الگوریتم هیلتاپ

الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل بسیار متنوع هستند. تعداد زیادی الگوریتم برای بهینه سازی وب سایت وجود دارد که شما حتی آن را نیز نشنیده‌اید. یکی از الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، الگوریتم هیلتاپ (Hilltop) است که تاثیر بسیار زیادی بر روی وب سایت می‌گذارد و نگاه سئوکاران را نسبت به بهینه سازی وب سایت تغییر داده است. این الگوریتم در سال ۲۰۰۳ توسط موتور جستجوی گوگل برای بهینه سازی وب سایت و رتبه بندی سایت‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

الگوریتم هیلتاپ در میان یکی از الگوریتمهای قدیمی قرار می‌گیرد. بنابراین اگر یکی از افرادی هستید که به تازگی فرایند سئو را آموزش می‌بینند، باید حتماً اطلاعاتی در رابطه با این الگوریتم به دست آورید. تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد الگوریتم هیلتاپ در سال ۲۰۰۴ تاثیر بسیار زیادی بر بهینه سازی سئو وب سایت گذاشت. در ادامه قصد داریم به طور کامل درباره این الگوریتم و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

الگوریتم هیلتاپ چیست؟

الگوریتم هیلتاپ چیست؟ قبل از اینکه درباره ویژگی‌های الگوریتم هیلتاپ صحبت کنیم، بهتر است اطلاعاتی در رابطه با این الگوریتم و هدف آن در اختیار شما قرار دهیم. الگوریتم هیلتاپ با هدف شناسایی صفحات معتبر مورد استفاده قرار گرفت. این الگوریتم به راحتی می‌تواند صفحاتی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند را شناسایی کند و رتبه بندی بیشتری به آن‌ها اختصاص دهد. همانطور که می‌دانید، سایت‌ها از نظر کیفیت و محتوا در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند.

سایت‌هایی که کیفیت بالایی از نظر محتوا و سئو داخلی یا خارجی داشته باشند، به عنوان صفحات خبره و معتبر شناخته می‌شوند. با این حال، تشخیص این صفحات کار چندان آسانی نیست و با کمک الگوریتم هیلتاپ انجام می‌شود. الگوریتم هیلتاپ از یک روش خاص برای رتبه بندی صفحات استفاده می‌کند. اولین کاری که این ابزار گوگل انجام می‌دهد، شناسایی صفحات معتبر است. در سال ۲۰۰۳ بسیاری از وب سایت‌ها از نظر سئو داخلی و خارجی عملکرد مناسبی نداشتند.

در آن زمان اگر سایتی به وب سایت‌های دیگر پیوند می‌داد یا از محتوای با کیفیت استفاده می‌کرد، به سرعت توسط الگوریتم هیلتاپ شناسایی شده و رتبه بندی بهتری به دست می‌آورد. اما امروزه نمی‌توان رتبه وب سایت را صرفاً با پیوند دادن به سایر سایت‌ها یا استفاده از محتوای باکیفیت ارتقا داد.

الگوریتم هیلتاپ چه مسئله ای را برای رتبه بندی مورد بررسی قرار می دهد؟

به طور کلی، می‌توان گفت الگوریتم هیلتاپ (Hilltop) صرفاً به تعداد بک لینک یک صفحه توجه می‌کند. جدا از این مسئله، این الگوریتم قادر است صفحاتی با موضوع خاص را شناسایی کرده و در یک دسته قرار دهد. نیازی نیست این صفحات مربوط به یک وب سایت باشند تا در یک گروه قرار بگیرند. به عنوان مثال، تصور کنید چند سایت مختلف درباره آموزش استخراج ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. الگوریتم هیلتاپ قادر است محتوای صفحه‌ای که درباره ارز‌های دیجیتال توضیح می‌دهد را به طور کامل ارزیابی کند.

