بازاریابی ورودی چیست؟

بازاریابی ورودی (Inbound Marketing)، فرایند تمرکز و بهبود راهکاره های داخلی است که سبب جذب مشتریان بالقوه می شود. بر خلاف بازاریابی سنتی که تمام توجهش روی تلویزیون، رادیو، بازاریابی تلفنی، بیانیه های مطبوعاتی، بیلبوردها و غیره است، بازاریابی ورودی می‌گوید: «نه، ما عقب می نشینیم و اجازه می دهیم مشتریان به سراغ ما بیایند». بازاریابی ورودی از استراتژی های متفاوتی برای جذب مشتریان استفاده می کند و رویکرد دیگری دارد که در ادامه به آن می پردازیم. با سئوکارهمراه باشید.

بازاریابی ورودی دقیقاً چیست و چگونه کار می کند؟

بازاریابی ورودی چیست؟ اگر کمی در ارتباط با بازاریابی وردی تحقیق کنید، متوجه خواهید شد که اولین چیزی که همگان به آن اشاره دارند، تولید محتوا جذاب و مملو از کلمات کلیدی است. در همین ابتدا باید این تفکر را اصلاح کنیم و بگوییم که تولید محتوای جذاب با کلمات کلیدی مفید و بسیار، فقط گوشه ی کوچکی از بازاریابی ورودی است و ابداً تمام آن نیست! بنابراین بازاریابی ورودی چیست؟ بازاریابی ورودی، بهبود و تمرکز روی تمامی راهکارهایی است که در درون کسب و کار شما وجود دارد و کنترل مستقیم روی آن دارید و از نوع دیجیتال هستند. بازاریابی ورودی، تمرکز بر خود کسب و کارتان است و اولین چیزهایی است که ارائه می دهید و مخاطب شما، می تواند شما را به وسیله ی آن ها بشناسد.

بازاریابی ورودی و استراتژی های دیجیتالی

بازاریابی ورودی ، یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که مشتریان را هنگامی که به دنبال راه حلی برای یک مشکل هستند به کسب و کار شما راهنمایی می کند. بازاریابی ورودی اساساً برخلاف بازاریابی سنتی است که شامل بیلبوردها، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و غیره می‌شود. در عوض، بازاریابی ورودی مستلزم ایجاد محتوا و تجربیاتی است که مشتریان را جذب می‌کند، نه اینکه مستقیماً آن ها را جستجو کنند. به عبارت دیگر در بازاریابی ورودی، مشتریان با استفاده از موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی، تعامل خود را با شرکت شما آغاز می کنند.

بازاریابی ورودی یک استراتژی است که از انواع مختلفی از بازاریابی کششی مانند بازاریابی محتوا، وبلاگ ها، رویدادها، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر استفاده می کند. شرکت‌هایی که از بازاریابی ورودی استفاده می کنند، به جای جلب توجه، بر روش‌های جدیدی تمرکز می کنند که در جهت ایجاد آگاهی و توسعه روابط است.

چرا باید از بازاریابی ورودی استفاده کنیم؟

بازاریابی ورودی شما را برای مشتریان جذاب می کند، زیرا باعث نمی شود که مردم احساس کنند محصول و یا خدماتی به آن ها فروخته شده است؛ بلکه آن ها این گونه فکر می کنند که به دنبال محصول و یا خدمات مورد نظر رفته اند و مورد دلخواه خود را انتخاب کرده اند. بازاریابی ورودی، احساس بسیار خوبی به مشتریان شما می دهد و شما را با ارزش می سازد. در بازاریابی ورودی، شما به صورت آشکار از مشتریان خود دعوت نمی کنید، بلکه خود را با ارزش نشان می دهید و این ارزش شما است که مشتریان را جذب می کند. در ادامه به برخی از مزیت های بازاریابی ورودی می پردازیم:

  • بازاریابی ورودی از سرنخ های کاملاً ارگانیک تشکیل شده است، بنابراین به جای بودجه، به مغز متکی است! این در حالی است که برای بازاریابی به روش های سنتی، باید بودجه های کلان می داشتید! بازاریابی ورودی در مقایسه با سایر اشکال رسانه ها می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.
  • بازاریابی ورودی از منبعی استفاده می کند که مردم در حال حاضر در بیشتر روزهای خود از آن استفاده می کنند یعنی: اینترنت. بهره‌گیری از این منبع، این روزها بسیار برای شما مفید خواهد بود و حتی شاید بتوان گفت که اگر از منبع اینترنت به درستی استفاده کنید، می توانید به سرعت رشد کنید و کسب و کارتان را به طور گسترده محبوب مردم سازید.
  • این بازاریابی مبتنی بر محتوا است، و برای شرکت هایی که محتوایی را تولید می کنند و می خواهند روی یک پلتفرم قرار دهند، سودمند است.
  • بازاریابی ورودی، ترافیک با کیفیت ایجاد می کند. مردم نه تنها از وب سایت های شما بازدید می کنند، بلکه این کار را به این دلیل انجام می دهند که علاقه مند به یادگیری و خرید احتمالی از برند شما هستند.
  • این بازاریابی در جهت روانشناسی مصرف کنندگان مدرن است و برای رفع نیازهای آن ها (به راحتی و بدون داشتن پیشروی غیرشخصی) راهکاری بسیار عالی است.

