پادکست صوتی

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ ، امروزه در دنیای وب بسیار مطرح می گردد و افراد بسیاری یا به سمت این حرفه می روند یا از افرادی که در حرفه فعالیت دارند، کمک می گیرند. اکنون شاید لازم باشد تا بیش از قبل به مسائل مربوط به اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم و متخصصان حوزه های مختلف و به خصوص متخصصان اجتماعی، به بررسی و چگونگی این حرفه بپردازند. با بررسی و تجزیه و تحلیل این حرفه، می توانیم به رشد و گسترش صحیح آن کمک کنیم. در این مقاله سئوکار سعی داریم تا موضوعات اصلی و پایه ای اینفلوئنسر مارکتینگ و چگونگی آن را برای شما شرح دهیم.

اینفلوئنسر مارکتینگ کیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ کیست؟ اگر کمی به گذشته های دور نگاه کنید، متوجه خواهید شد که همیشه برخی از تولید کنندگان محصولات مختلف، از افراد مشهور تقاضا داشتند که محصولشان را تایید کنند. این تایید از سمت آن فرد مشهور، مشابه ضمانتی برای کارایی و صحت کالا به مردم بود. برای مثال اگر فردی که در شهر یا حتی روستایی کوچک مورد اعتماد و مشهور بود به تایید یک کالا می پرداخت، سایر مردم نیز برای استفاده از آن کالا بیشتر ترغیب می شدند. یا اگر شخص مورد اعتماد و نامداری خودش از کالایی استفاده می کرد، سایرین نیز ترغیب به استفاده از آن کالا می شدند. این مسئله از سالیان بسیار قبل نیز در بین مردم وجود داشته است و اکنون، شکلی مدرن به خود گرفته است. اکنون این روند، به یک حرفه تبدیل گشته است به طوری که افراد تبلیغ کننده ی کالاها یا خدمات، به اینفلوئنسر معروف هستند و حرفه ی آن ها نیز به اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای امروز

اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ برای همکاری با کاربران رسانه های اجتماعی و سایر تولیدکنندگان محتوا است که بر جوامع با اندازه های مختلف نفوذ دارند. این همکاری معمولاً شامل نوعی ایجاد محتوای مشترک یا تبلیغ نام تجاری توسط اینفلوئنسر به جامعه خود است. به عبارت ساده تر، هر اینفلوئنسر، یک جامعه ی مخصوص به خود را دارد که وی را دوست دارند، تاییدش می کنند و یا صرفاً دنبال کننده ی روند کارهای او هستند. اینفلوئنسر با تبلیغ یک کالا یا خدمات، موجب ترغیب استفاده ی جامعه ی خود از آن کالا یا خدمات می شوند.

اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به زمان های گذشته بسیار حرفه ای تر شده است و برای خودش طرحی و برنامه ی مشخصی دارد. دیگر به سادگی قدیم نیست که فردی مشهور یک کالا را تبلیغ کند یا از آن استفاده کند و سایرین هم به سرعت بروند و از آن محصول استفاده کنند! اگرچه هنوز هم این روند در بین برخی از مردم حکم فرماست! اما بسیاری از مردم دیگر نا آگاهانه دست به خرید کالایی یا استفاده از آن نمی زنند. اینفلوئنسر مارکتینگ اگر به درستی انجام نشود، نمی تواند در دنیای امروز موفق ظاهر شود.

یک اینفلوئنسر باید چه چیزی را تبلیغ کند؟

این سوال بسیار مهمی است که اغلب نادیده گرفته می شود. اینفلوئنسرها به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول افرادی هستند که جامعه ی مخصوص به خودشان را دارند و در بین سایر افراد، آنچنان مشهور نیستند. دسته ی دوم، افراد مشهور در جامعه هستند که اگر به تبلیغ محصول یا خدماتی بپردازند، می توانیم به آن ها هم لقب اینفلوئنسر را بدهیم. دسته ی دوم، یعنی افرادی که اغلب مردم جامعه آن را می شناسند و بین افراد بسیار زیادی مشهور هستند (مانند برخی از بازیگران و یا فوتبالیت ها) می توانند بدون توجه به حوزه ی فعالیتی خود، هر محصولی که بخواهند را تبلیغ کنند. به دلیل شهرتی که دارند، اگر نا مرتبط ترین محصولات را نیز تبلیغ کنند، می توانند باز هم تاثیر گذار باشند. (البته این تاثیر ممکن است در ارتباط با محصولات بسیار نامربوط کمتر بشود اما همچنان تاثیر گذار است!) اما دسته ی اول باید حواسشان را جمع کنند زیرا تبلیغ آن ها باید مرتبط با خودشان باشد. افرادی که شهرت بسیاری ندارند و فقط جامعه ی آماری کمی آن ها را می شناسند، اگر محصول بسیار نامرتبطی را تبلیغ کنند، ممکن است ناموفق ظاهر شوند. برای مثال اگر یک اینفلوئنسر که در حوزه ی مد و پوشاک فعالیت دارد، یک برند از مواد پروتئینی را تبلیغ کند؛ ممکن است میزان اثرگذاریش بر مخاطبان بسیار پایین باشد. البته فراموش نکنید که اینفلوئنسر مارکتینگ به حوزه ای بسیار تخصصی تبدیل گشته است و تکنیک های بسیاری در آن وجود دارد که ممکن است در آن تکنیک ها حتی روش کار، تبلیغ یک برند توسط اینفلوئنسری کاملاً غیر مرتبط باشد!

