آپدیت دسامبر 2020 گوگل

آپدیتی که گوگل آخر سال میلادی 2020 عرضه کرد تقریبا برخی کسب و کارها را به عرش رساند و برخی را کاملا پایین آورد. اتفاق مهمی در هسته ی گوگل افتاده بود. این بار به جای اینکه فاکتورهای رتبه دهی جابجا شوند یا تغییر کنند بیشتر روی درک گوگل از کوئری ها و صفحات وب کار شده بود.

بعد از این آپدیت ما شاهد این هستیم که گوگل خیلی سریع رتبه ها را جابجا می کند. تا جایی که برخی از افراد گفتند که گوگل عمدا رتبه ها را جابجا می کند تا هیچکس درک درستی از الگوریتم های جدید پیدا نکند و با مهندسی معکوس سعی در دستکاری الگوریتم نداشته باشد. هرچند این نظر خیلی سطحی و عملا نادرست است اما نظرات تخصصی تری هم در این زمینه ارائه شده که شنیدن آن ها خالی از لطف نیست.

البته آپدیت های هسته گوگل حالا آنقدر در لایه های عمیق تری شکل می گیرند که حتی اگر همین حالا رتبه سایت تان بالاتر برود نمی توانید دقیقا حدس بزنید که به خاطر کدام آپدیت گوگل است. چون آپدیت های مبتنی بر هوش مصنوعی قوه ی یادگیری دارند و در گذر زمان تقویت می شوند. اما مثلا می توان در مورد E-A-T و بک لینک ها و تجربه ی کاربری حدس هایی زد. مثلا می توان گفت که یک سایت به خاطر تعداد بک لینک های زیادی که دارد روی یک کلمه کلیدی رتبه خوبی دارد. اما نمی توان گفت که چرا همان سایت روی یک کلیدواژه دیگر اصلا رتبه جالبی ندارد. با اینکه از تمام رقبا بک لینک های بیشتری دارد. به همین دلیل است که برخی مواقع نتایج جستجوی گوگل برای ما گیج کننده به نظر می رسد.

گوگل آپدیت می کند و هیچ کس چیزی متوجه نمی شود.

اخیرا بارها و بارها دیده ایم که گوگل هسته اش را آپدیت می کند و متخصص سئو حتی کوچکترین تغییری در رتبه هایشان نمی بینند. حتی برخی آپدیت ها آنقدر در لایه های عمیقی اعمال می شوند که ممکن است با آپدیت های قدیمی تداخل داشته باشند. مثلا الگوریتمی به نام SMITH که مخفف Siamese Multi-depth Transformer-Based Hierarchies است کاملا الگوریتم BERT را از دور خارج کرده است. چون قدرت بسیار بالاتری دارد. ما به عنوان یک سئوکار شاید چندان متوجه این تغییرات ساختاری نباشیم اما به طور کامل روی عملکرد صفحات و نتایج جستجو تاثیز دارند. در الگوریتم BERT تنها تا 512 کاراکتر به صورت یک مجموعه جمله یا پاراگراف شناسایی و بررسی می شدند. اما الگوریتم اسمیت تا 2048 کاراکتر را به صورت یک بسته پردازش می کند. یعنی به اندازه تمام متنی که شما از اول تا اینجا خوانده اید.

این به دلیل استفاده از ساختارهای طبقه ای آنالیز متن است. این سیستم با Neural Matching که سیستم تشخیص صفحات است ترکیب شده و در کنار BERT که برای تشخیص کوئری های جستجو شده کاربر داشت به یک سیستم منسجم و یک پارچه بدل شده است. می توان گفت این معجزه ی گوگل است که با NLP تمام جهات صفحات و ساختارهای متنی را آنالیز می کند و بهترین نتایج جستجو را به کاربران نمایش می دهد.

هنوز گوگل اذغان نکرده که از الگوریتم اسمیت استفاده کرده است. اما چون مقاله ی این موضوع در اکتبر 2020 منتشر شده است و قبلا به طور کامل پیاده سازی شده است احتمال دارد که این الگوریتم کم کم در حال پیاده سازی است. حالا ما به عنوان سئوکار برای این الگوریتم چکار می توانیم انجام دهیم؟ تقریبا هیچ کاری. باید همچنان محتوای عالی و جذابی که مدنظر گوگل است را تولید کنیم. همین. تمام چیزی که گوگل می خواهد این است که به نیازهای کاربر به درستی جواب دهید.

فقط در نظر داشته باشید که گوگل حالا بیشتر از هر موقع دیگری می فهمد که شما چه چیزی می نویسید. آیا درست می نویسید یا به بیراهه می روید. آیا محتوای شما به درد کاربر می خورد یا نه. محتوای شما به درد کدام کاربر می خورد؟ کاربری که صرفا دنبال یک جواب کوتاه است یا دنبال یک جواب کامل و جامع. بله. گوگل حتی این موارد را هم شخصی سازی می کند.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم. این آپدیت جدید یک قدم عقب تر از تمام آپدیت هاست. در آپدیت های قبلی شما محتوا را منتشر می کردید و بعد با بک لینک و … سیگنال های رتبه بندی را تقویت می کردید. اما در این آپدیت شما حین آماده سازی متن و حتی قبل تر از آن باید این سیگنال ها را بسازید وگرنه نتیجه جالبی برای شما نخواهد داشت.

پیشنهادات متخصصین سئو در مورد آپدیت هسته گوگل در دسامبر 2020

برخی متخصصان سئو نظراتی در مورد این آپدیت دارند که احتمالا برای شما جالب باشد:

Dave Davies می گوید: آپدیت هسته گوگل در دسامبر 2020 مسلما ارتباطی به فاکتورهای رتبه بندی دارد. چون برخی سایت ها کاملا ناگهانی رتبه گرفتند و برخی سایت ها از دور خارج شدند. اما این فاکتور چیزی نیست که بتوان اندازه گرفت. ما می دانیم که Core Web Vitals در May 2021 وارد جریان رتبه بندی می شوند اما احتمالا اثرات اولیه آن را در این آپدیت دیده ایم. اما چیزی که مطمئنیم این است که روی الگوریتم های هوش مصنوعی برای درک و دریافت متن کار شده است. چون می توان دقیق دید که گوگل حالا دقیق ترین نتایج ممکن را نشان می دهد.

Daniel Cheung می گوید: بهتر است آپدیت های گوگل را از دور نگاه کنیم. به جای اینکه کل جنگل را نگاه کنیم تنها به یک درخت نگاه می کنیم و این اشتباه است. جریان آپدیت های گوگل در این چند سال دقیقا این بوده که نتایج بهتری را به کاربران نشان دهد. همانطور که می بینید از مدت هاست که گوگل دیگر سایت ها را جریمه نمی کند چون دیگر به فاکتورهای رنکینگ مانند لینک چندان بهایی نمی دهد و بیشتر روی درک بهتر محتوا تمرکز می کند.

جمع بندی

نظرات و تعبیرها در مورد آپدیت جدید گوگل متفاوت است. حتی پای بک لینک های ضعیف و پی بی ان ها هم به میدان کشیده شده است. یا اینکه برخی تعداد زیاد ری دایرکت های 301 را دلیل افت سایت ها می دانند اما اکثریت معتقدند که تغییراتی در سیستم پردازش محتوای NLP گوگل صورت گرفته است و باید منتظر بمانیم و ببینیم دقیقا چه تغییراتی وارد این جریان شده اند. هنوز برای نظر قطعی دادن زود است.