نکاتی که باید در بازاریابی ورودی مد نظر قرار دهید

شناخته شدن برند شما: 93 درصد از چرخه های خرید، با جستجوی آنلاین شروع می شود. بنابراین شما در ابتدا باید آگاهی از برند خود را افزایش دهید. اگر کسب و کار شما در بالای نتایج جستجو ظاهر می شود یا در شبکه اجتماعی جستجوگر فعال است، می توانید به طور ارگانیک آگاهی از برند خود را افزایش دهید. یا به عبارتی دیگر افزایش ترافیک ارگانیک داشته باشید. برای انجام این کار باید مطمئن شوید که محتوا و پیام های مناسبی را برای نمایش در این کانال های ورودی کلیدی گذاشته اید.

اعتماد سازی: قبل از آن که به فکر فروش محصولات خود باشید، اعتماد ایجاد کنید. شما می توانید با آموزش، سرگرمی و تعامل با مشتریان بالقوه (قبل از اینکه به فکر خرید باشند)، اعتماد ایجاد کنید. در این صورت، احتمال اینکه وقتی آماده خرید هستند شما را انتخاب کنند افزایش پیدا می کند.

بازاریابی ورودی یک سرمایه گذاری بلند مدت است: بازاریابی ورودی در طول زمان روی خود بنا می شود و در طول زمان است که نتایج شما چندین برابر خواهد شد. این بدان علت است که در ایجاد و مدیریت محتوایی که به طور طبیعی سرنخ های ارگانیک را جذب می کند ماهرتر می شوید و همچنین اعتماد سازی شما بیشتر می شود.

محور بازاریابی ورودی پول نیست: یادتان باشد که محور اصلی بازاریابی ورودی خود شما هستید نه سرمایه تان. بازاریابی ورودی به احساسی که شما برای مشتریان می گذارید بسیار متکی است و باید آن ها را با ارزشمندی کسب و کار خودتان جذب کنید نه صرف هزینه های هنگفت برای تبلیغات!

برای بازاریابی ورودی از کجا باید شروع کنم؟

ابتدا اهداف تجاری و شخصیت های خریدار خود را مشخص کنید. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و هرچه می توانید در مورد آن ها بیاموزید. تا زمانی که مخاطب خود را نشناسید، نمی توانید برای اطلاع رسانی به مشتریان خود محتوا بنویسید.

در قدم بعدی باید محتوا ارائه دهید. به سوالاتی که مشتریان شما در هر مرحله از سفر خرید خود دارند پاسخ دهید قبل از آن که آن ها از شما سوال بپرسند! یعنی محتوای خود را به گونه ای تنظیم کنید که از قبل، پاسخگوی سوالات مشتریان شما باشد. هرچه محتوایی که برای مخاطبان خود ایجاد می کنید ارزشمندتر باشد، احتمال این که آن ها را به عنوان مشتری جذب کنید بیشتر می شود. در ادامه، بهترین راه برای دسترسی به مشتریان بالقوه ی خود را تعیین کنید، خواه از طریق توییتر، پینترست، فیس بوک، وبلاگ شما یا جاهای دیگر باشد.

فراموش نکنید که باید برنامه ای ایجاد کنید که به طور مداوم محتوای تازه و مرتبطی را ارائه دهد تا همچنان مخاطبان شما را درگیر کند. با نگه داشتن یک جریان ثابت از محتوا که به سوالات، مشکلات و نکات مشتریان شما می پردازد، ارتباط خود را با آن ها حفظ می کنید. شما باید نتایج را تجزیه و تحلیل کنید و برنامه بازاریابی ورودی خود را بهینه کنید. در آخر نیز به یاد داشته باشید که بازاریابی ورودی دنیای بزرگی است که روز به روز گسترده تر می شود و راهکارهای جدیدی به آن افزوده می شود. بنابراین اگر می خواهید موفق شوید، باید به روز بمانید و از روش های به روز استفاده کنید.