تاثیر محتوای کپی بر سئو

محتواهای کپی شده محتوا هایی هستند که شما می توانید مشابه آن را در چند سایت دیگر نیز مشاهده نمایید. بی شک چنین محتوا های کپی شده ای می تواند باعث آزرده شدن کاربران موتورهای جستجو شود از این رو چنین محتوا هایی سایت ها را با چالش و مشکلاتی مواجه خواهد نمود.

محتوای کپی شده چه محتوایی است؟

محتوای کپی شده به محتوایی می گویند که تکراری باشد و در جاهای دیگر بتوان شبیه آن را پیدا کرد. این محتوای تکراری و کپی شده ممکن است در در وب سایت های دیگر و یا حتی قسمت های دیگر وب سایت خودتان پیدا شود. پس به مطالبی که در بیش از یک جا وجود داشته باشند محتوای تکراری می گویند.

در واقع محتوای تکراری به این صورت است که مثلا شما درمورد یک روستا در ایران مقاله ای را منتشرمی کنید. سپس یک سایت و یا کار بر دیگر همین محتوا را کپی کرده و یا محتوایی شبیه به محتوای شما را تولید می کند. البته این قصه می تواند برعکس هم باشد. یعنی این که یک وب سایت در مورد موضوعی محتوایی را تولید کند و بعد از آن شما آن محتوا را در وب سایت تان کپی کرده و قرار دهید.

سئو سایت چیست؟

در واقع سئو سایت یعنی بهینه کردن وب سایت با این هدف که سایت ما در نتایج موتور های جستجو بیشترین حضور را داشته باشد. در واقع وقتی که سایت شما سئو و یا همان بهینه سازی شود شما از موتور های جستجو بیشترین ترافیک و امتیاز را دریافت خواهید کرد و این عوامل باعث می شود که محتوای سایت شما در رنک های اول نتایج جستجو نمایان شود.

تاثیر محتوا در سئو سایت ها چیست؟

یکی از عناصری که می تواند تاثیر فوق العاده زیادی را در سئو سایت ایجاد کند محتوای سایت است. محتوا های با کیفیت برای موتور های جستجو اهمیت ویژه ای دارند و در صورتی که سایت شما دارای محتوا های ارزشمند و با کیفیت باشد می تواند تاثیر فوق العاده ای بر روی سئو سایت شما گذاشته و در نتیجه باعث افزایش امتیاز، ترافیک و رنکینک شما شود.

بنابراین در صورتی که شما بتوانید به صورت کاملا اصولی محتوا بنویسید و روی سئو سایت تان کار کنید به هیچ وجه کیفیت و ارزش محتوا و همچنین سایت شما توسط موتور های جستجو زیر سوال نخواهد رفت. در این حالت دیگر نیازی نیست تا در مورد کپی شدن محتوای تان توسط سایت های دیگر چندان نگران و ازرده خاطر باشید.

محتوای کپی شده چه تاثیری را روی سئو سایت ها خواهد گذاشت؟

یک از تاثیر های منفی محتوای کپی شده تاثیر آن روی سئو سایت می باشد. همان طور که به آن اشاره شد سئو می تواند روی پیشرفت و ارزش سایت ها بسیار موثر و اثر گذار باشد. حال یکی از عواملی که می تواند روی سئو سایت تاثیر سوء بگذارد محتوای تکراری و کپی شده است.

ما در ادامه تلاش کردیم تا شما را با آثار مخرب و مضر محتوای کپی شده بر روی سئو آشنا کنیم. از اثار مخرب محتوای تکراری می تواند به موارد زیر اشاره نمود.

ربات های گوگل با کروال کردن سایت شما و استفاده از لینک های موجود در صفحات قبلی شما صفحات جدید تان را شناسایی کرده و آن ها را از نظر سئو برسی می کنند. در نتیجه آن ها با برسی کردن سئو و محتوای شما به شما یک رنک مناسب خواهند داد. در نتیجه گوگل در زمینه تشخیص محتوا های کپی شده می تواند عملکرد موثری داشته باشد.

در صورتی که در سایت شما یک محتوای تکراری وجود داشته باشد ربات های گوگل بیهوده یک صفحه را برسی کرده اند. در نتیجه این موضوع می تواند بر کیفیت و سرعت کروال کردن محتوا ها و صفحه های جدید شما اثر گذار باشد. پس یک محتوای تکراری می تواند باعث شود تا crawl budget شما بیهوده مصرف شود.

