Infinite scroll چیست؟

یکی از اصطلاحات مهم سئو که باید با آن آشنا شوید، اسکرول بی نهایت است. اسکرول بی نهایت یکی از روش‌های پیشرفته برای نمایش دادن محتوای وب سایت است. هنگام بارگذاری محتوا، قادر خواهید بود از این ویژگی برای افزایش جذابیت ظاهری صفحه خود استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای اسکرول بی نهایت این است که به کاربران کمک می‌کند به تمامی بخش‌های وب سایت دسترسی داشته باشند.

به این ترتیب، کاربران می‌توانند وارد بخش محصولات شوند یا سایر دسته بندی‌ها و مقالات را ببینند. اگرچه اسکرول بی نهایت یک روش عالی برای پیمایش در بخش‌های مختلف وبسایت است، اما کارشناسان سئو معتقد هستند این روش با معایبی نیز همراه است. در ادامه قصد داریم بیشتر در رابطه با اسکرول بی نهایت و ویژگی‌های آن صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اسکرول بی نهایت چیست؟

اسکرول بی نهایت با اسامی دیگری مثل پیمایش بی نهایت نیز شناخته می‌شود و یک تکنیک ویژه برای افزایش جذابیت ظاهری و دسترسی بهتر کاربران است. در این روش، محتوا هنگامی که کاربران از بالای صفحه به سمت پایین صفحه حرکت می‌کنند به صورت مداوم بارگذاری و آپلود می‌شود. با استفاده از این روش، سئوکاران نیازی به صفحه بندی بخش‌های مختلف وب سایت نخواهند داشت.

به این ترتیب، کاربران می‌توانند محتوای صفحه را به صورت یکپارچه مطالعه کنند و نیازی نیست روی آیکون‌های مختلف کلیک کرده و وارد صفحات گوناگون شوند. این یک تجربه مفید و ایده آل برای کاربران است. (infinite scroll) چندین سال قبل به موتور جستجوی گوگل اضافه شد و امروز به عنوان یک استراتژی فنی سئو، برای افزایش راحتی کاربران هنگام جستجو در وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه های اسکرول بی نهایت

تصور نکنید اسکرول بی نهایت صرفا یکی از ویژگی‌های وب سایت است. همه ما این ویژگی را در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر مشاهده کرده‌ایم. رسانه‌های اجتماعی معمولاً برای درگیر کردن کاربران از ویژگی (infinite scroll) استفاده می‌کنند. این استراتژی سئو، می‌تواند کاربران را ترغیب کند تا فهرست بلندبالایی از محتوا را مشاهده کرده و چندین ساعت از زمان خود را در برنامه‌هایی مثل اینستاگرام یا تیک تاک سپری کنند.

فیسبوک یکی از برنامه‌های قدیمی است که چندین سال از اسکرول نهایت برای جذب مخاطب و افزایش تعداد کاربران استفاده می‌کرد. امروزه برنامه‌های جدیدی مثل پینترست طراحی شده‌اند که دقیقاً عملکردی مانند سایر رسانه‌های اجتماعی دارند و از همین استراتژی برای شهرت برند خود استفاده می‌کنند. این مسئله فقط مربوط به اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی نیست. بلکه تعداد زیادی از وب سایت‌های تجارت الکترونیک نیز از این ویژگی برخوردار هستند.

به این ترتیب، کاربران می‌توانند با سهولت بیشتری به تمامی بخش‌های وب سایت دسترسی داشته باشند. خوشبختانه اسکرول بی نهایت در نسخه موبایل نیز وجود دارد و صرفا مربوط به دسکتاپ نیست. در نتیجه، دیگر کاربران نیاز به صبر کردن برای بارگذاری صفحات بعدی نخواهند داشت.