بعد از اینکه تمام محتوای صفحه مورد بررسی قرار گرفت، لینک‌هایی که در این صفحه به سایر سایت‌های مرتبط پیوند داده شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد. محتوای داخل این پیوند‌ها نیز مجدداً توسط الگوریتم هیلتاپ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین، این الگوریتم تعدادی از صفحات با موضوع مشابه را به صورت زنجیره‌ای ارزیابی می‌کند و در یک دسته خاص قرار می‌دهد. در نهایت تمامی این صفحات با محتوای باکیفیت و موضوع مرتبط، در میان صفحات معتبر قرار می‌گیرند و رتبه بندی بالای دریافت می‌کنند.

الگوریتم هیلتاپ چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

همانطور که گفته شد، الگوریتم هیلتاپ در میان یکی از الگوریتم‌های قدیمی قرار می‌گیرد. به همین دلیل می‌تواند تاثیر عمیقی بر سئو وب سایت داشته باشد. تحقیقات گوناگونی روی عملکرد این الگوریتم انجام شد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد صفحاتی که دارای تعداد استانداردی بک‌لینک باشند، از الگوریتم هیلتاپ رتبه بندی بهتری دریافت می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر چقدر اعتبار سایتی که به صفحه شما پیوند می‌دهد بیشتر باشد، ارزش و اعتبار وب سایت شما برای الگوریتم هیلتاپ بیشتر خواهد بود.

در روزهای اولی که این الگوریتم طراحی شده بود و برای رتبه‌بندی وب سایت مورد استفاده قرار می‌گرفت، دریافت بک لینک از وب سایت‌های معتبر می‌توانست به طور چشمگیری بر امتیاز یک وب سایت تاثیر گذار باشد. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از کاربران ایجاد می‌شود این است که چگونه باید از وب سایت‌های معتبر بک لینک دریافت کنیم؟ واقعیت این است که دریافت پیوند از سایت‌هایی که دارای ارزش و اعتبار بالایی هستند، چندان ساده نیست.

برای این که یک وب سایت معتبر در صفحه اصلی خود درباره وب سایت شما صحبت کند، باید سئو داخلی و خارجی وب سایت خود را ارتقا دهید. شما نیز می‌توانید در محتوای وب سایت خود از صفحات معتبر صحبت کنید و به آن‌ها لینک دهید. البته ورود این الگوریتم به دنیای سئو بدون مشکل نبود. بعد از اینکه کسب و کارهای توسعه یافته متوجه شدند الگوریتم هیلتاپ اهمیت بسیار زیادی برای بک لینک قائل است، چندین وب سایت مختلف با دامنه‌های متفاوت طراحی کردند و همه سایت‌ها را به یکدیگر پیوند دادند. برخی از شرکت‌ها به سرعت توسط موتور جستجوی گوگل شناسایی شده و جریمه شدند.

آیا الگوریتم هیلتاپ بر سئو امروزی نیز تاثیر گذار است؟

الگوریتم هیلتاپ تاثیر بسیار زیادی بر سئو وب سایت داشت. نحوه بهینه سازی وب سایت در عصر امروز کاملاً با زمان گذشته متفاوت است. در عصر حاضر، نمی‌توان صرفاً با کمک چند بک‌لینک یا مواردی مانند این رتبه بندی وب سایت را ارتقا داد. سئو کارانی که قصد دارند رتبه بندی وب سایت خود را افزایش دهند، باید از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلف کمک بگیرند. قبل از الگوریتم هیلتاپ (Hilltop)، الگوریتم‌های دیگری وارد بازار شده بودند که محتوای وب سایت و تعداد بک لینک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دادند.

اما این الگوریتم به صورت اختصاصی برای انجام این کار طراحی شد. سئوکاران حرفه‌ای معتقد هستند این الگوریتم درست مانند زمان گذشته بر سئو وب سایت موثر است و به عنوان یکی از پارامترهای مهم برای رتبه بندی وب سایت شناخته می‌شود. الگوریتم هیلتاپ، درست مانند زمان گذشته برای بررسی تعداد پیوندهای یک صفحه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ویژگی های آن نسبت به زمان گذشته تغییر پیدا کرده‌اند. موتور جستجوی گوگل تاکنون چندین بار این الگوریتم را به روز رسانی کرده است.

