ریدایرکت گوگل

ریدایرکت گوگل یا ایجاد پیوندی که با کمک گوگل تغییر مسیر دهد، یکی از مهم‌ترین اصول سئو است که باید به آن توجه داشته باشید. می‌توانید برای انجام این کار از آدرس‌های (URL) کوتاه کننده گوگل استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که در تاریخ مارس ۲۰۱۹، میزان استفاده از این سرویس به حداقل رسید. زیرا گوگل عملکرد آن را متوقف کرد. با این حال در حال حاضر، روش‌های دیگری جایگزین کوتاه کردن آدرس (url) شده است.

اما سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که چه نیازی به ریدایرکت گوگل یا ایجاد پیوند از طریق گوگل است؟زمانی که یک سایت به تازگی راه‌اندازی می‌شود، دارای صفحات محدودی است. اما به مرور زمان، تعداد صفحات سایت رشد می‌کند. همانطور که صفحه‌های بیشتری به سایت خود اضافه می‌کنید، آدرس‌های (url) بیشتری ایجاد خواهد شد.

ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید که آدرس‌های (url) سایت شما بسیار پیچیده و غیر قابل کنترل شده‌اند. در این حالت، باید فکری به حال آدرس‌های (url) قدیمی کنید. به همین دلیل در ادامه این مطلب از وبسایت سئوکار قصد داریم به طور کامل درباره نحوه ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب که تاثیر مستقیم در سئو سایت دارد، با ما همراه باشید.

ریدایرکت گوگل چیست؟

ریدایرکت گوگل که با اسامی دیگری مثل تغییر مسیر گوگل شناخته می‌شود، روشی است که می‌توانید با کمک آن صفحاتی با آدرس (URL) قدیمی را به صفحات جدید منتقل کنید. بنابراین زمانی که کسی روی آدرس (url) قدیمی کلیک می‌کند، به صفحه جدیدی منتقل می‌شود که شما تغییر مسیر آن را تنظیم کرده‌اید. این بهترین روش برای استفاده از آدرس‌های قدیمی جهت نمایش دادن صفحات جدید است. ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل، به شما کمک می‌کند تا خدمات بهتری به بازدید کنندگان عرضه کنید. در این حالت، کاربران با ارور ۴۰۴ مواجه نخواهند شد.

به جای آن، چیزی را پیدا می‌کند که از قبل به دنبال آن بودند. این مسئله برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در نهایت باعث بهبود تجربه کاربری می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که کاربران را آزار می‌دهد، کلیک روی لینک‌های قدیمی و ورود به صفحات ۴۰۴ یا مواردی مانند این است. کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سئوکاران مبتدی باید به آن توجه کنند.

انواع تغییر مسیرهای URL

قبل از اینکه درباره نحوه ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل اطلاعاتی به دست آورید، بهتر است با انواع ریدایرکت آشنا شوید. سه نوع ریدایرکت یا تغییر مسیر وجود دارد که اکثر سئوکاران از اولی استفاده می‌کنند. در ادامه این موارد را برای شما بیان می‌کنیم:

ریدایرکت 301

یکی از انواع تغییر مسیر یا ریدایرکت گوگل، تغییر مسیر ۳۰۱ است. این تغییر مسیر در واقع نوعی ریدایرکت دائمی است که در سطح مرورگر در سطح سرور انجام می‌شود. یعنی آدرس صفحه شما برای همیشه تغییر می‌کند و به یک صفحه جدید منتقل خواهد شد. علاوه بر این، ریدایرکت ۳۰۱ تمامی ویژگی‌های صفحه را تغییر داده و به صفحه جدید انتقال خواهد داد. یعنی صرفاً آدرس تغییر نمی‌کند. بلکه کل صفحه و ویژگی‌های سئو تغییر خواهد کرد.

موتورهای جستجوی گوگل، به سرعت این تغییر مسیر را شناسایی می‌کنند. سپس صفحه جدید را در فهرست نتایج جستجوی گوگل نمایش خواهند داد. اگر صفحات قدیمی جذابیت برای کاربران ندارند و دارای محتوای ارزشمند نیستند، پیشنهاد می‌کنم از تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده کنید.

ریدایرکت 302

این تغییر مسیر کاملاً موقت است. یعنی صرفاً آدرس سایت برای مدت زمان کوتاهی به یک صفحه جدید منتقل می‌شود. سوال مهمی که در این میان ایجاد خواهد شد، این است که چرا باید از ریدایرکت موقت استفاده کنیم؟شاید تغییر مسیرهای موقت طرفداران چندانی نداشته باشند. اما در واقع بسیار کاربردی هستند. به عنوان مثال زمانی که قصد دارید مجدداً صفحه خاصی از سایت را طراحی کنید، ریدایرکت ۳۰۲ گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود.

به این ترتیب کاربران برای مدت زمان کوتاهی با کلیک کردن روی آدرس (url) سایت، به صفحه جدید منتقل می‌شوند. همچنین زمانی که قصد دارید دو نسخه مختلف از یک صفحه را آزمایش کنید، کافی است از تغییر مسیر ۳۰۲ استفاده کنید.