تاثیر اسکرول بی نهایت بر سئو سایت

استفاده از اسکرول بی نهایت تا حدی برای فرایند بهینه سازی موتورهای جستجو موثر است. اکثر سایت‌هایی که از این ویژگی برای دسترسی راحت‌تر کاربران استفاده می‌کنند، با مشکلاتی برای بهینه سازی وبسایت همراه هستند. به عنوان مثال یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سئوکاران هنگام بهینه سازی سئو سایت، نمایه سازی وب سایت است. موتور جستجوی گوگل به وب سایت‌ها اجازه نمی‌دهد تا جاوا اسکریپت را برای نمایش دادن تمام محتوای صفحه آپلود کنند.

علاوه بر این، خزنده‌های موتور جستجوی گوگل قادر به شناسایی و فهرست بندی تمامی بخش‌های صفحه نخواهند بود. بنابراین سئوکاران باید با استفاده از چند تکنیک ساده، به خزنده‌های موتور جستجوی گوگل کمک کنند تا قدرت شناسایی محتوای صفحه و موقعیت یابی داشته باشد. به عنوان مثال یکی از تکنیک‌ها، صفحه بندی همزمان است.

مزایای اسکرول بی نهایت

اسکرول بی‌نهایت مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

سرعت و راحتی

همانطور که گفته شد، این ویژگی برای سهولت دسترسی کاربران به صفحات مختلف وبسایت راه اندازی شده است. جستجو در تمامی صفحات یک وبسایت کار چندان ساده‌ای نیست. در اغلب موارد، کاربران باید مدت طولانی صبر کنند تا هر صفحه بارگذاری شود. اما اسکرول بینهایت به کاربران اجازه پیمایش طولانی مدت و بدون توقف می‌دهد.

نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها نشان می‌دهد این ویژگی بیشتر مورد پسند کاربران قرار می‌گیرد و از محبوبیت بالاتری برخوردار است. پیمایش بدون توقف یا پیمایش بی نهایت درون یک صفحه، بسیار راحت‌تر از کلیک کردن روی آیکون‌های مختلف است. هر بار که روی یک صفحه کلیک می‌کنید، حداقل باید دو الی سه ثانیه صبر کنید تا صفحه جدیدی برای شما بارگذاری شود. این ویژگی به خصوص برای وبسایت‌هایی مناسب است که محتوای طولانی شامل چندین هزار کلمه بارگذاری می‌کنند.

در این حالت نیاز به برش دادن صفحات و ایجاد صفحات جداگانه نخواهد بود. البته هنوز هم سایت‌های وجود دارند که ترجیح می‌دهند از صفحات جداگانه برای نمایش محتوا استفاده کنند. این یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است و هر وبسایت با توجه به محتوا و علاقه کاربران از یک نوع صفحه بندی استفاده می‌کند.

سازگاری با تلفن همراه

همانطور که می‌دانید، بسیاری از کاربران از طریق گوشی تلفن همراه وارد اینترنت می‌شوند و از اطلاعات و مطالبی که در موتور جستجوی گوگل وجود دارد استفاده می‌کنند. به همین دلیل تمامی اقداماتی که در جهت بهبود سئو فنی وبسایت انجام می‌شود، باید با صفحه دسکتاپ و گوشی تلفن همراه سازگار باشد. خوشبختانه اسکرول بی نهایت یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که نه تنها با صفحه دسکتاپ سازگاری دارد، بلکه به راحتی روی صفحه گوشی تلفن همراه نمایش داده می‌شود.

به این ترتیب، کاربران می‌توانند به راحتی با لمس دست صفحه را به سمت پایین هدایت کنند و بدون توقف به مطالعه بپردازند. در نتیجه، می‌توان گفت اسکرول بی نهایت برای کاربرانی که از گوشی تلفن همراه جهت جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند اهمیت بیشتری دارد. علاوه بر این، پیمایش بی نهایت در گوشی تلفن همراه، از نظر بصری و ظاهری کاربر پسندتر است.