به عنوان مثال، هیلتاپ به راحتی متوجه می‌شود که کدام سایت‌ها تحت مالکیت یکسان قرار دارند. در نتیجه صفحاتی که همه آن‌ها مربوط به یک مالک هستند را رتبه بندی نمی‌کند. طبق قوانین گوگل اگر تعداد زیادی سایت تحت مالکیت یک نفر قرار داشته باشند، توسط موتور جستجوی گوگل جریمه خواهند شد و رتبه بندی سایت آن‌ها در فهرست نتایج جستجو سقوط خواهد کرد. در سال ۲۰۰۴، حدود ۴۰۰ وب سایت که همه آن‌ها مربوط به یکدیگر بودند و به صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کردند، توسط گوگل جریمه شدند.

چرا الگوریتم هیلتاپ دارای اهمیت است؟

بسیاری از سئوکاران معتقد هستند الگوریتم‌هایی مانند هیلتاپ (Hilltop)، مربوط به دوران غارنشینی سئو بوده و فایده‌ای برای رتبه بندی وب سایت ندارند! در حالیکه این یک تصور کاملا اشتباه است. زیرا گوگل تمامی الگوریتم‌های خود را به صورت دوره‌ای بروز رسانی می‌کند. بنابراین می‌توان گفت الگوریتم‌های گوگل به مرورزمان قدیمی و بلا استفاده می‌شوند. اگر این الگوریتم وجود نداشت، خزنده‌ها و رباط‌های گوگل به راحتی نمی‌توانستند تعداد بک لینک‌های یک صفحه را شناسایی کنند. در نتیجه امکان بررسی سایر پارامترهامثل نرخ کلیک و افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت وجود نداشت.

بنابراین کسب اطلاعات درباره الگوریتم‌های قبلی، به شما کمک می‌کند تا قدرت بیشتری برای بهینه سازی وب سایت خود داشته باشید و موقعیت وب سایت را در میان تمامی رقبا ارتقاء دهید. الگوریتم‌های گوگل به مرور زمان تکامل پیدا کرده‌اند و ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه شده است. در عصر امروز، هوش مصنوعی نقش مهمی در عملکرد الگوریتم‌های گوگل دارد.

بنابراین به جای اینکه صرفاً به الگوریتم‌های جدید موتور جستجوی گوگل فکر کنید، اطلاعات بیشتری در رابطه با هیلتاپ و الگوریتم‌هایی مانند این بدست آورید. این مسئله، به تنهایی به شما کمک می‌کند تا رفتار گوگل را درک کرده و فرآیند بهینه سازی سئو وب سایت را به شکل بهتری انجام دهید.

چگونه وب سایت خود را برای الگوریتم Hilltop بهینه کنیم؟

اگر قصد دارید وب سایت خود را برای تمامی الگوریتم‌های گوگل بهینه کنید. باید از برخی نکات و استراتژی‌ سئو کمک بگیرید. به عبارت دیگر، جهت بهینه سازی وب سایت برای الگوریتم هیلتاپ (Hilltop) لازم است که درباره ساخت لینک تجدید نظر کرده و تمامی اطلاعات قبلی که برای ساخت بک لینک در ذهن خود داشتید را فراموش کنید! در ادامه دو نکته مفید جهت بهینه سازی سایت برای الگوریتم هیلتاپ را بیان می‌کنیم:

سایت های معتبر را شناسایی کنید

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که جهت بهینه سازی سایت برای الگوریتم هیلتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناسایی سایت‌های معتبر است. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از سئوکاران مرتکب می‌شوند، این است که بدون تحقیق درباره اعتبار و ارزش یک وب سایت، بک لینک دریافت می‌کنند. ارزش و اعتبار سایتی که به صفحه شما پیوند می‌دهد، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سایت مورد نظر محتوای با کیفیتی نداشته باشد، مورد پسند کاربران نخواهد بود. در نتیجه کاربران به هیچ وجه حاضر نمی‌شوند روی لینکی که در محتوای صفحه معرفی شده است کلیک کنند.

