تعریف هشتگ

تعریف هشتگ و کاربرد آن

با گسترش روز افزون استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی لغات جدیدی به فرهنگ لغت فارسی و حتی جهانی رواج یافته است که شاید تا سالها پیش خبری از آنها نبود. یکی از این لغات هشتگ نام دارد. می توان به زبان ساده هشتگ را برچسبی دانست که برای دسته بندی و به اشتراک گذاری پست ها و نظرات در رابطه با موضوعی خاص در سطح فرامرزی و بین المللی در نظر گرفت. به کارگیری هشتگ در لغات روزمره آنقدر مورد استفاده قرار گرفت تا فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد واژه هشتگ را که در بخش میکرو بلاگها و شبکه های اجتماعی اینترنتی مورد استفاده قرار میگیرد را به فهرست لغت نامه خود اضافه نموده و معنا و مفهوم آن را مرتب سازی پیام هایی با یک مضمون و یا موضوع خاص در نظر گیرد.

شروع هشتگ از کجا بود

در لغت نامه آکسفورد آمده است که برای اولین بار در سال 2007 در شبکه اجتماعی توئیتر از هشتگ در یکی از پست های کاربران استفاده شده است و می توان آنرا نقطه تولد هشتگ در شبکه های اجتماعی دانست.

هشتگ چیست

همانطور که گفته شد هشتگ را می توان نوعی برچسب دانست که در شبکه های اجتماعی مختلف می توان به کمک آن مطالب را به هم مرتبط نمود. برای ایجاد هشتگ لازم است تا با استفاده از علامت # عناوین برچسب مورد نظر را بدون وجود فاصله در میان آنها در ابتدا یا انتهای پیام قرار داد. از هشتگ در بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، گوگل پلاس، اینستاگرام و… استفاده می شود. در صورتی که در تعدادی از پست های مرتبط با هم از یک هشتک استفاده شود می توان در هر زمانی با استفاده از فراخوانی همان هشتگ همه پست هایی که در آنها از این هشتگ استفاده شده است را یافت این معادل کاری است که موتورهای جستجو بابت سئو انجام می دهند.

ایجاد هشتگ

برای ایجاد هشتگ می توان از یک کلمه معمولی، اصطلاح ، ترکیبی از عدمم و حرف یا عبارت استفاده نمود. برای ایجاد هشتگ باید به این نکته توجه داشت که در میان کلمات آن نباید هیچ فاصله ای قرار داشته باشد و در صورتی که مجبور شدید از کلماتی دارای فاصله استفاده نمایید لازم است تا در میان آن از – یا _ استفاده نمایید. همچنین می بایست به یاد داشته باشید که تمامی هشتگها در کلیه شبکه های اجتماعی با # شروع شده و تفاوتی در استفاده از آن در شبکه های اجتماعی مختلف وجود ندارد.

یکی از مهم ترین نکات در استفاده از هشتگ آن است که تمامی کاربران شبکه های اجتماعی در بکار بردن هشتگ های مختلف آزاد هستند و محدودیتی از این بابت برای کسی وجود ندارد. شما نیز می توانید همینک در هر یک از صفحه های اجتماعی خود نسبت به ایجاد پستهایی دنباله دار با استفاده از هشتگ اقدام نمایید و در کامل تر نمودن پست های مربوط به یک موضوع خاص مشارکت نمایید.

هشتگ های زمان دار

گاهی ممکن است در شبکه های اجتماعی شما نیز با موج های چند روزه هشتگهایی با یک مضموع رو به رو شده باشید. این هشتگ ها معمولا در پی رخ دادن اتفاقی خاص در فضای مجازی و یا جامعه واقعی پدید می آیند و افراد سعی میکنند تا با اضافه کردن محتوایی و قرار دادن هشتگ مورد نظر در آن نسبت به ادامه یافتن و پر محتوا تر شدن هشتگ مربوطه اقدام نمایند. این در حالی است که عمر اینگونه هشتگ ها از چند ساعت تا چند روز بیشتر نیست و با آرام شدن جریان هشتگ مربوطه به آرشیو هشتگ های شبکه های اجتماعی می پیوندد.

هشتگ های ارزشمند

طبق تحقیقات صورت گرفته 70 درصد هشتگ های موجود در شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا از طریق موبایل و 30 درصد مابقی از سایر دستگاه ها مانند کامپیوتر ها و لپتابها و … ایجاد شده اند. در شبکه اجتماعی توئیتر پستهایی که در آنها از هشتگ استفاده شده است 55 درصد بیش از سایر پستها بازنشر داده می شوند. همچنین کاربران کشور های آمریکا، برزیل، بریتانیان، هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیشترین میزان استفاده از هشتگ را در شبکه های اجتماعی از آن خود نموده اند.

از این مبحث می توان چنین نتیجه گرفت که هرگاه در شبکه های اجتماعی به دنبال موضوعی خاص می گردید می توانید از هشتگ ها برای دستیابی به پستهایی که نزدیکی بسیاری با خواسته شما دارند استفاده نمایید، همچنین در صورتی که مایلید تا پستهایی در یک راستا و موضوع قرار دهید به چه صورت از هشتگ استفاده نموده و از مزایای آن بهره مند شوید.

سوالات متداول

هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده می کنید؟

افراد از نماد هشتگ (#) قبل از یک کلمه کلیدی یا عبارت مرتبط در توییت خود استفاده می‌کنند تا آن توییت‌ها را دسته‌بندی کنند و به آن‌ها کمک کنند تا در جستجوی توییتر راحت‌تر نشان داده شوند. کلیک کردن یا ضربه زدن روی یک کلمه هشتگ شده در هر پیامی، توییت های دیگری را به شما نشان می دهد که شامل آن هشتگ است. هشتگ ها را می توان در هر جایی از توییت گنجاند.

وقتی از هشتگ استفاده می کنید چه اتفاقی می افتد؟

هشتگ یک کلمه یا عبارت کلیدی است که قبل از علامت هش (#) قرار می گیرد. از آن در یک پست در رسانه های اجتماعی استفاده می شود تا به کسانی که ممکن است به موضوع شما علاقه مند باشند کمک کند تا بتوانند هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی یا هشتگ خاص، آن را پیدا کنند

چرا هشتگ مهم است؟

هشتگ برچسبی است که در سایت های رسانه های اجتماعی استفاده می شود که یافتن اطلاعات با موضوع یا محتوای خاص را آسان تر می کند. هشتگ ها کاربران شبکه های اجتماعی را تشویق می کنند تا محتوایی را که نظرشان را جلب می کند، کشف کنند. انجمن ها می توانند از هشتگ ها برای دستیابی به مخاطبان هدف خود و کمک به اعضا در فیلتر کردن اطلاعات استفاده کنند.