پادکست صوتی

جستجوی صوتی گوگل چیست؟ جستجوی صوتی گوگل (Google Voice Search)، یکی از آسان ترین روش های سرچ در گوگل است. جستجوی صوتی گوگل با جستجوی مرورگر متفاوت است. زمانی که کاربران یک سوال صوتی از گوگل می پرسند، نحوه ی بیان آن ها بسیار متفاوت است با زمانی که یک سوال را در گوگل تایپ و سرچ می کنند. بنابراین بهینه سازی محتواهای شما بر اساس جستجوی صوتی گوگل، با بهینه سازی محتوا بر اساس تایپ در مرورگر متفاوت است. در نتیجه باید محتوای خود را بر اساس جستجوی گوگل نیز بهینه سازی کنید و این نیازمند روش های متفاوت سئو است. در ادامه با سئوکار همراه باشید تا به بررسی بهینه سازی محتوای شما با جستجوی صوتی گوگل بپردازیم.

جستجوی صوتی گوگل

لازم نیست همه محتواها با صدا سازگار باشند

ایجاد محتوایی که به طور خاص برای یافتن و قابل مصرف بودن از طریق جستجوی صوتی گوگل طراحی شده باشد، برای برخی از کاربران مهم تر از دیگران است. با توجه به این مسئله که دستگاه‌های بدون صفحه نمایش و دارای قابیلت جستجوی صوتی روز به روز فراگیرتر می‌شوند، اگر سایت ها با جستجوی صوتی گوگل بهینه سازی شده باشند، از این مسئله سود خوبی می برند! اما با این حال، جستجوی صوتی لزوماً چیزی نیست که شما باید کل استراتژی سئوی خود را بر اساس آن بسازید. اگرچه جستجوی صوتی گوگل روشی بسیار آسان و جالب توجه است، اما نمی تواند به طور کامل جایگزین جستجوی متنی شود. به عبارت دیگر، می توان گفت که جستجوی صوتی، تکمیل کننده ی جستجوی متنی است. بنابراین بسیار خوب است که به آن توجه داشته باشید، اما نباید تمامی سئوی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

دستگاه های هوشمند جستجوی در حال رسد هستند، اما هنوز بر بازار غالب نشده اند!

جستجوی صوتی به سرعت در حال رشد و گسترش است اما هنوز به حجم بالایی نرسیده است و برای کاربران اولیه با اهداف محتوایی خاص، نتایج کم اهمیتی ایجاد می کند.

پذیرش فناوری صدا در گستره ی بزرگی انجام نشده است و با وجود هجوم‌هایی که در طول همه‌گیری کووید_19 صورت گرفت، پذیرش این فناوری هنوز عقب مانده است. می توان یکی از علت های بزرگ تاخیر در پذیرفتن جستجوی صوتی را مربوط به ابهاماتی دانست که هنوز حل نشده اند مانند ابهاماتی در مورد اعتماد و حفظ حریم خصوصی. پذیرش این که بخواهیم از این فناوری در سطحی گسترده استفاده کنیم و خانه هایمان را از میکروفون های هوشمند بسیاری پر کنیم که همیشه در حالت شنیدن هستند، دشوار است.

بهینه سازی برای جستجوی صوتی

فرمان‌های صوتی در واقع به دو دسته تقسیم می‌شوند: جست و جو های صوتی (Voice Search) و کنش های صوتی (Voice Actions). هر کدام از این فرمان ها به دنبال معیارهای مختلفی هستند تا مشخص کنند که کدام پاسخ ابتدا برای هر درخواست صوتی داده شده مناسب است. هنگام ارزیابی طرح سئو برای جستجوی صوتی گوگل، تعیین اینکه در مورد کدام یک صحبت می کنید بسیار مهم است، زیرا آنها محتوا را بسیار متفاوت پردازش می کنند.

جستجوی صوتی اساساً فقط "ورودی صفحه کلید" را با "عبارت جستجوی گفتاری" جایگزین می‌کند تا نتایج را در مرورگر نشان دهد. مانند استفاده از دستور «OK Google» در مرورگر تلفن هوشمند. این نوع از جست و جو می تواند روی کلید واژه ها تاثیر بگذارد زیرا کاربران زمانی که صحبت می کنند، از عبارت های مختلفی استفاده می کنند که با نوشتار متفاوت است.

از سوی دیگر، کنش‌ها فرمان‌های صوتی (اقدامات صوتی) سؤالات خاصی هستند که برنامه‌ها یا اتوماسیون‌های خاصی را راه‌اندازی می‌کنند، مانند سفارش دادن به بیرون از منزل از طریق بلندگوی هوشمند یا پرسیدن وضعیت آب و هوا از ماشین. دستگاه‌های بدون صفحه‌نمایش مانند بلندگوهای هوشمند خانگی و برخی دستیاران خودرو از عملکردهای صوتی استفاده می‌کنند. این دستورات یک صفحه رتبه‌بندی شده از نتایج را نمایان می کنند که اغلب یک نتیجه گفتاری واحد را همراه با اعلان برای اقدامات بیشتر نشان می دهد. اگر از یک دستگاه Echo Dot آب و هوا را بخواهید، بر اساس داده های استخراج شده از یک منبع از پیش تعیین شده، آب و هوا را با صدای بلند توصیف می کند. این دستگاه نمی‌تواند فهرستی از سایت‌های محبوب پیش‌بینی آب و هوا را به شما نشان دهد زیرا صفحه‌ای برای نمایش صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) وجود ندارد. این یک وجه تمایز مهم در جستجوی صوتی و کنش های صوتی است.