با توجه به اینکه متقاعد سازی سایت‌های توسعه یافته برای لینک دهی کار بسیار سختی است، اکثر سئوکاران تصمیم می‌گیرند از روش ساده‌تری استفاده کرده و سایت‌های معمولی را برای لینک دهی انتخاب کنند. دریافت لینک از این وب سایت‌ها هیچ تاثیری برای ارتقا رتبه وب سایت نخواهد داشت و انرژی یا زحمت شما را هدر می‌دهد. سوال مهمی که در این میان ایجاد می‌شود این است که چگونه باید سایت‌های معتبر را شناسایی کنیم؟

روش‌های مختلفی برای شناسایی سایت‌های معتبر وجود دارد. یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که از طریق نتایج جستجو به دنبال صفحات معتبر بگردید. برای انجام این کار، کافی است کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید. در مرحله بعد، سایت‌هایی که در بالای فهرست نتایج جستجو قرار دارند را مورد بررسی قرار دهید. سپس سعی کنید با مدیران وب سایت ارتباط بگیرید. اگر سایت شما دارای محتوای با کیفیتی باشد، مدیران سایت‌های توسعه یافته با شما موفق خواهند کرد و فرآیند لینک دهی به صفحات وب سایت را انجام می‌دهند.

مشکوک بنظر نرسید

یکی دیگر از نکاتی که باید جهت بهینه سازی سایت خود برای الگوریتم هیلتاپ مد نظر قرار دهید، این است که برای موتور جستجوی گوگل مشکوک به نظر نرسید. اگر صرفاً روی فرایند لینک دهی تمرکز داشته باشید، موتور جستجوی گوگل به شما مشکوک خواهد شد. گوگل اهمیت بسیار زیادی برای رضایت کاربر قائل است. از نظر موتور جستجوی گوگل، سایت‌هایی که صرفاً به محتوای با کیفیت و رضایت کاربر فکر می‌کنند حق دریافت امتیاز بیشتری دارند.

در مقابل سایت‌هایی که قصد دارند با استفاده بیش از حد از لینک و مواردی مانند این ارتقا رتبه پیدا کنند، به عنوان سایت‌های نامناسب شناخته شده و امتیازی از موتور جستجوی گوگل دریافت نمی‌کنند. ربات‌ها و خزنده‌های گوگل بسیار هوشمند هستند و به راحتی بک لینک‌های وب سایت شما را تجزیه و تحلیل می‌کنند. اگر تعداد زیادی سایت به صفحه شما لینک دهند، ممکن است توسط موتور جستجوی گوگل جریمه شوید.

برای اینکه گوگل به شما مشکوک نشود، بهتر است با سایت‌های مختلفی همکاری کنید. اگر صرفاً با سایت‌های توسعه یافته و معتبر همکاری کنید، آسیب بسیار زیادی به وب سایت شما وارد خواهد شد. بهترین راه حل این است که دو یا سه سایت معتبر برای لینک دهی انتخاب کنید. سپس به سراغ سایت‌هایی با رتبه و محتوای معمولی بروید و از آن‌ها بخواهید که به سایت شما لینک دهند. به این ترتیب، گوگل به شما شک نخواهد کرد و همه چیز طبیعی به نظر خواهد رسید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره الگوریتم هیلتاپ صحبت شد. این الگوریتم در سال ۲۰۰۳ برای بررسی تعداد بک لینک‌های وب سایت طراحی شد. الگوریتم هیلتاپ می‌تواند تعداد دقیق بک لینک‌های صفحه را شناسایی کرده و بر اساس آن فرایند رتبه بندی وب سایت را انجام دهد. برخی از سئوکاران معتقد هستند این الگوریتم فراموش شده است و کاربردی برای بهینه سازی سئو وب سایت ندارد.

در حالی که گوگل، معتقد است الگوریتم هیلتاپ هنوز هم به عنوان یک الگوریتم کاربردی جهت رتبه بندی وب سایت و دسته بندی صفحات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه گوگل الگوریتم‌های خود را بروز رسانی می‌کند، بنابراین لازم است وب سایت خود را برای هیلتاپ بهینه سازی کنید.