گوگل لایت هاوس

گوگل لایت هاوس (Google Lighthouse) یک ابزار رایگان و منبع باز است که می تواند به شما در بهبود سرعت، عملکرد و تجربه کلی وب سایت کمک کند. گزارش هایا گوگل لایت هاوس سبب فزایش کیفیت صفحات وب شما می شود. گوگل لایت هاوس، امکان ممیزی عملکرد وب سایت ها را فراهم می کند و برای اولین بار به عنوان یک ابزار ممیزی برای برنامه های وب پیشرو توسعه یافت. ممیزی های ارائه شده توسط گوگل لایت هاوس در پنج دسته گروه بندی می شوند: عملکرد (Performance)، بهترین روش ها (Best Practices)، میزان دسترسی (Accessibility)، سئو (SEO) و برنامه های وب پیشرو (Progressive Web Apps). کاربران می توانند بسته به اینکه کدام جنبه از وب سایت خود را می خواهند تجزیه و تحلیل کنند، یک یا چند و حتی هر پنج دسته را انتخاب کنند. با سئوکار همراه باشید.

هر کدام از دسته بندی های گوگل لایت هاوس چه چیزی را به ما نشان می دهد؟

در قسمت قبل گفتیم که گوگل لایت هاوس به پنج دسته بندی تقسیم می شود اما هر کدام از این دسته بندی ها چه چیزی را به ما نشان می دهد؟ برای مثال دسته بندی عملکرد (Performance)، توصیه های زیر را ارائه می دهد:

  • فشرده سازی متن را فعال کنید
  • اطمینان حاصل کنید که متن در حین بارگذاری وب فونت قابل مشاهده است
  • از تصاویر بزرگ خودداری کنید
  • تاخیر در بارگذاری تصاویر خارج از صفحه
  • کوچک کردن / فشرده سازی CSS
  • کوچک کردن / فشرده سازی جاوا اسکریپت
  • بهینه سازی تصاویر
  • پیش اتصال سرور را فعال کنید
  • از تغییر مسیر خودداری کنید
  • درخواست های کلیدی را از قبل بارگیری کنید
  • از فرمت های ویدئویی برای محتوای متحرک استفاده کنید
  • زمان راه اندازی جاوا اسکریپت را کاهش دهید
  • و بسیاری از توصیه های دیگر.

راه های استفاده از گوگل لایت هاوس

چند راه مختلف برای استفاده از این ابزار وجود دارد:

  • Chrome DevTools
  • یک افزونه کروم
  • یک ماژول Node
  • یک رابط کاربری وب (UI)

هنگامی که یک URL را به ابزار خودکار ارسال می کنید، چندین ممیزی صفحه را اجرا می‌کند و گزارشی با جزئیات نحوه عملکرد صفحه ایجاد می کند. سپس می توانید از پیشنهادات نتایج برای بهبود سرعت سایت خود استفاده کنید. گوگل لایت هاوس فقط برای توسعه دهندگان نیست و برای هر صاحب سایتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد وب سایت خود و مراحل مشخص برای بهینه سازی آن است، مناسب است.

گوگل لایت هاوس به شما کمک می کند تا وب سایت خود را به همان روشی که گوگل می بیند، ببینید. با گوگل لایت هاوس می توانید از بینش های عملی آن برای بهینه سازی صفحات خود برای رتبه بندی بهتر نتایج موتور جستجو استفاده کنید. گوگل لایت هاوس از سیستم امتیاز دهی 1 تا 100 استفاده می کند و سایت ها را برای اتصال 3Gشبیه سازی شده آزمایش می کند. با این حال، نمرات ممکن است در طول زمان متفاوت باشد زیرا گوگل اغلب معیارهای رتبه بندی خود را به روز رسانی می کند.