به این ترتیب، می‌توانید ویژگی‌های صفحه را ارتقا دهید و سایت مناسب‌تری طراحی کنید. با این حال، جالب است بدانید تغییر مسیرهای ۳۰۲ معمولاً مورد توجه سئوکاران قرار نمی‌گیرند. اکثر آن‌ها ترجیح می‌دهند از تغییر مسیر ۳۰۲ استفاده کنند و کل ویژگی‌های صفحه را به صفحه جدید منتقل کنند.

متا رفرش

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع تغییر مسیر گوگل، متا رفرش است. حتماً برای شما پیش آمده است که وارد یک صفحه شوید و پیام «(URL) اصلی منتقل شده است، اکنون در حال تغییر مسیر هستید. اگر در عرض 5 ثانیه به صفحه جدید هدایت نشدید، اینجا را کلیک کنید.» مواجه شوید. این صفحه در واقع همان متا رفرش است. در این حالت، سرور اطلاعی از به روز رسانی تغییر آدرس (url) سایت ندارد. بنابراین صفحه به محض ورود کاربر، این مسئله را به مرورگر اطلاع خواهد داد. در نتیجه بعد از گذشت چند ثانیه، کاربر به صفحه جدید منتقل می‌شود.

بدیهی است که متا رفرش باعث کاهش برخی پارامترهای سئو مثل تجربه کاربری می‌شود. اما در موارد اضطراری، سئوکاران چاره‌ای به جز استفاده از ریدایرکت متافرش ندارند. هنگام تنظیم متا رفرش، قادر خواهید بود مدت زمان لازم برای تغییر مسیر به صفحات جدید را انتخاب کنید. نکته جالبی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که موتورهای جستجو تفاوتی بین متافرش و تغییر مسیر ۳۰۱ قائل نمی‌شوند.

یعنی صفحاتی با تغییر مسیر ۳۰۱ را مانند صفحات متا رفرش تفسیر می‌کنند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که زمان در نظر گرفته شده در صفحات متا رفرش، برابر با صفر یا یک ثانیه باشد. با این حال بهتر است برای جلوگیری از کاهش تجربه کاربری، از تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده کنید و متا رفرش را در اولویت‌های بالاتر قرار دهید.

نحوه ساخت لینک از تغییر مسیر گوگل

چندین روش مختلف برای ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل وجود دارد. اکثر سئوکاران از روش‌های مختلفی برای ایجاد لینک از تغییر مسیر گوگل استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از این روش‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

روش اول برای ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل، تغییر مسیر از طریق سی پنل است. برای انجام این کار ابتدا وارد سی پنل شوید. سپس به قسمت (Domains) بروید و روی ریدایرکت کلیک کنید. در منوی کشویی (Type)، با دو آیکون مختلف مواجه خواهید شد.

در این حالت می‌توانید بین ایجاد لینک دائمی یعنی ۳۰۱ یا لینک موقت یعنی ۳۰۲، یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. در مرحله بعد، وارد منوی کشویی جدیدی خواهید شد. در این حالت باید دامنه تغییر مسیر را انتخاب کنید. اگر قصد دارید این به روز رسانی برای همه دامنه‌های متعلق به صفحه شما اعمال شود، باید گزینه دامنه‌های عمومی را انتخاب کنید. اما اگر قصد دارید لینک جدید را صرفاً به یک دامنه اختصاص دهید، می‌توانید آیکون مورد نظر خود را از فهرستی که در مقابل شما قرار می‌گیرد انتخاب کنید.

در مرحله بعد، باید صفحه‌ای که قصد دارید آدرس آن را تغییر دهید انتخاب کنید. برای انجام این کار، ابتدا لازم است صفحه قدیمی و آدرس (url) آن را انتخاب کرده و سپس صفحه جدید را جایگزین آن کنید. یک کادر توخالی برای شما نمایش داده می‌شود. در این قسمت، باید صرفاً بخش آخر آدرس (url) صفحه قدیمی را وارد کنید. نیازی به وارد کردن نام دامنه سایت نیست. زیرا نام دامنه در مرحله قبل وارد شده است. بعد از انجام این مرحله، کادر دیگری برای شما باز می‌شود. در این حالت، باید آدرس (url) صفحه جدید را به صورت کامل وارد کنید.

ایجاد لینک از طریق Gator

یکی دیگر از روش‌های نحوه ایجاد لینک از طریق ریدایرکت گوگل، تغییر مسیر از طریق (Gator) است. برای استفاده از این ابزار، ابتدا وارد سایت شوید و قسمت ویرایش سایت را برای صفحه مورد نظر خود فعال کنید. منظور از صفحه مورد نظر، صفحه‌ای است که قصد دارید آدرس آن را تغییر داده و به یک صفحه جدید انتقال دهید. در منوی سمت چپ صفحه، گزینه‌ای با عنوان مدیریت وجود دارد. روی این آیکون کلیک کنید تا منوی جدیدی برای شما باز شود. در این منو باید روی آیکون (Redirects) کلیک کنید. سپس روی آیکون (Add Rule) کلیک کنید.

