آپدیت جدید گوگل در کرونا

گوگل جزو اولین کسب و کارهایی بود که به جریان شیوع ویروس کرونا واکنش نشان داد. در حال حاضر هم اکثر نیروی کار گوگل در خانه کارشان را دنبال می کنند و تنها 10 درصد از کارکنان ضروری گوگل در شرایط بهداشتی و استریلیزه مداوم فعالیت دارند.

اما تغییراتی هم در جریان کاری گوگل ایجاد شد. آپدیت های جدیدی به گوگل اضافه شد و تغییراتی در پلتفرم های کسب و کار صورت گرفت که در نوع خودشان جالب توجه هستند.

کامنت ها و نظرات لوکال موقتا غیرفعال شده اند.

گوگل اخیرا قسمت نظرات لوکال که در اسنیپت و قسمت Google My Business نمایش داده می شوند را هم برای مصرف کنندگان و هم برای صاحبان کسب و کارها غیرفعال کرده است. گوگل صراحتا قید کرده است که دلیل این کار ویروس کرونا و تاثیرات کامنت ها بر روی مردم است. گوگل اعلام کرده است که: کامنت های جدید، پاسخ به کامنت ها و فرمت Q&A یا همان پرسش و پاسخ که در اسنیپت ها طرفداران زیادی داشت غیرفعال شده اند.

اما دلیل این کار چیست؟ واضحا گوگل دوست ندارد یک کسب و کار به خاطر کامنت های افراد مختلف به خطر بیفتد. مخصوصا یک کسب و کار لوکال مانند یک داروخانه که ممکن است یک کامنت منفی باعث بروز خشونت میان کاربران شود. مشابه دعواهایی که در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ به خاطر دستمال کاغذی شکل گرفت. گوگل دوست ندارد نظرات کاربران مستقیما روی ایجاد این زنجیره تاثیرگذار باشند. چون گوگل نمی تواند این کامنت ها و نظرات را اعتباسنجی کند و ممکن است دارای اطلاعات غیرصحیح و مخرب باشند.

قوانین تبلیغات در گوگل ادوردز تغییر کرده اند.

گوگل به صورت علنی اذعان کرد که تبلیغاتی که مربوط به ویروس کرونا باشند رد می شوند. یعنی استفاده از کلیدواژه کرونا در کی ورد تبلیغاتی ممنوع است. همچنین محصولات مرتبط با این بیماری مثل مایع ضدعفونی کننده، دستمال توالت، الکل و … هم جزو مواردی هستند که حق تبلیغ در گوگل را ندارند.

گوگل برای این مسئله دلایل خاصی دارد. به طور مثال ممکن است یک کسب و کار به دلیل ناآگاهی اطلاعات غلطی را در اختیار کاربر قرار دهد و یا اینکه از این هجمه ی ترس برای فروش بیشتر محصولاتش استفاده کند. به همین دلیل تبلیغات محصولات و کلیدواژه های مرتبط با کرونا در حال حاضر امکان پذیر نیست. در ضمن برخی کسب و کارهایی که این محصولات را تبلیغ می کنند از نظر سازمان های بهداشتی قابل اطمینان نیستند و گوگل نمی خواهد به وسیله تبلیغات برای آن ها مشتری جذب کند.

جلوگیری از اخبار جعلی و شایعات بی اساس در مورد کرونا در دستور کار گوگل است.

گوگل در سال 2018 بیش از 2.3 میلیون تبلیغ نامعتبر را حذف کرد و 28 میلیون صفحه وب را از نتایج جستجوی گوگل حذف کرد. چون این صفحات و تبلیغات در حال گسترش شایعات و فیک نیوز بودند. پس در سال 2020 برای گوگل چندان سخت نخواهد بود که جلوی شایعات نادرست در مورد کرونا را بگیرد. کرونا یک پاندمی است و کوچکترین اطلاعات غلط ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد. به همین دلیل گوگل سعی دارد تا جای امکان جلوی این نوع فعالیت ها را بگیرد.

