تاثیر لینک های داخلی در سئو

یکی از سؤالات اصلی و کلیدی در خصوص لینک‌های داخلی این است که آیا هنوز این کلمات کلیدی جایگاهی در بهینه سازی سئو دارند یا خیر؟ البته بهتر است که به این صورت بپرسیم که آیا پیوند داخلی بین صفحات، هنوز عامل مهمی در رتبه‌بندی صفحات است؟ بیایید با هم در ادامه این مسئله را بررسی کنیم.

لینک‌های داخلی: عامل مهم در رتبه‌بندی صفحات

چه تعریفی می‌توان برای پیوند داخلی مطرح کرد؟ خیلی ساده است. لینک‌ داخلی در حقیقت همان‌ هایپر لینک‌هایی هستند که یک صفحه را به صفحه دیگر همان سایت منتقل می‌کنند. به عبارتی هیچ تغییر دامنه اصلی وجود نداشته باشد. در اینکه ایجاد پیوند بین صفحات یک سایت مهم و ضروری است، هیچ شکی نیست. به هر حال وجود پیوند داخلی بین پیج ها باعث می‌شود تا کاربر را به دیگر صفحات مهم و اصلی‌تر سایت هدایت کرد؛ اما در این مورد چند سؤال زیر بیشتر از همه مطرح می‌شود:

  • آیا تعداد لینک‌های داخلی اهمیت دارد؟
  • کیفیت لینک‌های داخلی به چه صورت باید باشد؟
  • چگونه انکر تکست ها نوشته شوند؟ طولشان چقدر باشد؟
  • آیا استفاده بیش‌ازحد جریمه گوگل را به همراه دارد؟

باید گفت که این چهار مورد بخشی از سؤالات زیاد در خصوص لینک‌های داخلی هستند. حالا در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

آیا لینک‌های داخلی عامل مهمی در رتبه‌بندی هستند؟

برای دریافت پاسخ این سؤال به چیزی که خود گوگل گفته است، استناد می‌کنیم:

«یک سلسله مراتب طبیعی ایجاد کنید. تا می‌توانید مسیری پیمایش را برای کاربران سایتتان ساده کنید تا از محتوای عمومی به محتوای خاص در وبسایتتان بروند. علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات سایت شما از طریق پیوندهای داخلی در دسترس هستند و نیازی به جست‌وجو نیست. در حالت کلی، پیوندهای داخلی باعث می‌شود تا صفحات جدید از طریق لینک صفحات قدیمی شناخته شوند و امتیاز بگیرند.»

با این توضیح کوتاه باید گفت که پس از نظر گوگل، لینک‌های داخلی عامل مهمی در رتبه‌بندی سایت و بهینه سازی رتبه آن در موتور جست‌وجو هستند. اگر هم به سرچ کنسول گوگل نگاهی بیندازید، بخشی به نام «Top Linked Pages» وجود دارد که پیوند درست صفحات اصلی سایت هستند. نکته مهم دیگر اینکه بعضی از الگوریتم‌های گوگل مانند رنک برین بر پایه همین لینک‌های داخلی بین صفحات داخل سایت هستند.

داشتن لینک‌های داخلی از صفحات پربازدید، تأثیر سریعی در سئو دارد؟

چند سالی است که این سؤال مطرح شده که آیا صفحات بدون یا با ترافیک بر سیگنال‌های رتبه‌بندی از لینک‌های داخلی تأثیر می‌گذارند یا خیر؟ پاسخ به این سؤال شاید کمی سخت باشد. کیفیت و رتبه صفحه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما اگر بخواهیم پاسخ کمی جامع‌تر بدهیم، می‌توان گفت که هرچه لینک‌های داخلی در موقعیت‌های بالاتر صفحه قرار بگیرند، تأثیر بهتری دارند. البته خیلی مهم است که لینک‌های داخلی باعث شود تا کاربر به صفحه درست و مورد نظر خود برسد. به هرحال، فقط نباید به سئو توجه کرد؛ بلکه رضایت کاربر هم نقش اساسی در این زمینه دارد.

آیا طول متن انکرتکست ها در پیوند داخلی عامل مهم هستند؟

متن انکر تکست که برای پیوند داخلی بین صفحات سایت استفاده می‌شود، نقش مهمی در افزایش درک و فهم کاربران و گوگل در خصوص محتوای صفحه مقصد دارد. در خصوص طول متن انکر تکست یک بار جان مولر در توییتر خود بیان کرد که بهتر است تا کمی طول آن بیشتر باشد؛ اما هنوز این مسئله به طور کامل اثبات نشده است. همچنین بسیاری از افراد متخصص سئو بیان کرده‌اند که بهتر است طول متن انکر تکست هم کوتاه‌تر باشد و هم اینکه از کلمات کلیدی کمتری استفاده کنید.

آیا از لینک‌های داخلی به عنوان سیگنال رتبه‌بندی در معماری سایت استفاده می‌شود؟

یکی از عواملی که گوگل در رتبه‌بندی سایت در نظر می‌گیرد، رفتار کاربر در صفحه است. اینکه چقدر در صفحه می‌ماند؟ آیا تا پایین صفحه اسکرول می‌کند یا خیر؟ در آخر هم اینکه آیا به صفحات دیگر هم می‌رود یا خیر؟ وقتی کاربری مطلبی را مطالعه کند و از طریق لینک‌های داخلی به دیگر صفحات برود، برای گوگل پالس مثبتی حساب خواهد شد. البته صرف قرار دادن لینک داخلی همیشه به معنای پالس مثبت نیست. بلکه مهم است که صفحه مقصد در معماری و ساختار داخلی صفحه درست انتخاب شده باشد. متأسفانه بسیاری از سایت‌ها به دلیل همین رعایت نکردن اصول لینک داخلی، رتبه‌شان افت شدیدی داشته است.

چه تعداد لینک داخلی در صفحه استفاده شود؟

در ابتدا، صحبت از قرار دادن 100 لینک داخلی در صفحه بود؛ اما در سال 2013 مت کاتز بیان کرد که در حد معقول نگه دارید. به عبارتی دیگر، کم یا زیاد استفاده کردن از آن هیچ اهمیتی ندارد؛ بلکه مهم کیفیت آن است.

آخر چه کار کنیم؟

باید گفت که لینک‌های داخلی تأثیر مهمی در سئو دارند. اگر چند نکته زیر را رعایت کنید، بهترین استفاده را از وجود لینک‌های داخلی در صفحات خواهید برد:

  • پیوند بین صفحات همتراز با معماری سایت باشد.
  • بین موضوعات صفحات و همچنین متن انکرتکست با صفحه مقصد ارتباط معناداری وجود داشته باشد.
  • به هیچ وجه لینک شکسته نداشته باشید. وجود چندین لینک شکسته در یک صفحه باعث می‌شود تا گوگل آن را به عنوان یک صفحه مرده بشناسد.