تاثیر جاوا اسکریپت در سئو

جاوا اسکریپت (JavaScript) یک زبان برنامه نویسی مشهور است که از زمان انتشار، محبوب ترین زبان برنامه نویسی مورد استفاده توسعه دهندگان وب در سراسر جهان بوده است. یک نظرسنجی که اخیراً توسط Stack Overflow در میان توسعه دهندگان وب انجام شد نشان داد که جاوا اسکریپت برای هشت سال متوالی، اولویت اصلی در میان زبان های برنامه نویسی بوده است. جاوا اسکریپت به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا برنامه های وب در مقیاس بزرگ را به راحتی بسازند. علاوه بر این، Framework های جاوا اسکریپت مانند AngularJS، ReactJS، Vue و NodeJS به طور قابل توجهی زمان و تلاش مورد نیاز برای توسعه ی سایت های مبتنی بر جاوا اسکریپت را کاهش می دهند. جای تعجب نیست که جاوا اسکریپت اساس 96 درصد از وب سایت های جهانی را تشکیل می دهد. جاوا اسکریپت می تواند به راحتی HTML را کنترل و تغییر دهد تا صفحات وب را پویا و تعاملی کند و در نتیجه UX سایت را بهبود بخشد.

با تمامی این ها، موتورهای جستجو کار با جاوا اسکریپت را دشوار می دانند و بیشتر محتوای جاوا اسکریپت را فهرست نشده باقی می گذارند. در ادامه، کمی عمیق تر به این موضوع بپردازیم که چرا جاوا اسکریپت کار گوگل را سخت تر می کند و چه کاری می توانید انجام دهید تا محتوای جاوا اسکریپت خود را برای ربات های گوگل مناسب سازید.

جاوا اسکریپت چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

جاوا اسکریپت اجازه می دهد تا صفحات به سرعت بارگذاری شوند، یک رابط کاربری غنی ارائه می دهد، و پیاده سازی آن آسان است. اما با جاوا اسکریپت، سیال بودن مرورگر بر اساس تعامل کاربر تغییر می کند. به علاوه، درک صفحه و مرتبط کردن یک ارزش با محتوا را برای موتورهای جستجو دشوار می سازد.

موتورهای جستجو در هنگام رندر کردن صفحاتی از وب که دارای محتوای جاوا اسکریپت هستند، محدودیت های خود را دارند. گوگل یک خزیدن اولیه از صفحه را انجام می دهد و آنچه را که پیدا می کند فهرست می کند. با در دسترس بودن منابع، ربات ها به رندر جاوا اسکریپت در آن صفحات بازمی گردند. این به این معنی است که محتوا و پیوندهای متکی به جاوا اسکریپت، خطر دیده نشدن توسط موتورهای جستجو را دارند و به طور بالقوه به سئو سایت آسیب می رسانند. با این حال، گوگل می داند که جاوا اسکریپت همچنان مورد استفاده ی کاربران است. در نتیجه، این غول موتور جستجو بسیاری از منابع خود را برای کمک به متخصصان جستجو در سئو سایت های مبتنی بر جاوا اسکریپت خود اختصاص داده است.

متخصص سئو باید صفحات وب مبتنی بر جاوا اسکریپت خود را در قالبی که گوگل صحی می داند، تنظیم کنند. اگر نحوه ی پردازش محتوای جاوا اسکریپت توسط موتورهای جستجو را کمی درک کنید، آن زمان می توانید از جاوا اسکریپت و سئو در کنار هم استفاده کنید.

موتورهای جستجو چگونه جاوا اسکریپت را پردازش می کنند؟

موتور جستجو گوگل، محتوای جاوا اسکریپت را متفاوت از یک صفحه ی غیر جاوا اسکریپت پردازش می کنند. ربات ها آن ها را در سه مرحله پردازش می کنند یعنی خزیدن، رندر ونمایه سازی:

خزیدن (کراول)، رندر و نمایه سازی

این مرحله در مورد قابلیت کشف محتوای شما است. خزیدن یک فرایند پیچیده است که شامل فرایندهای فرعی می شود. برای شروع، ربات های گوگل صفحات را برای خزیدن و رندر در صف قرار می دهند. ربات ها از ماژول تجزیه برای واکشی صفحات، دنبال کردن پیوندها در صفحات و رندر (تا زمانی که صفحات ایندکس می شوند) استفاده می کنند. ماژول نه تنها صفحات را رندر می کند، بلکه کد منبع را نیز تجزیه و تحلیل می کند و URL ها را استخراج می کند. ربات ها فایل robots.txt را بررسی می کنند تا ببینند آیا خزیدن مجاز است یا خیر. اگر URL، غیرمجاز علامت‌گذاری شود در نتیجه ربات ها از آن رد می شوند. بنابراین، بررسی فایل robots.txt برای جلوگیری از خطا بسیار مهم است.

