تاثیر گوگل ترندز در سئو

گوگل ترندز در حال حاضر بیشتر به عنوان یک ابزار سرگرمی شناخته می شود. می توانیم به راحتی در آن ببینیم که چه موضوعاتی داغ هستند. چه چیزی در حال حاضر بیشتر جستجو می شود. می توانیم داده های مختلف فرهنگی و موضوعات روز را با توجه به نمودارهایی که در بازه هایی زمانی به ما می دهد از آن استخراج کنیم. اما استفاده ای غیر از سرگرمی هم دارد.

گوگل ترندز می تواند برای اهداف سئو هم استفاده شود. ابزاری راحت که دسترسی به آن بسیار ساده است و کار کردن با آن هم پیچیدگی ندارد. می خواهیم در این مقاله به کاربرد گوگل ترند در سئو بپردازیم.

گوگل ترندز چیست؟

ساده تر بگوییم: گوگل ترندز ابزاری است که به ما اجازه می دهد تا عبارات و کلیدواژه هایی که در گوگل در حال داغ شدن یا به اصطلاح ترند شدن هستند را مشاهده کنیم. کاملا سرراست و مستقیم داده هایی که افراد مختلف در گوگل جستجو می کنند را به ما نشان می دهد. شما می توانید موضوعات خاصی را در آن جستجو کنید و کلیدواژه های مرتبط، مکان و بازه ی زمانی مربوط به این کلیدواژه ها را مشاهده کنید.

صفحه ی Trending Searches جای خوبی برای شروع است که به شما دیدگاه هایی در مورد موضوعات داغی که در حال حاضر در دنیای آنلاین وجود دارند می دهد. در قسمت Real Time Trends می توانید دسته بندی های مختلف مانند سرگرمی، سلامتی و علمی و تخیلی و … را هم ببینید.

به طور مثال اگر بخواهیم ببینیم در انگلستان عبارت «چگونه واتس اپ را آپدیت کنیم» را بررسی کنیم خواهیم دید که دریک تاریخ خاصی میزان جستجوی این عبارت بسیار زیاد شده است. اگر دلیل آن را بررسی کنیم خواهیم دید که در این تاریخ واتس اپ با مشکلاتی در آپدیت شدن مواجه بوده است به همین دلیل میزان جستجوی این عبارت افزایش پیدا کرده است.

با این مثال به خوبی می فهمید که چگونه می توان از موضوعات داغ و ترندهای جهانی در یک حوزه ی خاص باخبر شد. می توان گفت گوگل ترندز ابزاری است که به شما نشان می دهد افراد مختلف در سراسر جهان چگونه به موضوعات و مسائل خاص و اخبار و … واکنش نشان می دهند و این واکنش در چه حدی است. شما به راحتی می توانید کلیدواژه های دلخواه خود را در کادر مربوط به آن وارد کنید و اطلاعات ضروری در این مورد را بررسی کنید.

استفاده از گوگل ترند در سئو

  • جستجوی فصلی

یکی از مواردی که می توان برای فروشگاه های اینترنتی و مواردی از این دست در گوگل ترند پیدا کرد جستجوهای فصلی است. به طور مثال اگر همین الان در گوگل ترند عبارت «خرید کاپشن» را جستجو کنید خواهید دید که میزان جستجوی این عبارت در تاریخ های اواسط پاییز تا اواسط زمستان به اوج خود رسیده است. می توانید داده های سال های مختلف را بررسی کنید. در حقیقت این یک فرصت عالی است تا بدانید کمپین های سئو و کمپین های تبلیغاتی خود را در چه زمانی اجرا کنید که بیشترین فایده را برای شما داشته باشد. یا اگر می خواهید بدانید کفش کوهنوردی یا مواردی از این دست چه زمانی بیشتر جستجو می شوند به راحتی می توانید از طریق گوگل ترندز به این داده ها دسترسی پیدا کنید.

