کدهای وضعیت HTTP

به تازگی سندی از گوگل منتشر شده است که چگونگی تاثیر کدهای وضعیت HTTP را روی سئو سایت نشان می‌دهد. به عبارتی، گوگل در این مطلب به طور کامل توضیح داده است که کدهای وضعیت HTTP چه تغییراتی می‌توانند در بهینه سازی سایت به وجود بیاورد. در این مطلب، قصد داریم تا نگاه و بررسی کلی یکی از سایت‌ها را بر این کد وضعیت‌ها و تأثیرشان داشته باشیم. البته برای سئوکارهای قدیمی، بسیاری از این موارد آشناست؛ اما به هر حال مرور آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

چگونگی تاثیر کدهای وضعیت HTTP

در مطلب جدید، 20 وضعیت جدید معرفی شده که ربات گوگل در وب با آن‌ها روبرو می‌شود. باید گفت که این کدها زمانی که محتوا توسط یک مرورگر یا خزنده درخواست می‌شود، توسط سرور میزبان یک سایت تولید خواهند شد؛ برای مثال، اگر یک مرورگر، محتوایی را درخواست کند که دیگر در سرور میزبانی نباشد، کد وضعیت 404 نشان داده خواهد شد. کد وضعیتی که برای همه کاربران اینترنت بسیار آشنا است.

باید گفت که تمامی کدها بر اساس دستور خاصی دسته بندی می‌شوند؛ برای مثال، کدهای 2XX برای خزش‌های موفق آمیز و کد 3XX برای ریدایرکت ها استفاده می‌شود.

کد وضعیت 2XX

این دستور کد به معنای این است که گوگل می‌تواند محتوای سایت را ایندکس کرده و لینک آن را به فهرست صفحه نتایج اضافه کند. البته در حقیقت باید گفت که منظور از این دستور کد، نبود هیچگونه خطا یا مشکلی در پیدا کردن محتوا توسط گوگل است. یکی از کدها که 204 نامیده می‌شود، به این معناست که صفحه با موفقیت ثبت شده؛ اما هیچ محتوایی از آن پیدا نشده است. گوگل ممکن است که 404 را در سرچ کنسول به جای 204 نشان دهد. مهم این است که چنین کدهایی نوید یک فعالیت موفقیت‌آمیز هستند.

کد وضعیت 3XX

هیچ ریدایرکتی با هم برابر نیستند. یک کد وضعیت HTTP 301 سیگنال قوی‌تر از کدهای 302، 303 یا 307 ارسال می‌کند. کد 304 به گوگل می‌گوید که محتوا همانی است که پیشتر ایندکس شده است.

در حقیقت باید گفت که هر کدام از کدهای ریدایرکت، پیام‌های متفاوتی را نشان می‌دهند. باید گفت که ربات گوگل سعی می‌کند تا قبل از توقف تا 10 مورد ریدایرکت را هدایت کند. اگر در این 10 مرتبه محتوا پیدا نشد، در سرچ کنسول گوگل پیغام خطایی نمایش داده خواهد شد که در حقیقت یک اثر منفی در گزارش به حساب می‌آید. باید گفت که یکی از مشکلات مربوط به سئو سایت‌ها، در همین رعایت نکردن اصول ریدایرکت ها و نمایش کدهای نامتعارف است.

کد وضعیت 4XX

صفحاتی که کد وضعیت 4XX را نشان می‌دهند، در نتایج گوگل ایندکس نمی‌شوند. همه کد خطاهای 4XX جز 429 رفتاری یکسانی دارند. همه آن‌ها به ربات گوگل می‌گویند که چنین محتوایی وجود ندارد. اگر هم محتوا وجود داشته، URL از فهرست نمایش جست‌وجوی گوگل حذف شده است.

کد 429 نشاندهنده این است که ربات گوگل نمی‌تواند به آدرس صفحه دسترسی داشته باشد؛ زیر بار اضافی در سرورها وجود دارد. البته این URL ها در فهرست گوگل حفظ می‌شوند.

کد وضعیت 5XX

کد وضعیت 5XX یک خطای سروری است و به ربات گوگل هشدار می‌دهد که به طور موقت سرعت خزش خود را کم کند. آدرس صفحاتی که پیشتر ایندکس شده‌اند و اکنون دارای خطای سرور هستند، در صورتی که این وضعیت ادامه داشته باشند، حذف خواهند شد. به نظر شما آیا این کد تاثیر ندارد؟

نتیجه گیری

تمامی کدهای خطا نشان دهنده یک پیامی هستند. پیامی که در صورت نادیده گرفتن شدن، می‌تواند تاثیر منفی و عواقب بدی برای هر سایتی به ویژه سئو آن داشته باشد. با بررسی عدد اول هر کد می‌توان فهمید که جزو کدام گروه بوده و کدام نوع اقدامات باید برای برطرف شدن آن انجام داد.