هک سایت

امنیت سایت جزو مسائل مهم هر کسب و کاری است. تمام تلاش های شما به این بستگی دارد که بتوانید امنیت کافی را هم برای خودتان و هم برای کاربران تان تامین کنید. معمولا این وظیفه بر عهده ی دولوپرها و دپارتمان IT وبسایت هاست. ضعف در امنیت سایت می تواند مستقیما روی کارایی سایت تاثیر بگذارد. یکی از این تاثیرات در ترافیک ارگانیک سایت است.

ما در این مقاله به شما خواهیم گفت هک شدن دقیقا چیست. معمولا با چه ابزارهایی هک صورت می گیرد و چه تاثیری روی سئو دارد. مهم تر اینکه خواهید فهمید چگونه از آن پیشگیری کنید و اگر سایت شما هک شده است چگونه تا حد زیادی مشکلات آن را برطرف کنید.

هک چیست؟

هک شدن زمانی اتفاق می افتد که یک فرد یا یک مجموعه ای از افراد به یک وبسایت و یا شبکه ی کامپیوتری آن دسترسی پیدا کنند. این دسترسی بدون اجازه صاحب سایت اتفاق می افتد. معمولا هک وبسایت ها برای به دست آوردن اطلاعات خاص و حساس و یا هدایت کردن کاربران به یک وبسایت خاص که مدنظر هکر است اتفاق می افتد.

روش های رایج هک وبسایت کدامند؟

  • بدافزارها

بدافزارها برای آسیب زدن و یا غیرفعال کردن یک شبکه خاص استفاده می شوند و هدف اصلی آن استخراج داده های حساس است. تبعات هک شدن توسط بدافزارها بسیار مخرب است و حتی ممکن است باعث ضرر مالی مجموعه یا شرکت شود.

  • اسپم

اسپمینگ معمولا زمانی اتفاق می افتد که هکر در داخل سایت مقصد لینک های مخربی را قرار می دهد تا ترافیک دریافت کند. اضافه کردن این لینک ها مخصوصا در سایت هایی که ترافیک زیاد دارند باعث می شود تا یک هکر بتواند افراد زیادی را جذب سایت کند. بیشترین میزان اسپمینگ از طریق کامنت ها صورت می گیرد.

اثرات هک روی سایت و مخصوصا سئو سایت

تبعات و اثرات هک هم روی کارایی سایت و هم سئو و سایر مسائل مربوط به کسب و کارها بسیار زیادند و کسب و کارهای زیادی با این مشکلات مواجه می شوند. برخی از اثرات هک شدن سایت در ادامه آورده شده اند.

  • اسپم سئو

وبسایت GoDadddy بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که داشته است به این نتیجه رسیده که تقریبا 73 درصد از وبسایت ها به دلیل اسپم سئو با مشکلات هک روبرو می شوند. این هکینگ می تواند توسط رقبای آن ها صورت بگیرد. یعنی وبسایتی که به خوبی رشد می کند و رقبا نمی توانند از او جلو بزنند از طریق روش های مخرب و ناعادلانه مانند هک کردن سایت ها سعی می کنند تا به سئو و افزایش ترافیک ارگانیک این سایت ها ضربه بزنند.

این مشکل بیشتر برای سایت های بزرگ اتفاق می افتد که اتوریتی بالایی دارند. معمولا این اسپم سئو برای سایت های هدف (سایت هایی که هکرها قصد دارند ترافیک ارگانیک برای این سایت ها جذب کنند.) ترافیک نسبتا بالایی جذب می کند. معمولا هکرها از سایت های بزرگ استفاده می کنند و بخشی از صفحات آن ها را تبدیل به مزرعه لینک یا Link Farm می کنند تا اتوریتی خود را در گوگل بالا ببرند. با این حال این یکی از اصلی ترین مشکلات و اثرات هک روی سایت است.

  • کدهای مخرب

وقتی وبسایت شما در گوگل ایندکس می شود کدهای HTML و سایر کدها هم خوانده می شوند. یعنی گوگل تنها متن صفحات شما را ایندکس نمی کند. بلکه کدها هم به طور کامل بررسی می شوند. یکی از اثرات هک به وجود آمدن کدهای مخرب در سایت است. این کدها چون از نظر امنیتی مشکل دارند باعث می شوند گوگل وبسایت شما را از نظر امنیتی ضعیف بداند و احتمالا هشدارهایی هم در این زمینه به شما می دهد.

این کدهای مخرب می توانند باعث افت ترافیک، افت رتبه و کاهش معیارهای تعامل یا Engagement کاربران شوند. همچنین وجود برخی کدها باعث می شود تا المان های سایت و نمای کلی سایت هم به هم بریزد و یا کدهایی داخل صفحات دیده شوند که باعث می شود کاربران اعتمادشان را به وبسایت از دست بدهند.

