تاثیر متا دیسکریپشن  در سئو سایت

همانطور که می دانید متا دیسکریپشن ها بخشی از کد HTML هستند که در سورس هر برگه یا صفحه از سایت وجود دارند و داده هایی را به گوگل ارسال می کنند. متا دیسکریپشن در ساختار خود سایت حضور ندارد مگر اینکه کدهای آن برای قالب سایت نوشته شده باشند. در نتیجه چیزی که اهمیت دارد این است که توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل یا همان SERP ها دیده می شوند.

متا دیسکریپشن از سال 2009 تا الان بخش ثابت نتایج گوگل بوده است. هر بار تفسیرهای مختلفی از تاثیر آن در سئو ارائه شده است. اما الان و در سال 2020 همه چیز فرق کرده است. حالا تاثیر توضیحات متا در هاله ای از ابهام است.

متا دیسکریپشن به چه منظور استفاده می شود؟

همانطور که گفتیم توضیحات متا در هر سال کاربردهای خاص خودشان را داشتند. به طور مثال در سال های 2009 تا 2011 روی رنکینگ سایت تاثیر داشتند. سئوکارها در آن دوران حتما باید کلیدواژه های اصلی را در متای سایت استفاده می کردند. اما بعد از آن گوگل ساختار جدیدی را شروع کرد. در این ساختار کاربران در اولویت قرار داشتند. یعنی شما با کلیدواژه های متعدد و متن های طولانی و متا دیسکریپشن نمی توانستید رتبه بگیرید. حالا باید برای یوزر تولید محتوا کنید و جواب سوالات کاربران را بدهید تا گوگل صفحات شما را ارزشمند بداند و به آن رتبه ی خوبی بدهد.

متا بخشی از اسنیپت سایت است. می دانید که آخرین آپدیت گوگل بیشتر به Rich Snippet ها مرتبط بود. هدف گوگل این است که شما بیشترین اطلاعات ممکن را در همان صفحه SERP در اختیار کاربر قرار دهید تا کاربر بداند محتوای داخل سایت شما دقیقا چه چیزی است. چیزی که با نام Schema Markup می شناختیم حالا قوی تر و قوی تر شده است. جالب است بدانید که این اسنیپت ها مستقیما در رتبه بندی تاثیر دارند.

با اینکه گوگل می گوید تاثیر آن ها غیرمستقیم است اما به وضوح می توان دید سایت هایی که از اسنیپت های حرفه ای استفاده می کنند رتبه بهتری دارند. متا بخشی از این اسنیپت است. اما این متا هیچ تاثیری روی رتبه ندارد. بلکه روی کاربر تاثیر دارد.

تاثیر متا دیسکریپشن روی CTR

CTR مفهوم تازه ای نیست. همان نرخ کلیک است. اگر سری به سرچ کنسول گوگل بزنید در قسمت Performance خواهید دید که میزان Impression ها و کلیک های شما آورده شده است. CTR همان نسبت کلیک بر Impression است. یعنی چه تعداد از افرادی که وبسایت شما را در نتایج گوگل دیده اند روی آن کلیک کرده اند.

به نظر شما چه چیزهایی در کلیک کاربران تاثیر دارند؟

  • عنوان محتوا: تایتل مهم ترین تاثیر را دارد. اگر عنوان شما جذاب باشد کاربران بلافاصله روی آن کلیک می کنند. حتی اگر رتبه ِ اول را نداشته باشید کاربران ترغیب می شوند تا روی سایت شما کلیک کنند.
  • متا دیسکریپشن : توضیحات متا تاثیر دوم را دارند. توضیحاتی که زیر عنوان می نویسید برای ترغیب بیشتر کاربر استفاده می شوند. متا می تواند کاربر را بیشتر و بیشتر کنجکاو کند تا روی لینک سایت شما کلیک کند.
  • اسنیپت ها: اسنیپت ها هم تاثیر بسیار زیادی دارند. به طور مثال اگر محصول شما نسبت به رقبا قیمت کمتری داشته باشد می توانید قیمت را در همان نتایج جستجو وارد کنید تا کاربران در اولین نگاه قیمت شما را ببینند و روی آن کلیک کنند. امتیاز محصولات، تعداد دانلودها، تعداد فروش و … همه اسنیپت های حرفه ای هستند که می توانید روی آن ها سرمایه گذاری کنید.

