفارشی کردن سگمنت ها می توان سن، زبان، جنسیت، محل، تکنولوژی و رفتار کاربران وب سایت را تشخیص داد.

7- اندازه گیری سرعت

سرعت وب سایت یکی از معیارهای مهم در بهینه سازی موتور جستجو یا سئو است. با افزایش سرعت وب سایت خود می توانید کاربران جدیدی را به سمت وب سایت خود هدایت نمایید. با اندازه گیری سرعت وب سایت و صفحات مورد نظرتان می توانید به مشکلات صفحات مورد نظرتان پی ببرید و آنها را برطرف نمایید. گوگل آنالیتیکس سرویس اندازه گیری سرعت صفحات را در اختیار شما قرار می دهد.

8- چک کردن مرورگرهای مختلف

وب سایت شما ممکن است تنظیمات مختلفی در مرورگرهای گوناگون داشته باشد. گوگل آنالیتیکس مقایسه کاملی از این موارد را در اختیار شما قرار می دهد. اگر شما اطلاعات کاملی از مرورگرهایی که وب سایت شما در آنها بارگذاری می شود داشته باشید براحتی می توانید به نقاط ضعف وب سایت خود پی برید و آنها را برطرف نمایید.

9- دریافت تصویر بلادرنگ از وب سایت

یکی از قابلیت های گوگل آنالیتیکس ارائه تصویر بلادرنگ از وب سایت بر اساس برخی معیارها است. با استفاده از این قابلیت می توانید تعداد کاربران آنلاین وب سایت و نحوه دسترسی به وب سایت شما را مشاهده نمایید.

10- مشاهده جریان رفتار کاربران

جریان رفتار کاربران در واقع نشان دهنده نقشه ای از رفتار کاربران در مواجه شدن با وب سایت شما است. با استفاده از جریان رفتار کاربران در گوگل آنالیتیکس می توانید تشخیص دهید چرا کاربران وب سایت شما را جهت بازدید انتخاب نموده اند و چگونه از صفحات آن استفاده می نمایند.

منبع: google analytics