در کادر سمت چپی که برای شما نمایش داده می‌شود، صفحه مورد نظر را انتخاب کنید. سپس یک منوی کشویی برای شما نمایش داده خواهد شد که باید نوع تغییر مسیر را انتخاب کنید. در مرحله بعد با توجه به نوع تغییر مسیر، باید صفحه قدیمی و آدرس ‏(url) آن را انتخاب کنید. اگر تمایلی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید در کادر پایین آدرس (url) را به صورت دستی وارد کنید. در مرحله بعد روی (ok) کلیک کنید تا تمامی تنظیمات ثبت شود.

ایجاد لینک از طریق وردپرس

از دیگر روش‌های نحوه ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل، از طریق وردپرس است. ساده‌ترین روش برای ایجاد ریدایرکت گوگل و تغییر مسیر در وردپرس، استفاده از یک افزونه می‌باشد. یکی از افزونه‌های بسیار پرطرفدار برای انجام این کار افزونه (Redirection) است. اگر اطلاعات چندانی درباره وردپرس ندارید یا یک سئوکار تازه کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این افزونه استفاده کنید. زیرا کار کردن با آن بسیار ساده است. برای انجام این کار، ابتدا وارد وردپرس شوید. سپس روی بخش افزونه‌ها در منوی سمت چپ صفحه کلیک کنید.

در مرحله بعد، بخش افزودن جدید را انتخاب کنید. در این حالت، می‌توانید افزونه مورد نظر خود را به وردپرس اضافه کنید. روی (Install Now) و سپس (Activate) کلیک کنید. نحوه استفاده از هر افزونه با افزونه دیگر متفاوت است. بنابراین بهتر است ابتدا از دستورالعمل این افزونه اطلاع پیدا کنید.

برای تغییر مسیر و ایجاد لینک از طریق این ابزار، وارد فهرست افزونه‌های نصب شده شوید. ابزار مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی تنظیمات کلیک کنید. بعد از راه‌اندازی افزونه می‌توانید (Redirection) را در فهرست ابزارها انتخاب کنید. در مرحله بعد، روی گزینه ریدایرکت در منوی بالای صفحه کلیک کنید. در این حالت، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید آدرس (url) و اطلاعات مربوط به صفحه جدید و صفحه قدیمی را وارد کنید.

مهم ترین دلایل ایجاد لینک از طریق تغییر مسیر

دلایل مختلفی وجود دارد که شما را مجبور می‌کند لینک جدیدی از طریق ریدایرکت گوگل ایجاد کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل را برای شما بیان می‌کنیم:

  • اولین و مهم‌ترین دلیل، ایجاد صفحه وبلاگ در زیر دامنه سایت است. یعنی به جای اینکه آدرس (URL) وبلاگ شما (mysite.com/blog) باشد، (blog.mysite.com) خواهد بود. در این حالت هر زمان که بخواهید، می‌توانید وبلاگ را از ساختار اصلی زیر دامنه بیرون آورید. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که شما را مجبور می‌کند از تغییر مسیر استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل برای ایجاد لینک از طریق ریدایرکت گوگل، تغییر آدرس (url) صفحاتی با محتوای تکراری و انتقال آن آدرس به صفحات جدید است. همانطور که می‌دانید، محتوای تکراری آسیب بسیار زیادی به صفحه شما وارد می‌کند.
  • بنابراین اگر یک سایت بزرگ و توسعه یافته دارید، بهتر است صفحاتی با محتوای تکراری را حذف کنید یا آدرس آن‌ها را تغییر دهید. زمانی که محتوای یک صفحه در سایت شما تکرار شده باشد، موتورهای جستجوی گوگل برای رتبه‌بندی صفحه با مشکل مواجه خواهند شد. زیرا دقیقاً نمی‌دانند کدام صفحه را باید رتبه‌بندی کنند. با تغییر مسیر محتوای تکراری به صفحات جدید، از بروز این مشکل جلوگیری خواهد شد. این مسئله از سردرگمی کاربران جلوگیری می‌کند و رتبه‌بندی سایت شما را افزایش خواهد داد.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره نحوه ایجاد لینک از ریدایرکت گوگل توضیح داده شد. تغییر مسیر گوگل، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سئوکاران مبتدی و حرفه‌ای باید به آن توجه کنند. بعضی شرایط شما را مجبور می‌کند تا آدرس صفحه خود را تغییر دهید.

به عنوان مثال صفحات قدیمی با محتوای تکراری یا هرزنامه، باید از سایت شما حذف شوند یا آدرس آن‌ها تغییر پیدا کند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که از روش‌هایی که در این مطلب به شما معرفی شد استفاده کنید. در این روش‌ها، ابتدا باید آدرس صفحه قدیمی را انتخاب کرده و سپس آدرس (url) صفحه جدید را وارد کنید. اگر به اطلاعات بیشتری درباره بهینه‌ سازی موتورهای جستجو نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت سئوکار را مطالعه کنید.