بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی اصطلاحی برای فروش محصولات با استفاده از تکنولوژی های دیجیتال توسط رسانه هایی من جمله وب سایت، موبایل، تبلیغات بنری و هر رسانه دیجیتال دیگر است.

بازاریابی اینترنتی از سال 1990 تا سال 2000 با استفاده از تکنولوژی روش بازاریابی سنتی را دگرگون ساخت. جهت بازاریابی اینترنتی می بایست زیر ساخت مناسب وجود داشته باشد. در این روش بازاریایی دیگر مشتریان به مغازه های فیزیکی مراجعه ندارند از این رو تمرکز اصلی استفاده از دستگاه های دیجیتال است.

فعالیت های بازاریابی اینترنتی

  • بهینه سازی موتور جستجو ( سئو) Search Engine Optimization
  • بازاریابی موتور جستجو Search Engine Marketing
  • بازاریابی محتوا Content Marketing
  • اتوماسیون محتوا Content Automation
  • بازاریابی کمپینی Campaign Marketing
  • بازاریابی تجارت الکترونیک E-commerce Marketing
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی Social Network Marketing
  • بازاریابی ایمیلی Email Marketing
  • تبلیغات نمایشی Display Advertising
  • کتابهای الکترونیکی E-books
  • دیسک های نوری Optical Disks

فعالیت های بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی امروزه به کانال های غیر اینترنتی که از طریق رسانه های دیجیتالی امکان پذیر است، مثل SMS و MMS نیز توسعه یافته است.

فواید بازاریابی اینترنتی

  • بازاریابی اینترنتی قادر است بالقوه تعداد زیادی مصرف کننده را همزمان در بر داشته باشد.
  • از مزایای بازاریابی اینترنتی آن است که مصرف کننده بطور مستقیم با محصول و برند تجاری در ارتباط است. این مدان معناست مه شما هر کجا و هر زمان می توانید به آسانی دسترسی داشته باشید.
  • بازاریابی اینترنتی محدودیت جغرافیایی ندارد و شما تا جایی می توانید پیش بروید که محصولات خود را بصورت بین المللی د کشورهای مختلف بفروش برسانید.
  • در این روش بازاریابی هیچ گونه محدودیت زمانی وجود ندارد و شما می توانید 24 ساعته در 7 روز هفته محصولات و خدمات خود را در اختیار مصرف کنندگان بصورت آنلاین قرار دهید.
  • بازاریابی اینترنتی امروزه به یکی از مشاغل مهم در سراسر دنیا تبدیل شده است بصورتی که دوره های حرفه ای بازاریابی در بسیاری موسسات برگزار می شود.

استانداردهای بازاریابی اینترنتی

محدودیت های بازاریابی اینترنتی

  • بازاریابی اینترنتی به شدت به اینترنت وابسته است و این یک شکست بزرگ برای بازاریابی اینترنتی است. زیرا ممکن است در برخی مناطق مصرف کنندگان دسترسی به اینترنت نداشته باشند.
  • در بازاریابی اینترنتی ممکن است همه افراد دسترسی به اینترنت نداشته باشند.

چگونه برنامه بازاریابی اینترنتی خود را به زبان مدیران و سرمایه گذاران وب سایت تبدیل کنیم؟

زبان متخصصان سئو و مدیران اجرایی با هم متفاوت می باشد. این مساله یک حقیقت محض است که این تفاوت همیشه باعث ایجاد اختلافات و مانع پیشرفت کار می گردد. یک تغییر کوچک در برنامه باید براساس توافقات بین متخصصان سئو و مدیران اجرایی باشد که بتواند آنها را به موفقیت نزدیک تر کند.

بازاریابان اینترنتی و متخصصان سئو برنامه خود را برروی یک تخته یا کاغذی می نویسند تا آنها را به مدیران مجموعه و سرمایه گذاران ارائه و توضیح دهند .مشکل از اینجا شروع می شود زمانی که برنامه خود را ارائه می دهند، به دلیل اینکه مدیران و سرمایه گذاران دانش کافی از بازاریابی اینترنتی را ندارند و زبان صحبت آنها یکی نمی باشد، قادر نیستند که بتوانند بتوانند باهم یک جلسه و مذاکره مفید در خصوص سرمایه گذاری و ادامه فعالیت خود داشته باشند و به همین خاطرداده های ورودی خود را نمی توانند به درستی استفاده کرده تا نتیجه مطلوب را بدست بیاورند.