اجرای بارگذاری تنبل

از دیگر مزایای استفاده از اسکرول بی نهایت این است که به کاربران اجازه می‌دهد استراتژی‌هایی مثل بارگذاری تنبل را اجرا کنند. بارگذاری تنبل یک تکنیک خاص است که به صرفه جویی در پهنای باند کمک می‌کند. در این روش، فقط محتوایی بارگیری می‌شود که برای کاربران قابل مشاهده باشد. تصور کنید یک کاربر وارد وب سایت شده و قصد دارد از بالای صفحه به سمت پایین حرکت کند. این کاربر در ابتدا قسمت بالای صفحه را مشاهده می‌کند.

زمانی که کاربر به سمت پایین اسکرول می‌کند، قسمت‌های بعدی محتوا بارگیری شده و به مخاطب نمایش داده می‌شود. به این ترتیب نیازی نیست تمام صفحه به یکباره بارگیری شود. این ویژگی به خصوص برای وب سایت‌هایی دارای اهمیت است که از تصاویر و ویدیوها استفاده می‌کنند.

تجربه کاربری بهتر

تجربه کاربری یکی از اصطلاحات مهم هنگام بهینه سازی سایت است که باید مورد توجه سئوکاران قرار بگیرد. تمامی اقداماتی که برای بهینه سازی سئو داخلی و خارجی وبسایت انجام می‌شود، باید موجب بهبود تجربه کاربر شود.

در غیر این صورت، سایت مورد نظر امتیازی از طرف کاربران دریافت نمی‌کند و نباید انتظار افزایش رتبه بندی داشته باشد. تکنیک اسکرول بی نهایت یک تجربه بهتر و مناسب‌تر برای کاربران ایجاد می‌کند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند با صرف زمان کمتر مطالب مورد نیاز خود را مطالعه کرده و زمان بیشتری را در وب‌سایت شما سپری کنند.

معایب اسکرول بی نهایت

نمی‌توان گفت اسکرول بی نهایت با معایب همراه نیست. این ویژگی علاوه بر داشتن مزایا، دارای برخی معایبی است که در ادامه برای شما بیان می‌شود.

عدم بررسی توسط ربات گوگل

یکی از بزرگ‌ترین معایبی که بسیاری از سئوکاران وب سایت را نگران می‌کند، عدم بررسی محتوای وب سایت توسط ربات‌های گوگل است. با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز هیچ چیز نمی‌تواند تضمین کند که ربات‌های موتور جستجوی گوگل، محتوای صفحات دارای اسکرول بی نهایت را به شکل خودکار مورد بررسی قرار دهند.

به عبارت دیگر، ممکن است ربات‌های کاوشگر صرفا صفحه اول (ابتدای اسکرول) را بارگیری کرده و محتوای آن را بررسی کنند. این مسئله آسیب بسیار زیادی به صفحه وارد می‌کند. در این حالت، موتور جستجوی گوگل تصور می‌کند صفحه مورد نظر دارای محتوای کافی نیست. در نتیجه آن را به پایین فهرست به نتایج جستجو منتقل می‌کند.

بگذارید این مسئله را به شکل واضح برای شما توضیح دهیم. زمانی که از ویژگی (infinite scroll) برای یک وب سایت استفاده می‌کنید، باید برای تمامی محتوای یک صفحه از بالا تا پایین یک آدرس (URL) انتخاب کنید. با توجه به اینکه تمامی بخش‌های صفحه دارای یک آدرس هستند، بنابراین ممکن است توسط ربات‌های جستجوگر تشخیص داده نشوند.