در حال حاضر برخی سایت ها با خبرپراکنی و جعل واقعیت و طعمه های کلیکی کاربران را جذب می کنند و چون شرایط بحرانی است این خبرها زود میان مردم پخش می شود. مخصوصا خبرهایی که در مورد داروی کرونا یا واکنس کرونا باشد بین مردم خیلی راحت دست به دست می شود. اما گوگل سیستم Fact Checking خود را که از قبل هم فعالیت داشت به صورت اختصاصی برای کرونا و صفحات مربوط به آن شخصی سازی کرده است. مطمئنا اگر در وبسایت تان شایعه و یا حرف های بدون سند و مدرک بزنید باید در آینده ای نه چندان نزدیک منتظر حذف شدن این صفحه از نتایج جستجوی گوگل باشید.

آپدیت ماه مارس گوگل نتایج را تغییر داده است.

اخبار غیررسمی نشان می دهد که الگوریتم گوگل هم در ماه مارس تغییراتی داشته است. اصلی ترین منبع این اخبار کاربرانی هستند که از تغییر ناگهانی ترافیک وبسایت شان بعد از 16 مارس خبر داده اند.

در روز 16 مارس هم یوتیوب که یکی دیگر از سرویس های گوگل است تغییراتی داشت و سیستم نمایش ویدیوها به کاربران تغییر کرده است. هنوز اطلاعات چندانی در دسترس نیست. اما یکی از چیزهایی که کامل حس می شود این است که گوگل سیستم اعتبارسنجی در مورد کرونا را به خوبی مدیریت کرده است و سایت های شایعه پراکن و مجله های خبری کم اعتبار دیگر برای این کلیدواژه در نتایج گوگل دیده نمی شوند. این یک خبر خوب است.

از طرفی اگر همین الان COVID 19 را در گوگل جستجو کنید می بینید که ظاهر صفحه کامل تغییر کرده است و لینک هایی مستقیما به صفحه سازمان بهداشت جهانی داده شده است تا کاربران اخبار را از منبع معتبر و موثق در این زمینه کسب کنند. هنوز اخبار تکمیلی و بحث ها و تحلیل های زیادی در مورد این آپدیت منتشر نشده است و بزرگان سئو دنیا نظرات چندانی در این مورد ارائه نکرده اند. اما در روزهای آینده جزئیات کامل ماجرا را می توانید از طریق سئوکار دنبال کنید.

Schema.org یک اسنیپت مخصوص کرونا در ورژن 7 عرضه کرده است.

اطلاع رسانی در مورد کروناویروس جدید بسیار مهم است. دستورالعمل ها و اطلاعات لازم حتما باید به دست تمام افراد در سراسر جهان برسند. از این جهت وبسایت معتبر Schema.org یک اسنیپت جدید مخصوص این ویروس عرضه کرده است. این اسکیما به وبسایت ها کمک می کند تا از طریق نتایج جستجوی گوگل اطلاعات لازم را در اختیار کاربران قرار دهند.

مثلا توصیه به در خانه ماندن یا شستن دست ها و یا دوری از افراد و مناطق آلوده باید به طور مداوم به دست افراد برسند و اگر توصیه های پزشکی جدیدی هم منتشر شد می توانند از طریق این اسنیپت ها به دست کاربران برسند. کسب و کارها می توانند از این اسکیما برای آگاهی رسانی بیشتر به مخاطبانشان استفاده کنند و کاربران این اطلاعات را در نتایج جستجوی گوگل می بینند.

جمع بندی

به نظر می رسد تغییرات جدید گوگل به نفع جامعه است و کمک می کند تا اطلاعات صحیح و درست در بستری مناسب و به دور از شایعات به دست کاربران برسد. تنها چیزی که شما به عنوان یک وبسایت باید قطعا و لزوما در نظر داشته باشید این است که به هیچوجه در تولید محتوا اطلاعات غلط به کاربران تان ندهید چون دیر یا زود گوگل متوجه ماجرا می شود. اگر اطلاعات درست و کامل به کاربران بدهید و همچنان به تولید محتوا در حوزه ی کاری تان ادامه دهید این آپدیت ها و تغییرات تاثیز منفی روی کسب و کار و وبسایت شما نخواهد داشت.