پس متا عملا روی سئو و رتبه بندی سایت تاثیر ندارد. مخصوصا اگر در یک کلیدواژه ی پررقابت هستید. می دانید که رتبه ی اول همیشه 50 درصد از ترافیک را به خودش اختصاص می دهد. یعنی اگر در کلید واژه ای رتبه اول گوگل باشید بیش از نیمی از ترافیک جستجوی این کلیدواژه را دریافت خواهید کرد.

اما اگر رتبه دوم باشید این ترافیک تنها 15 الی 20 درصد از کل جستجوی کاربران است. حالا چگونه می توانید این درصد را بیشتر ببرید؟ با عنوان جذاب تر و متای متقاعدکننده تر. چیزی که رقیب شما نمی تواند انجام دهد. اگر از تکنیک های کپی رایتینگ در جذب مخاطب استفاده کنید می توانید این درصد را تا 40 هم برسانید.

بررسی Hubspot روی بیش از یک میلیون کلیدواژه پررقابت نشان می دهد که عنوان و متای جذاب باعث شده است تا درصد کلیک به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کند. این راهی است که می توانید توسط آن از رقبای قدرتمندتان جلو بزنید. وبسایت های زیادی وجود دارند که آمازون رقیب اصلی آن هاست. اما همچنان می توانند با چنین راهکارهایی بخشی از سهم بازار را به خودشان اختصاص دهند.

آیا CTR فاکتور رتبه بندی است؟

بینگ، داک داک گو، اسک و سایر موتورهای جستجو نرخ کلیک را به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی استفاده می کنند. اما گوگل راهش را جدا کرده است. البته گوگل هنوز به صراحت اعلام نکرده است که نرخ کلیک تاثیری روی رتبه بندی دارد یا نه.

Paul Haahr یکی از کارکنان قدیمی گوگل که سال ها در آنجا کار کرده است می گوید گوگل دائم در حال آزمایش داده های بزرگ با جزئیات دقیق است. آن ها می دانند که وقتی سایت شما به طور ناگهانی کلیک ریت بالاتری را تجربه می کند به چه دلیل است اما هنوز معلوم نیست که آیا پاداشی برای این کار در نظر می گیرد یا نه.

تفسیر دیگری که وجود دارد این است که برای گوگل کیفیت محتوا در اولویت قرار دارد. یعنی گوگل سعی دارد کاربران هر چه زودتر به جواب سوالات شان برسند. CTR نمی تواند نشان دهنده ی کیفیت محتوا باشد. تنها نشانه ی کیفیت عنوان و متای صفحه است. برخی سایت ها هم از طعمه های کلیکی در همین متا و عنوان استفاده می کنند. برای همین احتمال می رود گوگل برای اینکه بتواند این موارد را کنترل کند CTR را به طور مستقیم در رنکینگ تاثیر نمی دهد.

جمع بندی

دیدیم که متا دیسکریپشن عملا تاثیر مستقیمی روی رتبه بندی سایت ندارد. این تاثیرها در جاهای دیگری خودشان را نشان می دهند که یکی از آن ها نرخ کلیک است. نکته ی مهمی که در جمع بندی نباید فراموش کنید این است که سعی کنید متا دیسکریپشن را با کلیدواژه های زیاد و الکی تلنبار نکنید. این کلیدواژه ها برای گوگل اهمیتی ندارند. تنها چیزی که مهم است بالا بردن ترافیک و درصد کلیک با استفاده از عنوان جذاب و متای ترغیب کننده است.