تأثیر منفی بر عملکرد و سرعت بارگذاری محتوا

از دیگر معایب اسکرول بی نهایت این است که بر سرعت بارگذاری محتوا اثر نامناسب دارد. صفحه‌ای با ویژگی اسکرول بی نهایت، دارای حجم زیادی از محتوا شامل محتوای متنی، تصاویر و ویدیو است. بارگذاری این محتوای طولانی کار چندان ساده‌ای نیست. به همین دلیل ممکن است سرعت بارگذاری محتوا در صفحاتی که دارای (infinite scroll) هستند کاهش یابد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کاربران تمایلی برای منتظر ماندن ندارند و صفحاتی با سرعت بارگذاری پایین را ترک می‌کنند. این مسئله ترافیک وب سایت را کاهش می‌دهد و موجب سقوط رتبه بندی سایت شما خواهد شد.

مشکلات هنگام جستجو

یکی از بزرگ‌ترین معایب اسکرول بی نهایت این است که مشکلات زیادی برای کاربران هنگام جستجو ایجاد می‌کند. به عنوان مثال تصور کنید یک کاربر وارد صفحه شده و از بالا تا پایین صفحه اسکرول می‌کند، سپس تصمیم می‌گیرد از وبسایت خارج شود. این کاربر بعد از مدتی مجدداً وارد وب سایت می‌شود تا محصول مورد علاقه خود را خریداری کند.

اما بزرگ‌ترین مشکل این است که کاربر باید مجدداً از بالا تا پایین صفحه پیمایش کند تا به بخش موردنظر خود برسد. این مسئله ممکن است رضایت کاربران را کاهش دهد و در نهایت منجر به خروج کاربر از وب سایت شود.

بدون پاورقی

از دیگر معایب اسکرول بی نهایت این است که نمی‌توان بخشی را به عنوان پاورقی در قسمت پایین صفحه تعیین کرد. پاورقی وبسایت اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا در اغلب موارد، اطلاعات مهمی مثل شماره تماس یا سایر پیوندها را به نمایش می‌گذارد. در نتیجه اگر قصد دارید از اسکرول بی نهایت برای بهینه‌سازی سئو فنی وب سایت خود استفاده کنید، باید بخشی را به عنوان پاورقی در قسمت کناری یا نوار بالایی وب سایت در نظر بگیرید.

برخی از وب‌سایت‌ها از پاورقی چسبنده استفاده می‌کنند که همراه با محتوا نمایش داده می‌شود. به این ترتیب نه تنها کاربران می‌توانند محتوای مورد علاقه خود را مطالعه کنند، بلکه به سایر جزئیات محتوا مثل شماره تماس یا شماره حساب بانکی نیز دسترسی خواهند داشت.

۴ نکته برای بهبود اسکرول بی نهایت

برای بهبود اسکرول بی نهایت ۴ نکته را به شما پیشنهاد می‌کنیم این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • 1. هنگام استفاده از اسکرول بی نهایت حتماً از نوار کناری یا نوار چسبنده برای بارگذاری محتوای بیشتر استفاده کنید.
  • 2. با استفاده از دکمه پرش، به کاربران اجازه دهید تا از بارگذاری بیشتر جلوگیری کنند و امکان بازگشت به اول صفحه را داشته باشند.
  • 3. صفحه خود را به چند بخش تقسیم کرده و برای هر بخش یک دکمه بازگشت قرار دهید. به این ترتیب کاربران می‌توانند به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند و صرفاً به اول صفحه باز نگردند.
  • 4. قبل از نمایش محتوا برای کاربران، اسکرول بی‌نهایت را تست کنید تا مشکلات و معایب آن شناسایی شود.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره اسکرول بی‌نهایت صحبت شد. پیمایش بی نهایت یکی از تکنیک‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی سئو فنی وبسایت است که تمام محتوای وب سایت را در یک صفحه نمایش می‌دهد. به این ترتیب نیازی به صفحه بندی وبسایت نخواهد بود. در نتیجه، کاربران می‌توانند به راحتی به تمامی بخش‌های وب سایت مثل بخش محصولات، وبلاگ و موارد مانند این دسترسی داشته باشند. این تکنیک دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله به آن اشاره شد.