مردم برای چه چیزی از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟

ما می دانیم که جست و جو های صوتی به طور فزاینده ای در حال محبوب شدن هستند، اما مردم واقعاً برای چه چیزی از جستجوی صوتی استفاده می کنند؟ پاسخ این سوال، بستگی به سن افراد دارد.

بزرگسالان اغلب برای دریافت مسیرها از جستجوی صوتی استفاده می کنند. این امری منطقی است زیرا استفاده از جستجوی صوتی هندزفری در حین رانندگی برای یافتن جایی که می خواهید بروید، بسیار ساده‌تر و ایمن‌تر و مطابق با بسیاری از قوانین است تا آن که بخواهید تایپ کنید. اما استفاده از جستجوی صوتی به این جا ختم نمی شود و کاربردهای بسار زیادی دارد.

بسیاری از کاربران اخیراً شروع به استفاده منظم از قابلیت جستجوی صوتی کرده‌اند. یک فرد معمولی می‌تواند حدود 40 کلمه در دقیقه تایپ کند، اما می‌تواند حدود 150 کلمه در دقیقه صحبت کند، که این امکان را به شما می‌دهد تا با تلاش کمتر، ویژگی‌های بیشتری در اختیار داشته باشید. تقریباً از هر چهار کاربر جستجوی صوتی، یک نفر به دلیل مشکلات تایپ کردن در دستگاه های خاص، جستجوی صوتی انجام می دهد.

سئو با جستجوی صوتی گوگل

به یاد داشته باشید که علاوه بر گوگل، پلتفرم ها و شرکت های دیگری نیز امکان جستجوی صوتی را فراهم ساخته اند. اما تفاوت‌های ظریف در نحوه عملکرد Google، Bing، Baidu، DuckDuckGo یا هر موتور جستجوی دیگری نباید بر نحوه ساختار و سئو سایت شما تأثیر بگذارد، مگر اینکه دلیل قوی برای این کار داشته باشید و یا بخواهید در این کار بسیار دقیق شوید.

از Schema Metadata استفاده کنید:Schema یا طرحواره چیزی است که به عنوان یک زبان نشانه گذاری شناخته می شود که به مدیران وب و صاحبان سایت اجازه می دهد تا اطلاعات اضافی در مورد اطلاعات سایت خود را به موتورهای جست و جو ارائه دهند. طرحواره به شما این امکان را می دهد تا به طور جامع تر، معنی داده های وب سایت خود را "توصیف" کنید. این به نوبه خود، "درک" را برای گوگل بسیار آسان تر می کند، و بنابراین می تواند میزان بازدید از وب سایت شما را افزایش دهد.

استفاده از کلمات کلیدی بلند: یکی از موثرترین استراتژی هایی که می توانید هنگام بهینه سازی جستجوی صوتی گوگل اتخاذ کنید، استفاده از کلمات کلیدی بلند (Long-Tail Keywords) است. کلمات کلیدی بلند، عبارت هایی هستند که طولانی‌تر از عبارات جستجوی معمولی هستند.

فهرست کسب و کار من در گوگل (Google My Business) را به روز کنید: هرچه اطلاعات فهرست کسب و کار من در گوگل بیشتر به روزتر باشد، سایت شما برای مشتریان احتمالی، بیشتر نمایش داده خواهد شد. حتی اطلاعاتی مانند این که "پارکینگ در دسترس است" نیز می تواند مفید باشد. بنابراین مطمئن شوید که فهرست Google My Business کسب و کارتان تا حد امکان کامل و جامع باشد.

سوالات متداول

سیستم جستجوی صوتی گوگل چگونه کار می کند؟

جستجوی صوتی گوگل، یکی از کاربردی ترین قابلیت های گوگل است که مطابق آن کاربران می توانند به جای تایپ کردن، از طریق دستورات گفتاری، اقدام به سرچ و جستجو در وب نمایند.

چرا سئو و بهینه سازی مطالب وبسایت برای جستجوی صوتی مهم است؟

نحوه جستجوی صوتی گوگل با جستجوی تایپی متفاوت است. اگر شما مطالب وبسایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه سازی نکنید، ممکن است محتوای شما به طور مطلوب به کاربر نمایش داده نشود در نتیجه برخی فرصت های ترافیکی را از دست خواهید.

چند درصد از کاربران از جستجوی صوتی گوگل استفاده می کنند؟

برخی آمارها نشان می دهند که حدود 71 درصد از کاربران آنلاین در سطح جهان برای جستجو در بستر اینترنت ، به جای جستجوی تایپی، از دستیار صوتی گوگل استفاده می کنند.