حال اگر یک بازاریاب اینترنتی باشید باید چه کار کنید؟ شما کار خود را به بهترین حالت ممکن می بایست انجام دهید و در برنامه خود پیشرفت ها و چشم اندازهای وب سایت را بیان نمایید. اما یک مشکلی در ارائه برنامه توسط بازاریابان وجود دارند این است که آنها توجه زیادی به سلیقه و زبان مشتری ندارند و از این رو همیشه با مدیران و سرمایه گذاران اختلاف نظر دارند .در واقع بازاریابان اینترنتی، نکات موفقیت وب سایت را می دانند اما دید آنها دید از نظر گوگل است نه مشتری .

مهمترین نکته ای که بازاریابان اینترنتی قبل از ارائه برنامه خود دقت کنند، این است که آنها یک بار می بایست خود را جای مشتری و مخاطب قرار دهند و از نظر آنها استراتژی و پیام های بازرگانی خود را بررسی کنند. آیا پیامی که آنها می خواهند به مخاطب به درستی القا می شود یا خیر؟ در واقع شما باید معیارهای خود را به درستی بیان کنید.

معیارهای بازاریابی خود را به مالی که سرمایه گذاران دنبال آنها هستند تغییر دهید

مدیران اجرایی و سرمایه گذاران اصلی بیشتر روی اندازه بازار تمرکز می کنند یعنی اینکه چقدر از بازار برای آنها قابل دسترس است؟ وهمچنین اینکه چگونه بتوانند به این بازار دسترسی داشته باشند و بیشترین سود ممکن را بکنند.

یکی از مسائلی که آنها خیلی نگران می باشند، هزینه جذب مشتری جدید است. آنها همیشه نگران این هستند که در طول سال می توانند مشتری جدید بدست بیاورند یا خیر. آنها نیز نگران ارزش طول عمر مشتری هستند. این ارزش باید در هر معیاری که بازاریابان ایجاد می کنند بیان شود. مخصوصا زمانی که یک مشتری جدید وارد وب سایت شده و از محصولات جدید خریداری می کنند، چقدر توانسته ایم طول عمر مناسب برای این مشتری تعیین کنیم؟ یعنی اینکه آیا در وب سایت خود برنامه و استراتژی تعیین کرده ایم که او باز برگردد و از وب سایت شما خرید کند یا خیر. درواقع مساله ای که سرمایه گذاران و مدیران دنبال آن هستند این می باشد که آیا بازاریابان اینترنتی استراتژی تعیین کرده اند که مشتری مجدد به وب سایت برگشته واز آنها خریداری نماید که باعث افزایش گردش مالی وب سایت و کسب وکار آنها گردد یا خیر.

اما مساله ای دیگری که در بازاریابی اینترنتی باید به آن دقت کنید، تفاوت های بین مشتریان می باشد. افرادی که اقدام به خرید از فروشگاه اینترنتی شما می کنند در واقع از نظر مالی مشکلی ندارند و خریدهای بهتری می توانند انجام دهند پس شما به عنوان یک متخصص سئو یا بازاریاب اینترنتی باید به این مساله دقت ویژه ای داشته باشید که هدف شما چه دسته افرادی می باشند. البته شما می بایست یک مقایسه ای انجام دهید و آن مقایسه مشتریان وب سایت خود با رقیبها می باشد. شما باید بدانید که نوع افرادی که از وب سایت شما خرید می کنند چه کسانی هستند و نوع مشتریان سایت رقیب خود را به خوبی بشناسید، در حقیقت میزان درآمدی بدست آمده از مشتریان را بشناسید.

دیگر تفاوتی که شما باید با سایت رقیب ها در نظر بگیرید میزان رشد وب سایت خود در مقابل آنها می باشند. شما باید بررسی کنید که آیا استراتژی شما باعث رشد شرکت و گردش مالی زیاد می گردد یا خیر. مساله ای که مدیران و سرمایه گذاران نسبت به سایت رقبا زیاد دارند، سرمایه گذاران میزان فروش و سود را میبینند نه برنامه تبلیغاتی شما

چگونه برنامه بازاریابی اینترنتی خود را ارائه دهیم؟

سرمایه گذاران و مدیران به دنبال راهی هستند که بتوانند از آن سود بیشتری کنند، برای همین آنها بیشتر دنبال رفع نیازهای مهندسی و خلاقیت هستند اما متوجه این مساله نیستند که تمامی اینها نیازمند یک برنامه بازاریابی اینترنتی می باشند چون اگر آنها نتوانند وب سایت خود را به درستی تبلیغ کنند هیچگاه نمی توانند محصولات خود را به مشتریان بفروشند. اما شما به عنوان یک متخصص بازاریابی اینترنتی و سئو به جای اینکه نمودارها و نتیجه های کار به صورت کلی ارائه دهید، بهتر است آنها را تک تک و در قالب یک برنامه جداگانه ارائه دهید یعنی سئو، شبکه های اجتماعی و غیره. در نمودار شما باید میزان ورودی مشتریان جدید و ورود مجدد آنها کاملا بیان شود که شما چقدر در این زمینه توانسته اید پیشرفت داشته باشید.

