تاثیر IP بر سئو سایت

IP یا همون پروتکل اینترنتی یک آدرس یا رشته ای از اعداد است که نوع و محل دستگاه متصل شده به اینترنت را مشخص می کند. IP آدرس، کدهایی هستند که اجازه می دهند تا کامپیوترها، گوشی ها، سرورها و … بتوانند همدیگر را پیدا کنند و به نحوی رمز هویتی هر دستگاه محسوب می شود. برای اینترنتی که از تکنولوژی غیر از بلاکچین استفاده می کند IP اولین چیزی است که برای شناسایی هویت هر دستگاه تعیین می شود.

هر وبسایت هم IP مخصوص خودش را دارد که توسط هاست یا میزبان سایت ارائه می شود و به نوعی آدرسی است که می تواند با سایر سایت ها و منابع به اشتراک گذاشته شود. حالا این IP ها روی سئو سایت تاثیر دارند یا نه؟

آی پی چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

همینجا باید گفت که تاثیر آی پی بر سئو سایت مستقیم نیست. یعنی شما هر چقدر هم IP اشتراکی سایت خود را تغییر دهید عملا تاثیری روی سئو سایت و رتبه بندی سایت شما ندارد. اما صبر کنید. تاثیرات آن به صورت غیرمستقیم خود را نشان می دهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

قبلا سئوکارها برای این باور بودند که تغییر IP به یک آی پی غیرمعتبر یا یک IP غیر از IP همیشگی سایت باعث می شود تا گوگل وبسایت را پنالتی کند. کاری که معمولا وبسایت های محتوای بزرگسال انجام می دهند تا کشورهای مختلف نتوانند آن ها را رصد کنند. تقریبا هر وبسایتی که در ایران فیلتر می شود از این روش ها استفاده می کند تا کاربران بتوانند بدون استفاده از وی پی ان به وبسایت دسترسی داشته باشند. وبسایت های دارای اسپم هم معمولا این کار را می کنند و اگر توجه کنید اکثر پاپ آپ هایی که در وبسایت های غیرمعتبر وجود دارند آدرس دقیقی ندارند و بیشتر IP آن ها مشخص است.

مزایای یک IP اختصاصی

فرق http یا https در این است که وبسایت https یک SSL یا گواهی امنیتی دارد که از تغییر IP سایت جلوگیری می کند و هکرها و اسپمرها نمی توانند به امنیت سایت از نظر تغییر آی پی لطمه ای وارد کنند. گوگل هم سایت های دارای گواهی امنیتی را به سایر سایت های http ترجیح می دهد و اگر دقت کرده باشید وقتی یک سایت گواهی امنیتی ندارد در قسمت بالای مرورگر کنار آدرس سایت یک علامت قرمز رنگ Not Secured مشاهده می شود که نشان از تمام شدن و یا عدم وجود گواهی امنیتی است.

IP های مشخص و بدون تغییر که اصطلاحا به آن ها آی پی اختصاصی می گویند سرعت بالاتری دارند. در نتیجه گوگل هم رتبه ی بهتری به وبسایت می دهد. وقتی IP شما یک آی پی محلی با یک سرور محلی باشد از نظر سئو لوکال هم بهتر عمل می کنید. می دانید چرا؟ چون گوگل برای سئو لوکال فاصله ی فیزیکی سرور تا شخص جستجو کننده را هم در نتایج لحاظ می کند. در نتیجه وقتی شما یک IP مشخص دارید راحت تر می توانید با کاربران خود در ارتباط باشید.

IP اشتراکی یک مشکل دیگر هم دارد که به آن اثر SlashDot می گویند. اسلش دات مربوط به وقتی است که یک سایت ترافیک بالایی را دریافت می کند. وقتی آی پی اشتراکی باشد در مواجهه با ترافیک بالا دچار مشکل می شود و حتی ممکن است داون شود.

IP اشتراکی چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

بیشتر وبسایت هایی که هاست ارائه می دهند معمولا چند پلن دارند. میزبانی وب، هاست وردپرس و هاست اختصاصی. وقتی که یکی از این هاست ها را انتخاب می کنید باید بدانید که هر کدام از این سرورها چند آی پی دارند. یعنی چند سایت از IP های این هاست تغذیه می شوند.

هاست اختصاصی یک IP دارد و تنها یک سایت می تواند از این IP استفاده کند. در میزبانی وب 10 الی 80 درصد احتمال وجود IP های اشتراکی وجود دارد و اگر دقت کرده باشید تعرفه ی این هاست ها هم کمتر از هاست های اختصاصی است.

سایت های بزرگ با حجم ترافیک بالا باید حتما از آی پی اختصاصی استفاده کنند تا پهنای باند بالاتری داشته باشند و بتوانند تعداد بالای بازدیدکنندگان را هندل کنند. در ضمن سایت های تجارت الکترونیک و فروشگاه های اینترنتی حتما باید SSL داشته باشند تا کاربران و گوگل بتوانند از نظر امنیتی به آن ها اعتماد کنند.

به زبان ساده تر بگوییم که IP اختصاصی به این معناست که سایت شما به صورت اختصاصی یک پهنای باند مخصوص دارد که هیچ ارتباطی با سایر سایت ها ندارد و ترافیک سایر وبسایت ها عملا تاثیری در این پهنای باند ندارد.

جمع بندی

در انتها باید گفت که IP اختصاصی یا اشتراکی به طور مستقیم روی تلاش های سئو سایت شما تاثیر ندارد. اما استفاده از IP اختصاصی توصیه بسیاری از متخصصین سئو است و اکثر وبسایت ها و فروشگاه های آنلاین بزرگ از این IP ها استفاده می کنند چون به طور کلی کارایی وبسایت را بالاتر می برد و مزایای فنی بیشتری برای وبسایت شما دارد.

سوالات متداول

آیا تغییر IP روی سئو تاثیر می گذارد؟

تغییر آدرس IP وب سایت شما به طور کلی تأثیر زیادی بر سئوی سایت شما نخواهد داشت. با این حال، می تواند بر رتبه بندی جستجوی محلی و همچنین قابلیت تحویل ایمیل های بازاریابی شما تأثیر بگذارد.

آیا یک IP اختصاصی لازم است؟

آدرس‌های IP اختصاصی برای انجام کارهایی مانند بهبود امنیت در سایت شما کاملاً ضروری بودند. به عبارت ساده، شما به یک IP اختصاصی برای گواهینامه های SSL نیاز دارید که ممکن است برای برخی از صاحبان سایت ضروری باشد