  • شناسایی موضوع برای وبلاگ

یکی از مهم ترین و بهترین قابلیت های گوگل ترندز برای سئو بخشی است که کلمات مرتبط را به شما نشان می دهد. به طور مثال اگر کلمه ی دیجیتال مارکتینگ را جستجو کنید خواهید دید که عبارت های داغ مربوط به این روزها که بیشترین جستجو را دارند به شما نمایش می دهد. به طور مثال عبارت هایی نظیر دیجیتال مارکتینگ در سال 2019 یا مزایای دیجیتال مارکتینگ جزو کلمات کلیدی هستند که به شما نشان داده می شود.

شما می توانید روی این کلیدواژه ها هم کلیک کنید و نرخ جستجوی آن را در تاریخ های مختلف مشاهده کنید. به طور مثال ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال 2019 می تواند یک موضوع عالی برای یک پست وبلاگی باشد. اگر مشاهده می کنید که به طور مثال عبارت کلاس آموزش برنامه نویسی هر سال بیشترین میزان جستجو را در اوایل تابستان داشته است. می توانید برنامه ریزی کنید و کمپین سئو خود را برای این موقع از سال بهینه کنید تا به نتایج بهتری برسید.

  • مکان های هدف

یکی دیگر از ابزارهای گوگل ترند که برای سئو محلی و کسب و کارهای محلی بسیار اهمیت دارد قسمتی است که لوکیشن مربوط به جستجو را نشان می دهد و شما می توانید ببینید در کدام نقطه از ایران بیشترین میزان جستجو در یک عبارت وجود دارد. به طور مثال اگر یک فروشگاه اینترنتی لباس در شهر شیراز هستید می توانید خرید لباس را جستجو کنید و ببینید شهر شیراز و یا شهرهای حومه ی شیراز که می توانند مشتریان هدف شما باشند تا چه حد این کلمات را جستجو می کنند. به راحتی می توانید آماری از مشتریان احتمالی خود در این شهرها داشته باشید.

یک پیشنهاد: اگر قصد دارید یک کسب و کار راه بیندازید و نمی دانید که آیا در شهر شما مشتریانی برای این کار وجود دارد یا نه. گوگل ترند می تواند داده های جالب توجهی در این باره به شما بدهد کافیست کلیدواژه های مرتبط با آن را جستجو کنید و ببینید که در شهرهای مختلف ایران این داده ها چگونه پراکنده شده اند.

برای کسب و کارهایی که شعبه های مختلفی در شهرهای مختلف دارند این یک فرصت استثنایی است تا اثربخشی کمپین های سئو خود را در شهرهای مختلف بررسی کنند. یک مثال: اگر شما یک آژانس تبلیغات محیطی در تهران و اصفهان داشته باشید می توانید نرخ مشتریان خود در اصفهان و تهران را مقایسه کنید و ببینید که آیا این نسبت در حالت تعادل قرار دارد یا نه. به این شکل می توانید رقبای خود را هم آنالیز کنید و به یک نگرش حقیقی از فعالیت های بازاریابی و سئو سایت خود برسید.

آیا گوگل ترندز آینده ی سئو است؟

راه های متعددی وجود دارد که می توانید از گوگل ترندز در سئو استفاده کنید و استراتژی سئو خود را مبتنی بر داد ه های کاملا دقیق گوگل ترندز بچینید. می توانید کلیدواژه های مرتبط را پیدا کنید و وقت خود را روی کلیدواژه های بی مصرف تلف نکنید و به طور کلی می تواند تا حد زیادی گره های سئو کسب و کار شما را باز کند.

اما گوگل ترندز نباید تنها ابزار سئو باشد. سئو مجموعه ی بزرگی از داده ها و آنالیزهای مختلف است و گوگل ترندز نمی تواند به تنهایی این داده ها را در اختیار شما قرار دهد و ریسک بزرگی است که فقط روی گوگل ترندز تمرکز کنید. اما برای پیدا کردن کلیدواژه ها، تحقیق روی کلیدواژه ها و هدفمند کردن سئو ابزاری فوق العاده است.