دقت داشته باشید که این ها، راه های ورودی و ارگانیک از سایت می باشند، البته راه اصلی ورودی ارگانیک وب سایت همان جستجوی کلمه کلیدی است که تلاش شما بیشتر در این زمینه باشد.شما باید با چگالی کلمات کلیدی و سئو درون صفحه نیز آشنا باشید. اگر مدیر مجموعه میزان ورودی ارگانیک وب سایت را مشاهده نمایند که دارای پیشرفت می باشد، سرمایه خود را بیشتر در این سمت قرار می دهند چونکه با کمترین هزینه میتوان مشتریان جدیدی بدست آورد. می توان الان گفت که شما به عنوان بازاریاب اینترنتی توانسته اید با زبان مدیر خود که همان مالی است، صحبت کنید.

مرحله بعدی قانع کردن سرمایه گذار و مدیران، تبدیل تمامی این برنامه ها به گونه ای است که در مشتری و بازدید کننده یک حس ایجاد کند. شما حس خریدی را در مشتری ایجاد کرده اید را به سرمایه گذار نشان داده اید و توانسته اید او را قانع کنید اما این نکته را می دانید که اگر فقط حس خرید ایجاد کنید، بازدید کننده بعد از یک مدتی وب سایت شما را ترک خواهد کرد. آنها می خواهند که فروشگاه شما برایشان مفید باشد و غیر از محصول برای فروش، خدمات دیگری نیز ارائه دهد. پس باید با زبان مشتری هم همگام باشید.

یکی از روش هایی که شما به عنوان بازاریاب اینترنتی می توانید مدیر مجموعه را قانع کنید که تشویق به جستجوی ارگانیک و براساس کلمات کلیدی شود، این است که تمامی هزینه های مربوط به تبلیغات را به مدیرمجموعه خود ارائه دهید برای مثال اگروب سایت شما در خصوص خدمات سئو می باشد بجای اینکه هزینه گزافی برای تبلیغ بدهید، میتوانید این هزینه را برروی کلمه کلیدی و تولید محتوا سرمایه گذاری کنید چونکه کم هزینه می باشد و همچنین می توانید با یک برنامه ریزی زمانی مناسب به نتیجه دلخواه خود برسید. وقتی مدیر متوجه شود که طبق برنامه پیشنهادی توانسته اید میزان بازخورد و گردش مالی وب سایت را بالا ببرید، او نه تنها از این مساله خشنود می شود بلکه سرمایه و نیروی انسانی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

ورودی ارگانیک یکی از چند کانال اصلی تبلیغات اینترنتی است، شما باید تک تک مدیران خود را قانع کنید که هر کانال یک گردش مالی مناسب برای شما دارد حالا بعد ازاینکه ورودی ارگانیک یا همان سئو را توانسته اید به خوبی انجام دهید سراغ کانال بعدی که شبکه های اجتماعی است بروید که برای اینکار ابزارهای رایگان شبکه های اجتماعی وجود دارد. شما به این روش توانسته اید با مدیرمجموعه خود صحبت کنید و نیازی به مترجم بین خودتان نیست. زبان مشترک بین شما همان زبان مالی است.

منابع:

Digital Marketing

Online Internet Marketing

Guide to Internet Marketing

Internet marketing learning

سوالات متداول

بازاریابی اینترنتی و انواع آن چیست؟

7 نوع بازاریابی اینترنتی وجود دارد: بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی. اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی وابسته، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محتوا

نقش بازاریابی اینترنتی چیست؟

در حالی که هدف ظاهری بازاریابی اینترنتی فروش کالاها و خدمات یا تبلیغات از طریق اینترنت است، این تنها دلیلی نیست که یک کسب و کار این کار را انجام دهد. یک شرکت ممکن است به صورت آنلاین بازاریابی کند تا پیامی در مورد خود (در حال ساختن نام تجاری خود) ارسال کند یا تحقیقاتی انجام دهد.

بازاریابی اینترنتی در تجارت الکترونیک چیست؟

بازاریابی آنلاین چیست؟ بازاریابی آنلاین روشی است که از کانال های مبتنی بر وب برای انتشار پیامی در مورد برند، محصولات یا خدمات یک شرکت به مشتریان بالقوه آن استفاده می کند.