نحوه اجرای گوگل لایت هاوس با ابزارهای توسعه دهنده کروم

برای شروع، ابتدا باید Google Chrome را دانلود کنید (اگر قبلاً دانلود نکرده اید). پس از نصب، می توانید یک برگه مرورگر جدید در Chrome باز کنید و به صفحه وب مورد نظر برای بازرسی بروید. سپس روی صفحه کلیک راست کرده و Inspect را انتخاب کنید. همچنین می توانید روی سه نقطه عمودی در گوشه سمت راست بالای مرورگر کلیک کنید، سپس به ابزارهای بیشتر > ابزارهای برنامه نویس بروید. با این کار پنل DevTools در سمت راست یا بالای صفحه باز می شود. از نوار ابزار، (1) رویLighthouse کلیک کنید. (توجه داشته باشید که اگر گزینه Lighthouse را در نوار ابزار نمی بینید، ممکن است لازم باشد روی دو فلش در انتها کلیک کنید. هنگامی که ابزار Lighthouse باز شد، مطمئن شوید که هر پنج دسته انتخاب شده اند،

سپس (2Generate report) را انتخاب کنید. هنگامی که Lighthouse اجرای ممیزی را به پایان رساند، شما را به صفحه نتایج می رساند.

گزارش گوگل لایت هاوس

شما یک امتیاز و بخش برای هر دسته پیدا خواهید کرد. با کلیک بر روی نمرات بالای صفحه می توانید در مورد هر کدام بیشتر بدانید. نمره خوب هر چیزی بین 50 تا 89 در نظر گرفته می شود. نمره عالی بین 90 تا 100 است. هدف این است که برای هر دسته در محدوده 90 و 100 امتیاز بگیرید.

گوگل لایت هاوس و اینترنت 3G

بیشتر ترافیک از دستگاه های تلفن همراه می آید و همچنین اکثر مردم به 4G و 5G دسترسی ندارند. بنابراین شما نباید سایت خود را فقط با اینترنت سرعت بالا بررسی کنید. زیرا تقریباً هر وب سایتی می تواند به سرعت در اتصال 5G بارگیری شود. اما این برای اکثر افرادی که چنین دسترسی سریعی ندارند، ممکن است نتوانند برخی از سایت ها را با این سرعت بارگذاری کنند. بنابراین گوگل نیز می خواهد همه کاربران خود را به بهترین صفحه بفرستد تا به سوالات جستجوی آن ها پاسخ دهند، بنابراین هدفش رتبه بندی وب سایت هایی با بهترین تجربه است. اگر سایت شما با اتصال 3G ضعیف به خوبی کار کند، با آخرین اتصال 5G نیز به خوبی کار می کند. بنابراین، گوگل با تست کردن سایت شما با اتصال 3G، اطلاعات بیشتری در مورد سایت شما می‌آموزد.

آیا استفاده ازگوگل لایت هاوس سخت است؟

برخلاف بسیاری از ابزارهای گوگل، گوگل لایت هاوس بسیار آسان است و دارای رابط کاربری عالی است. اکنون برای رفع برخی از مشکلات، متوجه می شوید که ممکن است با جستجوهای اضافی گوگل، رفع این مشکل کمی بیشتر طول بکشد. اما گوگل لایت هاوس یافتن و شناسایی واضح مشکلات را آسان می کند.

نتیجه گیری

ممیزی منظم وب سایت وردپرس شما برای ارائه یک تجربه خوب برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو ضروری است. همچنین درک نحوه عملکرد دسترسی، سئو و عملکرد می تواند به طراح کمک کند. امروزه طراحان و صاحبان وب سایت ها به دنبال ابزارهایی هستند که توصیه هایی برای بهبود وب سایت بر اساس الگوریتم ها و عملکرد گوگل به آن ها ارائه دهد. گوگل لایت هاوس یک ابزار رایگان است که تشخیص هر گونه مشکل در یک وب سایت را آسان می کند و اطلاعات مورد نیاز برای بهینه سازی مناسب را در اختیار شما قرار می دهد. گوگل لایت هاوس، یک ابزار رایگان و خودکار برای به دست آوردن بینش ارزشمند در مورد عملکرد و تجربه کلی صفحات وب شما است. می توانید با نصب افزونه کروم یا استفاده از DevTools مستقیماً در مرورگر خود از آن استفاده کنید. سپس می توانید از گزارش ها برای یادگیری نحوه بهبود سایت خود استفاده کنید.