موتور جستجوی گوگل نیاز به معرفی ندارد. همه شما موتور جستجوی گوگل را به‌خوبی می‌شناسید و هرکسی به‌ نوعی با این موتور جستجو تا حدی درگیر بوده است. یکی به دنبال اطلاعات موردنیاز خود است، دیگری سایتی دارد و به دنبال روش‌هایی برای بهبود رتبه سایت خود در موتور جستجو گوگل است. به‌هرحال هرکدام از ما بارها از گوگل به‌عنوان یک مرجع اطلاعاتی استفاده کرده‌ایم.

کار کردن در موتور جستجوی گوگل نیاز به دانستن و تکنیک‌های مخصوص به خود را دارد که ما در این مقاله قصد بیان آن را نداریم. در مقالات قبلی بارها در خصوص اینکه چگونه در صفحه اول گوگل باشیم، بارها نکاتی را نوشته‌ایم و می‌توانید با مراجعه به آن‌ها تمام تکنیک و اصول مربوط را به‌خوبی فرابگیرید.

اما مسئله‌ای که ممکن است برای شما جای سوال باشد، چگونه کار کردن موتور جستجوی گوگل است. اگر در حوزه سئو فعالیت می‌کنید، حتماً روش فعالیت و کارکردن آن را به‌خوبی می‌دانید ولی اگر حوزه کاری شما سئو نیست و علاقه‌مند هستید با نحوه کار گوگل آشنا شوید، ادامه خواندن این مقاله را توصیه می‌کنیم.

چگونه کار کردن موتور جستجو گوگل

کار موتور جستجوی گوگل زمانی آغاز می‌شود که شخصی یا شرکتی، لینک سایتی را در آن ثبت می‌کند یعنی قبل از جستجوی کاربر. وقتی شما لینک سایتی را ثبت می‌کنید، گوگل شروع به خزیدن در صفحات و سایت مپ شما می‌کند و اطلاعات موجود را جمع‌آوری می‌کند. گوگل با هر بار خزش در صفحه، علاوه بر بررسی اطلاعات آن صفحه، تمامی لینک‌هایی را که وجود دارند و به دیگر صفحات داخلی مرتبط می‌شوند را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

گوگل هر صفحه‌ای جدیدی که شما ایجاد می‌کنید یا تغییراتی را در آن به وجود می‌آورید، آن را مورد خزش قرار می‌دهد؛ اما می‌توانید برای مدیریت بهتر از گوگل وبمستر تولز استفاده کنید و تعداد دفعات و اینکه کدام صفحه‌ها مورد بررسی و خزش قرار بگیرند یا نگیرند را مشخص کنید.

بعدازاینکه گوگل صفحه‌ای را مورد خزیدن قرار می‌دهد، نوبت به جمع‌آوری اطلاعات می‌شود. این اطلاعات، درواقع اطلاعاتی هستند که برای گوگل اهمیت دارند و با محتوا و اطلاعاتی که در ذهن ما است، کاملاً متفاوت است.

اطلاعاتی مانند ارتباط صفحه با دیگر صفحات، تعداد لینک‌های خارجی، نوع کلمه کلیدی و تعداد دفعات آن، ساختار آن و غیره ازجمله مواردی هستند که گوگل آن را در یک پایگاه داده ذخیره می‌کند. نکته خیلی مهم اینکه گوگل هر بار صفحه‌ای و لینک‌های داخلی به دیگر صفحات را مورد خزش قرار می‌دهد، صفحات لینک قرار داده‌شده هم باز موردبررسی و خزش قرار می‌گیرد. درنهایت گوگل اطلاعات ایندکس یا همان شاخص گذاری می‌کند و در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند و با هر بار تغییر صفحه، این اطلاعات مورد به‌روزرسانی قرار می‌گیرد.

این نحوه کلی کار موتور جستجوی گوگل است. نکته خیلی مهم اینکه هیچ‌کسی از نحوه دقیق کارکرد موتور جستجوی گوگل و الگوریتم آن اطلاعی ندارد و هرکسی چنین ادعایی کرد، از پایه و اساس کاملاً دروغ است. شما حتی در خود سایت گوگل هم بروید، بیشتر از این اطلاعات در اختیار هیچ‌کسی قرار نخواهد داد.

چگونگی کار کردن الگوریتم موتور جستجوی گوگل

از ابتدای سال 1997 که موتور جستجوی گوگل معرفی شد، بارها الگوریتم آن تا به امروز مورد تغییرات گسترده و جزئی قرارگرفته است. در هر بار تغییر کلی، الگوریتم گوگل نحوه نمایش سایت‌ها را مورد بازبینی قرار داده و تا الآن سعی بر این بوده است که بتواند سایت هایی را نشان بدهد که ازنظر محتوا در بالاترین کیفیت باشند و ازاین‌رو بتواند سایت‌های مرتبط با عبارت‌های جستجو کاربران را نمایش دهد؛ اما کارکرد تمامی الگوریتم در حالت کلی به یک صورت است و تفاوت آن‌ها فقط در نحوه و استراتژی نمایش سایت‌ها است:

1. آنالیز داده ورودی

وقتی شما عبارتی را در باکس برای جستجو وارد می‌کنید، گوگل در ابتدا به بررسی و تحلیل کلمات و معنای آن‌ها می‌پردازد. در این آنالیز موارد زیر موردبررسی قرار می‌گیرد:

  • معنای کلمه
  • نوع داده
  • نوع هجی (اسپل) کلمه و اینکه آیا درست است یا خیر

گوگل در چند سال اخیر، در این زمینه پیشرفت زیاده کرده است.

2. مقایسه داده ورودی با صفحات

در مرحله این مرحله گوگل بر اساس داده ورودی (کوئری) شما به بررسی صفحات وب می‌پردازد و سعی می‌کند تا صفحاتی را نشان دهد که چگالی کلمات کلیدی در متن و عناوین متاتگ ها به‌درستی رعایت شده باشد.

3. رتبه‌بندی صفحات مفید

امروزه برای یک کوئری، هزاران صفحه وب وجود دارد. گوگل بر اساس الگوریتم‌هایی که دارد، سعی می‌کند تا صفحاتی را نشان دهد که به عبارت مورد جستجوی شما نزدیک‌تر باشد و ازنظر آن، رتبه بالایی داشته باشد.

4. در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی

موتور جستجوی گوگل برای نشان دادن یک صفحه، فقط به بررسی چگالی کلمات کلیدی نمی‌پردازد؛ مکانی که کاربر قرار دارد نیز گوگل موردبررسی قرار می‌دهد و سعی می‌کند لینک سراچه‌هایی را نشان دهد که به موقعیت جغرافیایی شما نزدیک باشد. برای مثال تابه‌حال شده است که شما عبارت فارسی به‌عنوان فروشگاه اینترنتی را جستجو کنید اما فروشگاه‌های خارج از کشور برای شما نمایش داده شود.

5. نمایش بهترین نتایج

درنهایت اینکه گوگل سعی می‌کند بر اساس شاخص گذاری‌هایی که از قبل انجام داده است، برنامه و استراتژی الگوریتم خود و رتبه صفحات بهترین نتایج نمایش دهد. امروزه کار کردن در موتور جستجوی گوگل خیلی سخت‌تر از گذشته شده است و به‌راحتی نمی‌توان در صفحه اول قرار گرفت.