تگ های هدر

تگ های هدر را دست کم نگیرید. هنوز یکی از مهم‌ ترین بخش‌های صفحه سایت که موتور جستجو به آن‌ها توجه می‌کند، همین تگ‌ها هستند. همچنین اینکه از نظر سئو هم اهمیت دارند. خیلی ساده بگوییم؛ تگ‌ها دارای بالاترین جایگاه در رتبه دهی صفحات به حساب می‌آیند.

حالا سؤال اینجاست که چگونه این تگ‌ها را بهینه کنیم؟ پاسخ به این سؤال را در ادامه برای شما نوشته‌ایم. پس همراه ما باشید.

تگ های هدر سئو چیست؟

سئو چیست؟ به تمامی فعالیت های بهینه سازی موتورهای جستجو در داخل و بیرون وب سایت سئو گفته می شود.یکی از این فعالیت ها تگ های هدر یا هدینگ است. تگ های هدر در حقیقت همان تگ های HTML هستند که در صفحات برای معرفی و ساختاربندی استفاده می‌شوند. بسیاری فکر می‌کنند که تگ‌ها فقط محدود به title و Description می‌شود. در صورتی که <H> به کار رفته در متن‌ها، جزو تگ های مهمی به حساب می‌آید. این تگ‌ها به منظور ساختاربندی متن و افزایش خوانایی آن استفاده می‌شود.

به طور خلاصه باید گفت که تگ های هدر هم برای کاربر پسندتر صفحه و افزایش خوانایی آن و هم برای بهینه سازی سئو سایت استفاده می‌شوند. برای کار که در داخل متن به کار می‌روند؛ اما جایگاه آن‌ها در سئو در کدهای بالای صفحه است.

حالا در ادامه می‌خواهیم برای شما بنویسیم که چگونه از این تگ‌ها برای بهینه ‌تر شدن ساختار صفحه استفاده کنید.

تکنیک‌های سئو تگ های صفحه

از تگ‌ها برای ساختاربندی متن صفحات استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از تگ‌ها در سئو سایت ساختار متن است. برای این کار باید از تگ های H1 تا H6 استفاده کرد؛ اما حواستان به تفاوت این 6 تگ باشد:

تگ H1 در حقیقت همان عنوان اصلی مقاله یا متن است. می‌توان آن را مانند عنوان اصلی خود کتاب به حساب آورد.

تگ H2 زیرعنوان‌های اصلی و درجه اول متن هستند. فرض کنید که یک مقاله در خصوص «دیجیتال مارکتینگ چیست» نوشته‌اید. این عنوان اصلی یا همان H1 می‌شود. عنوان‌های ثانویه می‌توانند شامل مزایای دیجیتال مارکتینگ، کاربرد دیجیتال مارکتینگ و انواع دیجیتال مارکتینگ باشد.

بقیه تگ‌ها زیرعنوان تگ H2 به حساب می‌آیند. اصولاً بهتر است که در ساختاربندی‌تان هیچگاه تگ های H3 را به صورت تک، بالاتر از H2 قرار ندهید. برای نمونه در بالا «انواع دیجیتال مارکتینگ» تگ H2، ثانویه بود. حالا تگ های بعدی یا همان H3 می‌توانند شامل ایمیل مارکتینگ، بهینه سازی سایت و غیره باشند. باز خود این‌ها هم می‌توانند زیرعنوان‌ها ریزتری داشته باشند که دیگر با H4 تاH6 می‌نویسیم.

از تگ‌ها برای خوانایی استفاده کنید

وقتی متنی بدون هیچ زیرعنوان و فقط شامل چندین پاراگراف پشت سر هم باشد، مطمئن باشید که کاربر با همان نگاه اول، از آن صفحه خارج خواهد شد. متن شما دارای چندین بخش مختلف است؛ پس چه بهتر که از تگ‌ها برای ساختاربندی متن صفحه استفاده کنید. در واقع برای هر بخش، عنوانی تعریف کنید. با اختصاص دادن یک زیرعنوان حتی با تعداد کلمه کم، کاربر می‌داند که موضوع پاراگراف بعدی چیست و قرار است که درباره چه چیزی مطالعه کند.

کلمات کلیدی را در تگ های هدر به کار ببرید

گوگل اهمیت زیادی برای تگ‌ها قائل شده است. هیچگاه این مسئله را دست کم نگیرید. یکی از بهترین راه­ها برای استفاده مؤثر از تگ های گوگل، استفاده از کلمات کلیدی است. البته سعی کنید که اول از همه کلمات کلیدی اصلی و بعدی ثانویه را در تگ‌ها بنویسید. فقط اینکه زیاده روی نکنید؛ یعنی به این صورت نباشد که هرجا زیرعنوان بود، شما هم کلمات و عبارت کلیدی را در آن بگنجانید.

برای هر بخش یک تگ هدر در نظر بگیرید

به احتمال زیاد در جستجوهای انگلیسی، این مسئله را مشاهده کرده‌اید که گاهی بعضی جواب‌ها به صورت فهرستی نمایش داده می‌شوند. فکر می‌کنید که دلیل این کار چیست؟ نویسنده مطلب و سئوکار آن سایت، از تگ های H2 برای فهرست بندی کردن موارد استفاده کرده است. در حقیقت هر مورد را در یک تگ H2 قرار داده است؛ برای مثال، موضوع مقاله‌ای در خصوص «انواع تکنیک سئو داخلی» است. بعد هر کدام از انواع را در قالب یک H2 آورده و بعد در یک پاراگراف توضیح داده است. به همین راحتی!

از یک تگ H1 استفاده کنید

در این مسئله یعنی استفاده کردن از یک تگ H1 یا چندین تگ، به اصطلاح بین علما اختلاف است. خود گوگل بیان کرده است که مشکلی در استفاده از چندین تگ H1 در صفحه وجود ندارد؛ اما بهتر است که شما استفاده نکنید. چرا؟ تگ H1 عنوان اصلی صفحه و مقاله به حساب می‌آید. چطوری می‌توان برای یک صفحه چندین عنوان داشت؟ آیا یک کتاب چندین اسم دارد؟ سعی کنید تا دیگر تگ‌ها، صفحه‌ها به بخش‌های مختلف تقسیم کنید.

ارتباط بین تگ‌ها را حفظ کنید

تگ‌ها باید ارتباط معنایی داشته باشند. البته شاید شما بگویید که چه ارتباطی بین مزایا و انواع یک موضوع و تعریفی می‌تواند وجود داشته باشد؟ در اینجا، چنین موضوعاتی ما همانند دیجیتال مارکتینگ در بالا مثال زدیم، با H2 بیان می‌کنیم؛ اما وقتی قرار است که بقیه تگ‌ها را از جمله H3 در دل H2 بیاوریم، باید بین این دو ارتباط معنایی و ساختاری وجود داشته باشد. به این صورت نباشد که شما بخواهید در داخل مزایا، انواع را هم معرفی کنید.

نتیجه‌گیری

تگ های هدر فقط مربوط به تگ های سئو نیست. اتفاقاً استفاده از این تگ‌ها و رعایت آن‌ها در متن بیشتر از همه برای کاربران اهمیت دارد؛ فقط کافی است که به درستی به کار بروند.