اگر محتوای یک صفحه در چند لینک وجود داشته باشند طبیعی است که لینک اول باید در صفحه نتایج جستجوی گوگل اولین لینک به نمایش گذاشته شده باشد. اما ممکن است گوگل نتواند متوجه شود که کدام یک از این محتوا های تولید شده محتوای اصلی است. در نتیجه امکان دارد سایر صفحات شما که دارای محتوای تکراری هستند جای لینک اصلی را بگیرند.

در این صورت از آن جایی که امکان دارد کاربران بر لینکی که دارای محتوای تکراری است و لینک آن برای سئو مناسب نیست کلیک نکنند، ترافیک سایت شما کاهش پیدا خواهد کرد.

گاهی ممکن است که برخی از سایت ها با جازه از شما و یا حتی بدون اجازه و به صورت خودسرانه از محتوا های موجود در سایت تان استفاده کرده و به صورت کامل و یا حتی با کمی تغییر محتوای تان را در سایت خودشان کپی برداری کنند. در این صورت هر دو حالت به محتوای تکراری مرتبط می شود.

در این صورت می توان گفت که مشکلی برای رنک سایت و محتوای شما به وجود نخواهد آمد. اما در برخی موارد مشاهده شده که همان محتوایی که از سایت شما کپی برداری شده توانسته در رنک و جایگاه بالا تری نسبت به محتوای سایت شما قرار بگیرد. در این صورت این عمل برای سایت شما مفید نخواهد بود.

اگر در لینک های متفاوت یک محتوای مشابه وجود داشته باشد امکان دارد که هر کدام از لینک ها بک لینک هایی را به خود جذب کنند. در نتیجه این موضوع می تواند در تقسیم لینک بین لینک های سایت شما تاثیر گذار باشد. البته ای موضوع چندان نگران کننده نیست چرا که گوگل در پیدا کردن محتوا های تکراری معمولا عملکرد خوبی دارد.

اما با این حال بهتر است که درون سایت خود محتوا های تکراری به نمایش نگذارید. زیرا هنگامی که گوگل با این دسته از محتوا ها برخورد کند تمام لینک های موجود را در یک صفحه قرار می دهد که بک لینک های دریافت شده از آن ها را به محتوای اصلی موجود اختصاص دهد.

انواع محتوای تکراری

در واقع برخی محتوا ها به صورت کامل شبیه به یک محتوای دیگر هستند و تنها تفاوت میان آن ها آدرس صفحه می باشد. همچنین در برخی دیگر از محتوا ها تنها مقداری از محتوای کپی شده تغییر کرده اما باز هم با محتوای اصلی شبیه است. در کل تمام این محتوا ها جزو محتوا های کپی شده و تکراری به حساب می ایند و می توانند برای سایت شما به خصوص در زمینه سئو سایت مشکل ساز باشند.

چه روش هایی برای اگاه شدن از تکراری بودن یک محتوا وجود دارد؟

در گذشته برای این که بتوانند متوجه یک محتوای تکراری شوند از گوگل سرچ کنسول استفاده می کردند اما امروزه این ویژگی حذف شده است. اکنون برای درک بهتر این موضوع می توانید از سایر ابزار های موجود در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید محتوا های کپی شده را تشخیص دهید.

کلام پایانی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم انتشار یک محتوای کپی شده می تواند اثرات مخربی را به وب سایت شما وارد نماید. یکی از این تاثیرات مخرب تاثیر محتوای تکراری بر سئو سایت است. محتوا جزو چیز های مهم برای گوگل است که آن را به خوبی مورد برسی قرار داده و با توجه به محتوای تان و همچنین سئو سایت شما جایگاه تان را در میان سایر سایت ها مشخص خواهد نمود.

پس بهتر است که به این دو مورد همواره توجه ویژه ای اشته باشید تا بتوانید امتیاز و رنک بالایی را دریافت کنید.

سوالات متداول

منظور از محتوای کپی چیست؟

به محتوایی که در دو تا چند وب سایت عیناً، بیش از حد مشابه، یا تنها با تفاوت در چند کلمه منتشر شده باشد، محتوای کپی اطلاق می شود.

برخورد گوگل با وب سایت هایی که محتوای کپی منتشر می کنند چگونه است؟

ممکن است گوگل به محض دیدن محتوای کپی سایت مورد نظر را جریمه نکند. اما از آن جایی که محتوای کپی شده ممکن است منجر به تجربه منفی کابر شود، گوگل از طریق ایندکس نکردن صفحات حاوی محتوای کپی، عدم نمایش آن، یا حتی حذف وب سایت کپی کننده، با کپی کردن محتوا مقابله می کند.

چگونه می توان از وجود محتوای کپی شده در وب سایت آگاه شد؟

با استفاده از ابزارهایی مانند Siteliner می توان محتوای کپی شده را پیدا کرد.