  • ری دایرکت های پنهانی

گاهی اوقات هکرها لینک های داخل سایت ها را به سمت سایت های دیگر ری دایرکت می کنند. یعنی وقتی کاربر روی این لینک ها کلیک می کند به جای اینکه وارد صفحات وبسایت شما شوند صفحات دیگری برای آن ها باز می شود که هکرها در این لینک ها پنهان کرده اند.

معمولا این صفحات هم برای فیشینگ و یا جذب ترافیک برای بالا بردن رتبه الکسا و مواردی از این دست استفاده می شود. این کار باعث می شود تا گوگل این ری دایرکت ها را شناسایی کند و وبسایت شما با مشکل مواجه می شود.

  • بک لینک ها

گوگل به اعتبار سایت ها خیلی اهمیت می دهد. اینکه مطالب شما تا چه حدی معتبرند و به چه سایت هایی لینک داده اید بسیار مهم است. برخی مواقع هکرها از سایت شما استفاده می کنند تا بک لینک جذب کنند. یعنی داخل سایت شما به سایت خودشان لینک می دهند تا اتوریتی شان بالا برود. وقتی از وبسایت شما به این سایت های غیرمعتبر لینک داده می شود باعث می شود تا منابع شما آلوده شوند و اعتبار شما در گوگل کمتر شود.

چه عواملی باعث می شوند سایت ها هک شوند؟

چند مورد از دلایل رایج که باعث هک شدن سایت ها و تاثیر منفی روی سئو سایت می شوند در ادامه آورده شده اند.

  • نصب پلاگین های غیرمعتبر

برخی پلاگین های وردپرس اصلا امن نیستند و بسیاری از وبسایت ها بدون اینکه به امنیت توجه داشته باشند پلاگین ها را نصب می کنند. برخی پلاگین ها توسط هکرها نوشته می شوند و یا اینکه هکرها به صورت مداوم دنبال پلاگین هایی هستند که ضعف امنیتی دارند و از این طریق به وبسایت هایی که این پلاگین ها را نصب کرده اند آسیب می زنند.

  • دسترسی به اطلاعات سرور و یا پسوردها

اگر از رمزها و پسوردهای قوی استفاده نکنید و یا این رمزها به نحوی به دست هکرها برسد به راحتی به سرور سایت شما دسترسی پیدا می کنند و می توانند هر کدی که دوست دارند را در قسمت های مختلف سایت قرار دهند.

چه راهی برای رفع مشکلات ناشی از هک وجود دارد؟

بهترین راه این است که شما در کمترین زمان ممکن بعد از اینکه متوجه شدید که وبسایت شما هک شده است آخرین بک آپی که از سایت تان گرفته اید را پیاده کنید. خیلی مهم است که به صورت مداوم از سایت تان بک آپ بگیرید تا در صورت بروز مشکل سریعا آن را به حالت امن برسانید. بک آپ گرفتن از سایت هم داخل وردپرس و هم از طریق خود هاست امکان پذیر است و می توانید تنظیم کنید که این بک آپ ها به صورت هفتگی و حتی روزانه گرفته شوند و به ایمیل شما ارسال شوند.

جمع بندی

امنیت سایت مسئله ی مهمی است. قبل از اینکه فعالیت های سئو سایت تان را گسترده تر کنید حتما اقدامات لازم برای جلوگیری از هک شدن را پیاده سازی کنید. از سایت تان تست امنیت بگیرید و از دولوپرهای خبره کمک بگیرید تا امنیت سایت را به بالاترین حد برسانند.

سوالات متداول

هک سئو چگونه تعریف می شود؟

به عنوان بخشی از سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می شود. سئو کلاه سیاه راهی برای فریب گوگل برای دادن رتبه بهتر به سایت شما با دستکاری الگوریتم های رتبه بندی است.

آیا سئو یک هکر است؟

هک سئو یک فرآیند آزمایش سریع است که هدف آن افزایش کارآمد ترافیک ارگانیک خواص وب است. در جایی که استراتژی‌های سئو سنتی به رشد ثابت نگاه می‌کنند، هک سئو راه‌های غیرمتعارفی را برای به دست آوردن سریع جذب پیدا می‌کند

بهترین هک های سئو شما چیست؟

از کلمات کلیدی در مکان های مناسب استفاده کنید. کاربران را برای مدت طولانی تری در سایت خود نگه دارید. کلمات کلیدی "پیشنهاد" را پیدا کنید. حذف صفحات زامبی یک مطالعه دقیق انجام دهید. کلمات کلیدی مرتبط را به محتوای خود اضافه کنید. متن را به اینفوگرافیک ها، پادکست ها و ویدیوها اضافه کنید. به روز رسانی صفحات قدیمی