اینفلوئنسر مارکتینگ و تولید محتوا

اینفلوئنسر مارکتینگ مانند تبلیغ های ساده ی گذشته نیست که فرد بیاید و به طور مستقیم کالا یا خدماتی را تبلیغ کند. امروزه روش های بسیار پیچیده شده اند! یک اینفلوئنسر باید تولید محتوا کند. محتوایی مناسب و اثر گذار می تواند افراد را ترغیب به استفاده از کالا یا خدمات مذکور سازد. امروزه اغلب اینفلوئنسرها، بیشتری زمان خود را صرف تولید محتوا و روش های ارائه ی آن می کنند. هر چه محتای شما ارزشمندتر باشد و با ظرافت بیشتری تولید شده باشد، می تواند بیشتر اثر گذار واقع گردد. همچنین فراموش نکنید که صداقت در فرایند کاری یک اینفلوئنسر بسیار اهمیت دارد. مخاطبان شما برای آن که بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند، باید احساس کنند که شما با آن ها صادق هستید و نقش بازی نمی کنید.

اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی کیست؟

به طور خلاصه، اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی تولید کننده محتوایی است که دنبال کنندگان قابل توجهی در رسانه های اجتماعی دارد. در اینجا، لزوماً منظور تعداد زیادی از افراد مدنظر نیست زیرا ممکن است اینفلوئنسری که دنبال کنندگان بسیاری دارد، کمتر از اینفلوئنسری که دنبال کنندگان کمی دارد اثرگذار باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ امروزه اغلب در رسانه های اجتماعی انجام می شود و بازده خوبی را نیز داشته اند.

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام چیست؟

هر رسانه ی اجتماعی با توجه به قابلیت های که دارد و خدماتی که ارائه می کند، اینفلوئنسر مارکتینگ مخصوص به خودش را دارد. یکی از مطرح ترین رسانه ها در این حوزه، اینستاگرام است. اینستاگرام جایی است که اینفلوئنسرها محتوا را برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند از طریق استوری ها یا پست های حمایت شده ایجاد می کنند. اینستاگرام مکانی عالی برای اینفلوئنسر مارکتینگ است زیرا بین مصرف کنندگان محبوبیت دارد. به همین دلیل است که بیش از 55 درصد از اینفلوئنسرها، اینستاگرام را برای انجام کمپین های بازاریابی نسبت به کانال های دیگر ترجیح می دهند.

اینفلوئنسر مارکتینگ و علاقه مندی

یادتان باشد که میزان علاقه ی شما به کارتان بسیار مهم است. مخاطبان امروزی بسیار هوشمند هستند. آن ها به سرعت متوجه می شوند که آیا شما واقعاً کارهایی که انجام می دهید را دوست دارید و یا صرفاً در حال ادا در آوردن و نقش بازی کردن هستید! اگر مخاطبان شما احساس کنند که دارید نقش بازی می کنید، دیگر شما نمی توانید روی آن ها اثر مطلوب را بگذارید. اگر به حرفه ی خود علاقه مند هستید و اگر به اینفلوئنسر مارکتینگ صرفاً به عنوان یک راه درامدزایی نگاه نمی کنید، می توانید به این حرفه قدم بگذارید. بسیاری از افراد امروزه در حال شروع اینفلوئنسر مارکتینگ هستند اما پس از مدتی که نتیجه ی مطلوب را به دست نمی آوردند، با ناراحتی از این کار دست می کشند. آن ها افسوس می خورند که چرا زمان گران بهای خود را صرف فعالیتی کردند که نتیجه بخش نبود. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که قبل از شروع اینفلوئنسر مارکتینگ، ابتدا دید روشن و آگاهانه ای نسبت به این حرفه داشته باشید. آگاهی خود را بالا ببرید و سعی کنید نسبت به این حرفه دانش کسب کنید. بدون داشتن دانش کافی، به سرعت شکست می خورید و تنها چیزی که برای شما می ماند، افسوس است.

تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ در سئو سایت

بطور کلی کلیه روش های تبلیغات و بازاریابی من جمله اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند در سئو سایت تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم داشته باشد. این بدان معناست با شناخت افراد از برند و محصولات شما دیگر به جای اینکه افراد کلمه کلیدی وب سایت شما را جستجوکنند مستقیم برند شما را جستجومی کنند و یکی از مهمترین تغییرات الگوریتم گوگل طی ماه هایی اخیر این مورد است که اگر شما ترافیک ارگانیک طبیعی از برند خود داشته باشید می تواند این امتیاز روی قدرت دامنه و سایت سایت شما تاثیر گذار بوده و به بقیه کلمات کلیدی سایت شما نیز کمک شایانی می نماید.