هوش مصنوعی و سئو

با گسترش هوش مصنوعی، قابلیت های سئو که دیگر به یک صنعت تبدیل گردیده است؛ زیر سوال رفته است. برخی از افراد فعال در این عرصه، سئو را در معرض خطر هوش مصنوعی می بینند. در ادامه به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت.

شناخت واقعی سئو

اگر بخواهیم به شکلی سطحی به سئو نگاه کنیم، شاید این گونه به نظر بیاید که با گسترش هوش مصنوعی و افزایش ابزارهایی مانند ChatGPT، سئو و متخصصین آن دیگر کارایی قبل خود را نداشته باشند. اما اگر بخواهیم مانند یک متخصص سئو به این مسئله نگاه کنیم، متوجه می شویم که سئو به یک صنعت تبدیل گشته است. صنعتی که لایه های متعددی از فضای وب را مورد بررسی قرار می دهد. هوش مصنوعی هیچوقت نمی تواند یک صنعت را به طور کامل به دست بگیرد بلکه می تواند با ارائه ابزارهایی، به پیشرفت و سهولت کار آن صنعت کمک کند و آن صنعت همچنان زیر نظر متخصصین انسانی باقی خواهد ماند. در ادامه به بررسی برخی از چالش های سئو و هوش مصنوعی می پردازیم و خواهیم دید که هوش مصنوعی، می تواند صرفاً ابزاری بسیار کارآمد برای سئو و متخصصین آن باشد نه بیشتر.

تولید محتوا و هوش مصنوعی

یکی از پر سر و صدا ترین مباحثی که در مورد هوش مصنوعی و سئو مورد بحث قرار می گیرد، تولید محتوا به وسیله ی هوش مصنوعی است. قبل از آن که به بررسی این مبحث بپردازیم، باید در نظر بگیریم که منظور ما از محتوا، دقیقاً چه نوع محتوایی است. یک محتوای غنی، از دو ساختار تشکیل شده است:

  • 1.ساختار فنی
  • 2.ساختار هنری

ساختار فنی را می توان جمله بندی، دستور نگارش و به طر کلی قواعد زبانی دانست. این موارد، موضوعاتی هستند که می توانند تا 80 درصد توسط یک هوش مصنوعی رعایت گردند. (البته توجه داشته باشید که این دو ساختار (فنی و هنری)، در هم تنیده هستند و زمانی که در حال صحبت از ساختار فنی هستیم، ساختار هنری نیز دخیل است.) اما ساختار هنری، مسئله ای است که با هوش و ذوق انسانی ساخته می شود و هوش مصنوعی نتوانسته آن را به طور کامل تقلید کند. دقیقاً نقطه ی اثر گذاری یک متن، همان ساختار هنری است. ساختار فنی، به مخاطب در سهولت فهم مطالب کمک می کند اما ثمره ی نهایی یک متن، در دست ساختار هنری آن است. بنابراین هوش مصنوعی، می تواند در تولید محتوا کمک کند اما هیچوقت نمی تواند تمامی فرایند تولید محتوا را به دست بگیرد.

در زمینه تولید محتوا، هوش مصنوعی می تواند در خلاصه سازی، کپی محتوا، ساخت متا تگ ها و مواردی این چنینی نقش خوبی داشته باشد اما برای مثال در تولید محتوای تبلیغاتی، هوش مصنوعی هنوز بسیار مانده است تا بتواند جای انسان را بگیرد. جملات تبلیغاتی، مواردی هستند که ساعت ها و روزها توسط متخصصین انسانی بررسی می شوند و با مواردی بسیار متعددی مانند فرهنگ، موضوع تبلیغ، موقعیت استفاده از تبلیغ، مخاطب آن و ... هماهنگ می شوند. این کاری نیست که هوش مصنوعی بتواند به تنهایی از پس آن بر بیاید!

صرفه جویی در زمان، با کمک هوش مصنوعی

ابزارها، همیشه در سهولت کار متخصصین نقش دارند. یک دندانپزشک، بدون ابزار خود عملاً کار زیادی نمی تواند انجام دهد! سئو نیز مشابه همین مسئله است و یک متخصص سئو باید از ابزارها برای سهولت و تسریع کار استفاده کند. ابزارها همیشه در حال بهبود و ارتقا هستند و اکنون، به هوش مصنوعی ارتقا پیدا کرده اند. متخصصین سئو اگر از هوش مصنوعی در جهت تسریع فرایند کارشان به خوبی استفاده کنند، می توانند بسیار در این زمینه موفق شوند و از رقبایشان پیشی بگیرند.

نظارت بر روندها

با پیشرفت هوش مصنوعی و افزایش ابزارهایی بر پایه هوش مصنوعی در صنعت سئو، متخصصین سئو کم کم تبدیل به ناظران انسانی می شوند که در زمینه های بسیار تخصصی، تغییراتی را اعمال می کنند. بنابراین روندها را در نظر بگیرید و روی آن ها نظارت کنید. کار را به ابزارها بسپرید و در قسمت های بسیار مهمی که ذوق انسانی نیاز است، داهل شوید.

افزایش آگاهی، لزوم کار متخصصین سئو

فضای وب چه بدون هوش مصنوعی و چه با حضور آن، همیشه در حال پیشرفت بوده است و در دنیای امروز نیز این پیشرفت به صورت روزانه و و حتی ساعتی رخ می دهد! بنابراین اگر می خواهید به عنوان یک متخصص سئو، همیشه جایگاه مطلوب خود را داشته باشید، باید با تغییرات به روز شوید و با اطلاعات روز فضای وب همیشه هماهنگ باشید. موتورهای جست و جوگر به طور مستمر در حال رشد و پیشرفت هستند و این شمایید که باید خود را آگاه تر سازید و از نحوه عملکرد موتورهای جست و جوگر اطلاع کامل یابید. این کاری است که یک متخصص سئو باید بتواند آن را به خوبی انجام دهد تا هیچ خطری (حتی هوش مصنوعی) نتواند آن را تهدید کند.