به فرآیند نمایش محتوا، قالب ها و سایر ویژگی های یک سایت که به کاربر نشان داده می شود، رندر گفته می شود. سرویس رندر وب گوگل (WRS) صفحات را رندر، تجزیه و کامپایل می کند و جاوا اسکریپت را در صفحه اجرا می کند. ربات دوباره HTML رندر شده را برای پیوندها تجزیه می کند و URL هایی را که پیدا می کند برای خزیدن در صف قرار می دهد. HTML رندر شده برای نمایه سازی صفحه استفاده می شود.

هنگامی که WRS داده ها را از API ها و پایگاه های داده خارجی واکشی می کند، نمایه ساز کافئین در گوگل می تواند محتوا را فهرست بندی کند. این مرحله شامل تجزیه و تحلیل URL، درک محتوای موجود در صفحات و ارتباط آن و ذخیره صفحات کشف شده در فهرست است.

چگونه جاوا اسکریپت را برای سئو بهینه سازی کنیم؟

در ادامه به بررسی راه کارهای بهینه سازی جاوا اسکریپت برای سئو خواهیم پرداخت. به خاطر داشته باشید که علاوه بر این توصیه ها، ابزارهای زیادی وجود دارد که می تواند به شما در شناسایی و رفع مشکلات کد جاوا اسکریپت کمک کند.

رفع محتوای تکراری

هنگامی که جاوا اسکریپت برای وب سایت ها استفاده می شود، ممکن است URL های مختلفی برای یک محتوا وجود داشته باشد. این باعث مشکلات محتوای تکراری می شود که اغلب به دلیل حروف بزرگ، شناسه ها یا پارامترهای دارای شناسه ایجاد می شود. تمامی این صفحات را پیدا کنید، URL اصلی/ترجیحی را که می خواهید نمایه شود انتخاب کنید و برچسب های متعارف را تنظیم کنید تا از سردرگمی موتورهای جستجو جلوگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که جاوا اسکریپت شما در درخت DOM ظاهر می شود

رندر جاوا اسکریپت زمانی کار می کند که DOM یک صفحه به اندازه کافی بارگیری شده باشد. DOM یا Document Object Model ساختار محتوای صفحه و رابطه هر عنصر با عنصر دیگر را نشان می دهد. DOM اساس صفحه ای است که به صورت پویا تولید می شود. اگر محتوای شما در DOM قابل مشاهده باشد، احتمالاً محتوای شما توسط گوگل تجزیه می شود. بررسی DOM به شما کمک می کند تعیین کنید که آیا صفحات شما توسط ربات های موتور جستجو قابل دسترسی هستند یا خیر.

از مسدود کردن موتورهای جستجو برای دسترسی به محتوای جاوا اسکریپت خودداری کنید

برای جلوگیری از مشکل گوگل برای یافتن محتوای جاوا اسکریپت، تعدادی از مدیران وب از فرایندی به نام cloaking استفاده می کنند که محتوای جاوا اسکریپت را در اختیار کاربران قرار می دهد اما آن را از خزنده ها پنهان می کند. با این حال، این روش نقض دستورالعمل های وب مستر گوگل در نظر گرفته می شود و ممکن است برای این کار جریمه شوید.

البته گاهی اوقات نیز، میزبان سایت ممکن است ناخواسته مسدود شود و گوگل را از دیدن محتوای جاوا اسکریپت منع کند. به عنوان مثال، اگر سایت شما دارای چند زیر دامنه است که اهداف متفاوتی دارند، هر کدام باید یک robots.txt جداگانه داشته باشند زیرا زیر دامنه ها به عنوان یک وب سایت جداگانه در نظر گرفته می شوند. در چنین حالتی، باید مطمئن شوید که هیچ یک از این دستورالعمل های robots.txt، موتورهای جستجو را از دسترسی به منابع مورد نیاز برای رندر مسدود نمی کند.

از کدهای وضعیت HTTP مرتبط استفاده کنید

خزنده های گوگل از کدهای وضعیت HTTP برای شناسایی مشکلات هنگام خزیدن یک صفحه استفاده می کنند. بنابراین اگر صفحه ای نباید خزیده یا ایندکس شود، شما باید از یک کد وضعیت معنی دار برای اطلاع دادن به ربات ها استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از وضعیت HTTP 301 استفاده کنید تا به ربات ها بگویید که یک صفحه به یک URL جدید منتقل شده است و این کار به گوگل اجازه می دهد فهرست خود را متناسب با آن به روز رسانی کند

برگرفته از مقالات زیر
All You Need to Know About JavaScript SEO

سوالات متداول

جاوا اسکریپت چه کاربردهایی دارد؟

جاوا اسکریپت می تواند به راحتی HTML را کنترل و تغییر دهد تا صفحات وب را پویا و تعاملی کند و در نتیجه UX سایت را بهبود بخشد.

جاوا اسکریپت چه تاثیری برروی سئو دارد؟

جاوا اسکریپت کمک می کند تا صفحات به راحتی و به سرعت بارگذاری شوند و در رابطه کاربری نیز تجربه بهتری در اختیار کاربران قرار می دهد.

آیا سئو و جاوا اسکریپت می توانند ترکیب شوند؟

بله اگر پردازش جاوا اسکریپت توسط موتورهای جستجو را درک کنید به راحتی می توانید با سئو ترکیب کنید و نتایج فوق العاده بگیرید.