گوگل بات

گوگل بات GoogleBot یک خزنده است. اصطلاحا به این گونه ربات ها کراولر می گویند. این ربات صفحات وب را از داده هایی که دقیقه به دقیقه در فضای وب منتشر می شود شناسایی می کند. تعداد این ربات ها زیاد است و تقریبا هر موتور جستجو یکی از این ربات ها دارد. چند تا از این ربات های معروف در ادامه آورده شده اند:

Googlebot ربات گوگل

Bingbot ربات بینگ

Alexa Crawler ربات آمازون الکسا

DuckDuckBot ربات داک داک گو

گوگل بات چگونه کار می کند؟

برای اینکه از گوگل بات به نحو احسن در سئو سایت استفاده کنیم باید با سازوکار آن آشنا شویم و بدانیم چگونه صفحات را شناسایی می کند و با چه مکانیزمی آن ها را می خواند و رتبه بندی می کند.

جواب کوتاه: لینک ها، سایت مپ و درخواست خود سایت برای شناسایی صفحات

جواب بلند: سریع ترین راه برای اینکه مطمئن شوید گوگل بات می تواند به صفحات وب شما دسترسی داشته باشد این است که یک نقشه سایت بسازید و در کنسول گوگل ثبت کنید و اگر هیچ خطای دیگری نداشته باشید شناسایی صفحات وبسایت شما توسط گوگل بات آغاز می شود. با اینکه سایت مپ در شناسایی لینک ها و صفحات شما بسیار موثرند اما نمی توانند در رتبه ی سایت شما تاثیر داشته باشند.

لینک دهی داخلی به این دلیل بسیار پیشنهاد می شود که با این لینک ها می توان از شناسایی شدن تمام عناصر سایت اطمینان حاصل کرد. گوگل بات همچنین صفحات را از اکانت Google My Business شما و دایرکتوری ها و لینک هایی که سایر وبسایت ها به شما می دهند شناسایی می کند. پس باید یک استراتژی برای دریافت بک لینک و همچنین مدیریت اکانت کاری خود در گوگل داشته باشید.

گوگل بات چگونه صفحات وبسایت را می خواند؟

گوگل در مسیر ایجاد بهترین الگوریتم ها برای خواندن صفحات وب به پیشرفت های زیادی رسیده است. برای اینکه بدانید صفحات وبسایت شما چگونه توسط گوگل بات شناسایی می شود و در اختیار کاربران قرار می گیرد با از کنسول جستجوی گوگل به ابزارهای Fetch سر بزنید تا نمایی که کاربران از صفحات شما دارند را ببینید.

گوگل به مدیران سایت و سئوکارها کمک می کند تا مشکلات سایت شان را برطرف کنند و علاوه بر تجربه ای که خود کراولرها در هنگام مواجهه با صفحات شما دارند برای تجربه ی کاربری نیز اهمیت بسیار زیادی قائل است.

تجربه کاربری یا تجربه ربات؟

وقتی یک سایت می سازید دوست دارید نظر کاربران را جلب کنید یا نظر گوگل بات را؟

جواب کوتاه: هر دو

جواب بلند: این مورد یکی از بحث هایی است که همیشه بین متخصصین UX ، طراحان وب و متخصصین سئو در جریان است. همچنین فرصتی است تا بتوانند با همکاری با هم در این زمینه یک سایت قدرتمند که تمام شرایط را داشته باشد را بسازند که بتواند هم کاربران را راضی کند و هم با گوگل بات رابطه ی خوبی داشته باشد.

طراحان UX همیشه به دنبال این هستند که ذهن کاربران را درگیر کنند در حالی که متخصصین سئو به این فکر هستند که صفحات وب را در گوگل بهینه کنند و در کنار این دو طراحان وب هستند که در حکم رابط می باشند و به نحوی با هر دو ارتباط دارند و نظریات آن ها را مطابق با اصول طراحی وب پیاده سازی می کنند.

خوشبختانه گوگل تجربه ی کاربری را هم بسیار مدنظر دارد و اگر وبسایتی برای کاربران سودمند باشد و طراحی آن جذاب باشد و کاربران مدت زیادی در آن بمانند و بانس ریت پایینی داشته باشد مسلما گوگل رتبه ی بهتری به آن می دهد. اگر می خواهید رابطه ی خود را با گوگل بات بهتر کنید تا صفحات وبسایت شما به راحتی ایندکس شوند و در نتایج جستجو نمایش داده شوند باید با 10 فاکتور اساسی و نحوه ی بهینه سازی آن ها آشنا شوید.

  • txt: این فایل برای ایجاد تگ های Nofollow و Noindex و مواردی از این دست می باشد که به گوگل بات می گوید کدام صفحات نباید خوانده و ایندکس شوند.
  • نقشه سایت: نقشه سایت یک عامل کلیدی در مکانیزم گوگل بات است و تقریبا تمام صفحاتی که در سایت مپ حضور دارند توسط گوگل بات شناسایی می شوند و اگر نقشه ی سایت بهینه سازی شده و داینامیک نباشد ممکن است ربات گوگل برخی صفحات شما را ایندکس نکند.
  • سرعت سایت: باید سرعت سایت خود را چک کنید و اگر مشکلی در این زمینه دارید برطرف کنید.
  • ساختار نشانه گذاری: اضافه کردن یک داده ساختاری نظیر Schema می تواند محتوای وبسایت و صفحات شما را برای گوگل بات خواناتر کند و دسترسی به آن را راحت تر کند و صفحات تکی را پیدا کند.
  • ساختار URL: باید بدانید که لینک ها و URL های شما هم تجربه ِ ی کاربری و هم رنکینگ وبسایت شما را بالاتر می برند و دسته بندی های مشخص و روابط بین آن ها می تواند به راحتی گوگل بات را به صفحات موردنظر شما برساند.
  • بارگذاری جاوااسکریپت: صفحات HTML استاتیک عموما رتبه ی بهتری کسب می کنند و جاوااسکریپت نیز به وبسایت ها یک تجربه ی کاربری خلاقانه می دهد و در سال 2018 گوگل در الگوریتم های خود بهبود کدهای جاوااسکریپت را نیز لحاظ کرده است.
  • تصاویر: بهینه سازی تصاویر با تگ ها و توضیحات مناسب و کاهش حجم آن ها باعث می شود گوگل بات بتواند به راحتی تصاویر شما را شناسایی کند و در جستجوی تصاویر نمایش دهد.
  • لینک های شکسته و حلقه ها: لینک های شکسته در حقیقت بودجه ی کراول شما را تلف می کنند و باید آن ها را ری دایرکت کنید و یا حذف کنید تا بتوانید کارایی بهتری داشته باشید، سعی کنید وبسایت شما حلقه ی باز هم نداشته باشد و بتوانید از این طریق نرخ پرش سایت خود را هم کاهش دهید.
  • عناوین و توضیحات متا: داشتن عناوین مناسب و توضبحات متا باعث می شود هم میزان کلیک بر روی لینک شما بیشتر شود هم SERP شما را تحت تاثیر قرار می دهد. پس به هیچوجه این مورد را فراموش نکنید.

جمع بندی

مثل گوگل بات فکر کنید تا بتوانید بهتر با آن رفتار کنید و صفحات شما بهتر کراول و شناسایی شوند. اگر بتوانید تمام صفحات خود را به صورت بهینه به گوگل بات معرفی کنید مسلما نتایج بهتری از سئو خواهید گرفت و می توانید راحت تر در گوگل بالاتر بروید.